
Mistä sais???
Jalopuita? Niin hakusessa olis mullekkin.
Joskus oli joku http://www.cromestyle.nu/ , mutta se ei enää toimi?
Uutenahan toi hinta oli 5566 FIM
Joskus oli joku http://www.cromestyle.nu/ , mutta se ei enää toimi?
Uutenahan toi hinta oli 5566 FIM

Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Taitaa lähteä rönsyilemään tämä aihe, muttaTeemu kirjoitti:OFFTOPIC
On toi kotimainen puusto vähän ankean näköistä paneelina. Tai no katajastahan sais upeen, mutta onkos se suojeltu puulaji?
/OFFTOPIC
http://www.klak.com/opi/vihreapolku/jut ... 030110.php
poimittua:
Pylväsmäinen kataja rauhoitettu
Kataja on pylväsmäisenä ja puumaisena rauhoitettu, mutta tavallinen pensasmainen kataja voidaan hakkuuta edeltäneessä ennakkoraivausvaiheessa kaataa...
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
-
- "Turbo"
- Viestit: 208
- Liittynyt: To Helmi 12, 2004 21:05
- Paikkakunta: Kuopio
Hyvä, Kali! Opiskeluaikoina meinasin tehdä ohjelman CNC- työstökoneelle tehdäkseni 99 / 90 kojetaulun puujäljitelmätarran tilalle massiivipuusta vastaavan. Jäi kuitenkin sitten tekemättä.
Trooppisista puista tulee hienon näköistä jälkeä, mutta Suomen olosuhdevaihtelut ovat niille yleensä liikaa. Parhaat olosuhteet puulle ovat 18 - 24 C ja ilman suhteellinen kosteus välillä 40 - 60 %. Auton sisäilman suhteellinen kosteus on suoraan ulkoilman suhteellinen kosteus, joka ei ole tänäkesänä juurikaan alittanut tuota 60 % rajaa. Talvella taas kuivimmat ajat ovat huhti-toukokuussa, jolloin ilman kosteus jää jopa alle 30 %. Lisäksi esim. ilmastointi kuivaa ilmaa. Niinpä puusta askarrellessa on syytä muistaa muutama perusjuttu.
- Puu on hygroskooppinen materiaali, eli se imee ja luovuttaa kosteuttaan ilman kosteuden vaihdellessa.
-tämä aiheuttaa muodonmuutoksia (turpoamista tai kutistumista), enemmän tai vähemmän hallittuja ja haitallisia. Kosteuden vaihtuessa nopeasti puun jännitystilat saattavat aiheuttaa halkeamia.
-Joka paikkaan puukojetaulun ympärille, mukaanlukien katkaisijat yms. on jätettävä tätä kosteuselämistä varten jokunen millimetri liikuntavaraa. Jos esim. katkaisijan läpivienti on tehty nollavaroilla, puun turvotessa katkaisija joutuu ahtaalle. Syntyy jännitykset puuhun, jotka todennäköisesti halkaisevat katkaisijan reunoilta puun syysuunnassa.
- auton kojetaulussa liikuntavaraksi riittänee pari milliä
-eri puulajit elävät erilailla. EI MISSÄÄN NIMESSÄ PYÖKKIÄ, KOIVUA tai VAAHTERAA. Tammi on varmimmasta päästä. Aivan ohutta viilua en suosittele, koska se aaltoilee helposti, ja on äärimmäisen haavoittuvaa. Joku 2 mm tuntuisi olevan aika optimi.
- paras materiaali on jalopuuvaneri (tasainen ja vähäinen kosteuseläminen), mutta minimivahvuus taitaa olla 4 mm. Teak- pintaisena on arvokkaan näköinen (onhan se arvokasta)
- Ehdottomasti pintakäsiteltävä lakkaamalla (tai öljyämällä).
- antakaa puun tasoittaa olosuhteensa ennen asentamista esim. pitämällä sitä autossa joitain vuorokausia.
- liimana kannattaa käyttää esimerkiksi veneiden sisustuksessa käytettäviä liimoja.
Helpoin on hakea romikselta uusi kojetaulu, jonka modifioi valmiiksi ja heittää paikoilleen.
Trooppisista puista tulee hienon näköistä jälkeä, mutta Suomen olosuhdevaihtelut ovat niille yleensä liikaa. Parhaat olosuhteet puulle ovat 18 - 24 C ja ilman suhteellinen kosteus välillä 40 - 60 %. Auton sisäilman suhteellinen kosteus on suoraan ulkoilman suhteellinen kosteus, joka ei ole tänäkesänä juurikaan alittanut tuota 60 % rajaa. Talvella taas kuivimmat ajat ovat huhti-toukokuussa, jolloin ilman kosteus jää jopa alle 30 %. Lisäksi esim. ilmastointi kuivaa ilmaa. Niinpä puusta askarrellessa on syytä muistaa muutama perusjuttu.
- Puu on hygroskooppinen materiaali, eli se imee ja luovuttaa kosteuttaan ilman kosteuden vaihdellessa.
-tämä aiheuttaa muodonmuutoksia (turpoamista tai kutistumista), enemmän tai vähemmän hallittuja ja haitallisia. Kosteuden vaihtuessa nopeasti puun jännitystilat saattavat aiheuttaa halkeamia.
-Joka paikkaan puukojetaulun ympärille, mukaanlukien katkaisijat yms. on jätettävä tätä kosteuselämistä varten jokunen millimetri liikuntavaraa. Jos esim. katkaisijan läpivienti on tehty nollavaroilla, puun turvotessa katkaisija joutuu ahtaalle. Syntyy jännitykset puuhun, jotka todennäköisesti halkaisevat katkaisijan reunoilta puun syysuunnassa.
- auton kojetaulussa liikuntavaraksi riittänee pari milliä
-eri puulajit elävät erilailla. EI MISSÄÄN NIMESSÄ PYÖKKIÄ, KOIVUA tai VAAHTERAA. Tammi on varmimmasta päästä. Aivan ohutta viilua en suosittele, koska se aaltoilee helposti, ja on äärimmäisen haavoittuvaa. Joku 2 mm tuntuisi olevan aika optimi.
- paras materiaali on jalopuuvaneri (tasainen ja vähäinen kosteuseläminen), mutta minimivahvuus taitaa olla 4 mm. Teak- pintaisena on arvokkaan näköinen (onhan se arvokasta)
- Ehdottomasti pintakäsiteltävä lakkaamalla (tai öljyämällä).
- antakaa puun tasoittaa olosuhteensa ennen asentamista esim. pitämällä sitä autossa joitain vuorokausia.
- liimana kannattaa käyttää esimerkiksi veneiden sisustuksessa käytettäviä liimoja.
Helpoin on hakea romikselta uusi kojetaulu, jonka modifioi valmiiksi ja heittää paikoilleen.
#776
Autot: 90 85 / 90i 85 / 96 64 Kulkimet: Commencal Meta 5.5, Volvo XC70 AWD D4 2014
Autot: 90 85 / 90i 85 / 96 64 Kulkimet: Commencal Meta 5.5, Volvo XC70 AWD D4 2014
-
- "Turbo"
- Viestit: 208
- Liittynyt: To Helmi 12, 2004 21:05
- Paikkakunta: Kuopio
ei tuo viilun työstäminen oo todellakaan vaikeeta, vaikka olisi kädet täynnä peukaloita. Kojetaulusta etulevy irti ja vaikka pahville "muotti", jonka avulla piirrät mallin viiluun, työkaluiksi riittänee mattopuukko, hienoa hiomapaperia ja venelakkaa
ja todellakin tulee hienompi kuin tuollainen tupperware

