Isompaa jäähdytintä V4:seen?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4073
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Isompaa jäähdytintä V4:seen?

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Tarvitsisin vaihtaa isomman ja tehokkaamman jäähdyttimen tuon V4:sen alkuperäisen tilalle. Minkälaista siihen kannattaisi harkita? Oon kuullut joskus jossain että 99:in joku jäähdytin olisi isompi ja tehokkaampi sekä menisi paikalleen suhti pienellä sovittamisella?

Ja mainittakoon että nimim: "tikkis" myy niitä hienoa ja tehokkaita jähdyttimiä mutta nyt haen edullisempaa ratkaisua...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1131
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Isompaa jäähdytintä V4:seen?

Viesti Kirjoittaja Juha K »

Onko tästä mitään apua
http://www.performance96.co.uk/cooling.html

Mites lie V6 taunuksen syyläri?

Noissa viritys topiceissa on kans aika paljon juttua tuosta jäähdyttimen vaihdosta, joten ei ku haulla kahlaamaan vanhoja juttuja.

Jos itsellä olisi tarvetta marssisin mittan kanssa tarvikekauppaan ja valkkaisin sieltä soppelin.
Playboy
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 22:47
Paikkakunta: Espoo

Re: Isompaa jäähdytintä V4:seen?

Viesti Kirjoittaja Playboy »

Tästä on ollut aikaisemminkin tosiaan juttua. Onhan tuonne konehuoneeseen vaikka mitä saatu sovitettua, mutta itse suosittelen kyllä estoitta tuota V6 Tanarin syyläriä. 70-luvun puolenvälin mallit sopii ainakin. Pitää lämmöt kurissa ja menee samoihin kannattimiin kun vakio, eli lekaa ei tarvitse antaa. Alavesiletkua joutuu pikkuisen modaamaan. V4:ssa syylärin lähtö on suoraan taakse, kun taas V6:ssa alaspäin. Itse ratkaisin homman laittamalla 90 asteen mutkan koneesta lähtevään letkuun, niin tuli paremmin hollille.
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4073
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Isompaa jäähdytintä V4:seen?

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Playboy kirjoitti:Tästä on ollut aikaisemminkin tosiaan juttua. Onhan tuonne konehuoneeseen vaikka mitä saatu sovitettua, mutta itse suosittelen kyllä estoitta tuota V6 Tanarin syyläriä. 70-luvun puolenvälin mallit sopii ainakin. Pitää lämmöt kurissa ja menee samoihin kannattimiin kun vakio, eli lekaa ei tarvitse antaa. Alavesiletkua joutuu pikkuisen modaamaan. V4:ssa syylärin lähtö on suoraan taakse, kun taas V6:ssa alaspäin. Itse ratkaisin homman laittamalla 90 asteen mutkan koneesta lähtevään letkuun, niin tuli paremmin hollille.
Toi kuullostaa hyvältä! Pitänee alkaa etsiä V6 Taunuksen syylaria...

Vaikuttaa tuo 900 Saabin jäähdyttimen sovelluskin aika hyvältä...

En tiedä miten tässä etenisi.. varmaan katson millaisen jäähdyttimen saan käsiini helpoiten...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: Isompaa jäähdytintä V4:seen?

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Ota huomioon että jos 900:sen jäähyn laitat niin tarviit erillisen paisuntasäiliön joka sijoitettu järjestelmän ylimmäksi komponentiksi.

Volvo 240 syylari tippuu jopa noiden soikeiden lamppujen kanssa just ja just siihen väliin,ja yhtään isompaa ei mahdu,pyöreiden kanssa en usko että tarvitsee muuttaa edes lamppujen kiinnitystä.Tarvii vaan leikata alkuperäiset kiinnitysraudat pois,ja tehdä paisarille tellinki. Volvo 940:sen paisari sopii just eikä melkeen syylarin viereen.Sitten motonetin puhaltava flekti syylarin etupuolelle=taas sitä helppohuoltoisuutta siihen motin etuosaan.

En usko tanarin jäähyn pitävän turbomosaasi kylmänä,varsinkin jos lähtee vielä lämppäri pois kierrosta.

Tuossa mun näkemys aiheesta,ja lämmöt modatulla 82 asteisella termostaatilla pysyy kurissa pidemmissäkin vedätyksissä..
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img2444168.jpg

edit,niin ja lähdöt oikeissa paikoissa,alavesiletkusta vaan yksi kurvi poikki ja ylävesiletkuun jatkoa väliin.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4073
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Isompaa jäähdytintä V4:seen?

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Hyvä vinkki! Kiitos!

Ps toi kuvalinkki ei toimi...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: Isompaa jäähdytintä V4:seen?

Viesti Kirjoittaja Suppari »

///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4073
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Isompaa jäähdytintä V4:seen?

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Suppari kirjoitti:http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2444168.jpg

Toimiikohan toi..
Toimii! Näyttää sopivan kun nenä päähän!
Löysinkin jo sopuhintaan hyväkuntoisen Volvo 240 syylärin ja hieron siitä jo kauppoja. Enään tarvii etsiä paisari siihen.

Ps. toi sun konehuone näyttää jo LIIAN hyvältä 8O

Kiitti vinkeistä!
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 798
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Isompaa jäähdytintä V4:seen?

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Ritmon/Regatan syyläriä on käytetty viime ajat jokkiksessa. Kapea ja alumiininen, missä paisari itsessään. Alapään lähtö toisessa päässä: mutka - putki - mutka. Jäädyttää katukäytössä riittävästi virikonetta sähköflektillä.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: Isompaa jäähdytintä V4:seen?

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Turbokoneessa nousee yhdellä vedolla kolmosella jäähdytysveden lämpötila 60 asteesta yli 90 asteesee,vaparilla vinguttaa viikon tuohon lämpöön?

Volvon toimii tuossa käytössä.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 798
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Isompaa jäähdytintä V4:seen?

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Suppari kirjoitti:Turbokoneessa nousee yhdellä vedolla kolmosella jäähdytysveden lämpötila 60 asteesta yli 90 asteesee,vaparilla vinguttaa viikon tuohon lämpöön?

Volvon toimii tuossa käytössä.
Ei mene ihan noinkaan. Lämpöongelmaa V4:lla (varsinkin 95 mm männillä) oli aikanaan riittävästi kesäkelillä. Yksi veto kestää 2-3 rc-ratakierrosta ja seuraava veto saataa olla 10 minuutin päästä edellisen päättymisestä.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Re: Isompaa jäähdytintä V4:seen?

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Jäähdytystarve menee kutakuinkin käsikädessä moottoritehon kanssa. Bensa koneiden hyötysuhde on jossain 20-30% välissä. Hukkaenergiasta 60-70% taitaa mennä pakokaasujen mukana ja n. 25-35% jäähdytysveteen. 5% jakautuu sitten pumppaushäviöihin yms. Siitä voi laskeskella jäähdytys tarvetta. Tarkemmat % lukemat voi tarkistaa jostain autoteknikan kirjasta, vedin noi muistista.
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
yrjomajava
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Tammi 19, 2010 14:35

Re: Isompaa jäähdytintä V4:seen?

Viesti Kirjoittaja yrjomajava »

Kannattaa muistaa, että jäähdyttimenkin vaihdosta menee muutosprosentit ja jos kokokin poikkeaa alkuperäisestä, niin ei toivoakaan ettei muutosta huomattaisi konttorilla eli merkinnät lävähtävät otteeseen yhtä varmasti kuin vetariholvit mätänevät kuupasta :mrgreen: .
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4073
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Isompaa jäähdytintä V4:seen?

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

yrjomajava kirjoitti:Kannattaa muistaa, että jäähdyttimenkin vaihdosta menee muutosprosentit ja jos kokokin poikkeaa alkuperäisestä, niin ei toivoakaan ettei muutosta huomattaisi konttorilla eli merkinnät lävähtävät otteeseen yhtä varmasti kuin vetariholvit mätänevät kuupasta :mrgreen: .
OHO 8O En tienny!
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Tmu_96
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Ti Maalis 12, 2024 19:22
Paikkakunta: Toivakka

Re: Isompaa jäähdytintä V4:seen?

Viesti Kirjoittaja Tmu_96 »

Mikä ois nykyään helposti saatava ja järkevän hintainen jäähdytin viritettyyn kuuppaan?
Vastaa Viestiin