900 virtalukon pohjan vaihto

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
vejoti
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: La Syys 11, 2004 11:57

900 virtalukon pohjan vaihto

Viesti Kirjoittaja vejoti »

Miten 900:n 89 virtalukon pohjan saa vaihdetuksi, muovikotelot keskelta on jo irroitettu?
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Re: 900 virtalukon pohjan vaihto

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Tylsän paljon saa purkaa kyllä, mutta homma menee jotenkin näin: Vasaroi ruuvimeisselillä ja lekalla ne erikoismutterit auki, sitten pitää paketti kääntää sivuttain ja avata pohjasta muutama pultti jolloin virtalukon pohjan suojalevy häipyy. Itse hain lopuksi erikoispulttien/muttereiden tilalle tavalliset ja laitoin sen virtalukon pohjan suojalevyn läpipulteilla kiinni jolloin voin vaihtaa pohjan purkamatta puoli autoa.

Kannattaa myös huomata, että motonetin pohjassa voi startille kääntää toistuvasti käyttämättä avainta välillä offilla. Palautin pohjan motonettiin ja käytin pohjaa toisesta saabista.
vejoti
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: La Syys 11, 2004 11:57

Viesti Kirjoittaja vejoti »

Jaa-a onko tosiaan niin hankala homma, siinä on päällä kyllä sellaisia pyöreäkantaisia sileitä ruuvin päitä ja siihenhän se homma sitten tyssäsi, väkivaltaa käyttämällä nekö vain saa auki?
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Joo itse väsäilin niihin pultteihin "erikoistyökalun" Vanhasta räikän hylsystä sai sopivan aihion...
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

vejoti kirjoitti:Jaa-a onko tosiaan niin hankala homma, siinä on päällä kyllä sellaisia pyöreäkantaisia sileitä ruuvin päitä ja siihenhän se homma sitten tyssäsi, väkivaltaa käyttämällä nekö vain saa auki?
Ei niille tarvitse mitään väkivaltaa tehdä, edelleen kolme erikoismutteria auki mitkä pitävät koko höskää lattiassa, joko paukuttaa ruuvimeisselillä ja lekalla tai koineistaa hylsystä erikoistyökalun. Silloin pääsee kääntämään koko paketin ympäri jolloin voi avata nämä sileäkantaiset mutterit.
vejoti
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: La Syys 11, 2004 11:57

Viesti Kirjoittaja vejoti »

No niin erikoismutterit on auki, mites ne sileäpäiset ruuvit jotka pitää sen pohjan kantta kiinni, saa auki??
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

vejoti kirjoitti:No niin erikoismutterit on auki, mites ne sileäpäiset ruuvit jotka pitää sen pohjan kantta kiinni, saa auki??
No niiden toisessa päässä (=koko paketin ALLA) on mutterit/ruuvit mitkä avaamalla aukeaa. Johan tätä on kahteen kertaan yritetty tolkuttaa.
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
vejoti
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: La Syys 11, 2004 11:57

Viesti Kirjoittaja vejoti »

Anteeksi nyt tyhmät kysymykset. Eli koko paketti vedetään vaihdekeppeineen päivineen taaksepäin ja käännetään kylelleen, mutta kun se ei jostain syystä tullut tarpeeksi taaksepäin, vedetäänkö se kokonaan irti siittä akselilta??
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

vejoti kirjoitti:Anteeksi nyt tyhmät kysymykset. Eli koko paketti vedetään vaihdekeppeineen päivineen taaksepäin ja käännetään kylelleen, mutta kun se ei jostain syystä tullut tarpeeksi taaksepäin, vedetäänkö se kokonaan irti siittä akselilta??
Ei kai sitä pahemmin taaksepäin tarvi vetää, kääntää sivuttain vaan, koita pistää vaihde vapaalle jos auttaisi. Jos joku ruuvi tai paikka vielä kanittaa niin eiköhän tuo ihmettelemällä selviä...
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Ottaa vaihekepinkin pois, niin saa kummasti tilaa lisää ja kuskinpenkin ku otta pois niin v-käyrä alka laskea... :wink:
Jipo
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 21:49
Paikkakunta: Maalahti

Viesti Kirjoittaja Jipo »

Itse otin 11millinen hylsy ja sitt kaappi ja sitt se sovi ihan hyvin.
Jens Hall, 1661
272 on voittajien akseliväli! - Jope
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Muksu »

Isäukko oli aikoinaan 80-luvulla talkkarina yhdellä virastotalolla pohjanmaalla. Silloinen poliisin automestari sitten kerran isukin kuullen kirosi Saabin virtalukkojen korjaamisia, kun piti erikoisruuvien takia viedä aina Vaasaan... No, isä rakenteli sille pajassaan oman avaimen ja alkoi hommat luistaa...Scan-auton huoltopäällikkö oli vaan myöhemmin epäuskoisesti päivitellyt, että eihän semmoista avainta osaa kukaan rakentaa :wink:

...tämä siis joskus 80-luvun alussa....nykyään vikakoodien luku on vastaavanlainen tapa rahastaa noin yleensäkkin monilla automerkeillä :roll:
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
Vastaa Viestiin