9-5 jarrujen varoitusvalot syttyivät
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 164
- Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 21:01
- Paikkakunta: Helsinki
9-5 jarrujen varoitusvalot syttyivät
ABS+Brake+Päävaroitusvalo+ ESP syttyivät kojetaulussa. Tarkastin jarrunesteet, vaikuttaisi olevan riittävästi, lisäksi jarrut pitävät. Ohjekirjan mukaan vika on jarrujen säätöjärjestelmässa tai ESP:ssä? Onko tälläistä tullut vastaan ja mihin vian voisi olettaa kohdistuvan?
Miksu,
Saab 9-5 2.3 t Vector Griffin Wagon -10
Saab 9-5 2.3 t Vector Wagon -03
Saab 9-3 2.0 t Aero -01
Saab 9-5 2.3 t Vector Griffin Wagon -10
Saab 9-5 2.3 t Vector Wagon -03
Saab 9-3 2.0 t Aero -01
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 164
- Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 21:01
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 9-5 jarrujen varoitusvalot syttyivät
Tässä vielä lisäkokemuksia, kävin ajamassa autolla, heti kun lähdin liikkeelle, niin varoitusvalot sammuivat, mutta kun jarrutin niin jarrupoljin "tärisi/päästi jurinaa". Tämän jälkeen varoitusvalot taas syttyivät ja jarrupoljin oli normaali. Sama toistui kun pysäytin auton uudestaan ja jatkoin matkaa.
Miksu,
Saab 9-5 2.3 t Vector Griffin Wagon -10
Saab 9-5 2.3 t Vector Wagon -03
Saab 9-3 2.0 t Aero -01
Saab 9-5 2.3 t Vector Griffin Wagon -10
Saab 9-5 2.3 t Vector Wagon -03
Saab 9-3 2.0 t Aero -01
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 164
- Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 21:01
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 9-5 jarrujen varoitusvalot syttyivät
Kävin luetuttamassa vikakoodin ad-autopaikassa, boschin lukulaite antoi koodin 16448 abs anturi etuoikea. Soitin saabin varaosapalveluun, hinta n.70 € joten ei paha, mutta myyjä sanoi, että on voinut mennä myös anturin napa, jonka hinta on sitten jo 405 €. No täytyy aloittaa anturista. Oletteko joutuneet vaihtamaan napoja, siis onko yleinen vika?
Miksu,
Saab 9-5 2.3 t Vector Griffin Wagon -10
Saab 9-5 2.3 t Vector Wagon -03
Saab 9-3 2.0 t Aero -01
Saab 9-5 2.3 t Vector Griffin Wagon -10
Saab 9-5 2.3 t Vector Wagon -03
Saab 9-3 2.0 t Aero -01
Re: 9-5 jarrujen varoitusvalot syttyivät
Melkein todennäköisempää että anturin johto on jostain poikki, harvoin ne itse anturit hajoaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-5 jarrujen varoitusvalot syttyivät
En nyt äkkiseltään löytänyt mistään mitä tuo koodi 16448 tarkoittaa tai vastaavuutta OBD:n DTC-koodeihin.
Tällä tarkoitan sitä, että mitä tuo koodi on tarkasti ottaen: katkos/oikosulku anturin virtapiirissä vai signaalin puuttuminen/epätäydellisyys/epäuskottavuus.
Tarkemman tiedon perustella voi sitten päätellä lisää vian aiheuttajasta oikean pyöränanturin osalta.
ps.jos sitä kaivattua tietoa ei ole saatavilla on tietenkin hyvä aloittaa johtosarjasta ja liittimistä, kuten edellä kerrottiin.
Tällä tarkoitan sitä, että mitä tuo koodi on tarkasti ottaen: katkos/oikosulku anturin virtapiirissä vai signaalin puuttuminen/epätäydellisyys/epäuskottavuus.
Tarkemman tiedon perustella voi sitten päätellä lisää vian aiheuttajasta oikean pyöränanturin osalta.
ps.jos sitä kaivattua tietoa ei ole saatavilla on tietenkin hyvä aloittaa johtosarjasta ja liittimistä, kuten edellä kerrottiin.
Viimeksi muokannut petrisa, Ti Joulu 01, 2009 17:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-5 jarrujen varoitusvalot syttyivät
Mulla oli samat oireet ja tunnistinkehä oli halki. Sen kuulemma näkee kun akselia pyörittää ja silmäilee kehää.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
Re: 9-5 jarrujen varoitusvalot syttyivät
Signaalin vikaan minunkin mielestäni oireet viittaisivat, kun vikavalo ja oireet ilmenevät vasta ajossa ja jarruttaessa.
Mutta, mutta.....
Mutta, mutta.....
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 164
- Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 21:01
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 9-5 jarrujen varoitusvalot syttyivät
Sain ensiviikolla ajan pajalle, katsotaan sitten mitä arpovat. Hammaskehän hinnan selvitin PCS:ltä, on 140 €, joten ihan asiallinen hinta verrattuna merkkiliikkeeseen. Kertokaapa vielä missä kyseinen anturi on ja mitä pitää purkaa, jos haluaisi anturaan ja liittimiin päästä käsiksi?
Miksu,
Saab 9-5 2.3 t Vector Griffin Wagon -10
Saab 9-5 2.3 t Vector Wagon -03
Saab 9-3 2.0 t Aero -01
Saab 9-5 2.3 t Vector Griffin Wagon -10
Saab 9-5 2.3 t Vector Wagon -03
Saab 9-3 2.0 t Aero -01
Re: 9-5 jarrujen varoitusvalot syttyivät
Anturi on navan päällä, sen näkee kun ottaa renkaan pois, vaihdettavissa melko helposti.
Hammaskehä on navan sisällä, täytyy purkaa koko hoito, eli vähän isompi homma. Sen näkee parista reijästä navassa.
Hammaskehä on navan sisällä, täytyy purkaa koko hoito, eli vähän isompi homma. Sen näkee parista reijästä navassa.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
Re: 9-5 jarrujen varoitusvalot syttyivät
Kyllä tuossa mun autossa ainakin tuo anturi on kiinni etunavan sivussa ja tuo hammaskehä näkyy kun kurkkaa sieltä vetoakselin juurestaessal kirjoitti:Anturi on navan päällä, sen näkee kun ottaa renkaan pois, vaihdettavissa melko helposti.
Hammaskehä on navan sisällä, täytyy purkaa koko hoito, eli vähän isompi homma. Sen näkee parista reijästä navassa.

Mitähän reikää sinä olet kurkkinut?
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 164
- Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 21:01
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 9-5 jarrujen varoitusvalot syttyivät
Nyt auto on korjattu, vetonivelen hammaskehästä oli rikkoutunut hampaita, jota ABS anturi lukee. Tilasin kyseisen nivelen PCS:ltä hintaan 140 € ja korjaukseen meni 2 tuntia+vikakoodin luku veloitukset.
Miksu,
Saab 9-5 2.3 t Vector Griffin Wagon -10
Saab 9-5 2.3 t Vector Wagon -03
Saab 9-3 2.0 t Aero -01
Saab 9-5 2.3 t Vector Griffin Wagon -10
Saab 9-5 2.3 t Vector Wagon -03
Saab 9-3 2.0 t Aero -01