Isompaa jäähdytintä V4:seen?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4073
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Isompaa jäähdytintä V4:seen?
Tarvitsisin vaihtaa isomman ja tehokkaamman jäähdyttimen tuon V4:sen alkuperäisen tilalle. Minkälaista siihen kannattaisi harkita? Oon kuullut joskus jossain että 99:in joku jäähdytin olisi isompi ja tehokkaampi sekä menisi paikalleen suhti pienellä sovittamisella?
Ja mainittakoon että nimim: "tikkis" myy niitä hienoa ja tehokkaita jähdyttimiä mutta nyt haen edullisempaa ratkaisua...
Ja mainittakoon että nimim: "tikkis" myy niitä hienoa ja tehokkaita jähdyttimiä mutta nyt haen edullisempaa ratkaisua...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Isompaa jäähdytintä V4:seen?
Onko tästä mitään apua
http://www.performance96.co.uk/cooling.html
Mites lie V6 taunuksen syyläri?
Noissa viritys topiceissa on kans aika paljon juttua tuosta jäähdyttimen vaihdosta, joten ei ku haulla kahlaamaan vanhoja juttuja.
Jos itsellä olisi tarvetta marssisin mittan kanssa tarvikekauppaan ja valkkaisin sieltä soppelin.
http://www.performance96.co.uk/cooling.html
Mites lie V6 taunuksen syyläri?
Noissa viritys topiceissa on kans aika paljon juttua tuosta jäähdyttimen vaihdosta, joten ei ku haulla kahlaamaan vanhoja juttuja.
Jos itsellä olisi tarvetta marssisin mittan kanssa tarvikekauppaan ja valkkaisin sieltä soppelin.
Re: Isompaa jäähdytintä V4:seen?
Tästä on ollut aikaisemminkin tosiaan juttua. Onhan tuonne konehuoneeseen vaikka mitä saatu sovitettua, mutta itse suosittelen kyllä estoitta tuota V6 Tanarin syyläriä. 70-luvun puolenvälin mallit sopii ainakin. Pitää lämmöt kurissa ja menee samoihin kannattimiin kun vakio, eli lekaa ei tarvitse antaa. Alavesiletkua joutuu pikkuisen modaamaan. V4:ssa syylärin lähtö on suoraan taakse, kun taas V6:ssa alaspäin. Itse ratkaisin homman laittamalla 90 asteen mutkan koneesta lähtevään letkuun, niin tuli paremmin hollille.
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
Saab 96 V4 Super RS 1979
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4073
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Isompaa jäähdytintä V4:seen?
Toi kuullostaa hyvältä! Pitänee alkaa etsiä V6 Taunuksen syylaria...Playboy kirjoitti:Tästä on ollut aikaisemminkin tosiaan juttua. Onhan tuonne konehuoneeseen vaikka mitä saatu sovitettua, mutta itse suosittelen kyllä estoitta tuota V6 Tanarin syyläriä. 70-luvun puolenvälin mallit sopii ainakin. Pitää lämmöt kurissa ja menee samoihin kannattimiin kun vakio, eli lekaa ei tarvitse antaa. Alavesiletkua joutuu pikkuisen modaamaan. V4:ssa syylärin lähtö on suoraan taakse, kun taas V6:ssa alaspäin. Itse ratkaisin homman laittamalla 90 asteen mutkan koneesta lähtevään letkuun, niin tuli paremmin hollille.
Vaikuttaa tuo 900 Saabin jäähdyttimen sovelluskin aika hyvältä...
En tiedä miten tässä etenisi.. varmaan katson millaisen jäähdyttimen saan käsiini helpoiten...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Isompaa jäähdytintä V4:seen?
Ota huomioon että jos 900:sen jäähyn laitat niin tarviit erillisen paisuntasäiliön joka sijoitettu järjestelmän ylimmäksi komponentiksi.
Volvo 240 syylari tippuu jopa noiden soikeiden lamppujen kanssa just ja just siihen väliin,ja yhtään isompaa ei mahdu,pyöreiden kanssa en usko että tarvitsee muuttaa edes lamppujen kiinnitystä.Tarvii vaan leikata alkuperäiset kiinnitysraudat pois,ja tehdä paisarille tellinki. Volvo 940:sen paisari sopii just eikä melkeen syylarin viereen.Sitten motonetin puhaltava flekti syylarin etupuolelle=taas sitä helppohuoltoisuutta siihen motin etuosaan.
En usko tanarin jäähyn pitävän turbomosaasi kylmänä,varsinkin jos lähtee vielä lämppäri pois kierrosta.
Tuossa mun näkemys aiheesta,ja lämmöt modatulla 82 asteisella termostaatilla pysyy kurissa pidemmissäkin vedätyksissä..
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img2444168.jpg
edit,niin ja lähdöt oikeissa paikoissa,alavesiletkusta vaan yksi kurvi poikki ja ylävesiletkuun jatkoa väliin.
Volvo 240 syylari tippuu jopa noiden soikeiden lamppujen kanssa just ja just siihen väliin,ja yhtään isompaa ei mahdu,pyöreiden kanssa en usko että tarvitsee muuttaa edes lamppujen kiinnitystä.Tarvii vaan leikata alkuperäiset kiinnitysraudat pois,ja tehdä paisarille tellinki. Volvo 940:sen paisari sopii just eikä melkeen syylarin viereen.Sitten motonetin puhaltava flekti syylarin etupuolelle=taas sitä helppohuoltoisuutta siihen motin etuosaan.
En usko tanarin jäähyn pitävän turbomosaasi kylmänä,varsinkin jos lähtee vielä lämppäri pois kierrosta.
Tuossa mun näkemys aiheesta,ja lämmöt modatulla 82 asteisella termostaatilla pysyy kurissa pidemmissäkin vedätyksissä..
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img2444168.jpg
edit,niin ja lähdöt oikeissa paikoissa,alavesiletkusta vaan yksi kurvi poikki ja ylävesiletkuun jatkoa väliin.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4073
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Isompaa jäähdytintä V4:seen?
Hyvä vinkki! Kiitos!
Ps toi kuvalinkki ei toimi...
Ps toi kuvalinkki ei toimi...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Isompaa jäähdytintä V4:seen?
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4073
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Isompaa jäähdytintä V4:seen?
Toimii! Näyttää sopivan kun nenä päähän!
Löysinkin jo sopuhintaan hyväkuntoisen Volvo 240 syylärin ja hieron siitä jo kauppoja. Enään tarvii etsiä paisari siihen.
Ps. toi sun konehuone näyttää jo LIIAN hyvältä

