Erään aeron tarina

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Aeron konerikko (oli: ostettu)

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

peinu kirjoitti:Ei äärimmäistä ajankohtaista kiinnostusta..mutta seuraavan 5-vuotissuunnitelman mukaan on tarkoitus saada ensin autotalli rakennettua ja hankkia sitten "Vollaustatung" konevikainen 02-03 Aero ja muuttaa se T5-tekniikalle tms. Kiitos kuitenkin :)
Olet nähnyt samaa unta kuin minä paitsi että mulla on se autotalli jo valmiina :wink:
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Aeron konerikko (oli: ostettu)

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

peinu kirjoitti:
Ei äärimmäistä ajankohtaista kiinnostusta..mutta seuraavan 5-vuotissuunnitelman mukaan on tarkoitus saada ensin autotalli rakennettua ja hankkia sitten "Vollaustatung" konevikainen 02-03 Aero ja muuttaa se T5-tekniikalle tms. Kiitos kuitenkin :)
No sullahan on jo lähes "Vollaustatung" Aero, ja konevikakin lienee selkeesti tulevaisuutta noilla vakiomännillä ja sun kaasujalalla... Ei muutakuin tilaamaan Speedpartsilta b234:n mäntiä :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Aeron konerikko (oli: ostettu)

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Noniin takaisin asiaan. ;) Tallilla tänään taas vähän tapahtui ja purin imusarjan pois tieltä ja samalla kaikki muut koneen nostoa haittaavat paitsi vetarit ja moottorin kannakkeet. Jospa sitä huomenna kerkeäisi.

Muutama kuva työn touhusta (kaveri poseeraa, itse kuvasin):

Riisuttu konetila http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040805.JPG
Vähän isomman turbon sovitusta http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040803.JPG
Tuonne se pitäs mennä.. http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040804.JPG
Tehdään tilaa! http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040800.JPG
Kuulerikin toki vaihtoon http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040807.JPG
Tämmöstä tippu auton alta, haittaako toimintaa jos puuttuu? http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040806.JPG
Imusarjassakin oli jotain kivaa sisällä http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040809.JPG
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2577
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Aeron konerikko (oli: ostettu)

Viesti Kirjoittaja Termos »

Tri-Lo kirjoitti:
jcarlson kirjoitti: Ruotsista on jo alustavasti kaupat sovittu 100tkm ajetusta -01 9-5 Aeron kannesta ja samanlaisesta Aeron vahvistetusta öljypohjasta kuin nykyinen (entinen).
Noita ei ole sitten vissiin vahvistettu tarpeeksi kuitenkaan, kun ei pysy rojut sisässä. :D
Näihin uudempiin Saabeihin laitettiin jo tehtaalla ruksi siihen kohtaan, että kauppahintaan kuuluu:

[x] Teho

Eihän nuo tehottomat 99-paskat sen lujempia olleet, molemmista omistetuista meni kytkinakselin poorit reilu 200tkm ajettuna :lol:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Aeron konerikko (oli: ostettu)

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

jcarlson kirjoitti:Tämmöstä tippu auton alta, haittaako toimintaa jos puuttuu? http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040806.JPG
Onko toi se takomäntä :lol:
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Aeron konerikko (oli: ostettu)

Viesti Kirjoittaja peinu »

jyyrä kirjoitti:
jcarlson kirjoitti:Tämmöstä tippu auton alta, haittaako toimintaa jos puuttuu? http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040806.JPG
Onko toi se takomäntä :lol:
Kannattaa näyttää vähän hienoa hiekkapaperia ja hioa isommat jurmut pois ennen kuin laittaa sen takaisin.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Aeron konerikko (oli: ostettu)

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

peinu kirjoitti:
jyyrä kirjoitti:
jcarlson kirjoitti:Tämmöstä tippu auton alta, haittaako toimintaa jos puuttuu? http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040806.JPG
Onko toi se takomäntä :lol:
Kannattaa näyttää vähän hienoa hiekkapaperia ja hioa isommat jurmut pois ennen kuin laittaa sen takaisin.
hiukan on sepältä työ jäänyt kesken :)

aina niin mieltä lämmittäviä nuo konnen kyllkeen ilmestyneestä rahareijästä ulos tulleet tavarat..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Aeron konerikko (oli: ostettu)

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Noniin, eilen nousi kone pois ja tänään purin moottorin palasiksi. Ihan hakua varten voisi tähän laittaa että kiertokankien laakeripukkien pultit oli 14mm 12-kulmaisella kannalla ja runkolaakerien E16 ulkoisella Torx-kannalla eli sama kuin kannenpulteissa.

