Automaatti tonnarin virityksestä.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Automaatti tonnarin virityksestä.

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Kysymys, vaihdanko toisen ahtimen T25:sen tilalle?

Jos pidetään kiinni siitä että automaatti kestää vain sen 400nm.

Stage III on väännöt jo 450nm mutta tehoa "vain" n. 250bhp T25 ahtimella.

Jos nyt väännöt rajaataan 400nm nii sillon tehotkin putoavat. Täytyisi siis saada lisää ilmaa ylärekisteriin, ilman pakosarjan ja turbon sulamista.
Perus softassa ahtopyyntiä pienennetään ylärekisterissä pienen ahtimen takia.

Jos vaihtaisi tilalle:
Aeron TD04-15G
TD04-19T
GT28RS

Tuo garretti olisi bolton T25:sen tilalle, mutta 19T tuottaa paremmin.
Molemmilla ahtimilla pysytään kartalla ja tuotto riittää omaan tehotavoitteeseen, joka olisi jtn 250hv+. Onko mitään järkeä lähtee modaamaan tota mitsua paikalleen, kun garretillakin pärjää?
Muita muutoksia olisi Putkisto 3" koko matkalta ja virtaavampi katti.

Suuttimia ja mappia en ajatellu vaihtaa kun niillä pääsisi 270bhp ja 450nm tienoille Aeron ahtimella. Mutta mitenkäs kun parannetaan ilmasaantia korkeammilla kierroksilla niin riittääkä suuttimet sittenkään?

Onko näissi mun mietteissä mitään tolkkua?
Tarkotus kun olisi piristää matillisesti, rikkomatta tomaattilaatikkoa, ja sulattamatta ahdinta. Pysyen maltillisessa budjetissa.

Vai vienkö vain T5 boksin kaverille, lyön stageIII softan sisään, vaihdan putkiston ja ajelen suu messingilä? :roll:
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Automaatti tonnarin virityksestä.

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei tehot tipu jos rajaat väännöt 400Nm. Siellä huipputehon kohdalla ei ole enää tuotakaan vääntömäärää käytettävissä. Toisinsanoen lopputulos on sama 250hv/400Nm, ehkä jopa hitusen enemmän varsinkin pidemmässä vedossa kun alemmilla kierroksilla tulee vähemmän lämpökuormaa.

Vaihda putki, laita vääntörajattu stage3 ja homma on siinä. Sitten jos ei tunnu riittävän niin menee vaihtoon se mappi, suuttimet ja ahdin.. Aeron ahdin on ihan OK myös jos halvalla saat, se +20-30hv ylärekisteriin ja pärjäät vielä vakio mapilla ja suuttimilla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Automaatti tonnarin virityksestä.

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

jcarlson kirjoitti:Vaihda putki, laita vääntörajattu stage3 ja homma on siinä. Sitten jos ei tunnu riittävän niin menee vaihtoon se mappi, suuttimet ja ahdin.. Aeron ahdin on ihan OK myös jos halvalla saat, se +20-30hv ylärekisteriin ja pärjäät vielä vakio mapilla ja suuttimilla.
Hyyveens...
Nuita Aeron ahtimia saa "suht halvalla" ihan uutena, verrattaen esim, 19T tai 28rs.

Ärsyttävää tuo puutuminen yläkerroksilla. Esim kickdown ohituksessa 3 vaihteella pitää kaasulla himmailla 5krpm jälkeen että saa 4:sen tupaan, sitten taas kaasua koneelle. Tukkonen tuo T25.
Siksi ihmettelinkin että miten pelkällä softalla saa yläpäähän lisää elämää. Vai onko tuossa softassa vaan pelattu varmanpäälle Saabilla?

Mitenkäs tuo stageIII vaikuttaa jo sellaisenaan ylärekisterissä?
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Automaatti tonnarin virityksestä.

Viesti Kirjoittaja V-M »

Pikku lisänä tuo laatikko tuntuu ketävän pieksentää yli tuon 400Nm joten kunhan pitää öljyistä huolta niin manun tasoilla voi huoletta vetää... :-)

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Automaatti tonnarin virityksestä.

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Tietääkö ketään?

Miten tuo vääntörajotus asetetaan ja miten se toimii?

