16v saabin hehkutusta

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 16v saabin hehkutusta

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Vielä omia pohdintoja kulutuksen vertailusta uudemman ja vanhemman satkun välillä. Kyllä kai tuo viistokeula ja pyöristetty puskuri pienensivät ilmanvastusta aika tavalla, ja muutaman litrankymmenyksen varmaan leikkaavat kulutuksestakin?

Taas hämmästelin ja kiittelin kun lauantaina tankkasin 530km jälkeen vain 42 litraa bensaa viistokeulaisella 16veellä, ja ihan reippaalla oikean jalan käytöllä autoa viety.

Paljonkohan turbon spoilerit muuten rokottavat kulutusta? Ilmanvastustahan ne ryökäleet on?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: 16v saabin hehkutusta

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mimmi kirjoitti:
lucaf kirjoitti:Paljonkohan turbon spoilerit muuten rokottavat kulutusta? Ilmanvastustahan ne ryökäleet on?
Ei ainakaan Saabin virallisen ilmoituksen mukaan. Tämän pystyy tarkistamaan Saab 900 muoto ja toiminta-kirjastakin.
Enpä usko minäkään, että polttoaineenkulutusta nostavat. Varmasti enemmän rokottaa pesuaine- ja pesuostoilla nimittäin enpä muista päivää jolloin perä olisi ollut puhdas Turbossa, no ehkä samana ja seuraavana päivänä ku sen pesi. Aina oli vähintään pieni kerros hiekkaa/pölyä päällä spoilerista taaksepäin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Aero93SC
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: To Loka 30, 2008 05:20
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 16v saabin hehkutusta

Viesti Kirjoittaja Aero93SC »

Könsikäs kirjoitti:Mitenkäs 2,1 kone eroaa perus 16 venttiilisestä 2,0 litrasesta ajettavuudessa?

Onko 2,1 hyvä kone yleisesti?

En ole koskaan katsonut, paljonko väännössä on eroa lukuina mutta ajossa ero on huomattava. Ei tarvitse olla koko ajan käsi vaihdekepillä taajama-ajossa. Käyntiääni nyt on mitä on ....
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 16v saabin hehkutusta

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Aero93SC kirjoitti:
Könsikäs kirjoitti:Mitenkäs 2,1 kone eroaa perus 16 venttiilisestä 2,0 litrasesta ajettavuudessa?
Onko 2,1 hyvä kone yleisesti?
En ole koskaan katsonut, paljonko väännössä on eroa lukuina mutta ajossa ero on huomattava. Ei tarvitse olla koko ajan käsi vaihdekepillä taajama-ajossa. Käyntiääni nyt on mitä on ....
Tuo kuulostaa ihan siltä kun vertaisit 8-venttiiliseen kaksilitraiseen? Itse ainakin päivittäin ihmettelen miten tuolla 2.016v:llä vois ajella taajamissakin vain nelosella ja vitosella, jos ei ajattelisi vaihteiston hyvinvointia lainkaan. 8-tappiseen verrattuna alavääntö on ihan uskomaton.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: 16v saabin hehkutusta

Viesti Kirjoittaja toms »

No en menisi ihan morkkaamaan 8 venttiilistä iivariakaan.
Ku talossa on 16 v ja 8 v iivari niin ei niissä niin järkyttävää eroo oo jossain alaväännöissä ku on niin helppo verrata ku hyppää pirssistä toiseen ja testaa.

16 v on vääntävämpi yms. en kielläkkään mutta ei niin kaameeta eroa , ei edes paperilla. Mutta se että 8v. kaasaria ja 16 v 2,1 ku vertaa niin on ISO ero.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 16v saabin hehkutusta

Viesti Kirjoittaja lucaf »

No kun kehun jotain, ei tarkoita sitä että morkkaisin jotain toista :), siis saabissa kun saabissa on muhkea alavääntö jos säädöt on kunnossa. Saab on kuin pizza, huonoimmillaankin se on hyvää!

Kohta muuten tulee joku ja sanoo että kyl kaasarisaapissakin vääntöä löytyy, ja se on muuten totta :)

On muuten hyvinkin että minun kokemukset 8-tappisista painottuu pääosin kaasutinkoneisiin malleihin, senkös takia olenkin niin onnessani tuosta 16-tappisesta? Siis että vitosvaihteella voi vaivatta ajaa alle viittäkymppiä siten että nopeutta saa kuitenkin vaivatta kasvatettua, ihan siis mieletön vekotin. Usein muuten ihan vain kyktinjalkaa säästääkseni (vanhuus ei tule yksin) käytän tuossa vain vaihteita 1,3 ja 5.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: 16v saabin hehkutusta

Viesti Kirjoittaja toms »

Oot ihan oikeessa että oikeilla säädöillä on iso vaikutus juuri näihin asioihin.
Kaasari liian laihalle säädettynä niin vääntöä ei oo millään kierrosalueella ja 8 iivarissakin huomaa että jos säädöt ei oo kohillaan niin auto vetää "raskaasti" koko kierrosalueen läpi mutta 16 venaisissa loppuu yläpäästä potku / vääntö ku säädöt persiillään esim. ilmamäärämittari ei oo kunnossa.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Vastaa Viestiin