Kiitti vinkeistä!
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 798
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Isompaa jäähdytintä V4:seen?
Ritmon/Regatan syyläriä on käytetty viime ajat jokkiksessa. Kapea ja alumiininen, missä paisari itsessään. Alapään lähtö toisessa päässä: mutka - putki - mutka. Jäädyttää katukäytössä riittävästi virikonetta sähköflektillä.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Re: Isompaa jäähdytintä V4:seen?
Turbokoneessa nousee yhdellä vedolla kolmosella jäähdytysveden lämpötila 60 asteesta yli 90 asteesee,vaparilla vinguttaa viikon tuohon lämpöön?
Volvon toimii tuossa käytössä.
Volvon toimii tuossa käytössä.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 798
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Isompaa jäähdytintä V4:seen?
Ei mene ihan noinkaan. Lämpöongelmaa V4:lla (varsinkin 95 mm männillä) oli aikanaan riittävästi kesäkelillä. Yksi veto kestää 2-3 rc-ratakierrosta ja seuraava veto saataa olla 10 minuutin päästä edellisen päättymisestä.Suppari kirjoitti:Turbokoneessa nousee yhdellä vedolla kolmosella jäähdytysveden lämpötila 60 asteesta yli 90 asteesee,vaparilla vinguttaa viikon tuohon lämpöön?
Volvon toimii tuossa käytössä.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Re: Isompaa jäähdytintä V4:seen?
Jäähdytystarve menee kutakuinkin käsikädessä moottoritehon kanssa. Bensa koneiden hyötysuhde on jossain 20-30% välissä. Hukkaenergiasta 60-70% taitaa mennä pakokaasujen mukana ja n. 25-35% jäähdytysveteen. 5% jakautuu sitten pumppaushäviöihin yms. Siitä voi laskeskella jäähdytys tarvetta. Tarkemmat % lukemat voi tarkistaa jostain autoteknikan kirjasta, vedin noi muistista.
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 4
- Liittynyt: Ti Tammi 19, 2010 14:35
Re: Isompaa jäähdytintä V4:seen?
Kannattaa muistaa, että jäähdyttimenkin vaihdosta menee muutosprosentit ja jos kokokin poikkeaa alkuperäisestä, niin ei toivoakaan ettei muutosta huomattaisi konttorilla eli merkinnät lävähtävät otteeseen yhtä varmasti kuin vetariholvit mätänevät kuupasta
.

-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4073
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Isompaa jäähdytintä V4:seen?
OHOyrjomajava kirjoitti:Kannattaa muistaa, että jäähdyttimenkin vaihdosta menee muutosprosentit ja jos kokokin poikkeaa alkuperäisestä, niin ei toivoakaan ettei muutosta huomattaisi konttorilla eli merkinnät lävähtävät otteeseen yhtä varmasti kuin vetariholvit mätänevät kuupasta.

Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Isompaa jäähdytintä V4:seen?
Mikä ois nykyään helposti saatava ja järkevän hintainen jäähdytin viritettyyn kuuppaan?