Vielä niistä mittariston vaihdoista

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Limmo
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: La Kesä 19, 2004 02:14
Paikkakunta: Turku

Vielä niistä mittariston vaihdoista

Viesti Kirjoittaja Limmo »

Eli tänään kävin tallilla vähän puuhastelemassa kun olis tarkotus tehdä se tekniikan vaihto 900c -> 8t. Noh, meinasin, et laitetaanhan se mittaristokin niin saadaan kierroslukumittari, kun sitä ei tossa c:ssä ole. Olen lukenut aiheesta foorumilla ja odottelinkin, että käy niinkuin muillekkin on käynyt eli piuhat kiinni vaan ja kaikki pelittää. Noh, kas kas näin ei käynytkään! Virrat kun käänsin päälle, niin kaikki oli muuten ihan ok, paitsi että lämmöt hyppäs ihan tappiin. Ei muuta kun kone käyntiin -> mikään punaisista varotusvaloista ei sammut eikä kierroslukumittari pelannut, hetken tyhjäkäynnin jälkeen syttyi myös "shift up" -valo. Eihän ne mittarit tietysti ole samanlaisia (jotkin valot eripuolilla mittaria ja erilaiset "piirilevyt")

Ilmeisesti kuitenkin i-mallista otettu mittaristo pelaisi tuossa? Niissähän ei taida olla muuta eroa kuin kierroslukumittari kellon tilalla i-mallissa?

Hommassa ei sinänsä kauaa mennyt, vajaa kolmisen tuntia (kun lasketaan mukaan kiroilut ja kivien potkiskelut pienen takaiskun jälkeen :) ). Ei tarvinnut kojelaudasta irroittaa kun valokatkaisija ja sumarin katkaisija ja vähän raotettua lämppärin venttiilin tanko ja puhaltimen asentokytkimen alipaine -hässäkkä irti. Sitten kääntyikin jo kojelauta sen verran että mittariston sai pois.

No juu, eipä tästä sen enempää, ajattelin vain jakaa vähän kokemuksia koska käsitykseni mukaan mittaristoja vaihdellaan kuitenkin jonkin verran.

Niin, uusi mittaristo olisi ollut siis -86 (tai taitaa itseasiassa olla -87 mallia, otettu käyttöön -86) 8t:stä ja omanihan on 900c -89.
9-3SC 2.0t Aut. -08
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja t8 »

Omaan "uuteen" autoon tehty samanlainen vaihdos, eli kaasarimallista 8-venttiilinen turbo. Turbon mittaristo tuossa on tällä hetkellä paikallaan. Ainoastaan nopeus- ja ahtopainemittarit toimivat, ei kuulemma ollut käynyt tyhjäkäyntiä/ollenkaan. Eli pienoisena projektina tuon ostin. Viikonlopun aikana ois tarkotus tutkailla noita sähköjä vähän tarkemmin. Jos ei muu auta, otan omasta varaosa-t8:sta mittaristolle menevät sähköt. Luulisi auttavan.
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Itselläni aiemmin tehdyn 900->900i muutoksen jälkeen mittariston vaihtaminen onnistui helposti. Vaihdoin siis vain nopeusmittariosan vanhasta mittaristosta ruiskun mittaristoon ja asensin paikalleen ja toimi samantien oikein. Vuosimalli oli molemmissa mittaristoissa sama, eli -87.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Limmo
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: La Kesä 19, 2004 02:14
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Limmo »

t8 kirjoitti:Omaan "uuteen" autoon tehty samanlainen vaihdos, eli kaasarimallista 8-venttiilinen turbo. Turbon mittaristo tuossa on tällä hetkellä paikallaan. Ainoastaan nopeus- ja ahtopainemittarit toimivat, ei kuulemma ollut käynyt tyhjäkäyntiä/ollenkaan. Eli pienoisena projektina tuon ostin. Viikonlopun aikana ois tarkotus tutkailla noita sähköjä vähän tarkemmin. Jos ei muu auta, otan omasta varaosa-t8:sta mittaristolle menevät sähköt. Luulisi auttavan.
Juu, tätä mietin kanssa itse. Mahdollisesti sähköt sitten siitä varaosa t8:sta.

JCARLSON: Muistelinkin lukeneeni tuollasesta vaihdosta, saattoipa olla sun kirjoittama juttukin :)
9-3SC 2.0t Aut. -08
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Mittaristot ovat erilaisia eri vuosina. -88 mittaristo ei sopinut -85 autoon.

Eli sun pitää hommata 88-> mittaristo. Sitten 90-> vaihtuu noparin piuha.. mutta joo. :)

Kato että ne merkkivalot ovat samalla tavalla kun sun nykysessä mittaristossa, niin silloin sopii.

T. Pasi
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ruiskun (ja miksei turbonkin, onhan erot lähinnä mekaanisia eli ahtopainemittari ja eri asteikko nopeusmittarilla) mittaristoissa lienee merkittävä ero ainakin 8 ja 16-venttiilisillä malleilla. Toisessa kun on check engine varoitusvalo ja toisessa ei.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja t8 »

Passi kirjoitti:Mittaristot ovat erilaisia eri vuosina. -88 mittaristo ei sopinut -85 autoon.

Eli sun pitää hommata 88-> mittaristo. Sitten 90-> vaihtuu noparin piuha.. mutta joo. :)

Kato että ne merkkivalot ovat samalla tavalla kun sun nykysessä mittaristossa, niin silloin sopii.

T. Pasi
Eli 88-89 turbon mittariston pitäisi pelata "heittämällä" 89 ex-kaasarisatkussa? Jos näin on, olisin halukas ostamaan mittaiston, jos jollain on ylimääräisenä.
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Haluaisin vielä varmistua, että jos olen vaihtamassa pelkkää kierroslukumittaria kellon tilalle, niin onko silloin sama, mistä vuosimallista tuo kiekkamittari on? Olisi tarjolla ainakin 84-85 vuosimallin mittari, mutta toimiiko se -88 mittaristossa?
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Raimo Miettinen
"Hölösuu"
Viestit: 1723
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Huomasin jokin aika sitten VASTA, että nopeusmittarissa (900i -85) on kummallisia viivoituksia. Tietääkö joku mitä näillä merkeillä on meinattu?

Kuva
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 743
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Raimo Miettinen kirjoitti:Huomasin jokin aika sitten VASTA, että nopeusmittarissa (900i -85) on kummallisia viivoituksia. Tietääkö joku mitä näillä merkeillä on meinattu?
Voisiko nuo olla jotain maileihin liittyvää
Maili = n. 1,609m

Eli nopeudet km/h - mailia/h

48.3 km/h -> 30 miles/h
96,5 km/h -> 60 miles/h
144,8 km/h -> 90 miles/h
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Siinähän on merkattu vaihtokohdat, 50:ssä kakkoselle ja 105:ssä kolmoselle... :lol:

Joo huono vitsi, ei kannata kokeilla käytännössä.

Toi mailiteoria kuulostaa järkeenkäyvältä.
Mursun mittaristossa on muuten samanlaisia väkäsiä, mutta siinä on merkit I, II ja III. Mursussa ne merkkaa vaihtokohtia.

http://www.geocities.co.jp/MotorCity/29 ... erUnit.JPG
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Vastaa Viestiin