Automaatti gurut apuja

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Automaatti gurut apuja

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Ei liitty Saappeihin, mutta kun ei tuolla fordi foorumillakaan mitään järkevää juttua ole niin kysytään täältä apuja.

Tuonne olen vuodattanut ongelmistani:
http://www.fordclub.fi/foorumi/viewtopi ... =3&t=26339

Eli jos on jotain yleisohjeita mitä automaatti tietäjät ehdotatte niin otan kiitollisena vastaan.
Viimeksi muokannut j0ne, Ti Helmi 02, 2010 21:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Automaatti gurut apuja

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Juuri kun eilen sain Sierran leimasta läpi ekalla yrityksellä ja muutenkin auto ja vaihteet toimineet moitteetta niin nyt sitten yhtäkkiä loota rupes temppuilemaa.

Eli aamulla vielä vaihteet toimi hyvin ja jätin auton parkkiin päiväksi. Äsken lähdin ajamaan ja ei toimi kuin 1. ja 2. vaihde, isompia ei suostu vaihtamaan.

Onko tuohon jotain peruskikkoja mitä voi kokeilla tai veikkausta jostain tyyppiviasta mikä voisi olla kyseessä?

Ps. Tehdasuusi laatikko tuohon on laitettu pari kolme vuotta sitten Fordilla...
Testailua ja lisähuomioita:

-Aluksi D asennossa ei toiminut kuin ykkönen, pitempään testailtua välillä kakkonen ja pari kertaa kolmonenkin

-pakkokolmonen oli aluksi aina ykkönen, pitempään kun testailin niin yleensä kakkonen ja välillä meni kolmonenkin

-pakkokakkonen toimii ok

-pakkoykkönen toimii ok

-nelonen ei toimi ollenkaan

Lootaöljy maksimimerkissä ja punaista (testattu lämpimällä lootalla, vaihteet läpi käytynä ja d silmässä). Nopeusmittari toimii.
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5232
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Automaatti gurut apuja

Viesti Kirjoittaja Risto »

Vaihtaako normaalikierroksilla vai huudattaako moottoria ennen vaihtoa? Olisiko kick down -vaijeri jäätynyt.
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2077
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Automaatti gurut apuja

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Ei ole DOHC-Sierrassa A4LD automaatin yhteydessä kickdown-vaijeria. Pari mahdollista vikaa:

Oletko katsonut onko modulaattori ehjä? Lootan oikealla kyljellä takana on alipainepurnukka johon tulee letku imusarjalta. Letkussa ei saa olla vaihteistoöljyä.

Vika voi olla sähköisellä puolella eli kickdownin solenoidi vetää koko ajan ja nelosvaihteen solenoidille ei tule signaalia.

Governor eli keskipakosäädin voi jumittaa. Se on lootan häntäosan sisällä, ko. vaihteiston shift kitit sisältävät kuvernöörin painon palautusjousen joka puuttuu alun perin.

Edellä olevat tarkistukset voi tehdä laatikkoa irrottamatta, samaten valve bodyn putsauksen ja herkistelyn jos sille linjalle haluaa lähteä.

Luettavaa: http://www.therangerstation.com/tech_li ... manual.pdf

Tein hiljattain rempan kyseiseen laatikkoon ja pari yksilöä on purettuna nurkissa jos osia tarvitset :!:
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Automaatti gurut apuja

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Vaihtaako normaalikierroksilla vai huudattaako moottoria ennen vaihtoa? Olisiko kick down -vaijeri jäätynyt.
Mielestäni vaihteet nytkähtävät enemmän kuin normaalisti. Kickdownista ei tapahdu mitään.
Ei ole DOHC-Sierrassa A4LD automaatin yhteydessä kickdown-vaijeria. Pari mahdollista vikaa:
Kickdown jonkin boksin ohjaama?
Oletko katsonut onko modulaattori ehjä?
En ole katsonut, tuntematon osa minulle :roll:
Lootan oikealla kyljellä takana on alipainepurnukka johon tulee letku imusarjalta. Letkussa ei saa olla vaihteistoöljyä.
Pitää tarkastaa kohta.
Vika voi olla sähköisellä puolella eli kickdownin solenoidi vetää koko ajan ja nelosvaihteen solenoidille ei tule signaalia.
Missäs toi osa fyysisesti sijaitsee ja miten voi testata?
Governor eli keskipakosäädin voi jumittaa.
Ja mitäs tän kanssa kannattaa tehdä?
Tein hiljattain rempan kyseiseen laatikkoon ja pari yksilöä on purettuna nurkissa jos osia tarvitset :!:
Kiitoksia, ja erityisen paljon kiitoksia myös hyvistä vihjeistä!
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2077
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Automaatti gurut apuja

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Kickdownista: Vanhemmissa vuosimalleissa on kaasuvaijerin kuoressa kytkin, joka tekee signaalin solenoidille. Solikka on lootan vasemmassa etukulmassa ulkopuolella ja siitä menee lyhyt vaijeri ilman kuorta kickdownin vivulle.

Governor on laatikon häntäosan sisällä ulostuloakselilla. Sen saa esille pienellä purkamisella mutta kannattaa katsoa nuo muut jutut ensin.

Myös pannat kannattaa säätää. Vasemmalla kyljellä on kaksi neliökantaista ruuvin päätä ja lukitusmutteri ympärillä. Oikea arvo on kiristys 10Nm tiukkuuteen josta 2 kierrosta auki.

Nelosen ja lockupin solenoidit ovat laatikon sisällä öljypohjassa. Jos niille ei tule syöttöä, vaihteisto toimii vain kolmella alimmalla vaihteella ilman turbiinin lukkoa. Näillä rajoituksilla pitäisi silti toimia muuten normaalisti.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Automaatti gurut apuja

Viesti Kirjoittaja Svc »

Vanha ohje BW35/37 laatikon testaamiseen ja vianhakuun:
http://koti.mbnet.fi/svc/doc/Saab/99/BW%20ohje.pdf

Ja englanniksi löytyy googlella paljonkin keskustelua:
http://www.google.fi/search?q=a4ld+tran ... n+problems
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2077
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Automaatti gurut apuja

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Tuo jenkkilän Explorer-foorumi on jonkinlainen "mekka" A4LD-keskusteluissa.
http://www.explorerforum.com/forums/for ... .php?f=109

On sinänsä ansiokasta, että og900 automaatistakin on kirja netissä, mutta siitä ei varmaan ilmene mitään Sierran vaihteistoon liittyvää mitä ei olisi aikaisemmin postaamani ATSG:n manuaalissa :wink:
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Automaatti gurut apuja

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Kävin tutkimassa tunnin pari ongelmaa ja räpsin kännykällä pari kuvaakin.
Kickdownista: Vanhemmissa vuosimalleissa on kaasuvaijerin kuoressa kytkin, joka tekee signaalin solenoidille. Solikka on lootan vasemmassa etukulmassa ulkopuolella ja siitä menee lyhyt vaijeri ilman kuorta kickdownin vivulle.
Ei se ainakaan pelkästään virrat päällä vetänyt, kummoisemmin en voinut testailla kun auto tunkattua ja ei ollut kaveriakaan. Jos siis kuvassa näkyvästä palikasta kyse?
http://i593.photobucket.com/albums/tt15 ... 022010.jpg
Lootan oikealla kyljellä takana on alipainepurnukka johon tulee letku imusarjalta. Letkussa ei saa olla vaihteistoöljyä.
Ilmeisesti seuraavasta palikasta kyse, ei siellä letkussa kyllä öljyä ollut. http://i593.photobucket.com/albums/tt15 ... 10_001.jpg

Tuosta purkista lähtevän letkun kanssa nippusiteellä oli letku joka oli poikki tai ei johtanut mihinkään. Onkohan tuolla joku tähdellinen status? http://i593.photobucket.com/albums/tt15 ... _002-1.jpg (ympyröity siis alipainepurnukalle menevä letku/putki ja nuolella merkitty letku joka avoin)
Myös pannat kannattaa säätää. Vasemmalla kyljellä on kaksi neliökantaista ruuvin päätä ja lukitusmutteri ympärillä. Oikea arvo on kiristys 10Nm tiukkuuteen josta 2 kierrosta auki
Tuo panta homma meni kyl taas ohi, tonnarissa ei mul oo kyl ku bensatankissa pannat :roll:
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2077
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Automaatti gurut apuja

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Jos alipainelinjassa ei ollut öljyä, niin modulaattorin alipainekalvo on todnäk ehjä. Sinne pitää myös tulla imusarjasta alipainetta, muuten loota ei vaihda isommalle pirullakaan. Tuo "Vacuum diaphragm test" selostetaan kyllä ATSG:n manuaalissa.

Jos kickdownin solenoidilta tuleva vaijeri on koneen käydessäkin normaalisti löysällä niin silloin kickdown ei ole koko ajan päällä. Näin pitääkin olla aina muuten paitsi kaasu pohjassa. Voi tietysti testata ottamalla solenoidin piuha tai vaijeri irti.

Tuosta ylimääräisestä letkusta ei oikein saanut hahmotettua mitään. Ei luultavasti liity vaihteistoon.

Laatikossa on kolme pantaa, joita hydraulisesti kiristämällä jarrutetaan pannan sisällä pyörivä rumpu pysähdyksiin. Etummainen panta on kiinni nelosella, keskimmäinen kakkosella, ja taakimmainen (jolle ei ole säätöä) ykkösellä ja pakilla. Ei se vika näitä säätelemällä korjaannu mutta onpahan huoltotoimenpide joka kannattaa joskus tehdä.

Jos ei ala näillä vikaa löytymään niin melkein kurkkaisin sen keskipakosäätimen seuraavaksi.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Automaatti gurut apuja

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Tänään kun ajelin ja testailin niin kolmonen ja nelonenkin alkoi toimia jotenkin.

Vaihtaa vaan tosi hitaasti ja tahmeasti nuo isommat vaihteet. "Houkuttelu" tuntuu auttavan hieman -> kiihdyttää ja höllää niin vaihtaa.

Mitään kummempia en ole tehnyt, lähinnä tutkinut ja ihmetellyt. Pitää tässä viikonlopun aikana ropata lisää...
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Automaatti gurut apuja

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Nyt toistapäivää toimii laatikko normaalisti, vaihtaa siis mukisematta ja jouhevasti.

Onko ideoita Hessu mikä voisi olla tuommoinen itsestään "korjautuva" vika? Eiköhän tuo kuitenkin tässä joku päivä vielä rupea uudestaan kettuilemaan...

Lisähuomiona tuohon aikaisempaan vikalistaan. Nyt kun laittaa R:n tai D:n päälle niin auto vaan nytkähtää vähän, kun vika oli päällä niin vaihteet oikein jysähtivät kytkeytyessä.

Ps. Oisko jossain kuvaa tuosta pantojen säädöstä?
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7788
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Automaatti gurut apuja

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

mikä voisi olla tuommoinen itsestään "korjautuva" vika?
Esim vettä öljyn joukossa ( jäätyy )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Automaatti gurut apuja

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Esim vettä öljyn joukossa ( jäätyy )
Hmm itseasiassa ongelma ilmene kun nollakeli tuli ekaa kertaa tänä kevättalvena, oisko sitten jossain sulanut jäät vedeksi ja jäätyneet sitten eri paikkaan tjsp.
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2077
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Automaatti gurut apuja

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Loota on kyllä tarkka siitä että kaikki karat venttiilikoneistossa (valve body) pääsevät liikkumaan esteettömästi ilman että jää, lika tai sen aiheuttamat naarmut estävät.

Oletko lukenut tuota ATSG:n manuaalia? Sivulla 21 "Rough initial engagement in either forward or reverse".
Syinä esim. paskainen valve body ja erityissyynä takerteleva momentinmuuntimen lukitus (sama kun yrittäisi manuaalissa laittaa vaihteen päälle vaikka kytkin ei ole pohjassa).
Vastaa Viestiin