Automaatti gurut apuja
Automaatti gurut apuja
Ei liitty Saappeihin, mutta kun ei tuolla fordi foorumillakaan mitään järkevää juttua ole niin kysytään täältä apuja.
Tuonne olen vuodattanut ongelmistani:
http://www.fordclub.fi/foorumi/viewtopi ... =3&t=26339
Eli jos on jotain yleisohjeita mitä automaatti tietäjät ehdotatte niin otan kiitollisena vastaan.
Tuonne olen vuodattanut ongelmistani:
http://www.fordclub.fi/foorumi/viewtopi ... =3&t=26339
Eli jos on jotain yleisohjeita mitä automaatti tietäjät ehdotatte niin otan kiitollisena vastaan.
Viimeksi muokannut j0ne, Ti Helmi 02, 2010 21:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Automaatti gurut apuja
Juuri kun eilen sain Sierran leimasta läpi ekalla yrityksellä ja muutenkin auto ja vaihteet toimineet moitteetta niin nyt sitten yhtäkkiä loota rupes temppuilemaa.
Eli aamulla vielä vaihteet toimi hyvin ja jätin auton parkkiin päiväksi. Äsken lähdin ajamaan ja ei toimi kuin 1. ja 2. vaihde, isompia ei suostu vaihtamaan.
Onko tuohon jotain peruskikkoja mitä voi kokeilla tai veikkausta jostain tyyppiviasta mikä voisi olla kyseessä?
Ps. Tehdasuusi laatikko tuohon on laitettu pari kolme vuotta sitten Fordilla...
Testailua ja lisähuomioita:
-Aluksi D asennossa ei toiminut kuin ykkönen, pitempään testailtua välillä kakkonen ja pari kertaa kolmonenkin
-pakkokolmonen oli aluksi aina ykkönen, pitempään kun testailin niin yleensä kakkonen ja välillä meni kolmonenkin
-pakkokakkonen toimii ok
-pakkoykkönen toimii ok
-nelonen ei toimi ollenkaan
Lootaöljy maksimimerkissä ja punaista (testattu lämpimällä lootalla, vaihteet läpi käytynä ja d silmässä). Nopeusmittari toimii.
Re: Automaatti gurut apuja
Vaihtaako normaalikierroksilla vai huudattaako moottoria ennen vaihtoa? Olisiko kick down -vaijeri jäätynyt.
Re: Automaatti gurut apuja
Ei ole DOHC-Sierrassa A4LD automaatin yhteydessä kickdown-vaijeria. Pari mahdollista vikaa:
Oletko katsonut onko modulaattori ehjä? Lootan oikealla kyljellä takana on alipainepurnukka johon tulee letku imusarjalta. Letkussa ei saa olla vaihteistoöljyä.
Vika voi olla sähköisellä puolella eli kickdownin solenoidi vetää koko ajan ja nelosvaihteen solenoidille ei tule signaalia.
Governor eli keskipakosäädin voi jumittaa. Se on lootan häntäosan sisällä, ko. vaihteiston shift kitit sisältävät kuvernöörin painon palautusjousen joka puuttuu alun perin.
Edellä olevat tarkistukset voi tehdä laatikkoa irrottamatta, samaten valve bodyn putsauksen ja herkistelyn jos sille linjalle haluaa lähteä.
Luettavaa: http://www.therangerstation.com/tech_li ... manual.pdf
Tein hiljattain rempan kyseiseen laatikkoon ja pari yksilöä on purettuna nurkissa jos osia tarvitset
Oletko katsonut onko modulaattori ehjä? Lootan oikealla kyljellä takana on alipainepurnukka johon tulee letku imusarjalta. Letkussa ei saa olla vaihteistoöljyä.
Vika voi olla sähköisellä puolella eli kickdownin solenoidi vetää koko ajan ja nelosvaihteen solenoidille ei tule signaalia.
Governor eli keskipakosäädin voi jumittaa. Se on lootan häntäosan sisällä, ko. vaihteiston shift kitit sisältävät kuvernöörin painon palautusjousen joka puuttuu alun perin.
Edellä olevat tarkistukset voi tehdä laatikkoa irrottamatta, samaten valve bodyn putsauksen ja herkistelyn jos sille linjalle haluaa lähteä.
