öljyjen 5W30 ja 5W50 erot

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Henna Makkonen
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19

öljyjen 5W30 ja 5W50 erot

Viesti Kirjoittaja Henna Makkonen »

Elikkä, voisinko käyttää edullisempaa 5W30 öljyä tuplaysissäni?? Etuna on halvempi hinta, mutta löytyykö muita hyötyjä? :D
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Omassa M1992 käyttöohjekirjassa lukee moottoriöljyn kohdalla:
Viskositeetti SAE 10W30, 10W40, 5W30 tai 5W40. Jos näitä ei ole saatavilla voidaan käyttää 15W40 (ei kuitenkaan talvella). Käytettäessä 5W öljyjä tulee näiden olla täys- tai puolisynteettisiä. (näinhän se käytännössä on)

Eli se toinen vaihtoehto 5W50 _ei_ ole speksien mukainen.

Voit siis käyttää 5W30
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Vapariin on mielestäni hyvää Mobil 10w40, 15w40 on ainakin liian kankeaa ja Mobil 5w50 on aika passelia Turboihin.
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: öljyjen 5W30 ja 5W50 erot

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Henna Makkonen kirjoitti:Elikkä, voisinko käyttää edullisempaa 5W30 öljyä tuplaysissäni?? Etuna on halvempi hinta, mutta löytyykö muita hyötyjä? :D
Eipä tuolle mitään estettä ole. Tuo eka lukema on olennainen kylmäkäynnistymisen kannalta niin että 10 ja 15 on kesällä ok, talvella jo kankeata. 5 tai 0 sopii talveen parhaiten. W:n jälkeen lukema taasen on kuumaviskositeetti, jossa 30 on juoksevampaa kuin 40 ja 50 on jäykintä, mitä yleensä siviiliautoihin laitetaan. Jotkut nykyautovalmistajat ovat jopa kieltäneet 50 luokan ja jopa 40 luokan käytön (esim. ford -97 lähtien). Kuumaviskositeetti, eli tuo jälkempi lukema tuskin on mikään ongelma, kun sulla ei ole turboahdettu moottori. Voit siis huoletta käyttää sitä 5W30 öljyä, jos se tosiaan on halvempaa. Öljyn kulutukseen se voi vaikuttaa, mutta sen näkee kokeilemalla. Ohuempi öljyhän toki pääsee kulkemaan vääriinkin paikkoihin helpommin (ts. palotilaan ja savuna ilmaan).
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin