Siis kun laki mahdollistaa subjektiivisen arvion pohjalta tehdyn toiminnan (...voi olla muille hyötyä...), niin jos vastapuoli ei tilanteessa ymmärrä tuon subjektiivisen toiminnan tarkoitusta, vika onkin vastapuolen lainsäädäntöön perehtymättömyydessäSaappi Kuski kirjoitti:Periaatteessa saakin käyttää vilkkua, laki lähtee siitä että käytetään omaa harkintaa ja vilkkua pitäisi käyttää silloin kun siitä VOI olla muille hyötyä.
Parasta olla kuitenkin näyttämättä kurkkimistapauksissa koska 99,8% autoilijat ei tiedä tuollaisesta pykälästä niinkuin ei monesta muustakaan pykälästä mitään vaan luulevat että se joka näyttää vilkkua on kääntymässä jonnekin.
Vilkun käyttö liikenteessä
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2870
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Vilkun käyttö liikenteessä
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 176
- Liittynyt: Ma Maalis 31, 2008 07:35
- Paikkakunta: Riksu, eli Riihimäki
- Viesti:
Re: Vilkun käyttö liikenteessä
Paljon aiheuttaa vilkun käyttö keskustelua. Etenkin tuo liikenneympyrä asia. Minä vilkutan vain, kun poistun ympyrästä. Liikenneympyrät ovat harvoin niin laajoja, että niissä olisi mahdollisuutta vilkuttaa ajoissa. Tosin uutta peltiä saa aika varmasti, jos lyö vilkun oikealle ja ajelee muutamia kunniakierroksia vilkkupäällä ympyrää ympäri. Tosi tyhmä idea kylläkin...
Olisi ollut mukavaa saada tietää syytä, miksi vilutetaan myöhään. Onko se vaan opittu tapa. Itse voin jättää vilkun pois kokonaan, jos muita autoja ei missään edes näy, mutta kun perässä ja edessä on autoja, niin pyrin vilkuttamaan ajoissa. Vilkutus alkaa siis ennen, kuin alan painamaan jarrua...
Toi jarru- vai vilkkuvalo juttu testaus on oma huomioni ja toimii hyvin. Moni edellä ajava ajaa jalka jarrulla 100 m kohti risteystä ja näppää vilkun päälle vasta risteyksessä.
Tämä huomio toimii siis niissä normaalin ajontavan tapauksissa, missä esim. 60 km/h vauhdista aletaan noin 100 m ennen risteystä hiljentämään kevyellä jarruruksella. Aina vilkku ennen jarrua! niin hyvä tulee...
Toi hämäläisjuttu oli loistava vaikka olenkin itse kotoisin Savosta.
Okram
Olisi ollut mukavaa saada tietää syytä, miksi vilutetaan myöhään. Onko se vaan opittu tapa. Itse voin jättää vilkun pois kokonaan, jos muita autoja ei missään edes näy, mutta kun perässä ja edessä on autoja, niin pyrin vilkuttamaan ajoissa. Vilkutus alkaa siis ennen, kuin alan painamaan jarrua...
Toi jarru- vai vilkkuvalo juttu testaus on oma huomioni ja toimii hyvin. Moni edellä ajava ajaa jalka jarrulla 100 m kohti risteystä ja näppää vilkun päälle vasta risteyksessä.
Tämä huomio toimii siis niissä normaalin ajontavan tapauksissa, missä esim. 60 km/h vauhdista aletaan noin 100 m ennen risteystä hiljentämään kevyellä jarruruksella. Aina vilkku ennen jarrua! niin hyvä tulee...
Toi hämäläisjuttu oli loistava vaikka olenkin itse kotoisin Savosta.
Okram
9-3 ss MapTun
Oi sitä vääntöööö...
Oi sitä vääntöööö...
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Vilkun käyttö liikenteessä
Mikä hlvetin "vika"?Henkka #2283 kirjoitti:Siis kun laki mahdollistaa subjektiivisen arvion pohjalta tehdyn toiminnan (...voi olla muille hyötyä...), niin jos vastapuoli ei tilanteessa ymmärrä tuon subjektiivisen toiminnan tarkoitusta, vika onkin vastapuolen lainsäädäntöön perehtymättömyydessäSaappi Kuski kirjoitti:Periaatteessa saakin käyttää vilkkua, laki lähtee siitä että käytetään omaa harkintaa ja vilkkua pitäisi käyttää silloin kun siitä VOI olla muille hyötyä.
Parasta olla kuitenkin näyttämättä kurkkimistapauksissa koska 99,8% autoilijat ei tiedä tuollaisesta pykälästä niinkuin ei monesta muustakaan pykälästä mitään vaan luulevat että se joka näyttää vilkkua on kääntymässä jonnekin.
Kyllä kai sitten. Siinä ihmisessä joka ei ymmärrä olemassa olevia liikennesääntöjä, on vika koska niiden ymmärtämisen pitäisi olla liikenteessä autolla ajamisen edellytys.
