900:n vaihdekepin pakkisalpa?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
900Iivari
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Syys 14, 2004 09:22
Paikkakunta: p-pohjanmaa

900:n vaihdekepin pakkisalpa?

Viesti Kirjoittaja 900Iivari »

Uutena saabistina olisi paljon muutakin kysyttävää, mutta kysytään nyt yhtä asiaa kerrallaan. Siis: Sabasta on vaihdekepissä oleva pakkisalpa sökö, ts. pakin saa päälle vaikkei kaulusta nostakaan. Suurin haitta tästä on se, että vitosen löytyminen tuottaa joskus tuskaa kun keppi liikkuu liikaa oikealle. Onkohan paha paikka korjata (mikä sieltä siis yleensä on rikki)? Olen joskus (koe)ajanut muillakin saabeilla joissa on ollut sama vika, eli taitaa olla ihan tyyppivika..?
_______
Ex- 900i -87
hene-
"Hirsch"
Viestit: 756
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 15:43
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hene- »

Näin enshätään, kokeiles painaa hieman sitä kaulusta alaspäin ku alat ettii vitosta, eli siis ku vaihdata vapaalle, paina kaulusta alaspäin ja sit pukkaat vitosta silmään.
Saab 900 i8
Audi S4

http://hpkuva.com
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Viimeksi muokannut jus, Pe Touko 24, 2019 10:43. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Siellä on todennäköisesti irti se nostovaijeri (oikeastaan paksua rautalankaa).

Ota vaihdekeppi irti. Keppi irtoaa seuraavasti:
-laita vaihde vapaalle
-nosta kumipalje ylös ja avaa alta paljastuvat kolme ruuvia.


Kepin pohjassa näkyy se pakkisalpa. Se lähtee ruuvaamalla irti.
Nyt pitäis olla näkyvissä se vaijerin pää. Kokeile onko se "irti"
Rautalanka kun on yläpäästään kiinnitetty taivuttamalla pää koukulle. Yhdestä korjaamastani oli katkennut tuo rautalangan pää. Taivutin uuden pään ja taas toimi.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
900Iivari
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Syys 14, 2004 09:22
Paikkakunta: p-pohjanmaa

keppi

Viesti Kirjoittaja 900Iivari »

Kiitos vinkeistä, täytyy tutkia keppiä lähemmin..
_______
Ex- 900i -87
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

aiheen viereestä, mutta kumminkin läheltä :wink:

Vaihdoin -84 satkusta virtalukkohärdellin, siis koko metallimöhkäleen missä on virtalukko -87 satkuun...

Kaikki muuten OK, mutta avaimet lähtee pois millä vaihteella vaan... :evil:

Mikä mättää ?

normaalisti kun auto ei ole käynnissä avaimia ei saa pois kun pakilla, eikös sen näin kuuluisi olla ???
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

saabracing kirjoitti:Kaikki muuten OK, mutta avaimet lähtee pois millä vaihteella vaan...
Jos avain kääntyy nolla-asentoon muulloinkin kuin pakki päällä, vika on pakkisalpamekanismissa tai sen jousessa.

Jos taas avain tulee ulos vaikka virrat päällä, vika on virtalukon avainpesässä, haitat kuluneet.

Voi tietysti olla molemmatkin viat yhtaikaa...
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin