Käsijarru !
Käsijarru !
Löytyykö mistään kuvaa -01 9-5 saabin käsijarrusta. Kun ajaa auton tallista, jumittuu jarrukahva melkein heti, eikä liiku milliäkään. Missä vesi, mikä jäätyy, luuraa ?
Toinen juttu mikä häiritsee. Käsijarrun valo syttyilee itsestään kesken ajon. Kun kahvaa koskee sormella (nostaa tai laskee) valo sammuu. Missä mahtaa olla katkaisija ?
Toinen juttu mikä häiritsee. Käsijarrun valo syttyilee itsestään kesken ajon. Kun kahvaa koskee sormella (nostaa tai laskee) valo sammuu. Missä mahtaa olla katkaisija ?
Sitä oikeaa etsiessä...
Re: Käsijarru !
Vaijerin jäätymisestä juttua esim. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... highlight= ja Etsi:llä lisää.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Re: Käsijarru !
Eiköhän se ole siinä kahvan alla heti tyvessä.jupasaab kirjoitti:Toinen juttu mikä häiritsee. Käsijarrun valo syttyilee itsestään kesken ajon. Kun kahvaa koskee sormella (nostaa tai laskee) valo sammuu. Missä mahtaa olla katkaisija ?
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Käsijarru !
45e ilmeisesti tarvikevaijerin hinta (speedparts), orkkis näkyy maksavan vastaavasti n. 58e samassa paikassa.
Onko tarvikevaijerin valmistajasta tietoa, liekö sama kuin orkkis mutta eri paketissa vaan?
Pitäisi vielä tutkia kumpi vaijereista on vaihdon tarpeessa vai onko molemmat, omassa siis sama vika jäätymisen ja kahvan jumituksen kanssa.
Onko tarvikevaijerin valmistajasta tietoa, liekö sama kuin orkkis mutta eri paketissa vaan?
Pitäisi vielä tutkia kumpi vaijereista on vaihdon tarpeessa vai onko molemmat, omassa siis sama vika jäätymisen ja kahvan jumituksen kanssa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Käsijarru !
Ok sittenhän tulee halpa remppa kun tarvii vain yhden vaijerin eikä hintakaan ole tuota pahempi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Käsijarru !
Musta nahkatanko valkoisin ompelein avaimen vieressä.
Oonkin ihmetelly mikä ihmeen vipu siinä penkkien välissä on. En oo vaan uskaltanu kokeilla kun näyttää niin heittoistuimen kahvalta
Tänään korjattu käsijarru irroittamalla vaijerit molemmilta puolilta rummuista. Taas yksi "tyyppiviaksi" lajittelematon vika.
Joissain autoissa käsijarruvaijerit menevät jarrurumpuun niin, että vaijeria ei ole näkyvissä rummun ulkopuolella. Kuori siis toppaa rummussa olevaan läpivientiin, ja vaijeri kulkee rummun sisällä.
Saabissa käsijarrun vipu on rummun ulkopuolella, ja siihen menevä vaijeri kulkee paljaana rummun ulkopuolella n.15cm matkan. Jarruvaijerin kuoren ja vaijerin suojaa typerä ohut n.25mm pitkä kartiokumi, joka haurastuu ja halkeaa eikä ole edes uutena tiivis. Vaijerin sisään pääsee vettä märällä ilmalla, ja pakkkasella vaijeri jäätyy.
Jos kumi olisi ns.haitarikumi, sellainen joka on esim.kaasu ja kytkinvaijereissa joustaisi kumi käsijarrua käytettäessä, eikä rikkoutuisi niin herkästi päästäen vettä sisään. Vaijeri ei siis "hankaisi" kumia, vaan olisi kiinni vaijerissa itsessään ja kuoressa.
Haettiin varaosaliikkeestä 2 kpl tällaisia "haitarikumeja" jotka materiaalinsa ansiosta (silikon) olivat helppo pujottaa vaijeriin. Täytettiin vielä kumit synteettisellä vaseliinilla ennen kiinnitystä, ja käsijarrusta tuli hyvä. Muutaman tunnin koeajot ja jarrun käyttö, eikä jäätynyt enää.
Ei uusia vaijereita kannata ostaa, vaan patentoida vanhoista ehjistä kunnolliset. Vaijereiden irroituksen jälkeen kuumailmapuhaltimella kunnon (10min) lämmitys per.puoli että kosteus tulee varmasti pois. Sen jälkeen jotain notkeaa voiteluainetta vaijerin sisään niin kauan kun jaksaa, ja kasaus.
Homma onnistuu löysäämällä ensin käsijarru. Kyynärnojan lokeron pohjasta kumimatto pois, ja 10mm pitkällä hylsyllä löysäys. Sitten renkaat irti, ja joutuu vähän kurkkaamaan alle että saa käsijarrun vivusta irti jousen. Tämän jälkeen vaijeri irti vivusta ja patentoimaan.
Lopputulos toimiva käsijarru.
Oonkin ihmetelly mikä ihmeen vipu siinä penkkien välissä on. En oo vaan uskaltanu kokeilla kun näyttää niin heittoistuimen kahvalta