9000CS 2,3
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2870
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Vilkun käyttö liikenteessä
Tässä yhteydessä toiminnassa syntyneiden virhekäsitysten mainittu syy, luuleminen, jonka taas on mainittu johtuvan vähäisestä lainsäädännön tuntemuksesta. Saa käyttää myös muita vaihtoehtoisia sanoja.Saappi Kuski kirjoitti:Mikä hlvetin "vika"?
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2870
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Vilkun käyttö liikenteessä
Otetaas vielä kerran. Kun lainsäädäntö mahdollistaa toisen toimijan tulkinnanvaraisen harkinnan toimintansa suhteen, ei lähtökohtaisesti voida olettaa, että jos toinen ei ymmärrä tätä ensimmäisen toimijan tarkoittamalla tavalla, ettei hän tuntisi lainsäädäntöä.Saappi Kuski kirjoitti:Mikä hlvetin "vika"?Henkka #2283 kirjoitti:Siis kun laki mahdollistaa subjektiivisen arvion pohjalta tehdyn toiminnan (...voi olla muille hyötyä...), niin jos vastapuoli ei tilanteessa ymmärrä tuon subjektiivisen toiminnan tarkoitusta, vika onkin vastapuolen lainsäädäntöön perehtymättömyydessäSaappi Kuski kirjoitti:Periaatteessa saakin käyttää vilkkua, laki lähtee siitä että käytetään omaa harkintaa ja vilkkua pitäisi käyttää silloin kun siitä VOI olla muille hyötyä.
Parasta olla kuitenkin näyttämättä kurkkimistapauksissa koska 99,8% autoilijat ei tiedä tuollaisesta pykälästä niinkuin ei monesta muustakaan pykälästä mitään vaan luulevat että se joka näyttää vilkkua on kääntymässä jonnekin.
Kyllä kai sitten. Siinä ihmisessä joka ei ymmärrä olemassa olevia liikennesääntöjä, on vika koska niiden ymmärtämisen pitäisi olla liikenteessä autolla ajamisen edellytys.
Eli, jos vilkutat rekan takana luullen antavasi ymmärtää, että nyt kärkyt ohituspaikkaa, voidaan siitä myös tehdä tulkinta, että olisitkin kääntymässä. Toisen osapuolen luulolla kääntymisestä ei välttämättä siten ole tekemistä sen kanssa, ettei hän tietäisi, että voisit lainsäädännön turvin vilkuttaa myös ohituksen kärkkymisen merkiksi.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Vilkun käyttö liikenteessä
Ei minun mielestäni vilkkua näytetä silloin kun kärkytään rekan takana ohituspaikkaa.Henkka #2283 kirjoitti: Otetaas vielä kerran. Kun lainsäädäntö mahdollistaa toisen toimijan tulkinnanvaraisen harkinnan toimintansa suhteen, ei lähtökohtaisesti voida olettaa, että jos toinen ei ymmärrä tätä ensimmäisen toimijan tarkoittamalla tavalla, ettei hän tuntisi lainsäädäntöä.
Eli, jos vilkutat rekan takana luullen antavasi ymmärtää, että nyt kärkyt ohituspaikkaa, voidaan siitä myös tehdä tulkinta, että olisitkin kääntymässä. Toisen osapuolen luulolla kääntymisestä ei välttämättä siten ole tekemistä sen kanssa, ettei hän tietäisi, että voisit lainsäädännön turvin vilkuttaa myös ohituksen kärkkymisen merkiksi.
9000CS 2,3
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2870
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Vilkun käyttö liikenteessä
Ei minunkaan mielestäni. Eikö sellaiseksi luettavasta toiminnasta nyt kuitenkin viime viesteissä ollut kyse.Saappi Kuski kirjoitti: Ei minun mielestäni vilkkua näytetä silloin kun kärkytään rekan takana ohituspaikkaa.
Nojoo Menee taas hyvä ketju hukkaan...
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Vilkun käyttö liikenteessä
Yritin vaan kömpelön sarkasmin sävyttämänä kertoa että "siirrettäessä autoa sivusuunnassa" ei yleensä näytetä vilkkua. Sitä näytetään kun ollaan kääntymässä tai vaihtamassa kaistaa. Vaaratilanne voi kuitenkin syntyä siitäkin jos leveällä tiellä siirrytään nopeasti kaistan laidasta toiseen. Sen tapaisia tilanteita varten tuo sääntö mun mielestä on keksitty. Yhtä kaikki, villku on tai pitäisi olla viesti muille että nyt ollaan menossa johonkin suuntaan mutta väitän että suurin osa kansasta vastaa jos niiltä kysytään että missä tilanteissa vilkkua käytetään vain että käännyttäessä ja kaistaa vaihtaessa.Henkka #2283 kirjoitti:Ei minunkaan mielestäni. Eikö sellaiseksi luettavasta toiminnasta nyt kuitenkin viime viesteissä ollut kyse.Saappi Kuski kirjoitti: Ei minun mielestäni vilkkua näytetä silloin kun kärkytään rekan takana ohituspaikkaa.
