Vielä omia pohdintoja kulutuksen vertailusta uudemman ja vanhemman satkun välillä. Kyllä kai tuo viistokeula ja pyöristetty puskuri pienensivät ilmanvastusta aika tavalla, ja muutaman litrankymmenyksen varmaan leikkaavat kulutuksestakin?
Taas hämmästelin ja kiittelin kun lauantaina tankkasin 530km jälkeen vain 42 litraa bensaa viistokeulaisella 16veellä, ja ihan reippaalla oikean jalan käytöllä autoa viety.
Paljonkohan turbon spoilerit muuten rokottavat kulutusta? Ilmanvastustahan ne ryökäleet on?
16v saabin hehkutusta
Re: 16v saabin hehkutusta
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: 16v saabin hehkutusta
Enpä usko minäkään, että polttoaineenkulutusta nostavat. Varmasti enemmän rokottaa pesuaine- ja pesuostoilla nimittäin enpä muista päivää jolloin perä olisi ollut puhdas Turbossa, no ehkä samana ja seuraavana päivänä ku sen pesi. Aina oli vähintään pieni kerros hiekkaa/pölyä päällä spoilerista taaksepäin.Mimmi kirjoitti:Ei ainakaan Saabin virallisen ilmoituksen mukaan. Tämän pystyy tarkistamaan Saab 900 muoto ja toiminta-kirjastakin.lucaf kirjoitti:Paljonkohan turbon spoilerit muuten rokottavat kulutusta? Ilmanvastustahan ne ryökäleet on?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: 16v saabin hehkutusta
Könsikäs kirjoitti:Mitenkäs 2,1 kone eroaa perus 16 venttiilisestä 2,0 litrasesta ajettavuudessa?
Onko 2,1 hyvä kone yleisesti?
En ole koskaan katsonut, paljonko väännössä on eroa lukuina mutta ajossa ero on huomattava. Ei tarvitse olla koko ajan käsi vaihdekepillä taajama-ajossa. Käyntiääni nyt on mitä on ....
Re: 16v saabin hehkutusta
Tuo kuulostaa ihan siltä kun vertaisit 8-venttiiliseen kaksilitraiseen? Itse ainakin päivittäin ihmettelen miten tuolla 2.016v:llä vois ajella taajamissakin vain nelosella ja vitosella, jos ei ajattelisi vaihteiston hyvinvointia lainkaan. 8-tappiseen verrattuna alavääntö on ihan uskomaton.Aero93SC kirjoitti:En ole koskaan katsonut, paljonko väännössä on eroa lukuina mutta ajossa ero on huomattava. Ei tarvitse olla koko ajan käsi vaihdekepillä taajama-ajossa. Käyntiääni nyt on mitä on ....Könsikäs kirjoitti:Mitenkäs 2,1 kone eroaa perus 16 venttiilisestä 2,0 litrasesta ajettavuudessa?
Onko 2,1 hyvä kone yleisesti?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: 16v saabin hehkutusta
No en menisi ihan morkkaamaan 8 venttiilistä iivariakaan.
Ku talossa on 16 v ja 8 v iivari niin ei niissä niin järkyttävää eroo oo jossain alaväännöissä ku on niin helppo verrata ku hyppää pirssistä toiseen ja testaa.
16 v on vääntävämpi yms. en kielläkkään mutta ei niin kaameeta eroa , ei edes paperilla. Mutta se että 8v. kaasaria ja 16 v 2,1 ku vertaa niin on ISO ero.
Ku talossa on 16 v ja 8 v iivari niin ei niissä niin järkyttävää eroo oo jossain alaväännöissä ku on niin helppo verrata ku hyppää pirssistä toiseen ja testaa.
16 v on vääntävämpi yms. en kielläkkään mutta ei niin kaameeta eroa , ei edes paperilla. Mutta se että 8v. kaasaria ja 16 v 2,1 ku vertaa niin on ISO ero.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Re: 16v saabin hehkutusta
No kun kehun jotain, ei tarkoita sitä että morkkaisin jotain toista
, siis saabissa kun saabissa on muhkea alavääntö jos säädöt on kunnossa. Saab on kuin pizza, huonoimmillaankin se on hyvää!
Kohta muuten tulee joku ja sanoo että kyl kaasarisaapissakin vääntöä löytyy, ja se on muuten totta
On muuten hyvinkin että minun kokemukset 8-tappisista painottuu pääosin kaasutinkoneisiin malleihin, senkös takia olenkin niin onnessani tuosta 16-tappisesta? Siis että vitosvaihteella voi vaivatta ajaa alle viittäkymppiä siten että nopeutta saa kuitenkin vaivatta kasvatettua, ihan siis mieletön vekotin. Usein muuten ihan vain kyktinjalkaa säästääkseni (vanhuus ei tule yksin) käytän tuossa vain vaihteita 1,3 ja 5.

Kohta muuten tulee joku ja sanoo että kyl kaasarisaapissakin vääntöä löytyy, ja se on muuten totta

On muuten hyvinkin että minun kokemukset 8-tappisista painottuu pääosin kaasutinkoneisiin malleihin, senkös takia olenkin niin onnessani tuosta 16-tappisesta? Siis että vitosvaihteella voi vaivatta ajaa alle viittäkymppiä siten että nopeutta saa kuitenkin vaivatta kasvatettua, ihan siis mieletön vekotin. Usein muuten ihan vain kyktinjalkaa säästääkseni (vanhuus ei tule yksin) käytän tuossa vain vaihteita 1,3 ja 5.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: 16v saabin hehkutusta
Oot ihan oikeessa että oikeilla säädöillä on iso vaikutus juuri näihin asioihin.
Kaasari liian laihalle säädettynä niin vääntöä ei oo millään kierrosalueella ja 8 iivarissakin huomaa että jos säädöt ei oo kohillaan niin auto vetää "raskaasti" koko kierrosalueen läpi mutta 16 venaisissa loppuu yläpäästä potku / vääntö ku säädöt persiillään esim. ilmamäärämittari ei oo kunnossa.
Kaasari liian laihalle säädettynä niin vääntöä ei oo millään kierrosalueella ja 8 iivarissakin huomaa että jos säädöt ei oo kohillaan niin auto vetää "raskaasti" koko kierrosalueen läpi mutta 16 venaisissa loppuu yläpäästä potku / vääntö ku säädöt persiillään esim. ilmamäärämittari ei oo kunnossa.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147