Tonnari meni , Audi tuli

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
V.J.S
"Hölösuu"

Re: Tonnari meni , Audi tuli

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Kaide kirjoitti:... Audin hinta oli sieltä halvimmasta päästä kun vaihteluväli vastaavissa on 11ke-14ke.
Ei ole tarkoitettu mitenkään jälkiviisasteluksi, mutta jos vaan inspiraatiota riittää, niin tuolla Virossa on oikeasti valikoimaa, varusteet on kohdillaan, samoin hinta. Esim. tämä:
http://fin.auto24.ee/kasutatud/auto.php ... _missing=1
Olisi varmaan lähtenyt alle 6k€:n, päälle sitten tietysti verot yms., niin tuossa 10k€:n tuntumassa ollaan.
No juu, kannattaa pitää mielessä jos/kun autoa on hankkimassa, vertailla kannattaa aina.
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Kaide
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Ei mitenkään viisasteluna , mutta : Mä en "ryssiltä" osta mitään ...enää. Sen verran hämärää touhu on jo tuossa 60km hesasta etelään :wink:

Toi on toisaalta yksi "pointti" lisää. Mä olen valmis maksamaan hieman ekstraa siitä että voin ostaa auton kahden kilometrin päästä kotoa eikä tartte miettiä kaikkia mahdollisia kauhuskenaarioita ja voi pikkusen jopa luottaa kuluttajan suojaan. Toiset taas tykkää ottaa sen riskin että hakee Virosta sen auton joka sitten osoittautuu hyväksi , tai kahdeksi Suomesta 3v sitten varastetuksi yksilöksi jotka on "niputettu" yhteen ja vielä käytetty kolmannen Saksassa kolaroidun runkonnumeroa. Tuo siis tositarina lähipiiristä 8O
peinu
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Aika huono arvaus. Miksi kukaan voisi haluta tuollaista autoa missä on virsikirjatelineessä enemmän valoshowta kuin Ritariässä-flipperissä? Näkeeköhän tuosta autosta pimeällä tuulilasista ulos?

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Petri R
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja Petri R »

Kaide kirjoitti: Oma näkökulmani on se, että tonnari teki vajaassa kolmessa vuodessa yli 20.000e kilometrikorvauksia joten hyvityshinta on " yks ja hailee ", vähemmän sen arvo putosi kuin uuden 30ke auton vastaavassa ajassa ;-)
Tuolla taustalla ei tosiaankaan ole 500 Euron tai tonninkaan päälle, mitä Saabista on saanut. Asioilla voi olla muutakin arvoa, kun vaihtotilanteen tekniset hinnat.

Autohan on erittäin huono sijoitus. Järkevämpää ostaa 11 kEur Audi, kuin 30 kEur auto, jos 11 kEur auto on teknisesti OK ja sopivasti ajettu.

Itsekin olen ostanut joskus liian kalliin auton ja näin jälkikäteen ei auta, kuin pitää auto vuosikaudet, jotta siinä olisi jotakinkaan järkeä.

Epätaloudellista ostaa liian hintava auto ja pitää esim. vain 2-4 v ja taas vaihtaa kohtuu kalliiseen autoon.

Taloudellisinta lienee kokonaislaskuissa ostaa alle 5 kE hyvin valittu kohtuukilometreillä oleva varmatoimiseksi todettu auto.

Halpoja ollut pitää esim. Volvot 700/900. Hyvin vähän korjaamista, sinktty kori, kesää kilometrejä jne. ja parin vuoden kuluttua saattanut saada vielä jopa saman hinnan tai liki, kun millä ostanut.

Tietty autoilussa jollakin voi olla muitakin arvoja, kuin pelkästään kustannukset. Jollekin riittä A -> B siirtymiset, joillekin ei.

Itse kuulun viimeiseen ryhmään.
Volvot: V70 T5 6-man BSR Steg 3 -06 + 960 3.0 24V Aut -91 + 960 3.0 24V Aut -90
Saabit: 9000 CD T16 -89
Ex. Volvot: 11 kpl Turboja ja 3 kpl 6-syl.
Ex. Saabit: 9000 T16 -85 ja T16A -87 USA ja 9-5 2.0t -99 ja OG900 5 kpl
Petri R
"Turbo"

Kaide kirjoitti:Ei mitenkään viisasteluna , mutta : Mä en "ryssiltä" osta mitään ...enää. Sen verran hämärää touhu on jo tuossa 60km hesasta etelään :wink:

Toi on toisaalta yksi "pointti" lisää. Mä olen valmis maksamaan hieman ekstraa siitä että voin ostaa auton kahden kilometrin päästä kotoa eikä tartte miettiä kaikkia mahdollisia kauhuskenaarioita ja voi pikkusen jopa luottaa kuluttajan suojaan. Toiset taas tykkää ottaa sen riskin että hakee Virosta sen auton joka sitten osoittautuu hyväksi , tai kahdeksi Suomesta 3v sitten varastetuksi yksilöksi jotka on "niputettu" yhteen ja vielä käytetty kolmannen Saksassa kolaroidun runkonnumeroa. Tuo siis tositarina lähipiiristä 8O
Samanlainen Virokokemusa A6:sta.
Ei onneksi ollut minun auto.

Alettiin mittailemaan hieman koria. Huonoimillaan mitoissa oli eroa vasen / oikea vastaavissa kohdissa 10 mm. Ja kuluttajasuojan perään ei ollut mitään tehtävissä ainakaan siinä tapauksessa.

Viroauto ei tule ikinä.
Kaide
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Petri R kirjoitti:

Alettiin mittailemaan hieman koria. Huonoimillaan mitoissa oli eroa vasen / oikea vastaavissa kohdissa 10 mm. Ja kuluttajasuojan perään ei ollut mitään tehtävissä ainakaan siinä tapauksessa.

Viroauto ei tule ikinä.
Sitten on vielä sekin että kun rahtaa Virosta sellaisen auton jota Suomen markkinoilla on muutenkin tarjolla sadoittain niin mikä on todennäköisyys että sitten kun haluaa tuliaisestaan luopua, saa sitä kaupaksi minkäänlaisella hinnalla. Tuollaisen pelin myyminen runsaan tarjonnan vallitessa on sama kuin koittaisi kuppaa kaupata. Näiden "tavis autojen" kohdalla ei voi ottaa muuta kuin sen "suomi auton" jos ajattelee yhtään nokkaansa pidemmälle. Sen 2ke säästön hankintahinnassa menettää aika äkkiä kun itse haluaa autosta eroon. Tilanne on täysin toinen harvinaisten menopelien osalta joita ei koskaan ole tuotukaan Suomeen virallisesti.
V.J.S
"Hölösuu"

peinu kirjoitti:
Aika huono arvaus. Miksi kukaan voisi haluta tuollaista autoa missä on virsikirjatelineessä enemmän valoshowta kuin Ritariässä-flipperissä? Näkeeköhän tuosta autosta pimeällä tuulilasista ulos?
No mutta ois ainakin naapuri kateellinen, kun oot menny oikeen Audin laittamaan, ja hirmusen 170hv tehotykin vielä!! Eikä tarttis työpaikallakaan koko ajan selitellä autovalintaansa :D
Kaide kirjoitti:Mä en "ryssiltä" osta mitään ...enää. Sen verran hämärää touhu on jo tuossa 60km hesasta etelään
Mikään ei oo niin luotettava kuin suomalainen autokauppias? :wink: No juu, kyllä tuossa hintaluokassa kannattaa toki pohtia virhevastuut yms, mutta ihan samaan malliin saa käytettyihin takuita Virostakin, jos ostaa merkkiliikkeistä tms. Toki aina hankalampaa sitten epäselvissä tilanteissa asioiden hoito.
Petri R kirjoitti: Samanlainen Virokokemusa A6:sta.
Viroauto ei tule ikinä.
Veikkaisin, että aika iso osa Suomen A6 kannasta on tuotu käytettynä Saksasta. Samaan malliin Virolaisetkin sieltä Saksasta niitä autojansa hakee, joten siinä mielessä en näe mitään eroa. Aitoihin Suomi-autoihin mielestäni ainut ero on kaikenlaisen luxusvarustelun puute :) Tosin tuohan se luoetttavuutta osaltaan, kun on vähemmän hajoavia tingelitangeleita :D

