The Space Banana: Ajokuntoon 2019?

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4073
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: The Space Banana: "Turbo edition"

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Joo eli ahdin on GT17.
Ja kannakkeen teen sille vielä, itsekkin mietin samaa ettei tuo putki murru irti ajan kanssa.
Tuosta tubon heräämisestä en osaa itte edes esittää arvausta, toivottavasti on alle 5000 rpm kun kone kiertää 5500 rpm tulee muuten aika kapea tehoalue :lol:
Kaasarihan ei ole vakio vaan se wber 32DAT joka on vissiin jonkin verran isompi kun tuo orkkis 1-kurkkuinen.
Ja löytyyhän multa virinokkakin, sitä en tiedä vielä kannattaako sitä kaäyytt kun on 7.9 mm nostolla ettei olisi liian jyrkkä?
Kannet on vakiot mutta mulla on yhdet kannet joista on kanavat avarrettu ja jyrsitty isommiksi tosin niiden kunnostamiseen ei taida vielä budejetti riittää tänä keväänä...

"Supparin" mielipidettä arvosta koska olet pelannut aika paljon V4-turbon kanssa.
Sinulla on varmasti enemmän kokemusta V4.sen ahtamisesta kun muilla täällä foorumilla yhteensä :D

Sitä ahtimen kokoa itse kanssa epäilin mutta pakko kokeilla tällaista nyt, jos on susi niin tehdään sitten homma uusiksi. Saanpahan säilyttää sen mulle niin rakkaan lämmityslaitteen jos tämä viritys toimii :mrgreen:
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: The Space Banana: "Turbo edition"

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Kuten sanottu,toi toimii noinkin,mutta tuolla ahtimella ja noilla muilla palikoilla et saa ahtoa aikaiseksi käytettävissä olevalla kierroslukualueella,luulenma.
Eikös tuo ahdin anna vakio 2.0t:ssä täydet ahdot n.2500rpm paikkeilla,litratilavuutta nyt tuohon tilanteeseen nähden 1,25 litraa enemmän+muutenkin todella paljon parempi perusmoottori.Eli eikö ton rpm luvun kertoa sillä ainakin kahdella.

Jos ahtimen haluat tuossa pitää,ja saada jotain ahtojakin,ja järkevämmän toimivuuden muutenkin(ei vain tulppaa toista puolta ahdin,niin teeppä tällainen/tämän tyyppinen ratkaisu,että teet tuohon haaran just ennen turboa,ja sitten sopivaa reittiä=mahtuu vakioänkkärin reittiä tulemaan toisenkin puolen kaasut ahtimelle.Eli apparin puolelta vakiokäyrän paikalta alas/ulos ja kuskin puoleltä ylös/sisään ja siitä ahtimelle.Jokunen laippa väliin niin on kivampi purkaa.Pakosarjan pituudella ei tässä ole merkitystä,ja varmasti tulee paljon paljon toimivampi näin,ja ahdin saa olla tolla paikallaan. Muuten ei ole vaihtoehtoina ku vaihtaa ahdin.

Mä myin muistaakseni sulle sen 7.6:sen nokan,laita se.Imusarjalla/kaasarilla aika nafti merkitys,se pienin ykskurkkusen sarja jollain 30mm reiällä piisaa parin sadan tuntumaan ainakin.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: The Space Banana: "Turbo edition"

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Taitaa se gt17 2.0t:ssä antaa täydet ahdot lähempänä tyhjäkäyntiä kuin 2500rpm:ää...
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: The Space Banana: "Turbo edition"

Viesti Kirjoittaja Passi »

Kyllä 2.0t ahto ihan kaasuttelemalla tyhjiksellä (ilman kuormaa koneelle) kun oli tarpeeks paksulla seokset. Tosin tehoja en tiä saako mitään. :D
99T-museopeli
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4073
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: The Space Banana: "Turbo edition"

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Nyt on hommat edistyneet taas jonkin verran eli olen saanut Dp:n ja paineputket tehtyä ja myös uusi jäähdytin ja malpassi on löytäneet omat paikkansa. Ja nyt ollaan siinä pisteessä että seuraavaksi nostetaan kone ja aski pois keulalta jotta pääsee siistimään maalaamaan konehuoneen sekä pisteosat.

Bensalinjat teen vasta kun kone ja aski on poissa tieltä kuten myös muutokset bensatankkiin yms..
Lisää kuvia laitan tulee kun on jotain suurempaa saan taas aikaan...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: The Space Banana: "Turbo edition"

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Kai vedit sen putken toiseltakin puolelta?
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4073
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: The Space Banana: "Turbo edition"

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Suppari kirjoitti:Kai vedit sen putken toiseltakin puolelta?
En vielä, sen ehtii sitten kun kasaan pakoputkistoa muutenkin.
Nyt on kiire että saan konehuoneen siistitttyä ja koneen tiivistettyä, pestyä ja maalattua. Ja tietysti lopuksi vielä kasattua ennen pääsiäistä kun auto menee messukeskukseen näytteille...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1131
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Re: The Space Banana: "Turbo edition"

Viesti Kirjoittaja Juha K »

No sulla se on vielä tiukempi aikataulu, ku mulla. Itellä pitäs saada auto katsastettua ennen vappua ja siltikin tuntuu että ei tahdo keretä, ku tehtävälista vaan pitenee.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4073
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: The Space Banana: "Turbo edition"

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Juha K kirjoitti:No sulla se on vielä tiukempi aikataulu, ku mulla. Itellä pitäs saada auto katsastettua ennen vappua ja siltikin tuntuu että ei tahdo keretä, ku tehtävälista vaan pitenee.
No onneksi sutonei tarvii olla katsastettu viel pääsiäisenä, riittää että se olisi niputettu ja "ajokunnossa" tarkoitus onkatsastaa se vasta kesäkuussa kun sillon saan 2010 leiman ja sitä ennen saisi vaan 2009 leiman kun 2009 jäi leima väliin...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4073
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: The Space Banana: "Turbo edition"

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Pientä UPDATE:a

Kuva

Moottori on nyt irroitettu ja se on pesty...

Kuva

Konehuonetta on vähän pesty...

Kuva

Vaihteisto on pesty ja maalia vailla....
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: The Space Banana: "Turbo edition"

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Mahtuuko ahtoputki menemään pyöräkotelossa ilman osumaa pyörästä ääriasennossa?
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4073
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: The Space Banana: "Turbo edition"

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Mahtuu, tilaa renkaan ja ahtoputken väliin jää yli 3 cm. Sinne saattaa mahtua väliin jopa sisäloksut jotka meinasin sinne nyt lopultakin asentaa...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: The Space Banana: "Turbo edition"

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Muista tehdä kytkimelle jotain tässäkohtaa,vakio ei taida kestää yhtään painetta jos sen putken toiseltakin puolelta vedät ahtimelle.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: The Space Banana: "Turbo edition"

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Suppari kirjoitti:Muista tehdä kytkimelle jotain tässäkohtaa,vakio ei taida kestää yhtään painetta jos sen putken toiseltakin puolelta vedät ahtimelle.
Totta, koska jo 150hp Saabin tehtaan kisakone ei vakiokytkin moista kestänyt ja turbopotku on vielä asia erikseen.

Painittiin tuon tehtaan koneen kanssa muutamia vuosia ja jotain ratkaisuja keksittiin esim. Kuplan kytkin saa sinne sopimaan. Vaikka sintterinä.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: The Space Banana: "Turbo edition"

Viesti Kirjoittaja Suppari »

900 asetelma ja 215mm sintteri,tulee kevyt pyörä ja kustannukset satasen paikkeilla.Sorvissa pyärä tasaseks syvennyksen pohjalta ja pylväskoneella asetelman reijät ja jenkat perään.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Vastaa Viestiin