9000CS 2.3turbo läppäkotelo ongelma!

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Ei noiden etsimiseen kai ihan tuntia mene kun katsoo luettelosivulta.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/tcs/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Mut arvaas onko mulla tässä sitä luettelosivua :lol:
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
sari
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Elo 11, 2004 20:13

läppäkotelo

Viesti Kirjoittaja sari »

Täsmenän aijemin kertomaani.Silloin kun auto ennen ostoani oli käytetty saabilla se oli tarkastettu isatilla vikakoodinnumeroa en tiedä mutta se oli
ílmottanut että läppäkotelonpotentiometri eli vissiin asentoanturi olisi rikki.
Anturia ei vaihdettu koska tähän malliin ei saa anturia erikseen vaan pitää ostaa koko läppäkotelo joka on vaivaiset 1300e.
Vikakoodia oli ollut toinenkin mutta ne oli meinannut että se johtuu edellisestä.Nyt ei tiedä varmuudella mikä on rikki läppäkotelo 1300e + boksi 1100e vaatimattomat 2400e ei viitsi kokeilemalla korjata.
HYVÄT NEVOT TARPEEN
Niin ja vielä että koodit oli poistettu mutta ne oli tullut heti uudelleen.
Tasapainoakselienketjun poistin mielestäni käynti ei muuttunut yhtään.
Rattaan kunto oli kohtalainen hampaat kuluneet ja jo hieman vääntyneet ketju oli venynyt kiristys päässä että pian olisi ruvennut hyppimään yli
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: läppäkotelo

Viesti Kirjoittaja jus »

sari kirjoitti:Nyt ei tiedä varmuudella mikä on rikki läppäkotelo 1300e + boksi 1100e vaatimattomat 2400e ei viitsi kokeilemalla korjata.
HYVÄT NEVOT TARPEEN
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... 3045_1.JPG
Pahoittelen epätarkkaa kuvaa.

Tuolla neuvotaan miten läppäkotelosta saa mitattua vastusarvon tyhjäkäynti- ja täyskaasuasennossa. Virrat pois päältä ja johto irti läppäkotelosta, ja liittimiä varovasti murjomatta mittaisin kolmos- ja vitosnavan väliltä. Vastusarvot pitäisi olla läppä kiinni 24-29 kOhm ja läppä auki 440-540 Ohm.

EDIT: 21.9.2004 kuva poistettu. Nämä vastusarvot sitä paitsi koskevat läppäkotelon varmuuskytkimen mittausta läppämoottorin liittimen navoista 3 ja 5.

Tuollaiseen varaosahintaanhan tekisi jo mieli yrittää askarrella sinne itse uusi potentiometri, ei haittaisi vaikka menisi useampikin ilta puuhastellessa :-) Onkohan kukaan yrittänyt?
Viimeksi muokannut jus, Ti Syys 21, 2004 20:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: läppäkotelo

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

sari kirjoitti:Täsmenän aijemin kertomaani.Silloin kun auto ennen ostoani oli käytetty saabilla se oli tarkastettu isatilla vikakoodinnumeroa en tiedä mutta se oli
ílmottanut että läppäkotelonpotentiometri eli vissiin asentoanturi olisi rikki.
Anturia ei vaihdettu koska tähän malliin ei saa anturia erikseen vaan pitää ostaa koko läppäkotelo joka on vaivaiset 1300e.
Vikakoodia oli ollut toinenkin mutta ne oli meinannut että se johtuu edellisestä.Nyt ei tiedä varmuudella mikä on rikki läppäkotelo 1300e + boksi 1100e vaatimattomat 2400e ei viitsi kokeilemalla korjata.
HYVÄT NEVOT TARPEEN
Niin ja vielä että koodit oli poistettu mutta ne oli tullut heti uudelleen.
Tasapainoakselienketjun poistin mielestäni käynti ei muuttunut yhtään.
Rattaan kunto oli kohtalainen hampaat kuluneet ja jo hieman vääntyneet ketju oli venynyt kiristys päässä että pian olisi ruvennut hyppimään yli
Läppäpotikalle vihjeitä

ETS boksi ja ASR irti kytkettyinä. ETS boksin liittimen napojen 3 ja 16 pitää olla 800-1200 ohm sekä 3 ja 5 pitää olla 0-1200 ohm riippuen kaasuläpän asennosta

tarkasta myös johto ye/wh navalle 3 tai johdin wh navalle 5 ei ole oikosulussa maahan tai jänniteeseen 12V

Jos kaikki arvot kunnossa jatka kohdan 4 mukaa

3 tarkasta sytkävirta katkaistuna ja ETS sekä ASR ohjausyksiköt sekä läppäkotelo kytkettyinä irti johdotus katkoksen/maahan suuntautuvan oikosulun suhteen.(tee yhdyskytkentä vuorotellen napojen 2 ja 4 sekä 4 ja 6 välillä läppäkotelon johtimien liitinkappaleesta), jolloin ETS boksin liitimestä mitataan navpojen 1 ja 3 sekä 3 ja 16 välinen resistanssi, joka pitää olla 0 ohm. jos johdotus on kunnossa, läppäkotelo on viallinen, ja pitää vaihtaa.