Laakerit oli vähän heikossa hapessa, etenkin runkolaakerit. Vaikea sanoa oliko vahinko tullut jo aiemmin vai nyt. Kone oli kyllä muuten erittäin puhdas joten huohotusvammasta ei voine puhua. Epäilys on että puolimoottori on huohotuksen takia joskus vaihdettu, nimittäin osista löytyi vähän liian uusia vuosileimoja. Laakereissa 12/99, öljypohjassa 1/00 ja kiertokanget/männät oli yläpäästään uudempaa 2001-> mallia. Onko tuosta takuuvaihdosta jossakin jotain merkkiä kampanjakilvessä tms? Vaihtoon menee kuitenkin kaikki jakopäätä myöten, joskaan se ei kauhean pahalta näyttänyt. Kiristin oli kylläkin tullut ulos n. 15mm eli vaihtoraja oli ylitetty.

Kannen vauriot näytti ehkä vähemmän pahalta kuin ensin arvelin, palotilan hakkaumat saanee siloiteltua ja vauriot on lähinnä mutkalla olevissa venttiileissä eikä seetit näyttäneet kovin pahalta. Lohkossa nelospytty on naarmuuntunut porauksen arvoisesti kyllä ja öljysuutin rutussa.

Uusi erittäin hyväkuntoinen kansi ja Aeron öljypohja ovat kuitenkin jo tulleet Ruotsista joten ne laitetaan. Vähän ajetut T5 männät B234 pitkälohkon kiertokangilla laitan, uusi lohko on omasta jemmasta löytynyt -01 9-5 Aeron joka oli kärsinyt laakeririkon.

Vähän kuvadokumentaatiota :arrow:

Tyhjä konetila, oli aika homma nostaa yläkautta kone 9-5:ssä. Mitään virallisia ohjeitakaan ei löydy asiaan eikä ihme koska ahdasta on: http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040810.JPG
Loota pois: http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040811.JPG
Siinä se roikkuu: http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040812.JPG
Tuuletusreikä: http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040813.JPG
Vinossa piti nostaa että mahtui: http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040814.JPG
Mikäs se sieltä kurkistaa..: http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040815.JPG
Öljypohjassa kaunis näky: http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040821.JPG
Muut männät oli ehjiä, rojut mäntien päällä on tulleet imusarjan kautta: http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040822.JPG
Näkymä nelospytystä: http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040823.JPG
Kansi on siisti: http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040824.JPG
Osia: http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040825.JPG
Kampiakseli näyttää käyttökelpoiselta: http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040826.JPG
Keskimmäinen runkolaakeri oli aika heikossa hapessa: http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040827.JPG
Nelospytyn kanki: http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040828.JPG
Pientä sanomista havaittavissa: http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040829.JPG
Kampiakselin triggeripyörä kärsinyt: http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040830.JPG
Kansi: http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040831.JPG
Ei ehkä ihan niin paha kuin äkkiseltään luulisi: http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040832.JPG
Tällä mennään talvi ;): http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040820.JPG
Kuka tunnistaa tutun osan? (ei originaali): http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/aeroropaus/P1040819.JPG

Pitää huomenna käyttää kampiakselia koneistamolla mitattavana että näkee onko se OK. Triggeripyörän voin sopivasti ottaa tuon lohkoaihion mukana tulleesta akselista joka tuomittiin kelvottomaksi, ei olisi siinä riittänyt leikanneen kk kaulan hiomiseen 0.25 alikoko ja oli lisäksi 2 kymppiä kiero.
Männät ja sylinterit voisi itse mittailla kunhan otan mikrometrit töistä lainaan.

Edit: WIS:iä tutkimalla kuitenkin löytyisi 2. alikoko eli 0,50 ja EPC myös tuntee tämän tonnarin 2,3 kampiakselille (samat laakerit). 9-5:lle ei tuntenut eli ehkä tästä syystä koneistamollakin ajateltiin ettei ole olemassa.

Tästä voisi olla siis jollekkin edullisesti ehkä kunnostuskelpoinen 2,3 kampiakseli. Maksimikieroushan on 1 kymppi joten hieman pitäisi suoristaa (onnistunee).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Aeron konerikko (oli: ostettu)

Viesti Kirjoittaja V-M »

Paineen säädin...

