Noniin, eilen nousi kone pois ja tänään purin moottorin palasiksi. Ihan hakua varten voisi tähän laittaa että kiertokankien laakeripukkien pultit oli 14mm 12-kulmaisella kannalla ja runkolaakerien E16 ulkoisella Torx-kannalla eli sama kuin kannenpulteissa.
Laakerit oli vähän heikossa hapessa, etenkin runkolaakerit. Vaikea sanoa oliko vahinko tullut jo aiemmin vai nyt. Kone oli kyllä muuten erittäin puhdas joten huohotusvammasta ei voine puhua. Epäilys on että puolimoottori on huohotuksen takia joskus vaihdettu, nimittäin osista löytyi vähän liian uusia vuosileimoja. Laakereissa 12/99, öljypohjassa 1/00 ja kiertokanget/männät oli yläpäästään uudempaa 2001-> mallia. Onko tuosta takuuvaihdosta jossakin jotain merkkiä kampanjakilvessä tms? Vaihtoon menee kuitenkin kaikki jakopäätä myöten, joskaan se ei kauhean pahalta näyttänyt. Kiristin oli kylläkin tullut ulos n. 15mm eli vaihtoraja oli ylitetty.
Kannen vauriot näytti ehkä vähemmän pahalta kuin ensin arvelin, palotilan hakkaumat saanee siloiteltua ja vauriot on lähinnä mutkalla olevissa venttiileissä eikä seetit näyttäneet kovin pahalta. Lohkossa nelospytty on naarmuuntunut porauksen arvoisesti kyllä ja öljysuutin rutussa.
Uusi erittäin hyväkuntoinen kansi ja Aeron öljypohja ovat kuitenkin jo tulleet Ruotsista joten ne laitetaan. Vähän ajetut T5 männät B234 pitkälohkon kiertokangilla laitan, uusi lohko on omasta jemmasta löytynyt -01 9-5 Aeron joka oli kärsinyt laakeririkon.
Vähän kuvadokumentaatiota
Tyhjä konetila, oli aika homma nostaa yläkautta kone 9-5:ssä. Mitään virallisia ohjeitakaan ei löydy asiaan eikä ihme koska ahdasta on:
http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040810.JPG
Loota pois:
http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040811.JPG
Siinä se roikkuu:
http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040812.JPG
Tuuletusreikä:
http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040813.JPG
Vinossa piti nostaa että mahtui:
http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040814.JPG
Mikäs se sieltä kurkistaa..:
http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040815.JPG
Öljypohjassa kaunis näky:
http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040821.JPG
Muut männät oli ehjiä, rojut mäntien päällä on tulleet imusarjan kautta:
http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040822.JPG
Näkymä nelospytystä:
http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040823.JPG
Kansi on siisti:
http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040824.JPG
Osia:
http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040825.JPG
Kampiakseli näyttää käyttökelpoiselta:
http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040826.JPG
Keskimmäinen runkolaakeri oli aika heikossa hapessa:
http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040827.JPG
Nelospytyn kanki:
http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040828.JPG
Pientä sanomista havaittavissa:
http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040829.JPG
Kampiakselin triggeripyörä kärsinyt:
http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040830.JPG
Kansi:
http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040831.JPG
Ei ehkä ihan niin paha kuin äkkiseltään luulisi:
http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040832.JPG
Tällä mennään talvi

:
http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040820.JPG
Kuka tunnistaa tutun osan? (ei originaali):
http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040819.JPG
Pitää huomenna käyttää kampiakselia koneistamolla mitattavana että näkee onko se OK. Triggeripyörän voin sopivasti ottaa tuon lohkoaihion mukana tulleesta akselista joka tuomittiin kelvottomaksi, ei olisi siinä riittänyt leikanneen kk kaulan hiomiseen 0.25 alikoko ja oli lisäksi 2 kymppiä kiero.
Männät ja sylinterit voisi itse mittailla kunhan otan mikrometrit töistä lainaan.
Edit: WIS:iä tutkimalla kuitenkin löytyisi 2. alikoko eli 0,50 ja EPC myös tuntee tämän tonnarin 2,3 kampiakselille (samat laakerit). 9-5:lle ei tuntenut eli ehkä tästä syystä koneistamollakin ajateltiin ettei ole olemassa.
Tästä voisi olla siis jollekkin edullisesti ehkä kunnostuskelpoinen 2,3 kampiakseli. Maksimikieroushan on 1 kymppi joten hieman pitäisi suoristaa (onnistunee).