4 hävitä vikakoodi ja koeaja auto. jos vikakoodi esiintyy uudelleen kokeile ETS yksiköllä minkä toiminta tunnetaan
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Tämä erittäin hyvä aihe keskustella. Mulla sähkösesti ohjattu kaasuläppä myös ja sen toiminta periaate on hieman usvassa. Nyt on hieman jo auennut.

Voiko tuon kaasuläppä kotelon irroittaa ja putsata vai pitäneekö pelätä, että menee p...ksi, kun näyttää olevan aikas herkkä paikka. Ajattelin josko silloin tällöin tapahtuva sammuminen kiihdytyksessä johtuis siitä (TCS valon syttyminen), että siellä olis sontaa. Eli onko jotain mitä tarttis varoo tosi huolella?
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Jup, näin täytynee tehdä.... Toivottavasti ei tarvitse palata sitten läppäkotelon merkeissä tänne.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
sari
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Elo 11, 2004 20:13

läppäkotelosta

Viesti Kirjoittaja sari »

Onko kellään tietoa mistä sais boksin kytkentäkaavion
sari
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Elo 11, 2004 20:13

läppäkotelosta

Viesti Kirjoittaja sari »

Mittailin läppäkoteloa auki ja kiinni arvot 3 ja 5 navasta tulivat oikein.
Jatkoin otin ets boksin irti(eikö asr ole samassa boksissa mikä se muuten on?)mittasin navoista 3 ja 16 joista piti tulla 800-1200ohm mutta sain arvon 250ohm joka kasvoi kaasua painaessa 560ohm asti.
Navoista 3 ja 5 sain 960ohm joka ei muuttunut kaasua painaessa jonka piti olla 0-1200ohm riippuen läpän asennosta.
Tarkistin myös navat 3ja5 ettei oikosulussa maahan tai jännitteeseen.
Eli vissiin tällä perusteella asentoanturi on rikki.
Purkasin myös läppäkotelon osiin.Asentoanturi oli erillinen irroitettava osa
paitsi läppämoottoriin menevät johdot oli tinattu.Erikoista että anturia ei saa erikseen vaikka sen pystyisi hyvin vaihtamaan.
Tuskin kellään on tällaista läppäkoteloa kun ei ole boksiakaan.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Tuolta ainakin löytyisi TCS boksi.

http://www.thesaabsite.com/9000/9000electrical.htm
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: läppäkotelosta

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

sari kirjoitti:Mittailin läppäkoteloa auki ja kiinni arvot 3 ja 5 navasta tulivat oikein.
Jatkoin otin ets boksin irti(eikö asr ole samassa boksissa mikä se muuten on?)mittasin navoista 3 ja 16 joista piti tulla 800-1200ohm mutta sain arvon 250ohm joka kasvoi kaasua painaessa 560ohm asti.
Navoista 3 ja 5 sain 960ohm joka ei muuttunut kaasua painaessa jonka piti olla 0-1200ohm riippuen läpän asennosta.
Tarkistin myös navat 3ja5 ettei oikosulussa maahan tai jännitteeseen.
Eli vissiin tällä perusteella asentoanturi on rikki.
Purkasin myös läppäkotelon osiin.Asentoanturi oli erillinen irroitettava osa
paitsi läppämoottoriin menevät johdot oli tinattu.Erikoista että anturia ei saa erikseen vaikka sen pystyisi hyvin vaihtamaan.
Tuskin kellään on tällaista läppäkoteloa kun ei ole boksiakaan.
Kysyppä sattuuko tumilla olemaan, saab korjaajaa vaajakoskella. Joskus sieltä saattaa tehdä löytöjä :) joku voisi laittaa numeron, kun en juuri nyt sitä muista.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

0400 888 775 Toivainen Tuomo Vaajakoski
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
habasaab
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2004 22:21
Paikkakunta: Oulainen

läppäkotelo ongelma

Viesti Kirjoittaja habasaab »

Make67 onko auto ajokunnossa vaikkei tehoja olekkaan kuin puolet? Vai onko auto vielä aineella "korjauksessa". itselläkin on ongelmia TCS:n kanssa, käy lukemassa "tcs temppuilee" foorumi jossa näkyy oman saabin ongelma...
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2023
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Tässä autossa on läppäkotelo tallessa jos vain sopii ? 2.3 T -95:nen

edit: Kysyin hinnan , Läppäkotelo+imusarja+suutimet 250 € koko "klöntti"

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=10522
Viimeksi muokannut valtteri, Ti Syys 21, 2004 10:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
sari
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Elo 11, 2004 20:13

läppäkotelosta

Viesti Kirjoittaja sari »

Hakisin tarkennuksia läppäkotelon mittaukseen.
Ensin mikä olikaan tämä asr ja onko se samassa boksissa kuin ets?
Sytysvirta piti olla katkaistuna kun mitattiin läppäkoteloa tarkoittaako se että virta pois virta-avaimesta vai akunjohto irti,oikeammat tulokset tuli johto irrallaan.
Navoista 3 ja 5 piti tulla 0-1200 ohm.
Pitääkö läppä kinni olla 0 ohm ja auki 1200 ohm vai onko kunnossa kun tulee akun johto irrallaan 253-585 ohm?
Vastaa Viestiin