Kyllähän tuossa ite softassa on se bitti joka määrittää onko automaattilaatikko preesensissä autoon nähden, mutta mitä se tekee?

Dilemman ja Nilssonin T5 manuaalissa mainittiin vain "rasti ruutuun" konffista.
Tuolla asetuksella T5 tietää laskea käytetyn vaihteen, ahtorajotuksen 1:sellä, moottorijarrutuksen jne tomaattilaatikolla.

Onko suitessa joku tyyliin "begr_vrid_mom"-kartta??

Ecuprojektin foorumilla ei äkkiseltään vastausta löytyny.

Tehäänkö väännön rajoitus vain kylmästi pyynnillä, tryck_mat kartasta käsin?
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Automaatti tonnarin virityksestä.

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

DIggItaLLr kirjoitti:Tietääkö ketään?

Miten tuo vääntörajotus asetetaan ja miten se toimii?

Kyllähän tuossa ite softassa on se bitti joka määrittää onko automaattilaatikko preesensissä autoon nähden, mutta mitä se tekee?

Dilemman ja Nilssonin T5 manuaalissa mainittiin vain "rasti ruutuun" konffista.
Tuolla asetuksella T5 tietää laskea käytetyn vaihteen, ahtorajotuksen 1:sellä, moottorijarrutuksen jne tomaattilaatikolla.

Onko suitessa joku tyyliin "begr_vrid_mom"-kartta??

Ecuprojektin foorumilla ei äkkiseltään vastausta löytyny.

Tehäänkö väännön rajoitus vain kylmästi pyynnillä, tryck_mat kartasta käsin?
T5 vehkeissä ei mitään suoranaista vääntörajaa ole vaan säätö tapahtuu ahdoilla+sytkä ennakkolla. Tossa sigun vekottimessa on 15T 2.3 kyljessä ja kyllä se jonkin verran pirteämpi on kuin T25. Ei sekään kuitenkaan jaksa "sysätä" rajottajalle asti vaan n. 5200 jälkeen alkaa eväät oleen aikalailla syöty.
Pakopuoli on surkean pieni näissä kaikissa jotka perustuvat vakioahtimeen.
=>tuo 19T lisää voimaa keskialueelle mutta ei sekään ylös asti kunnolla vedä kun pakopuoli on sama nuhanen TD04. Jos 15T päädyt niin joku 1.2bar flat ahtokäyrä on ihan ok. Yläkierrosten sytkää voi koittaa hieman nostaa josko tois tehoo sinne, mutta nakutuksen kanssa saa olla tarkkana tuon pakopainekrematorion kanssa. Siinä 3000 korvilla sitten aika matalalla ennakolla ettei tuu mitään älytöntä vääntöpiikkiä. Ruotsalaisten stagejen tunnuksenahan on että kaikki mitä irtoo ulos heti spoolatessa ja sitten knock knock ja puutuminen.

Tossa omassa vekottimessa on ollu stage 1-3 ~120tkm/melkeen 7v kiinni eikä oo mitään ongelmia sen suhteen, lootan öljyt vaihtoon 20tkm välein.
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Automaatti tonnarin virityksestä.

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

juu, ei se automaatti mikään ihan onneton ole.

käyttöikä lyhenee virittäessä, mutta ei se mikään automaattinen (>400nm = poks) ole. lisäksi käytttäjän järjestä se on pitkälti kiinni paljonko se kestää. jos nyt ei vaihdon kohdalla oikaise sitä nilkkaa ihan suoraksi. ja tosiaan 20tkm laatikkoöljyillä on ihan fiksu veto.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Automaatti tonnarin virityksestä.

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

turkkaki kirjoitti:juu, ei se automaatti mikään ihan onneton ole.

käyttöikä lyhenee virittäessä, mutta ei se mikään automaattinen (>400nm = poks) ole. lisäksi käytttäjän järjestä se on pitkälti kiinni paljonko se kestää. jos nyt ei vaihdon kohdalla oikaise sitä nilkkaa ihan suoraksi. ja tosiaan 20tkm laatikkoöljyillä on ihan fiksu veto.
Tuo 400nm on hyvä "ohjearvo".Niinkuin sanoit, eise heti pienestä ylityksestä rikki mene.

