Ravistus ajossa

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Ravistus ajossa

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

Etsiskelin haulla vastausta tähän, mutta mikään löytyneistä ei tuntunut vastaavan tätä!

Auto on 9-3 v.98 ajettu 221 000 tkm.
Autoon laitettiin alkutalvesta alle Nokian nastarenkaat peltivanteilla ja tuolloin tehtiin myös tasapainotus.
Nyttemmin on ilmaantunut ongelmaksi ratin ravistus ajettaessa. Eli kun nopeutta on 80-110 km/h ravistus tulee ilmi erityisesti kaasua painettaessa. Matalammissa nopeuksissa en sitä ole huomannut.
Tähän taitaa löytyä moninaisia syitä, mutta saisiko em.ongelman kuvauksella rajattua mahdollisia vikoja?
Eli mistä lähtisi hommaa purkamaan ja mitä kaikkea kannattaisi tarkistuttaa?
900S 2.3 Talladega 1997
peker
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ti Kesä 16, 2009 07:52

Re: Ravistus ajossa

Viesti Kirjoittaja peker »

Lumi sulanut vanteisiin ja jäätynyt vanteen alaosaan.
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Ravistus ajossa

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Itsellä oli samaa vikaa ng-Cabbessa.
Kaikkea ravistusta ei ole saatu pois, mutta tilannetta on rauhoittanut huomattavasti uretaanipuslat hammastangossa ja kolmiotukivarren ja alatukivarren liitoskohdassa.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
LPT
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Ti Kesä 09, 2009 22:43

Re: Ravistus ajossa

Viesti Kirjoittaja LPT »

tkrakas kirjoitti:Etsiskelin haulla vastausta tähän, mutta mikään löytyneistä ei tuntunut vastaavan tätä!

Auto on 9-3 v.98 ajettu 221 000 tkm.
Autoon laitettiin alkutalvesta alle Nokian nastarenkaat peltivanteilla ja tuolloin tehtiin myös tasapainotus.
Nyttemmin on ilmaantunut ongelmaksi ratin ravistus ajettaessa. Eli kun nopeutta on 80-110 km/h ravistus tulee ilmi erityisesti kaasua painettaessa. Matalammissa nopeuksissa en sitä ole huomannut.
Tähän taitaa löytyä moninaisia syitä, mutta saisiko em.ongelman kuvauksella rajattua mahdollisia vikoja?
Eli mistä lähtisi hommaa purkamaan ja mitä kaikkea kannattaisi tarkistuttaa?
Tosiaan vika voi olla hankala paikallistaa, mutta itsellä ilmeni samaisia ongelmia kun jarrulevyt olivat edessä kierot. Tärinän huomasin ensin jarrutuksissa, mutta ajan mittaan tärinää ilmeni myös matkanopeudessa 100-110km/h. Uusien levyjen asennus poisti tärinän Olen myös kuullut että surullisen kuuluisa vetoakselin holkki voi aiheuttaa tärinää.
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: Ravistus ajossa

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

tkrakas kirjoitti:Etsiskelin haulla vastausta tähän, mutta mikään löytyneistä ei tuntunut vastaavan tätä!

Auto on 9-3 v.98 ajettu 221 000 tkm.
Autoon laitettiin alkutalvesta alle Nokian nastarenkaat peltivanteilla ja tuolloin tehtiin myös tasapainotus.
Nyttemmin on ilmaantunut ongelmaksi ratin ravistus ajettaessa. Eli kun nopeutta on 80-110 km/h ravistus tulee ilmi erityisesti kaasua painettaessa. Matalammissa nopeuksissa en sitä ole huomannut.
Tähän taitaa löytyä moninaisia syitä, mutta saisiko em.ongelman kuvauksella rajattua mahdollisia vikoja?
Eli mistä lähtisi hommaa purkamaan ja mitä kaikkea kannattaisi tarkistuttaa?
Kiitos vastauksista! Edellä oleva selostus oli vaimon.
Tänään ajoin autoa itse ja huomasin, että ravistus alkaa vaimeasti 90 nopeudessa ja kovimmmillaan se tuntui 110 nopeudessa (kovempaa ei täällä "uskaltanut" ajaa).
Ravistus tuntui kaasua painettaessa MUTTA erityisesti se tuntui kun kaasua ei painettu eli noissa nopeusrajoissa moottorijarrutuksessa. Tuntui lisäksi, että nimenomaan 5-vaihteella ravistus olisi ollut voimakkaampaa (?)!

Tiedä sitten onko tällä tarkennuksella mitään väliä ajateltaessa mahdollisia vikapaikkoja?
900S 2.3 Talladega 1997
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: Ravistus ajossa

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

peker kirjoitti:Lumi sulanut vanteisiin ja jäätynyt vanteen alaosaan.
Tämä oli kaikessa yksinkertaisuudessaan (ja nerokkuudessaan :wink: ) ratkaisu.
Eli käytetty sisätilan lämmitintä koko ajan näillä Kainuun yli 70 päivän jatkuneilla pakkasillla, jolloin vettä oli sulanut vanteisiin.
Käytin pesussa ja ajoin yöksi lämpimään talliin. Tämän jälkeen ei enää ravistanut!
Kyllä tämä saabismi usein on uusia oivalluksia täynnään...
900S 2.3 Talladega 1997
Vastaa Viestiin