ja todellakin tulee hienompi kuin tuollainen tupperware

Luulisin että Prewoodec:n valikoimassa ei ole jalopuuta OG900:n.
http://www.atoy.fi/new_default/prewoodec/
http://www.prewoodec.de/
http://www.atoy.fi/new_default/prewoodec/
http://www.prewoodec.de/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Eipä onnannu mun työstö!kali kirjoitti:ei tuo viilun työstäminen oo todellakaan vaikeeta, vaikka olisi kädet täynnä peukaloita. Kojetaulusta etulevy irti ja vaikka pahville "muotti", jonka avulla piirrät mallin viiluun, työkaluiksi riittänee mattopuukko, hienoa hiomapaperia ja venelakkaa![]()
ja todellakin tulee hienompi kuin tuollainen tupperware

Puhaltimien aukkojen ympäriltä katkeili koko ajan...
Saabiton saabisti
#1470
#1470
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Minä ostin aikoinaan Cromestylen sarja ja se poikii koko ajan. On kuulemma italialaista tekoa ja aitoa viilua mutta viilu irtoaa siitä pohjamuovista. En suosittele. Speedpartsin vastaavan muovijutun ostin varastoon, kun ehdin aloittaa satasen entisöinnin.
Jossain olen nähnyt myynnissä moisia, onko enää Speedpartsin varastossa? Procarservice hankkii sellaisen, jos on. Taisi olla joku jenkkien firma. Oli myös punaiaisia, hiilikuituisia jne.
Täss kuvassa on se murheenkryyni

Jossain olen nähnyt myynnissä moisia, onko enää Speedpartsin varastossa? Procarservice hankkii sellaisen, jos on. Taisi olla joku jenkkien firma. Oli myös punaiaisia, hiilikuituisia jne.
Täss kuvassa on se murheenkryyni