Luettavaa: http://www.therangerstation.com/tech_li ... manual.pdf
Tein hiljattain rempan kyseiseen laatikkoon ja pari yksilöä on purettuna nurkissa jos osia tarvitset

Re: Automaatti gurut apuja
Mielestäni vaihteet nytkähtävät enemmän kuin normaalisti. Kickdownista ei tapahdu mitään.Vaihtaako normaalikierroksilla vai huudattaako moottoria ennen vaihtoa? Olisiko kick down -vaijeri jäätynyt.
Kickdown jonkin boksin ohjaama?Ei ole DOHC-Sierrassa A4LD automaatin yhteydessä kickdown-vaijeria. Pari mahdollista vikaa:
En ole katsonut, tuntematon osa minulleOletko katsonut onko modulaattori ehjä?

Pitää tarkastaa kohta.Lootan oikealla kyljellä takana on alipainepurnukka johon tulee letku imusarjalta. Letkussa ei saa olla vaihteistoöljyä.
Missäs toi osa fyysisesti sijaitsee ja miten voi testata?Vika voi olla sähköisellä puolella eli kickdownin solenoidi vetää koko ajan ja nelosvaihteen solenoidille ei tule signaalia.
Ja mitäs tän kanssa kannattaa tehdä?Governor eli keskipakosäädin voi jumittaa.
Kiitoksia, ja erityisen paljon kiitoksia myös hyvistä vihjeistä!Tein hiljattain rempan kyseiseen laatikkoon ja pari yksilöä on purettuna nurkissa jos osia tarvitset
Re: Automaatti gurut apuja
Kickdownista: Vanhemmissa vuosimalleissa on kaasuvaijerin kuoressa kytkin, joka tekee signaalin solenoidille. Solikka on lootan vasemmassa etukulmassa ulkopuolella ja siitä menee lyhyt vaijeri ilman kuorta kickdownin vivulle.
Governor on laatikon häntäosan sisällä ulostuloakselilla. Sen saa esille pienellä purkamisella mutta kannattaa katsoa nuo muut jutut ensin.
Myös pannat kannattaa säätää. Vasemmalla kyljellä on kaksi neliökantaista ruuvin päätä ja lukitusmutteri ympärillä. Oikea arvo on kiristys 10Nm tiukkuuteen josta 2 kierrosta auki.
Nelosen ja lockupin solenoidit ovat laatikon sisällä öljypohjassa. Jos niille ei tule syöttöä, vaihteisto toimii vain kolmella alimmalla vaihteella ilman turbiinin lukkoa. Näillä rajoituksilla pitäisi silti toimia muuten normaalisti.
Governor on laatikon häntäosan sisällä ulostuloakselilla. Sen saa esille pienellä purkamisella mutta kannattaa katsoa nuo muut jutut ensin.
Myös pannat kannattaa säätää. Vasemmalla kyljellä on kaksi neliökantaista ruuvin päätä ja lukitusmutteri ympärillä. Oikea arvo on kiristys 10Nm tiukkuuteen josta 2 kierrosta auki.
Nelosen ja lockupin solenoidit ovat laatikon sisällä öljypohjassa. Jos niille ei tule syöttöä, vaihteisto toimii vain kolmella alimmalla vaihteella ilman turbiinin lukkoa. Näillä rajoituksilla pitäisi silti toimia muuten normaalisti.
Re: Automaatti gurut apuja
Vanha ohje BW35/37 laatikon testaamiseen ja vianhakuun:
http://koti.mbnet.fi/svc/doc/Saab/99/BW%20ohje.pdf
Ja englanniksi löytyy googlella paljonkin keskustelua:
http://www.google.fi/search?q=a4ld+tran ... n+problems
http://koti.mbnet.fi/svc/doc/Saab/99/BW%20ohje.pdf
Ja englanniksi löytyy googlella paljonkin keskustelua:
http://www.google.fi/search?q=a4ld+tran ... n+problems
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Re: Automaatti gurut apuja
Tuo jenkkilän Explorer-foorumi on jonkinlainen "mekka" A4LD-keskusteluissa.
http://www.explorerforum.com/forums/for ... .php?f=109
On sinänsä ansiokasta, että og900 automaatistakin on kirja netissä, mutta siitä ei varmaan ilmene mitään Sierran vaihteistoon liittyvää mitä ei olisi aikaisemmin postaamani ATSG:n manuaalissa
http://www.explorerforum.com/forums/for ... .php?f=109
On sinänsä ansiokasta, että og900 automaatistakin on kirja netissä, mutta siitä ei varmaan ilmene mitään Sierran vaihteistoon liittyvää mitä ei olisi aikaisemmin postaamani ATSG:n manuaalissa

Re: Automaatti gurut apuja
Kävin tutkimassa tunnin pari ongelmaa ja räpsin kännykällä pari kuvaakin.
http://i593.photobucket.com/albums/tt15 ... 022010.jpg
Tuosta purkista lähtevän letkun kanssa nippusiteellä oli letku joka oli poikki tai ei johtanut mihinkään. Onkohan tuolla joku tähdellinen status? http://i593.photobucket.com/albums/tt15 ... _002-1.jpg (ympyröity siis alipainepurnukalle menevä letku/putki ja nuolella merkitty letku joka avoin)

Ei se ainakaan pelkästään virrat päällä vetänyt, kummoisemmin en voinut testailla kun auto tunkattua ja ei ollut kaveriakaan. Jos siis kuvassa näkyvästä palikasta kyse?Kickdownista: Vanhemmissa vuosimalleissa on kaasuvaijerin kuoressa kytkin, joka tekee signaalin solenoidille. Solikka on lootan vasemmassa etukulmassa ulkopuolella ja siitä menee lyhyt vaijeri ilman kuorta kickdownin vivulle.
http://i593.photobucket.com/albums/tt15 ... 022010.jpg
Ilmeisesti seuraavasta palikasta kyse, ei siellä letkussa kyllä öljyä ollut. http://i593.photobucket.com/albums/tt15 ... 10_001.jpgLootan oikealla kyljellä takana on alipainepurnukka johon tulee letku imusarjalta. Letkussa ei saa olla vaihteistoöljyä.
Tuosta purkista lähtevän letkun kanssa nippusiteellä oli letku joka oli poikki tai ei johtanut mihinkään. Onkohan tuolla joku tähdellinen status? http://i593.photobucket.com/albums/tt15 ... _002-1.jpg (ympyröity siis alipainepurnukalle menevä letku/putki ja nuolella merkitty letku joka avoin)
Tuo panta homma meni kyl taas ohi, tonnarissa ei mul oo kyl ku bensatankissa pannatMyös pannat kannattaa säätää. Vasemmalla kyljellä on kaksi neliökantaista ruuvin päätä ja lukitusmutteri ympärillä. Oikea arvo on kiristys 10Nm tiukkuuteen josta 2 kierrosta auki

Re: Automaatti gurut apuja
Jos alipainelinjassa ei ollut öljyä, niin modulaattorin alipainekalvo on todnäk ehjä. Sinne pitää myös tulla imusarjasta alipainetta, muuten loota ei vaihda isommalle pirullakaan. Tuo "Vacuum diaphragm test" selostetaan kyllä ATSG:n manuaalissa.
Jos kickdownin solenoidilta tuleva vaijeri on koneen käydessäkin normaalisti löysällä niin silloin kickdown ei ole koko ajan päällä. Näin pitääkin olla aina muuten paitsi kaasu pohjassa. Voi tietysti testata ottamalla solenoidin piuha tai vaijeri irti.
Tuosta ylimääräisestä letkusta ei oikein saanut hahmotettua mitään. Ei luultavasti liity vaihteistoon.
Laatikossa on kolme pantaa, joita hydraulisesti kiristämällä jarrutetaan pannan sisällä pyörivä rumpu pysähdyksiin. Etummainen panta on kiinni nelosella, keskimmäinen kakkosella, ja taakimmainen (jolle ei ole säätöä) ykkösellä ja pakilla. Ei se vika näitä säätelemällä korjaannu mutta onpahan huoltotoimenpide joka kannattaa joskus tehdä.
Jos ei ala näillä vikaa löytymään niin melkein kurkkaisin sen keskipakosäätimen seuraavaksi.
Jos kickdownin solenoidilta tuleva vaijeri on koneen käydessäkin normaalisti löysällä niin silloin kickdown ei ole koko ajan päällä. Näin pitääkin olla aina muuten paitsi kaasu pohjassa. Voi tietysti testata ottamalla solenoidin piuha tai vaijeri irti.
Tuosta ylimääräisestä letkusta ei oikein saanut hahmotettua mitään. Ei luultavasti liity vaihteistoon.
Laatikossa on kolme pantaa, joita hydraulisesti kiristämällä jarrutetaan pannan sisällä pyörivä rumpu pysähdyksiin. Etummainen panta on kiinni nelosella, keskimmäinen kakkosella, ja taakimmainen (jolle ei ole säätöä) ykkösellä ja pakilla. Ei se vika näitä säätelemällä korjaannu mutta onpahan huoltotoimenpide joka kannattaa joskus tehdä.
Jos ei ala näillä vikaa löytymään niin melkein kurkkaisin sen keskipakosäätimen seuraavaksi.
Re: Automaatti gurut apuja
Tänään kun ajelin ja testailin niin kolmonen ja nelonenkin alkoi toimia jotenkin.
Vaihtaa vaan tosi hitaasti ja tahmeasti nuo isommat vaihteet. "Houkuttelu" tuntuu auttavan hieman -> kiihdyttää ja höllää niin vaihtaa.
Mitään kummempia en ole tehnyt, lähinnä tutkinut ja ihmetellyt. Pitää tässä viikonlopun aikana ropata lisää...
Vaihtaa vaan tosi hitaasti ja tahmeasti nuo isommat vaihteet. "Houkuttelu" tuntuu auttavan hieman -> kiihdyttää ja höllää niin vaihtaa.
Mitään kummempia en ole tehnyt, lähinnä tutkinut ja ihmetellyt. Pitää tässä viikonlopun aikana ropata lisää...
Re: Automaatti gurut apuja
Nyt toistapäivää toimii laatikko normaalisti, vaihtaa siis mukisematta ja jouhevasti.
Onko ideoita Hessu mikä voisi olla tuommoinen itsestään "korjautuva" vika? Eiköhän tuo kuitenkin tässä joku päivä vielä rupea uudestaan kettuilemaan...
Lisähuomiona tuohon aikaisempaan vikalistaan. Nyt kun laittaa R:n tai D:n päälle niin auto vaan nytkähtää vähän, kun vika oli päällä niin vaihteet oikein jysähtivät kytkeytyessä.
Ps. Oisko jossain kuvaa tuosta pantojen säädöstä?
Onko ideoita Hessu mikä voisi olla tuommoinen itsestään "korjautuva" vika? Eiköhän tuo kuitenkin tässä joku päivä vielä rupea uudestaan kettuilemaan...
Lisähuomiona tuohon aikaisempaan vikalistaan. Nyt kun laittaa R:n tai D:n päälle niin auto vaan nytkähtää vähän, kun vika oli päällä niin vaihteet oikein jysähtivät kytkeytyessä.
Ps. Oisko jossain kuvaa tuosta pantojen säädöstä?
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7788
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Automaatti gurut apuja
Esim vettä öljyn joukossa ( jäätyy )mikä voisi olla tuommoinen itsestään "korjautuva" vika?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Automaatti gurut apuja
Hmm itseasiassa ongelma ilmene kun nollakeli tuli ekaa kertaa tänä kevättalvena, oisko sitten jossain sulanut jäät vedeksi ja jäätyneet sitten eri paikkaan tjsp.Esim vettä öljyn joukossa ( jäätyy )
Re: Automaatti gurut apuja
Loota on kyllä tarkka siitä että kaikki karat venttiilikoneistossa (valve body) pääsevät liikkumaan esteettömästi ilman että jää, lika tai sen aiheuttamat naarmut estävät.
Oletko lukenut tuota ATSG:n manuaalia? Sivulla 21 "Rough initial engagement in either forward or reverse".
Syinä esim. paskainen valve body ja erityissyynä takerteleva momentinmuuntimen lukitus (sama kun yrittäisi manuaalissa laittaa vaihteen päälle vaikka kytkin ei ole pohjassa).
Oletko lukenut tuota ATSG:n manuaalia? Sivulla 21 "Rough initial engagement in either forward or reverse".
Syinä esim. paskainen valve body ja erityissyynä takerteleva momentinmuuntimen lukitus (sama kun yrittäisi manuaalissa laittaa vaihteen päälle vaikka kytkin ei ole pohjassa).