Tuota T5 softan parametrejä tutkiessa löysin muutaman mielenkiintoisen kohdan:
#API_dt_offset_tab! rajoittaa väännön vaihteen ollessa D asennossa.
#API_ku_offset. rajoittaa vääntöä kickdown alasvaihdon aikana.
Molemmissa kohdissa on "0" arvot. eli aivan kuin koko fiitseri ei olisi edes käytössä.

Toinen mielenkiintoinen löytä on että softasta löytyy "overboost". Sitäkään ei ole milään tavalla määritelty.
Tällöin voisi "hallitusti" mennä hetken aikaa ahtimen kartasta yli. Shdot palaa normaalitasolle ennen ahtimen sulamista :lol: .


Tahtoisin ymmärtää tätä T5 sielunelämää enemmänkin. Ecuprojektin foorumeilla ei automaatti virittelijöitä pahemmin ole. Manuaalivirittelijän taas ei tarvitse niin paljoa perehtyä mihinkää väännön rajottamiseen ja muihin ihme temppuihin.

Helppoahan tuo on T5suiten automatiikalla vääntää stageN:ksi. Mutta entäs jos haluaa viilailla ja säätää muutakin kuin ign ja mat karttoja... :roll:
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Automaatti tonnarin virityksestä.

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

DIggItaLLr kirjoitti:
turkkaki kirjoitti:juu, ei se automaatti mikään ihan onneton ole.

käyttöikä lyhenee virittäessä, mutta ei se mikään automaattinen (>400nm = poks) ole. lisäksi käytttäjän järjestä se on pitkälti kiinni paljonko se kestää. jos nyt ei vaihdon kohdalla oikaise sitä nilkkaa ihan suoraksi. ja tosiaan 20tkm laatikkoöljyillä on ihan fiksu veto.
Tuo 400nm on hyvä "ohjearvo".Niinkuin sanoit, eise heti pienestä ylityksestä rikki mene.

Tuota T5 softan parametrejä tutkiessa löysin muutaman mielenkiintoisen kohdan:
#API_dt_offset_tab! rajoittaa väännön vaihteen ollessa D asennossa.
#API_ku_offset. rajoittaa vääntöä kickdown alasvaihdon aikana.
Molemmissa kohdissa on "0" arvot. eli aivan kuin koko fiitseri ei olisi edes käytössä.

Toinen mielenkiintoinen löytä on että softasta löytyy "overboost". Sitäkään ei ole milään tavalla määritelty.
Tällöin voisi "hallitusti" mennä hetken aikaa ahtimen kartasta yli. Shdot palaa normaalitasolle ennen ahtimen sulamista :lol: .


Tahtoisin ymmärtää tätä T5 sielunelämää enemmänkin. Ecuprojektin foorumeilla ei automaatti virittelijöitä pahemmin ole. Manuaalivirittelijän taas ei tarvitse niin paljoa perehtyä mihinkää väännön rajottamiseen ja muihin ihme temppuihin.

Helppoahan tuo on T5suiten automatiikalla vääntää stageN:ksi. Mutta entäs jos haluaa viilailla ja säätää muutakin kuin ign ja mat karttoja... :roll:

Muistaakseni nois speciaalijutut on käytettävissä vain NG:ssä ku siinä o sähkösesti ohjattu loota. Tonnarin loota on täysin mekaaninen.
Toi overboost ei oo käytössä, sillä saa tietyks ajaks lisää ahtopyyntiä.
T5:ssa on jonkin verran featureita joita ei ole koskaan käytössä, jotain tullut
käyttöön sitten esim T7:ssa. mm kierrosten ja kuorman mukaan muuttuva polttoaineen suihkutuksen ajoitus.

Täyspaineisen venttiilikoneisto pelaisi varmaan paremmin kun LPT:n mutta silläkin on tultu toimeen. Tärkeintä on että ei generoi valtaisaa vääntöpiikkiä siihen 3000-4000rpm väliin vaan rajaa ahtoo siinä ja koittaa ottaa sitten 4500-> sen irti mitä saa, siellä ei kuitenkaa oo liian isoista väännöistä pelkoo näillä hyrrillä.
Vastaa Viestiin