Nojoo Menee taas hyvä ketju hukkaan...
9000CS 2,3
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Vilkun käyttö liikenteessä
Ei ruveta esittämään omia tulkintoja lain sisällöstä Laki on laki, ja sen mukaan "siirrettäessä autoa sivusuunnassa" on vilkkua käytettävä. Eli ihan sama miten siirrät autoa sivusuunnassa, vilkkua on lain mukaan käytettävä. Vai mitä wesku? Eihän siitä mitään tule jos ruvetaan tervettä järkeä käyttämään lain ohella.Saappi Kuski kirjoitti:
...että "siirrettäessä autoa sivusuunnassa" ei yleensä näytetä vilkkua. Sitä näytetään kun ollaan kääntymässä tai vaihtamassa kaistaa. Vaaratilanne voi kuitenkin syntyä siitäkin jos leveällä tiellä siirrytään nopeasti kaistan laidasta toiseen. Sen tapaisia tilanteita varten tuo sääntö mun mielestä on keksitty.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2870
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Vilkun käyttö liikenteessä
Juu, asia valmisSaappi Kuski kirjoitti: Yritin vaan kömpelön sarkasmin sävyttämänä kertoa että "siirrettäessä autoa sivusuunnassa" ei yleensä näytetä vilkkua. Sitä näytetään kun ollaan kääntymässä tai vaihtamassa kaistaa. Vaaratilanne voi kuitenkin syntyä siitäkin jos leveällä tiellä siirrytään nopeasti kaistan laidasta toiseen. Sen tapaisia tilanteita varten tuo sääntö mun mielestä on keksitty. Yhtä kaikki, villku on tai pitäisi olla viesti muille että nyt ollaan menossa johonkin suuntaan mutta väitän että suurin osa kansasta vastaa jos niiltä kysytään että missä tilanteissa vilkkua käytetään vain että käännyttäessä ja kaistaa vaihtaessa.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Vilkun käyttö liikenteessä
Vilkun käyttö ylipäänsä on ruuhka Suomessa aika satunnaista.
9000CS 2,3
Re: Vilkun käyttö liikenteessä
Jos siirtäisin trukilla, laittaisin autoon hätävilkut päälle koska trukin majakka ei ehkä näy joka suuntaan.V.J.S kirjoitti:Eli ihan sama miten siirrät autoa sivusuunnassa, vilkkua on lain mukaan käytettävä.
Re: Vilkun käyttö liikenteessä
Eikö vilkulla annettu merkki voisi kiinnostaa esim. jalankukijoita tai pyöräilijöitä ?Okram kirjoitti: Itse voin jättää vilkun pois kokonaan, jos muita autoja ei missään edes näy, mutta kun perässä ja edessä on autoja, niin pyrin vilkuttamaan ajoissa.
Re: Vilkun käyttö liikenteessä
Eiköhän risteys ole risteys eikä mutkaksi muutu vaikka siinä saisi kääntyä vain oikealle.Mimmi kirjoitti:Missä kohtaa siinä laissa määrätään käyttämään vilkkua, kun ajorata tekee esim 90 asteen mutkan (joka on sama asia kuin kiertoliittymään tulo)?
Kiertoliittymään tulohan on todelisuudessa vain mutkaan ajamista. Vasta siitä poistettaessa siirretään ajoneuvoa sivusuunnassa (oikealle), jolloin vilkkua pitää käyttää.
Re: Vilkun käyttö liikenteessä
Sivusuunnassa siirtäminen kai katsotaan tien reunasta eikä keskiviivalla ole muuta merkitystä kuin vastakkaisten suuntien erottajana. Niinpä esim. tyypillisessä maantien t-risteyksessä päätien ajosuunnassa vasemmalle jossa päätie on levennetty oikeasta reunasta, keskiviivan vierellä ajavan kuuluu vilkuttaa vasemmalle ennen risteystä ja oikealle risteyksen jälkeen. Toki oikeampi ajotapa olisi mennä tien oikeaa reunaa levennyksen kautta niin ei tulisi tehtyä sekä turhaa kaistanvaihtoa että suuntamerkin näyttämättä jättämistä niinkuin useimmat tekevät9-5T kirjoitti: Jos kurkkimis paikat on vähissä ei se haittaa sillä lakihan käskee käyttämään vilkkua autoa sivusuunnassa siirrettäessä joten te lakia pilkulleen lukijat joudutte vilkuttelemaan usein sillä harvoin näkee autoa joka millilleen ajaa saman etäisyyden päästä reuna tai keskiviivasta.
Varsin vaarallista se mahdollisimman oikealla ajaminen toisinaan näyttää olevan, silloin tällöin joku tulee oikeaoppisesti oikealla ajavan viereen heti kun keskiviivan puolesta mahtuu ja sitten onkin ihmettelemistä kun oikeaa reunaa ajava "kiilaa eteen" muutaman sekunnin kuluttua kun tie taas kapenee.