Edelleenkin, esitin vain vaihtoehdon, joka etenkin tällä hetkellä on hankintahinnassa yleensä selvästi halvempi ja hakukustannuksiltaankin edullinen. Kukin tekee sitten miten parhaaksi näkee.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
aero
-

Viesti Kirjoittaja aero »

peinu kirjoitti:Aika huono arvaus. Miksi kukaan voisi haluta tuollaista autoa missä on virsikirjatelineessä enemmän valoshowta kuin Ritariässä-flipperissä? Näkeeköhän tuosta autosta pimeällä tuulilasista ulos?
Näkee, kunhan peittää mittariston keskellä olevan ajotieturin vaikka hanskalla, laittaa valot parkeille ja pitää valoviikseä kaukovalovilkkuasennossa käsin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
vjbremer
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

V.J.S kirjoitti:
Veikkaisin, että aika iso osa Suomen A6 kannasta on tuotu käytettynä Saksasta. Samaan malliin Virolaisetkin sieltä Saksasta niitä autojansa hakee, joten siinä mielessä en näe mitään eroa. Aitoihin Suomi-autoihin mielestäni ainut ero on kaikenlaisen luxusvarustelun puute :) Tosin tuohan se luoetttavuutta osaltaan, kun on vähemmän hajoavia tingelitangeleita :D

Edelleenkin, esitin vain vaihtoehdon, joka etenkin tällä hetkellä on hankintahinnassa yleensä selvästi halvempi ja hakukustannuksiltaankin edullinen. Kukin tekee sitten miten parhaaksi näkee.
Vähän samoilla linjoilla ollaan täälläkin. Häkkikauppiaat kehä III varressa myy enimmäkseen paskaa ja hämäräautoja joita on ollut halvemmalla pitkään myynnissä muualla. Esimerkkinä tuontitarinasta voidaan mainita kaverin hakureissu ruotsista. 9-5 Aero pilot 2004 manuaali, aj 194tkm, maksoi ruotsissa 67t kruunua. Verot päälle niin loppuhinnaksi suomessa kilvissä tuli 10t euroa. Kaikki toimii, maalipinta aivan mahtava, kahdet hyvät renkaat ja autossa suurin osa varustuksista mitä on saanut. Suomessa vastaavat pyörivät 16-20K eurossa.

Jotta ei menisi täysin ot:ksi, niin täytyy sanoa, että hienon audin oot hankkinut. Kelpais kyllä minullekin. Hyvä puoli tuollaisessa vaparissa on, että kortti pysyy paremmin taskussa. :wink:
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
saba2,1
"Aero"

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

vjbremer kirjoitti: Vähän samoilla linjoilla ollaan täälläkin. Häkkikauppiaat kehä III varressa myy enimmäkseen paskaa ja hämäräautoja joita on ollut halvemmalla pitkään myynnissä muualla. Esimerkkinä tuontitarinasta voidaan mainita kaverin hakureissu ruotsista. 9-5 Aero pilot 2004 manuaali, aj 194tkm, maksoi ruotsissa 67t kruunua. Verot päälle niin loppuhinnaksi suomessa kilvissä tuli 10t euroa. Kaikki toimii, maalipinta aivan mahtava, kahdet hyvät renkaat ja autossa suurin osa varustuksista mitä on saanut. Suomessa vastaavat pyörivät 16-20K eurossa.
Tossahan aiemmin kritisoitiin tuontiauton ostamista etelänaapurista.. Ruotsi ainakin mulle on oma lukunsa ja sieltä voisin auton tuontia harkita vakavasti.

