SP steg3 katsastuksessa:tulos hylätty

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Vigge kirjoitti:Eräältä kaverilta kun lähti romut sport kissasta niin koko putki oli ihan valkoinen sisältä ja auto meni todella tukkeeseen.
Rupesin tossa miettimään, että voisko se mun auton tukkoisuus johtua sportkatista? Auto tosin meni läpi pakokaasutesteistä, joten ei luulis sen tukkoisuuden aiheuttajan olevan katissa. Ei se vika sitten loppuen lopuksi ollutkaan siinä "sinisessä dumppiventtiilissä" :evil:
No mutta mikäs sun kattis olis rikkonu jos ei ole osumaakaan saanut?
Mielummin sininen dumppi kuin katti. Mulla toimii sama katti kuin junan vessa. No, päästöjä mittaillaan taas parin kuukauden kuluessa katsastusta varten, mutta luottavaisin mielin testiin.

Tukkoisuutta ei niinkään mulla ole ollut aikoihin sitten paskasen ilmansuodattimen, mutta pieni nykiminen hävis viriboksin mukana kaapin pohjalle! Musta tuntuu että noi SP:n viriboksit käy laihalla, oli ihan sama homma steg-1:lläkin; esim ykkösvaihteella ajettaessa tasakaasulla paria kolmee kymppiä esiintyi pientä nykimistä. Saman pystyi toteamaan niin, että kierrättää paikallaan konetta esim 2000 kierrosta tai yli. Kone kävi niin että kuului epäsäännöllisiä pätkimisiä käynnissä, toisinaan röpötti enemmän oikeen sarjana toisinaan vain vähän. Selvähän se että se nykii ajettaessakin. Lienee tunnusomaisia piirteitä laihalle seokselle? Nyt vaihdoin viikonloppuna orkkisboksin kiinni ja testasin saman kierrätyskokeen niin ei pätki yhtään ja käy kuin kello eikä oo nykimisiä.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

NG900T kirjoitti:No mutta mikäs sun kattis olis rikkonu jos ei ole osumaakaan saanut?
Mielummin sininen dumppi kuin katti. Mulla toimii sama katti kuin junan vessa. No, päästöjä mittaillaan taas parin kuukauden kuluessa katsastusta varten, mutta luottavaisin mielin testiin.
Täytyy tsekata autosta muutama juttu. Ekaksi mun täytyy tsekata, toimiiko kampikammiotuuletuksen takaiskuventtiili.

Tässä juttua NG900:n WIS:istä:

"Kampikammiotuuletus

Moottorin kampikammio on täysin suljettu. Tuuletus muodostuu venttiilikopan yhteydessä olevasta liittimestä, josta menee kaksi letkua läppäkoteloon.

Letkut ja niiden liitännät on mitoitettu poistamaan moottorin kampikammiokaasut täydellisesti kaikissa käyntiolosuhteissa.

Kampikammiokaasut johdetaan venttiilikopassa olevan liittimen kautta pienen ja suuren letkun läpi läppäkoteloon, jossa kaasut sekoitetaan imuilmaan ja poltetaan sitten moottorissa. Kun moottoria käytetään pienellä ja keskisuurella kuormituksella, kampikammiokaasut johdetaan läppäkoteloon pienen letkun läpi. Tämä on yhdistetty läpän taakse.

Turbomoottorissa on pieneen letkuun asennettu takaiskuventtiili, joka estää ylipaineen pääsyn kampikammioon. Täyskuormituksella kampikammiokaasut johdetaan paksun letkun kautta. Tämä on liitetty läpän eteen. Turbomoottoreissa tämä on putki, joka on liitetty turboahtimen imuputkeen."

No mun auton ongelma on just tollainen, että se vaikuttaa tukkoiselta tyhjäkäynnissä ja pienillä kierroksilla (alle 3000 rpm).

Jos toi venttiilin tsekkaus ei auta, niin sitten täytyy seuraavaks tsekata tyhjäkäyntiventtiili ja yrittää putsata se. Uutta ei viittis ostaa, kun se maksaa PCS:n Rikun mukaan 400 euroa. Jos sekään ei ole syyn aiheuttajana, niin sitten täytyy selvittää läppäkotelon toiminta ja se, ettei polttoainesuodatin tai katalysaattori ole tukossa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

2,3T sport kirjoitti:
Putki ja katalysaattorin kuori lähetettiin SP:lle ja saas nähdä huomaavatko he mitään vikaa tuotteessa joka on siis noin 7kk
käytetty :evil:
Mites homma edistyy?
#1730
500whp.net member
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Vigge kirjoitti:
2,3T sport kirjoitti:
Putki ja katalysaattorin kuori lähetettiin SP:lle ja saas nähdä huomaavatko he mitään vikaa tuotteessa joka on siis noin 7kk
käytetty :evil:
Mites homma edistyy?
Joo, muakin kiinnostaisi tietää... Varsinkin kun ollaan "Vigge":n kanssa varmaan SP:n "lempiasiakkaat" :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2172
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

En ole nähnyt 2,3T sport:in kirjottelevan piiiitkään aikaan jos ei ole nickiä vaihtanut... :roll:
Saab 9-5 Griffin -01, Saab 9-5 2.0t -06, Saab 9-5 1.9tids -08
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Milli kirjoitti:En ole nähnyt 2,3T sport:in kirjottelevan piiiitkään aikaan jos ei ole nickiä vaihtanut... :roll:
Viimeinen postaus on Marraskuun 16 päivä.
#1730
500whp.net member
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

Hups, kylläpäs tuli pitkä kirjoittelutauko :oops:

Ärsyttävän hidas vanha tietokone modeemiyhteydellä latisti merkittävästi kirjoittelun mielekkyyttä(hetkittäin yhden threadin avaaminen vei pahimmillaan yli 5min) Nyt on uusi tietokone ja laajakaista, mutta siitä aiheesta mä voin sit hehkuttaa ennemmän jossain Mikrobitti-lehden chatissa :D

Niin siitä katalysaattorista...

Lähettihän se SP lopulta uuden katalysaatttorin, mut toiminta oli samantapaista kuin kesällä/syksyllä 2003.

Eli PCS lähetti sen "putken" lokakuun lopulla tutkittavaksi SP:lle.

Kaksi kuukautta vierähti ja tammikuun alussa PCS:n Riku tiedusteli SP:ltä josko ovat havainneet mitään vikaa lähetetyssä katalysaattorissa. :twisted:

SP:n Peter sitten vastasi (tyylin mukaisesti) että "eikös se jo lähetetty omistajalle, muistaakseni niin tehtiin"

8O 8O

Riku sitten soitti hiukan hämillään mulle ja kysyi "lähettikö ne sen katalysaattorin suoraan sulle?" Ilmoitin että eipä ole näkynyt ja Riku valisti SP:N Peteriä samalla tiedolla(ei tainnu olla kauhea yllätys)

No, tässä vaiheessa SP:llä pistettiin oikein töpinäksi eikä vienyt kuin parikymmentä työpäivää (lue: reilu kuukausi) paketoida yksi katalysaattori ja lähettää se Suomeen :!: Meniköhän oikein ylitöiksi :twisted:

Eli uusi kisa-katti tuli helmikuun puolivälissä ja näyttää ulkoisesti samanlaiselta kuin edellinenkin, mutta sisuksista löytyy kennosto... toistaiseksi :D
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2172
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Sillä lailla. :lol: Jospa se nyt pitäs tavarat sisällä.

Tervetuloa takaisin. :lol: Systeemit jonkun verran muuttuneet täällä foorumissa.
Saab 9-5 Griffin -01, Saab 9-5 2.0t -06, Saab 9-5 1.9tids -08
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

Milli kirjoitti:Sillä lailla. :lol: Jospa se nyt pitäs tavarat sisällä.