Tänään korjattu käsijarru irroittamalla vaijerit molemmilta puolilta rummuista. Taas yksi "tyyppiviaksi" lajittelematon vika.
Joissain autoissa käsijarruvaijerit menevät jarrurumpuun niin, että vaijeria ei ole näkyvissä rummun ulkopuolella. Kuori siis toppaa rummussa olevaan läpivientiin, ja vaijeri kulkee rummun sisällä.
Saabissa käsijarrun vipu on rummun ulkopuolella, ja siihen menevä vaijeri kulkee paljaana rummun ulkopuolella n.15cm matkan. Jarruvaijerin kuoren ja vaijerin suojaa typerä ohut n.25mm pitkä kartiokumi, joka haurastuu ja halkeaa eikä ole edes uutena tiivis. Vaijerin sisään pääsee vettä märällä ilmalla, ja pakkkasella vaijeri jäätyy.
Jos kumi olisi ns.haitarikumi, sellainen joka on esim.kaasu ja kytkinvaijereissa joustaisi kumi käsijarrua käytettäessä, eikä rikkoutuisi niin herkästi päästäen vettä sisään. Vaijeri ei siis "hankaisi" kumia, vaan olisi kiinni vaijerissa itsessään ja kuoressa.
Haettiin varaosaliikkeestä 2 kpl tällaisia "haitarikumeja" jotka materiaalinsa ansiosta (silikon) olivat helppo pujottaa vaijeriin. Täytettiin vielä kumit synteettisellä vaseliinilla ennen kiinnitystä, ja käsijarrusta tuli hyvä. Muutaman tunnin koeajot ja jarrun käyttö, eikä jäätynyt enää.
Ei uusia vaijereita kannata ostaa, vaan patentoida vanhoista ehjistä kunnolliset. Vaijereiden irroituksen jälkeen kuumailmapuhaltimella kunnon (10min) lämmitys per.puoli että kosteus tulee varmasti pois. Sen jälkeen jotain notkeaa voiteluainetta vaijerin sisään niin kauan kun jaksaa, ja kasaus.
Homma onnistuu löysäämällä ensin käsijarru. Kyynärnojan lokeron pohjasta kumimatto pois, ja 10mm pitkällä hylsyllä löysäys. Sitten renkaat irti, ja joutuu vähän kurkkaamaan alle että saa käsijarrun vivusta irti jousen. Tämän jälkeen vaijeri irti vivusta ja patentoimaan.
Lopputulos toimiva käsijarru.
Sitä oikeaa etsiessä...
Re: Käsijarru !
Itsekin pitäisi tuo käsijarrun korjaus toteuttaa. Edellisessä transporteerausvälineessä olleet kumihaitarit oli rikki ja vaijerin ja kuoren väliin meni vettä. Siihen auttoin kunnon tujaus pakkasnestettä injektioruiskulla kuoren sisään. Sikaliimalla sitten vielä paikkailtiin muodostuneet reiät ja hyvin pelitti.
Pitäisin tuota pakkasnestettä parempana voitelijana verrattuna öljyihin ja rasvoihin koska se ei jäädy tai jähmety
Pitäisin tuota pakkasnestettä parempana voitelijana verrattuna öljyihin ja rasvoihin koska se ei jäädy tai jähmety

Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Re: Käsijarru !
onkos tuo vaijerin vaihto hommana iso... pitäisi omaankin jotain tehdä
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Re: Käsijarru !
Mistäs tarvikeliikkeestä noita mahtollisesti löytyy tuohon hintaan? Toki opiskelijan rahoissa pienikin säästö on suuriLöysin tarvikeliikkeestä 41e hintaisena vaijereita joten vanhaa paikkaamalla on mahdollisuus suuriin säästöihin

Re: Käsijarru !
Itse korjailin muuten ehjät mutta nuo vaijerin takaosan suojakumit p**lun päreinä. Vaijereiden puhdistus, hyvä voitelu ja päiden kumisuojien korjaus vulkanoivalla erkkarilla MUTTA ei toiminut kuin hetken joten vaihdoin tilalle orkkis vaijerit n. 70€ Magneetti Raisio.
Eihän tuo pahahomma ole jos saa auton ylös joten varminta on vaihtaa suosiolla uudet vaijerit
Ainakin omassa jossa huuhtelen pohjan painepesurin alustasuuttimella ei nuo omat ranetukset kestäneet ja vaijerit jäätyivät korjauksen jälkeenkin
Muttei ole enää vaihdon jälkeen
.
Eihän tuo pahahomma ole jos saa auton ylös joten varminta on vaihtaa suosiolla uudet vaijerit



46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Re: Käsijarru !
Äsken kipaisin Aadeevaraosalta hakemassa käsijarruvaijerin hintaan 39e... Ysikolmoseen se on tarkotettu, mutta "pitäisi" käydä myös ysivitoseen myyjän mukaan. Vaijerin päät näyttää kyllä samanlaisilta mutta itellä on kyllä pieni epäilys käypäisyydestä.. Saahan tuon viedä takaisin jos ei käy 