Mutta samoilla linjoilla, Virosta en autoa ostaisi. Ja totta tuokin Kehä III kauppiaista..
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
V.J.S
"Hölösuu"

saba2,1 kirjoitti:Mutta samoilla linjoilla, Virosta en autoa ostaisi...
Kyllä käy sääliksi virolaisia, kun joutuvat raukat ajelemaan tuhannen baskaksi ajetuista romuista huonosti fiksatuilla autoilla :(
Petri R
"Turbo"

Kaide kirjoitti:
Petri R kirjoitti:

Viroauto ei tule ikinä.
Sitten on vielä sekin että kun rahtaa Virosta sellaisen auton jota Suomen markkinoilla on muutenkin tarjolla sadoittain niin mikä on todennäköisyys että sitten kun haluaa tuliaisestaan luopua, saa sitä kaupaksi minkäänlaisella hinnalla. Tuollaisen pelin myyminen runsaan tarjonnan vallitessa on sama kuin koittaisi kuppaa kaupata. Näiden "tavis autojen" kohdalla ei voi ottaa muuta kuin sen "suomi auton" jos ajattelee yhtään nokkaansa pidemmälle. Sen 2ke säästön hankintahinnassa menettää aika äkkiä kun itse haluaa autosta eroon. Tilanne on täysin toinen harvinaisten menopelien osalta joita ei koskaan ole tuotukaan Suomeen virallisesti.
Osa autoliikkeistä ei ota tällä paikkakunnalla tuontiautoja ollenkaan vaihdossa.

En ole mikään tuontiautojen vastustaja. Itselläkin ollut 1 kpl Saksantuonti BMW.
Ja tyyliin 1 omistaja, seniorikäinen.
80 000 ajettu, huoltokirja jne.
Kaikki dokumentit olivat OK, ainakin siltä näytti. Ei niitä tosin kovin helppo ole lähteä tutkimaankaan.
Auto oli suht. hyvä. Pääsi kohtuullisilla säkövioilla ja anturijumpilla eteenpäin.
Silti uskon, että autolla oli ajettu n. 200-250 tkm tai enemmän.

On muuten jännä juttu, että paljonkin ajettu auto voi näyttää vähän ajetulta.

Kävin kerran katosmassa Volvo 740 Suomi-autoa (vuonna 1994, auto 1988), jolla oli ajettu 340 tkm vain matkaa. Auto oli niin siisti päältä ja sisältä, että jos en olisi historiaa ja ajomäärää nähnyt, olisi se mennyt minulle 100 tkm ajetusta. Ja ajoltaankin oli vielä todella tiukka. Kaikki huollot ja korjaukset oli tehty.

Ei sen puoleen. Tulin 12 v. sitten kusetetuksi Suomi-kaupassa heti viimeisen päälle. Kyseessä merkkiliike, mutta myös liike oli samassa "uhrin" asemassa.
Ko. liike kuitenkin hoiti asian todella tyylikkäästi ja antoi vaihtaa auton vielä hieman kalliimpaan.

Jos haluaa paljon varusteita ja "Suomi-auton", niin muuttoautot ovat hyviä vaihtoehtoja, kuten myös vanhat diplomaattiautot.

Itsellä ollut niitä muutamia todella maukkaita yksilöitä.
J8
"Aero"

Viesti Kirjoittaja J8 »

Petri R kirjoitti:Jos haluaa paljon varusteita ja "Suomi-auton", niin muuttoautot ovat hyviä vaihtoehtoja, kuten myös vanhat diplomaattiautot.

Häh, ihan samalla tavalla ne muuttoautot on ostettu ulkomailta ts. ei mitään eroa. Itse en ostaisi uutena suomeen tuotua autoa, ellei se tosiaan ole 0-2v vanha, ainoat suomiautothan on tehty Uudessakaupungissa.

Suomalainen perus autoilija: ajaa hiekassa, suolassa, tekee kylmäkäynnistyksiä, raaputtaa jäätä pellilltä harva se päivä, huoltaa autoa sillon ku sattuu rahaa olemaan, valitsee ne halvimmat varustepaketit, köröttelee liian isolla vaihteella vähäisen bensankulumisen toivossa, ajaa sen ison rekan perässä vaikka sieltä lentäis kuinka kuraa kun ei se tdi kerkeä ohi vaikka ois kuinka quattro.

Saksalainen perus autoilija: ei aja hiekassa, ei suolassa, ei tee kylmäkäynnistyksiä(ainakaan usein), pesee ja vahaa autonsa säännöllisesti(saksalaisethan pitää autoistansa hyvää huolta), huoltaa autonsa säännöllisesti, valitsee monipuolisempia varustepaketteja(nahkaa yms.), ajavat oikeasti niillä autoilla ja oikeilla kierrosalueilla.

Suomalainen merkkiliike: palvelu kehnoa (riippuu paikasta), boikotoivat parempikuntoisia tuontiautoja(tai sitten tuovat itse ja pahimmassa tapauksessa ruuvaavat itse mittareita), kalliit hinnat karvalakeista, huoltojen ammattitaito usein kehnoa ja kalliita kaikenlisäksi=suomipoika ei huolla tarpeeksi usein.

Saksalainen merkkiliike: palvelu ok, hinnat ok, hyvä valikoima, ammattitaitoisia mekaanikkoja.

Suomi: asukkaita n. 5.4 milj = vertaa autokantaan
Saksa: asukkaita n. 84 milj = vertaa autokantaan

Näillä perusteilla en mieti kahtakertaa mistä sen 5-10v vanhan auton ostaa. Nytkin odottaa Saksalaisessa merkkiliikkeessä hakua yksi Uudenkaupungin tuotos :wink:
Ja jottei mene ihan ot, niin varmasti mukava peli tuollainen Audi, vaikken itse Audia ostaisi.http://jtmedia.kuvat.fi/kuvat/ tuolta löytyy hienoja kuvia Audeista joita asiallisesti "laitettu" vai miten se nyt ikinä sanotaankaan..
Zomm
"Aero"

Viesti Kirjoittaja Zomm »

Surullista kyllä olen asunut virossa suurimman osan kuluneesta kuudestatoista vuodesta, enkä todellakaan tunne tarvetta yhdenkään virolaisen puuhastelun puolusteluun. En voi kuitenkaan olla kommentoimatta, koska asenteellinen suhtautuminen tai tarpeeton mustamaalaus aiheuttaa aina vastareaktion.

Autokaupan lopputulokseen voi yrittää tarjota näsäviisautta; "Lopputulokseen vaikuttaa vain kuka ostaa ja mitä ostetaan". Kuten mm. jcarlsonin auton tarinasta selviää, ei asiansa osaavakaan pysty selvittämään täysin tekniikan kuntoa ostohetkellä. Koripuolella kannattaa välttää niitä "just maalattuja" ja auton historia kolarikorjauksineen selviää lahden eteläpuolellakin paikallisen ARK: toimistosta.

Olen ostanut (ja myynyt toisen ostettuani) täällä vietetyn ajan kuluessa noin 20 autoa, joiden joukossa on ollut myös Audin nelivetomallit 80, 100, 200, A6 ja A8. Yksikään ostetuista ei ole ollut mikään nyysittyrunkonumero-kolariautohelvetti. (Audit ovat täälläkin yliarvostettuja/ylihintaisia)

Laskukauden vuoksi leasing-palautuksena tulleita uudempia autoja löytyy ihan kivasti, mutta merkkiliikkeissä hinnoittelu ei ole välttämättä kohdallaan. Nykyisen autoni ostin VW-maahantuojalta.

Jos häkkikauppaan tai yksityiselle menee, niin maasta riippumatta kuluttajansuojan voi käytännössä unohtaa. Saksasta ostettu ns. edullinen vaihtoehto on lähes aina "nur für export" tai "für bastler". Tällöin taitaa kuluttajansuoja olla vähän heikoilla.

Ja myyjän sanaan ei täällä(kään) kannata luottaa.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
Petri R
"Turbo"

J8 kirjoitti:
Petri R kirjoitti:Jos haluaa paljon varusteita ja "Suomi-auton", niin muuttoautot ovat hyviä vaihtoehtoja, kuten myös vanhat diplomaattiautot.

Häh, ihan samalla tavalla ne muuttoautot on ostettu ulkomailta ts. ei mitään eroa. Itse en ostaisi uutena suomeen tuotua autoa, ellei se tosiaan ole 0-2v vanha, ainoat suomiautothan on tehty Uudessakaupungissa.
Suomi-auto oli minulla lainausmerkeissä ja tarkotin nimenomaan 0-2 v. vanhana tuotua. Ja suomalaisen henkilön ulkomailta uutena ostamaa autoa.
Vastaa Viestiin