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Aeron konerikko (oli: ostettu)

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jeps, osa tunnistettu oikein. Mitsuun tuli laitettua OG900 Bosch bensanpaineensäädin, alkuperäinen tukin päähän integroitu pikkuinen NipponDenso ei kyennyt pitämään paineita tarpeeksi alhaalla uudella tehokkaalla bensapumpulla.. Piti juottaa messingillä banjopultille mutteri päähän ja laittaa laatuosaa Saabista. ;)

Tarkistelin tuossa lisää WIS:iä niin saattaa olla että nuo "trapetsikiertokanget" olisi jo 2000 mallisessakin, joskin ihmetyttää silti 00 leima öljypohjassa ja laakerien liian uudet leimat rekisteröintiin nähden. Kannessa ja muualla on normaalimpia lukemia eli 1-2v vanhempia kuin vuosimalli.

Tulikin mieleen että pitää tarkistaa vielä öljypumppu ja päätylevy, jos jotain voiteluhäikkää on ollut niin pumppu on saattanut ottaa ensimmäisenä itseensä. Toivottavasti ei tarttisi sitäkin uusia..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Aeron konerikko (oli: ostettu)

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ei tuon kannen nelospytyn palotila kovin kamalalta näyttänyt, voisi tosiaan mennä vaan hiukka tasottelemalla? Onkohan venttiilit osanneet taittua kasaan niin etteivät ole tehneet nokkiin jälkiä? Tai siis ts. että onkohan sen hydraulisen paininkupin säätöpelivara riittänyt siihen, että kuppi ei ole haljennut, ja samalla turmellut nokkaa (ja sama monikossa)?

Itselläni oli joku vuosi takaperin sellainen homma että B234:n lohkosta oli ykkösen ja kakkosen sylinterit kuluneet sellaisiksi, ettei niistä olisi saanut kelvollisia enää hoonaamalla (eli sylintereissä oli pitkittäisiä uria). Koneistamolla (R-koneistus) väittivät että koneesta tulee ihan ok jos poraa ylikokoon vain kaksi sylinteriä, ja jättää kaksi vakiokokoon. En uskonut tuota, ja porautin kaikki sylinterit 0,5mm:n ylikokoon, ja hommasin vastaavanlaiset männät (toki hiukan käytetyt männät ensin mitattiin ja punnittiin, jotta tiettiin mikä mäntä laitetaan mihinkin sylinteriin, ja mihin kokoon mikäkin sylinteri porataan ja hoonataan).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Aeron konerikko (oli: ostettu)

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Eipä näyttänyt olevan kuppi halki ainakaan. Tosin nokat vaihtuu jokatapauksessa hieman kireämpiin nyt samalla, kaverilla olisi tarjolla pitkälohko B234L nokat joten taidan laittaa ne. Trionicista vaan muuttaa ruiskutuksen ajoituskartat vastaavasti. :) Saa vähän eloa sinne yläkierroksille kun nuo T7 nokat on liian löysät jo vakiotehoillekkin, tulee muuten niin kovin tukkoinen ylhäällä kun T5 geometriakin jo tekee alavireisemmän.

Vanhalla lohkolla tuskin itse teen enää mitään, ja tottakai jos porataan niin kaikki pytyt kerralla eikä vain osaa.. Tosin kai tuo jossain vakiossa matalakierroskoneessa ihan hyvin menisi silti vaikka olisi heittoja.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Aeron konerikko (oli: ostettu)

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

jcarlson kirjoitti:Eipä näyttänyt olevan kuppi halki ainakaan. Tosin nokat vaihtuu jokatapauksessa hieman kireämpiin nyt samalla, kaverilla olisi tarjolla pitkälohko B234L nokat joten taidan laittaa ne. Trionicista vaan muuttaa ruiskutuksen ajoituskartat vastaavasti. :) Saa vähän eloa sinne yläkierroksille kun nuo T7 nokat on liian löysät jo vakiotehoillekkin, tulee muuten niin kovin tukkoinen ylhäällä kun T5 geometriakin jo tekee alavireisemmän.

