Mistä sais???

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
vuorpe
"Hirsch"
Viestit: 992
Liittynyt: Ti Loka 07, 2003 10:58
Paikkakunta: Klaukkala

Mistä sais???

Viesti Kirjoittaja vuorpe »

Mistä sais tällassia?
Kuva
Saabiton saabisti
#1470
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Jalopuita? Niin hakusessa olis mullekkin.
Joskus oli joku http://www.cromestyle.nu/ , mutta se ei enää toimi?

Uutenahan toi hinta oli 5566 FIM 8O
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Metsästä... :lol: :lol: :lol:
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

OFFTOPIC
On toi kotimainen puusto vähän ankean näköistä paneelina. Tai no katajastahan sais upeen, mutta onkos se suojeltu puulaji?
/OFFTOPIC
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 743
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Teemu kirjoitti:OFFTOPIC
On toi kotimainen puusto vähän ankean näköistä paneelina. Tai no katajastahan sais upeen, mutta onkos se suojeltu puulaji?
/OFFTOPIC
Taitaa lähteä rönsyilemään tämä aihe, mutta
http://www.klak.com/opi/vihreapolku/jut ... 030110.php

poimittua:

Pylväsmäinen kataja rauhoitettu

Kataja on pylväsmäisenä ja puumaisena rauhoitettu, mutta tavallinen pensasmainen kataja voidaan hakkuuta edeltäneessä ennakkoraivausvaiheessa kaataa...
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
kali
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 22:42
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja kali »

puukeskuksesta hakemaan tammiviilua ja eikun askartelemaan, eikä maksa paljon 8)
Luonnonystävä
"Turbo"
Viestit: 208
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 21:05
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Luonnonystävä »

Hyvä, Kali! Opiskeluaikoina meinasin tehdä ohjelman CNC- työstökoneelle tehdäkseni 99 / 90 kojetaulun puujäljitelmätarran tilalle massiivipuusta vastaavan. Jäi kuitenkin sitten tekemättä.

Trooppisista puista tulee hienon näköistä jälkeä, mutta Suomen olosuhdevaihtelut ovat niille yleensä liikaa. Parhaat olosuhteet puulle ovat 18 - 24 C ja ilman suhteellinen kosteus välillä 40 - 60 %. Auton sisäilman suhteellinen kosteus on suoraan ulkoilman suhteellinen kosteus, joka ei ole tänäkesänä juurikaan alittanut tuota 60 % rajaa. Talvella taas kuivimmat ajat ovat huhti-toukokuussa, jolloin ilman kosteus jää jopa alle 30 %. Lisäksi esim. ilmastointi kuivaa ilmaa. Niinpä puusta askarrellessa on syytä muistaa muutama perusjuttu.
- Puu on hygroskooppinen materiaali, eli se imee ja luovuttaa kosteuttaan ilman kosteuden vaihdellessa.

-tämä aiheuttaa muodonmuutoksia (turpoamista tai kutistumista), enemmän tai vähemmän hallittuja ja haitallisia. Kosteuden vaihtuessa nopeasti puun jännitystilat saattavat aiheuttaa halkeamia.

-Joka paikkaan puukojetaulun ympärille, mukaanlukien katkaisijat yms. on jätettävä tätä kosteuselämistä varten jokunen millimetri liikuntavaraa. Jos esim. katkaisijan läpivienti on tehty nollavaroilla, puun turvotessa katkaisija joutuu ahtaalle. Syntyy jännitykset puuhun, jotka todennäköisesti halkaisevat katkaisijan reunoilta puun syysuunnassa.

- auton kojetaulussa liikuntavaraksi riittänee pari milliä

-eri puulajit elävät erilailla. EI MISSÄÄN NIMESSÄ PYÖKKIÄ, KOIVUA tai VAAHTERAA. Tammi on varmimmasta päästä. Aivan ohutta viilua en suosittele, koska se aaltoilee helposti, ja on äärimmäisen haavoittuvaa. Joku 2 mm tuntuisi olevan aika optimi.

