9000CS 2.3turbo läppäkotelo ongelma!
läppäkotelo
Täsmenän aijemin kertomaani.Silloin kun auto ennen ostoani oli käytetty saabilla se oli tarkastettu isatilla vikakoodinnumeroa en tiedä mutta se oli
ílmottanut että läppäkotelonpotentiometri eli vissiin asentoanturi olisi rikki.
Anturia ei vaihdettu koska tähän malliin ei saa anturia erikseen vaan pitää ostaa koko läppäkotelo joka on vaivaiset 1300e.
Vikakoodia oli ollut toinenkin mutta ne oli meinannut että se johtuu edellisestä.Nyt ei tiedä varmuudella mikä on rikki läppäkotelo 1300e + boksi 1100e vaatimattomat 2400e ei viitsi kokeilemalla korjata.
HYVÄT NEVOT TARPEEN
Niin ja vielä että koodit oli poistettu mutta ne oli tullut heti uudelleen.
Tasapainoakselienketjun poistin mielestäni käynti ei muuttunut yhtään.
Rattaan kunto oli kohtalainen hampaat kuluneet ja jo hieman vääntyneet ketju oli venynyt kiristys päässä että pian olisi ruvennut hyppimään yli
ílmottanut että läppäkotelonpotentiometri eli vissiin asentoanturi olisi rikki.
Anturia ei vaihdettu koska tähän malliin ei saa anturia erikseen vaan pitää ostaa koko läppäkotelo joka on vaivaiset 1300e.
Vikakoodia oli ollut toinenkin mutta ne oli meinannut että se johtuu edellisestä.Nyt ei tiedä varmuudella mikä on rikki läppäkotelo 1300e + boksi 1100e vaatimattomat 2400e ei viitsi kokeilemalla korjata.
HYVÄT NEVOT TARPEEN
Niin ja vielä että koodit oli poistettu mutta ne oli tullut heti uudelleen.
Tasapainoakselienketjun poistin mielestäni käynti ei muuttunut yhtään.
Rattaan kunto oli kohtalainen hampaat kuluneet ja jo hieman vääntyneet ketju oli venynyt kiristys päässä että pian olisi ruvennut hyppimään yli
Re: läppäkotelo
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... 3045_1.JPGsari kirjoitti:Nyt ei tiedä varmuudella mikä on rikki läppäkotelo 1300e + boksi 1100e vaatimattomat 2400e ei viitsi kokeilemalla korjata.
HYVÄT NEVOT TARPEEN
Pahoittelen epätarkkaa kuvaa.
Tuolla neuvotaan miten läppäkotelosta saa mitattua vastusarvon tyhjäkäynti- ja täyskaasuasennossa. Virrat pois päältä ja johto irti läppäkotelosta, ja liittimiä varovasti murjomatta mittaisin kolmos- ja vitosnavan väliltä. Vastusarvot pitäisi olla läppä kiinni 24-29 kOhm ja läppä auki 440-540 Ohm.
EDIT: 21.9.2004 kuva poistettu. Nämä vastusarvot sitä paitsi koskevat läppäkotelon varmuuskytkimen mittausta läppämoottorin liittimen navoista 3 ja 5.
Tuollaiseen varaosahintaanhan tekisi jo mieli yrittää askarrella sinne itse uusi potentiometri, ei haittaisi vaikka menisi useampikin ilta puuhastellessa

Viimeksi muokannut jus, Ti Syys 21, 2004 20:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: läppäkotelo
Läppäpotikalle vihjeitäsari kirjoitti:Täsmenän aijemin kertomaani.Silloin kun auto ennen ostoani oli käytetty saabilla se oli tarkastettu isatilla vikakoodinnumeroa en tiedä mutta se oli
ílmottanut että läppäkotelonpotentiometri eli vissiin asentoanturi olisi rikki.
Anturia ei vaihdettu koska tähän malliin ei saa anturia erikseen vaan pitää ostaa koko läppäkotelo joka on vaivaiset 1300e.
Vikakoodia oli ollut toinenkin mutta ne oli meinannut että se johtuu edellisestä.Nyt ei tiedä varmuudella mikä on rikki läppäkotelo 1300e + boksi 1100e vaatimattomat 2400e ei viitsi kokeilemalla korjata.
HYVÄT NEVOT TARPEEN
Niin ja vielä että koodit oli poistettu mutta ne oli tullut heti uudelleen.
Tasapainoakselienketjun poistin mielestäni käynti ei muuttunut yhtään.
Rattaan kunto oli kohtalainen hampaat kuluneet ja jo hieman vääntyneet ketju oli venynyt kiristys päässä että pian olisi ruvennut hyppimään yli
ETS boksi ja ASR irti kytkettyinä. ETS boksin liittimen napojen 3 ja 16 pitää olla 800-1200 ohm sekä 3 ja 5 pitää olla 0-1200 ohm riippuen kaasuläpän asennosta
tarkasta myös johto ye/wh navalle 3 tai johdin wh navalle 5 ei ole oikosulussa maahan tai jänniteeseen 12V
Jos kaikki arvot kunnossa jatka kohdan 4 mukaa
3 tarkasta sytkävirta katkaistuna ja ETS sekä ASR ohjausyksiköt sekä läppäkotelo kytkettyinä irti johdotus katkoksen/maahan suuntautuvan oikosulun suhteen.(tee yhdyskytkentä vuorotellen napojen 2 ja 4 sekä 4 ja 6 välillä läppäkotelon johtimien liitinkappaleesta), jolloin ETS boksin liitimestä mitataan navpojen 1 ja 3 sekä 3 ja 16 välinen resistanssi, joka pitää olla 0 ohm. jos johdotus on kunnossa, läppäkotelo on viallinen, ja pitää vaihtaa.
4 hävitä vikakoodi ja koeaja auto. jos vikakoodi esiintyy uudelleen kokeile ETS yksiköllä minkä toiminta tunnetaan
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Tämä erittäin hyvä aihe keskustella. Mulla sähkösesti ohjattu kaasuläppä myös ja sen toiminta periaate on hieman usvassa. Nyt on hieman jo auennut.
Voiko tuon kaasuläppä kotelon irroittaa ja putsata vai pitäneekö pelätä, että menee p...ksi, kun näyttää olevan aikas herkkä paikka. Ajattelin josko silloin tällöin tapahtuva sammuminen kiihdytyksessä johtuis siitä (TCS valon syttyminen), että siellä olis sontaa. Eli onko jotain mitä tarttis varoo tosi huolella?
Voiko tuon kaasuläppä kotelon irroittaa ja putsata vai pitäneekö pelätä, että menee p...ksi, kun näyttää olevan aikas herkkä paikka. Ajattelin josko silloin tällöin tapahtuva sammuminen kiihdytyksessä johtuis siitä (TCS valon syttyminen), että siellä olis sontaa. Eli onko jotain mitä tarttis varoo tosi huolella?
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
läppäkotelosta
Onko kellään tietoa mistä sais boksin kytkentäkaavion
läppäkotelosta
Mittailin läppäkoteloa auki ja kiinni arvot 3 ja 5 navasta tulivat oikein.
Jatkoin otin ets boksin irti(eikö asr ole samassa boksissa mikä se muuten on?)mittasin navoista 3 ja 16 joista piti tulla 800-1200ohm mutta sain arvon 250ohm joka kasvoi kaasua painaessa 560ohm asti.
Navoista 3 ja 5 sain 960ohm joka ei muuttunut kaasua painaessa jonka piti olla 0-1200ohm riippuen läpän asennosta.
Tarkistin myös navat 3ja5 ettei oikosulussa maahan tai jännitteeseen.
Eli vissiin tällä perusteella asentoanturi on rikki.
Purkasin myös läppäkotelon osiin.Asentoanturi oli erillinen irroitettava osa
paitsi läppämoottoriin menevät johdot oli tinattu.Erikoista että anturia ei saa erikseen vaikka sen pystyisi hyvin vaihtamaan.
Tuskin kellään on tällaista läppäkoteloa kun ei ole boksiakaan.