Vanhalla lohkolla tuskin itse teen enää mitään, ja tottakai jos porataan niin kaikki pytyt kerralla eikä vain osaa.. Tosin kai tuo jossain vakiossa matalakierroskoneessa ihan hyvin menisi silti vaikka olisi heittoja.
Kannattaa varmaan erotella pois käytöstä kuppi/kupit joihin tuli mahdollisesti vahinkoa.
Itse kanssa ihmettelin suuresti koneistamon kannanottoa siihen oman koneeni korjaukseen, kun ite en uskonut että jos koneessa, jossa 2kpl mäntiä on 90,0mm ja 2kpl 90,5mm halkaisijaltaan, tulisi tasapainoinen, kun iskutilavuuskin tuossa jo muuttuu jne.

Olethan huomioinut tämän Speedpartsin poistomyynnin:
Kolvsats B234T 90-93 ÖD +1,0
Inklusive kolvringar Ny 100,592 7380 kr 1,800 kr

Ei paha hinta kun on renkaatkin mukana, ite jouduin muistaakseni ostamaan yhden uuden ylikokomännän, ja renkaat siihen Saabin kautta, ja hintaa niille tuli jotain kivat reippaat 400e tms :D
Tietty jos sinulla on hyväkuntoiset männät, ja ehjänoloinen lohko tiedossa, niin ei kannata alkaa porailemaan vanhaa lohkoa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Aeron konerikko (oli: ostettu)

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo männät jotka mulla on on kyllä kuin uudet ja hinta oli lähes ilmainen. :) Renkaat niihin pitää ostaa mutta koneistamon kautta 100e/srj Goetzen renkaat. Lohko pitää tarkistaa vielä mutta vaikuttaa sekin oikein hyvältä.

Pitkälohkon männissä jotka nuo Speedpartsin on, niin pitää helmaa vähän kairata ettei ota triggeripyörään kiinni. Lisäksi kuppi on isompi joten puristussuhde tippuu ja sitä en mielelläni ottaisi kun tarkoitus ei ole suuremmin tätä virittää.

Kansihan mulla on lähes uusi (100mil ajettu rempan jälkeen) kuppeineen päivineen, joten vanha kansi jää kaikkineen ylimääräiseksi. Oli kyllä tosi hyvät kupit siinäkin, ei naputtanut yhtään edes kylmäkäynnistyksen jälkeen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Aeron konerikko (oli: ostettu)

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

jcarlson kirjoitti:Joo männät jotka mulla on on kyllä kuin uudet ja hinta oli lähes ilmainen. :) Renkaat niihin pitää ostaa mutta koneistamon kautta 100e/srj Goetzen renkaat. Lohko pitää tarkistaa vielä mutta vaikuttaa sekin oikein hyvältä.

Pitkälohkon männissä jotka nuo Speedpartsin on, niin pitää helmaa vähän kairata ettei ota triggeripyörään kiinni. Lisäksi kuppi on isompi joten puristussuhde tippuu ja sitä en mielelläni ottaisi kun tarkoitus ei ole suuremmin tätä virittää.

Kansihan mulla on lähes uusi (100mil ajettu rempan jälkeen) kuppeineen päivineen, joten vanha kansi jää kaikkineen ylimääräiseksi. Oli kyllä tosi hyvät kupit siinäkin, ei naputtanut yhtään edes kylmäkäynnistyksen jälkeen.
Motonet myy noita männänrenkaita hintaan alle 60e (tai siis kun itse sieltä ostin männänrenkaat niin olivat Goetzit, ja silloin maksoivat alle 50e). Motonetin laakerit olivat Federal Moguleita, eli erittäin laadukkaita. Eli ts. saanet tilattua ihan mistä vaan varaosamyymälästä vanhemman Saabin männänrenkaat tuota mainitsemaasi satasen hintaa edullisemmin?

Tuo mäntähomma ei minun omasta mielestäni pidä välttämättä paikkaansa, koska itse asensin b234-pitkälohkoon 2kpl ng-turbosatkun mäntiä, eikä niissä ollut yhtään mitään eroa pitkälohkotontun mäntiin, ei männän laessa eikä helmoissakaan, ja männät vielä mitattiin ja punnittiinkin R-koneistuksella ennen lohkon hoonausta, ja kaikki todettiin yhteensopiviksi.
Eikös se ero lyhyt- ja pitkälohkon männillä, ja 2,0 ja 2,3 -litraisten mäntien välillä ole vain osanumeroissa?
Tai sitten olen väärässä taas kerran.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin