Autokuume! 9-5 2,3T/Aero vm.2001-2003 käyttöautoksi.

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
ella
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 22:52
Paikkakunta: Akaa

Re: Autokuume! 9-5 2,3T/Aero vm.2001-2003 käyttöautoksi.

Viesti Kirjoittaja ella »

mattiruu kirjoitti:Tätäkin viestiketjua lukiessa melkein luulisi, että meillä aero-kuskeilla on huomattavasti muita lyhyempi vehje ja pienemmät aivot. Jos niin olisi, niin kyllähän me aeroilijat ajettais kaikki bemareilla :lol:
Kyllä noissa parissa lauseessa voi jotain perää olla :roll: , kävin paria bemaria koeajamassa ennenkuin ostin 01 9-5 Aeron :lol:
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Autokuume! 9-5 2,3T/Aero vm.2001-2003 käyttöautoksi.

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

9-5T kirjoitti:Luulette että Aerottomat on teille kateellisia :D , olkaa siinä uskossa jos se tekee aeron omistamisesta hienoa.
Kyllä tuokin mielessä on käynyt, kun joku kertoo että oma M1998 2.3t hinta 5000€ + ranetunaus stage Flobba ilman tarroja auto on vähintään yhtä loistokas kun uusi/uudehko Aero johon on käytetty valmistajan suosittelimia palikoita. Kunnioitan toki kavereita jolla on osaamista autoaan rakentaa mieleisekseen, mutta ko keskustelun paikka lienee Tuning osasto.
9-5T kirjoitti:Kaikilla ei ole allekirjoituksessa nykyisiä ja entisiä Saabeja joten taidatte luulla myös että kerran Aeron omistaneena ei voi muuta Saabia ostaa.
En mä ainakaan voi. :) Seuraava käyttöauto tulee olemaan Aero. Älä pidä meitä Aero kuskeja enää jännityksessä vaan valotappas nyt sitä montakos 9-5 Aeroa olet omistanut? Ja mitkä ovat olleet käyttökokemukset, niitähän tämän ketjun aloittaja kysyi.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Autokuume! 9-5 2,3T/Aero vm.2001-2003 käyttöautoksi.

Viesti Kirjoittaja Eski »

mattiruu kirjoitti:Olikos se kysymys niin, että sopiiko Aero käyttöautoksi? Mulla on ollut femmoja koko mallisarja läpi karvalakki 2.0 t:stä nykyiseen Aeroon ja kyllä Aero on käyttöautona näistä paras. Maantienopeuksissa 2.0t:llä ja 2.3t:llä joutuu mm. ohituksissa puuttumaan usein manuaaliaskin keppiin mutta Aerossa sen voi unohtaa.
Riippuu kyllä mitä tarkoitetaan maantienopeudella. Täällä maaseudulla yleisestä kahdeksankympin vauhdista manuaali-Aerolla on vaihdettava kolmonen pesään, jos haluaa nopeasti kiihdyttää vaikkapa ohitustilanteessa. Vitosella kone vain tärisee ja auto kiihtyy varmasti hitaammin kuin 150hv 2.0t oikealla vaihteella tai automaattilootalla. Satasen vauhdistakaan ei Aeron kiihtyvyys vitosvaihteella vielä liiemmin hymyilytä.

Itse omistin M2000 AeroWagonin parisen vuotta ja tuskastuin auton jatkuvaan porsimiseen ja vaihdoin sen uuteen M2007 2.0t TurboPilottiin (185hv virisarjalla). Mitään vieroitusoireita ei Aerosta luopuminen aiheuttanut ja nyt 2,5 vuotta/reilut 50tkm pappamallilla ajettuani olen edelleen varsin tyytyväinen autooni. TurboPilotti on toiminut luotettavasti. Omalla rahalla ei ole vielä tarvinnut korjata yhtään vikaa, takuuseen on kiristetty muutama pultti ja vaihdettu xenon-polttimot sekä takaisinkutsuna yksi ohjaustehostimen letku. Ehkä aavistuksen onnellisempi olisin, jos tuo auto olisi ollut 2.3T-koneella (johon olisi voinut päivittää Aeron 260hv softan). Noin 20.000 euron lisähintaan tuolloin vielä saatavilla olleeseen Aero-merkkiin ei (luoja paratkoon onneksi) enää budjetti venynyt...

Eski
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: Autokuume! 9-5 2,3T/Aero vm.2001-2003 käyttöautoksi.

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

9-5T kirjoitti:Jotain muutakin eroa voi olla mutta tuleeko kellään mieleen mitä tehtaalta olisi saanut vain viirusilmä aeroon eikä muihin viirusilmiin?
Saiko leather sport tech 2-tone koodi K36/L36 verhoilua muihin malleihin, en ainakaan itse ole nähnyt, en edes Ruotsissa, vain aerossa, kun kysytään.
Eikö 260 hp versioon tullut isompi imukäyrä ahtimelle, jolloin imuletkukin on paksumpi ja ilmanputsarille tuleva imuputki paksumpi. Näillä konsteilla parannettiin hengitystä verrattuna 250hv versioon.
Tuohon Eskin kommentiin huonosta kiihtyvyydestä vitosella en itse ainakaan yhdy kummasakaan omassa aerossa, 02 ja 06. Tosin 02 ei ollut vakio ja 06 uusimmalla softalla reagoi jo 1500 kierroksella kaasuun vitosellakin erittäin hyvin. Vaimo moittii autoa liian hyvin regoivaksi, tykkää ajaa n. 200 hv t16 ässällä enemmän.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Autokuume! 9-5 2,3T/Aero vm.2001-2003 käyttöautoksi.

Viesti Kirjoittaja Eski »

Hirschin mukaan 260hv AeroWagon kiihtyy 80-120 vitosella 9,8 sek:
http://extranet.hirsch-performance.ch/d ... E280008281 Voin vaikka panna pääni pölkylle, että nopeammin kiihtyy tuon välin nelosella ja vielä paremmin kolmosella.

Eski
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: Autokuume! 9-5 2,3T/Aero vm.2001-2003 käyttöautoksi.

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Ei tarvi laittaa päätä pölkylle, totean vain että huomattava muutos tapahtunut uusimman softan ja alkuperäisen 2006 softan välillä ja nuo arvot mitattu varmaan 2006 softalla. Reagoi tosiaankin kaasupolkimeen aivan toisella tavalla, kuin ajaisi aivan eri autolla.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Autokuume! 9-5 2,3T/Aero vm.2001-2003 käyttöautoksi.

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Eski kirjoitti: Itse omistin M2000 AeroWagonin parisen vuotta ja tuskastuin auton jatkuvaan porsimiseen ja vaihdoin sen uuteen M2007 2.0t TurboPilottiin (185hv virisarjalla).
Muistamme tapauksen. Olet siis sitä mieltä nyt kun vertaat uutta ja käytettynä ostettua autoa toisiinsa että Aero oli huono vain sen takia että kyseessä oli Aero? Noita mainitsemiasia vikoja ei tule Garretin turbolla vartustettuhin 9-5:n? Kuka kehtaa ensimmäisenä myöntää että Aeroa teki mieli mutta rahat ei riittänyt?
Viimeksi muokannut eklunto1, La Joulu 05, 2009 12:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Autokuume! 9-5 2,3T/Aero vm.2001-2003 käyttöautoksi.

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, BSR:n sivuilta löytyikin jo, että 3.s vaihteella 260hv Aero kiihtyy 80-120 4,2 sek. http://sv.bsr.se/products/t873/ 150hv 2.0t menee 7,5 sek kolmosella, joten kyllä minusta Aerossakin kannattaisi hämmentää sitä keppiä. Vannoutueet manuaalimiehet aina valittavat automaattia niiiiiin hitaaksi ja sitten itse jyristävät isolla vaihteella....

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Autokuume! 9-5 2,3T/Aero vm.2001-2003 käyttöautoksi.