- paras materiaali on jalopuuvaneri (tasainen ja vähäinen kosteuseläminen), mutta minimivahvuus taitaa olla 4 mm. Teak- pintaisena on arvokkaan näköinen (onhan se arvokasta)

- Ehdottomasti pintakäsiteltävä lakkaamalla (tai öljyämällä).

- antakaa puun tasoittaa olosuhteensa ennen asentamista esim. pitämällä sitä autossa joitain vuorokausia.

- liimana kannattaa käyttää esimerkiksi veneiden sisustuksessa käytettäviä liimoja.

Helpoin on hakea romikselta uusi kojetaulu, jonka modifioi valmiiksi ja heittää paikoilleen.
#776
Autot: 90 85 / 90i 85 / 96 64 Kulkimet: Commencal Meta 5.5, Volvo XC70 AWD D4 2014
vuorpe
"Hirsch"
Viestit: 992
Liittynyt: Ti Loka 07, 2003 10:58
Paikkakunta: Klaukkala

Viesti Kirjoittaja vuorpe »

Ei teistä pojat paljoo apuu oo..! :lol: :lol: :lol:
Saabiton saabisti
#1470
Luonnonystävä
"Turbo"
Viestit: 208
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 21:05
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Luonnonystävä »

Äläkä vaan meinaa laittaa jotain muovi bullshittiä niinkuin tuossa kuvan turbo AC:n kojetaulussa näkyy aaltoilevan... On meinaan karmean näköisiä nuo jäljitelmät!!!
#776
Autot: 90 85 / 90i 85 / 96 64 Kulkimet: Commencal Meta 5.5, Volvo XC70 AWD D4 2014
kali
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 22:42
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja kali »

ei tuo viilun työstäminen oo todellakaan vaikeeta, vaikka olisi kädet täynnä peukaloita. Kojetaulusta etulevy irti ja vaikka pahville "muotti", jonka avulla piirrät mallin viiluun, työkaluiksi riittänee mattopuukko, hienoa hiomapaperia ja venelakkaa :roll:

ja todellakin tulee hienompi kuin tuollainen tupperware :oops:
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Kataja olis kyllä hieno ja "kotimainen".
Voishan sitä ihan oikeasti kokeilla ainakin hanskalokeron kanteen askarrella jostain valmiista viilusta.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Luulisin että Prewoodec:n valikoimassa ei ole jalopuuta OG900:n.
http://www.atoy.fi/new_default/prewoodec/
http://www.prewoodec.de/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
vuorpe
"Hirsch"
Viestit: 992
Liittynyt: Ti Loka 07, 2003 10:58
Paikkakunta: Klaukkala

Viesti Kirjoittaja vuorpe »

kali kirjoitti:ei tuo viilun työstäminen oo todellakaan vaikeeta, vaikka olisi kädet täynnä peukaloita. Kojetaulusta etulevy irti ja vaikka pahville "muotti", jonka avulla piirrät mallin viiluun, työkaluiksi riittänee mattopuukko, hienoa hiomapaperia ja venelakkaa :roll:

ja todellakin tulee hienompi kuin tuollainen tupperware :oops:
Eipä onnannu mun työstö! :(
Puhaltimien aukkojen ympäriltä katkeili koko ajan...
Saabiton saabisti
#1470
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Minä ostin aikoinaan Cromestylen sarja ja se poikii koko ajan. On kuulemma italialaista tekoa ja aitoa viilua mutta viilu irtoaa siitä pohjamuovista. En suosittele. Speedpartsin vastaavan muovijutun ostin varastoon, kun ehdin aloittaa satasen entisöinnin.

Jossain olen nähnyt myynnissä moisia, onko enää Speedpartsin varastossa? Procarservice hankkii sellaisen, jos on. Taisi olla joku jenkkien firma. Oli myös punaiaisia, hiilikuituisia jne.

Täss kuvassa on se murheenkryyni

Kuva
Vastaa Viestiin