Tervetuloa takaisin. :lol: Systeemit jonkun verran muuttuneet täällä foorumissa.
Joo, on foorumi hiukan muuttunut... mutta eiköhän tähänkin totu :D

...pitäisköhän ottaa tosta kisa-katista taas kuva ni olis ainakin pari todistajaa jos sisukset taas katoaa :D

Niin, löysin tarinaa IC-kimppatilauksesta. Yksi ilmastoinnilla varustettu tonnari ilmoittautuu siihen "litteiden" coolereiden tilaukseen :!: nyt on totaalinen kassavaje mutta huhti- toukokuussa hankinta onnistunee. :D
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2172
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

2.3T sport kirjoitti:Niin, löysin tarinaa IC-kimppatilauksesta. Yksi ilmastoinnilla varustettu tonnari ilmoittautuu siihen "litteiden" coolereiden tilaukseen nyt on totaalinen kassavaje mutta huhti- toukokuussa hankinta onnistunee.
Joo mukaan vaan.Olen nyt kysellyt tuolta sporttiautosta naantalin suunnalta ja tarkoitus olisi soittaa vielä erikoishitsaus raatikaiselle että löytyykö sieltä minkä paksuista kennoa.On se kumma jos mistään päin suomea ei muka löydy 50mm paksua kennoa!! 8O :twisted: Mut katellaan miten käy.. Ilmottelen kun uutta selviää.
Saab 9-5 Griffin -01, Saab 9-5 2.0t -06, Saab 9-5 1.9tids -08
9K Aero -93
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: La Loka 18, 2003 08:24
Paikkakunta: Turku

oma katsastus jäi kiinni tyhjäkäynti arvoista

Viesti Kirjoittaja 9K Aero -93 »

Auto jäi katsastuksessa kiinni Co-pitoisuudesta mitattu 0,68 sallittu 0,50. Arvot heitteli 0-1,50 välillä. Tyhjäkäynti vaelsi jonkin verran ja vaeltaa vieläkin. Inssi koitti tosi kauan lämmittää ja kaikkea mahdollista.

Ajoin pari tankillista Forten kanssa ja vaihdoin bensan aakkosten alkupäässä olevan ketjun ysivitosesta Nesteen ysikasiin. Merkkikorjaamo Turussa oli tutkinut vikaa ja "todennut" katalysaattorin olevan sökö. 1750 € + työ (saksantuonti Aero). En vaihtanut ja menin konttorille hakemaan lisää ajoaikaa ja miettimis aikaa mitä vaihtoehtoja katin vaihdossa voisi olla.

Insinööri totesi että vika on tainnut löytyä - arvot kohdallaan.

Olen ajellut Nesteen bensoilla pääosin sen jälkeen ja ajan ainakin ennen seuraavaa katsastusta.
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

Ainakin mun "aeron" tankinluukussa on iso tarra jossa lukee 98E.
Ton meikäläisen katalysaattori episodin aikana mitattiin
CO% 0,55 / tyhjäkäynti, 0,42 / kierroksilla
HC ppm 258 / tyhjäkäynti, 18 / kierroksilla
vaikka lähes orjallisesti käytin ja käytän vieläkin Nesteen 98:a. Vaikka on joskus tankannut muiltakin ketjuilta niin en silti ole tankannut autooni kertaakaan 95:sta

On muuten pian taas meikäläisenkin kotteron katsastuksen aika. Ennen kisa-katin autoon vääntämistä taidan ottaa valokuvan todisteeksi että putken sisältä löytyy kennostokin :D
STCF #9
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2172
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Sama täällä ton katsastuksen kans.. :twisted: :oops: Kohta puoliin edessä. Mut pitää odottaa et saa laittaa nastat alle kun noissa kesänakeissa ei ole enää pintaa. :oops:
Saab 9-5 Griffin -01, Saab 9-5 2.0t -06, Saab 9-5 1.9tids -08
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Milli kirjoitti:Sama täällä ton katsastuksen kans.. :twisted: :oops: Kohta puoliin edessä. Mut pitää odottaa et saa laittaa nastat alle kun noissa kesänakeissa ei ole enää pintaa. :oops:
Toivottavasti savupiippuarvot on kohillaan tupruttelusta huolimatta. Kantsis varmaan käydä sun nyt päästömittauksissa ennen kuin se on edessä katastuksessa, koska sen voi jättää pois jos on 3kk sisällä mitattu päästöt ja on todistus asiasta.
Viimeksi muokannut 9000cst, To Syys 09, 2004 13:46. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2172
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Käytän penkissä ennen katsastusta. Sieltä ne arvot haetaan. 8)
Saab 9-5 Griffin -01, Saab 9-5 2.0t -06, Saab 9-5 1.9tids -08
Vastaa Viestiin