Viesti Kirjoittaja Eski »

eklunto1 kirjoitti:
Eski kirjoitti: Itse omistin M2000 AeroWagonin parisen vuotta ja tuskastuin auton jatkuvaan porsimiseen ja vaihdoin sen uuteen M2007 2.0t TurboPilottiin (185hv virisarjalla).
Muistamme tapauksen. Olet siis sitä mieltä nyt kun vertaat uutta ja käytettynä ostettua autoa toisiinsa että Aero oli huono vain sen takia että kysessä oli Aero? Noita mainitsemiasia vikoja ei tule Garretin turbolla vartustettuhin 9-5:n? Kuka kehtaa ensimmäisenä myöntään että Aeroa teki mieli mutta rahat ei riittänyt?
Aeroni viat eivät liittyneet Aero-merkkiin, vaan olivat yleisiä tyyppvikoja (kuten tiedetään). Yhtenä esimerkkinä vain, että Aeron voi vaihtaa pappamalliin ja siitäkin voi selvitä ihan tyytyväisenä. Olisin ilman muuta ostanut uuden Aeron, jos rahat olisi riittäneet.

Eski
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Autokuume! 9-5 2,3T/Aero vm.2001-2003 käyttöautoksi.

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Eski kirjoitti:Aeroni viat eivät liittyneet Aero-merkkiin, vaan olivat yleisiä tyyppvikoja (kuten tiedetään). Yhtenä esimerkkinä vain, että Aeron voi vaihtaa pappamalliin ja siitäkin voi selvitä ihan tyytyväisenä. Olisin ilman muuta ostanut uuden Aeron, jos rahat olisi riittäneet.

Eski
Kiitos ensimmäisestä rehellisestä kommentista tässä keskustelussa :)
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5321
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Autokuume! 9-5 2,3T/Aero vm.2001-2003 käyttöautoksi.

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Eski kirjoitti:Hirschin mukaan 260hv AeroWagon kiihtyy 80-120 vitosella 9,8 sek:
http://extranet.hirsch-performance.ch/d ... E280008281 Voin vaikka panna pääni pölkylle, että nopeammin kiihtyy tuon välin nelosella ja vielä paremmin kolmosella.

Eski
Näinhän se on ollut jo kauan, vitosella ohitus helppoa, nelosella vaivatonta ja kolmosella menee jo leikkimiseksi. :D

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2091
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Autokuume! 9-5 2,3T/Aero vm.2001-2003 käyttöautoksi.

Viesti Kirjoittaja Julle »

Mitähän varten auto pitää laittaa vastaamaan aeroa? Sellaisia kuitenkin on jo valmiina myynnissä. Oisi vissiin pitäny laittaa ihmettelyketjuun.

Tuskin se kenellekkään on rahakysymys, (uutta mallia odotellessa).
9-5 Aero - 00
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2091
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Autokuume! 9-5 2,3T/Aero vm.2001-2003 käyttöautoksi.

Viesti Kirjoittaja Julle »

No niin no, ainakin ulkoisin puolin on kumma tapa laittaa " aeroksi" voin olla väärässäkin, mutta älkää korjatko.
9-5 Aero - 00
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Autokuume! 9-5 2,3T/Aero vm.2001-2003 käyttöautoksi.

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

9-5T kirjoitti:Joillakin markkina-alueilla Aero on malliston tehokkain ja kallein joten ymmärrän hermostumisen kun todelliset erot tuodaan esiin.
Ihan kiinnostuksena missähän markkina-alueella 9-5 Aero ei ole mallisarjan kallein? V6 Griffin jäi mallistosta jo niin kauan sitten pois että tuskin siihen nyt referoit?

Itseäni ei palaakaan hermostuta että 2.3T konellisen Saabin saan rakenneltua helpostikkin vastaamaan Aeroa, vaikka siihen ei saanutkaan Suomen markkina-alueella noita Sport Tech 2-tone penkkejä, mutta äkkiäkös sellaisetkin ompelee. Ja pian joku on jo kertomassa että nahkajakkarat on tosi syvältä, varskin kun ne ovat niin kylmät talvella yms. Tyyppikilvenkin voi väärentää :)
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Autokuume! 9-5 2,3T/Aero vm.2001-2003 käyttöautoksi.

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Eikös noi ole ihan perus Aerossa olevat jakkarat? Omassakin on samat.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Vastaa Viestiin