Jatkoin otin ets boksin irti(eikö asr ole samassa boksissa mikä se muuten on?)mittasin navoista 3 ja 16 joista piti tulla 800-1200ohm mutta sain arvon 250ohm joka kasvoi kaasua painaessa 560ohm asti.
Navoista 3 ja 5 sain 960ohm joka ei muuttunut kaasua painaessa jonka piti olla 0-1200ohm riippuen läpän asennosta.
Tarkistin myös navat 3ja5 ettei oikosulussa maahan tai jännitteeseen.
Eli vissiin tällä perusteella asentoanturi on rikki.
Purkasin myös läppäkotelon osiin.Asentoanturi oli erillinen irroitettava osa
paitsi läppämoottoriin menevät johdot oli tinattu.Erikoista että anturia ei saa erikseen vaikka sen pystyisi hyvin vaihtamaan.
Tuskin kellään on tällaista läppäkoteloa kun ei ole boksiakaan.
Re: läppäkotelosta
Kysyppä sattuuko tumilla olemaan, saab korjaajaa vaajakoskella. Joskus sieltä saattaa tehdä löytöjäsari kirjoitti:Mittailin läppäkoteloa auki ja kiinni arvot 3 ja 5 navasta tulivat oikein.
Jatkoin otin ets boksin irti(eikö asr ole samassa boksissa mikä se muuten on?)mittasin navoista 3 ja 16 joista piti tulla 800-1200ohm mutta sain arvon 250ohm joka kasvoi kaasua painaessa 560ohm asti.
Navoista 3 ja 5 sain 960ohm joka ei muuttunut kaasua painaessa jonka piti olla 0-1200ohm riippuen läpän asennosta.
Tarkistin myös navat 3ja5 ettei oikosulussa maahan tai jännitteeseen.
Eli vissiin tällä perusteella asentoanturi on rikki.
Purkasin myös läppäkotelon osiin.Asentoanturi oli erillinen irroitettava osa
paitsi läppämoottoriin menevät johdot oli tinattu.Erikoista että anturia ei saa erikseen vaikka sen pystyisi hyvin vaihtamaan.
Tuskin kellään on tällaista läppäkoteloa kun ei ole boksiakaan.

Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
läppäkotelo ongelma
Make67 onko auto ajokunnossa vaikkei tehoja olekkaan kuin puolet? Vai onko auto vielä aineella "korjauksessa". itselläkin on ongelmia TCS:n kanssa, käy lukemassa "tcs temppuilee" foorumi jossa näkyy oman saabin ongelma...
Tässä autossa on läppäkotelo tallessa jos vain sopii ? 2.3 T -95:nen
edit: Kysyin hinnan , Läppäkotelo+imusarja+suutimet 250 € koko "klöntti"
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=10522
edit: Kysyin hinnan , Läppäkotelo+imusarja+suutimet 250 € koko "klöntti"
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=10522
Viimeksi muokannut valtteri, Ti Syys 21, 2004 10:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
läppäkotelosta
Hakisin tarkennuksia läppäkotelon mittaukseen.
Ensin mikä olikaan tämä asr ja onko se samassa boksissa kuin ets?
Sytysvirta piti olla katkaistuna kun mitattiin läppäkoteloa tarkoittaako se että virta pois virta-avaimesta vai akunjohto irti,oikeammat tulokset tuli johto irrallaan.
Navoista 3 ja 5 piti tulla 0-1200 ohm.
Pitääkö läppä kinni olla 0 ohm ja auki 1200 ohm vai onko kunnossa kun tulee akun johto irrallaan 253-585 ohm?
Ensin mikä olikaan tämä asr ja onko se samassa boksissa kuin ets?
Sytysvirta piti olla katkaistuna kun mitattiin läppäkoteloa tarkoittaako se että virta pois virta-avaimesta vai akunjohto irti,oikeammat tulokset tuli johto irrallaan.
Navoista 3 ja 5 piti tulla 0-1200 ohm.
Pitääkö läppä kinni olla 0 ohm ja auki 1200 ohm vai onko kunnossa kun tulee akun johto irrallaan 253-585 ohm?