polttoaineen kulutus
Re: polttoaineen kulutus
Tosta alta näkyy.
Näkyy myös kylmien vaikutus Eberspächerin käyttöön.
Näkyy myös liian suuri kaupunkiajon osuus.
Näkyy myös talon osto tammikuussa, peräkärryä tuli hinattua paljon.
Näkyy myös kylmien vaikutus Eberspächerin käyttöön.
Näkyy myös liian suuri kaupunkiajon osuus.
Näkyy myös talon osto tammikuussa, peräkärryä tuli hinattua paljon.
Re: polttoaineen kulutus
Nyt kesäkelillä ja kesärenkailla on ollut kolme edellistä tankillista 5,85L -> 6,1L välillä. Kovin on tasainen kulutus...
Re: polttoaineen kulutus
Omassa 9-3:ssa kulutus pyörinyt täysin tällä hetkellä noin 7.6l tuntumassa. Eberi ei toimi oikein kaikki ajo on melkein reilua 100 motarilla. Kuulostaa kohtuu kovalta kulutukselta, Nokialle kun mentiin niin oma sid näytti letka-ajossa 7.0 kulutusta, kaverin vastaava about 6.0. Mites toi EGR:n suttaama imusarja homma, lisääkö se kulutusta paljonkin, omassa on nyt 270tkm mittarissa ja epäilen, että ei ole putsailtu. Vaikuttaa varmaan kulutukseen myös. Täytyy varmaan vielä yksi tankki ajaa siten, että poistaa manuaalisesti eberin aina päältä starttauksen jälkeen ja katsoo, mikä on kulutus. Mites muilla?
Niin ja kannattaako EGR tulpata / poistaa / ohittaa vai vain putsata imusarja?
Niin ja kannattaako EGR tulpata / poistaa / ohittaa vai vain putsata imusarja?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: polttoaineen kulutus
Päivänselvyyksiä lätisen, mutta kulutusta ei kannata pahemmin sidistä seurata.
GPS:llä/mittaustolpalla mittariheitto kompensoiden useampi tankillinen peräkkäin mitaten saa mukavaa keskiarvoa.
Varsinainen ropleema on arvioida, paljonko tästä ajosta on sitten sitä kaupunkiajoa ja paljonko tasaista matkaa
GPS:llä/mittaustolpalla mittariheitto kompensoiden useampi tankillinen peräkkäin mitaten saa mukavaa keskiarvoa.
Varsinainen ropleema on arvioida, paljonko tästä ajosta on sitten sitä kaupunkiajoa ja paljonko tasaista matkaa
Re: polttoaineen kulutus
Mulla näyttää sid aikalailla prikulleen samaa, kuin mitä todellinen kulutus on ollut (siis tankilla litrat jaettuna tripin lukemalla/100). Tänään taisi ensimmäisen kerran heittää peräti 0.2 liikaa näyttämällä. Muuten on näyttänyt samaa tai max. 0.1 pieleen ehkä kerran.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: polttoaineen kulutus
Aihetta hipoen; keskikulutusmittari ei varmaankaan osaa ottaa huomioon Eberin käyttämää polttoainetta? Viimeeksi SID näytti 8.1l/100km, oikea 9.16l/100km. Ynnäiltyäni Eberin käyttömäärää tulin siihen tulokseen että kyllä se varmaankin litran / 100km minun käytössä lyhyehköjä työmatkoja ajettaessa syö.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: polttoaineen kulutus
No siinä tapauksessa tuo SID on todella optimistinen...Mimmi kirjoitti:Kyllä muuten osaa.jmaatta kirjoitti:Aihetta hipoen; keskikulutusmittari ei varmaankaan osaa ottaa huomioon Eberin käyttämää polttoainetta? Viimeeksi SID näytti 8.1l/100km, oikea 9.16l/100km. Ynnäiltyäni Eberin käyttömäärää tulin siihen tulokseen että kyllä se varmaankin litran / 100km minun käytössä lyhyehköjä työmatkoja ajettaessa syö.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: polttoaineen kulutus
Onko puhuja 100% varma asiastaan että SID varmasti osaa ottaa esilämmitykseen kuluneen polttoainemäärän huomioon keskikulutuksessa? Jälleen oli todellisuus litran enemmän mitä SID kertoo ja omien laskelmien mukaan juuri sen verran on esilämmitykseen / 100km polttoainetta kulunut.Mimmi kirjoitti:Kyllä muuten osaa.jmaatta kirjoitti:Aihetta hipoen; keskikulutusmittari ei varmaankaan osaa ottaa huomioon Eberin käyttämää polttoainetta? Viimeeksi SID näytti 8.1l/100km, oikea 9.16l/100km. Ynnäiltyäni Eberin käyttömäärää tulin siihen tulokseen että kyllä se varmaankin litran / 100km minun käytössä lyhyehköjä työmatkoja ajettaessa syö.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: polttoaineen kulutus
Mietittyäni ja seurattuani tuota kulutuslukemaa väittäisin että SID osaa laskea kulutukseen ajon aikana Eberin käyttämän polttoaineen mutta ei esilämmitykseen käytettyä. Pystyykö WIS kumoamaan tätä?Mimmi kirjoitti:WIS väittää näin, joten uskon tehdasta.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: polttoaineen kulutus
Mä taas seurattuani väitän, että laskee sen esilämmityksenkin naftan. Kulutus meinaan nousi ja tankissa jäljellä olevat kilometrit laski (nää jopa reippaasti), kun eberiä laulatteli yhteensä 1,5h ennen lähtöä (=lähtö viivästyi kahdesti puolella tunnilla).jmaatta kirjoitti:Mietittyäni ja seurattuani tuota kulutuslukemaa väittäisin että SID osaa laskea kulutukseen ajon aikana Eberin käyttämän polttoaineen mutta ei esilämmitykseen käytettyä. Pystyykö WIS kumoamaan tätä?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: polttoaineen kulutus
No oikeastaan juuri tuohon samaan perustin tuon oman pohdintani kun minulla ei tunnu kulutuslukemaan eikä jäljellä olevaan kilometrimäärään vaikuttavan tuo esilämmitys. Lieköhän softaversioissa sitten eroa, mene ja tiedä. Sinällään "aivan sama" mutta ainahan sitä jotain mielessä liikkuu ja väliin mukava näitä ajatuksia on aina johonkin dokumentoidakin.aero kirjoitti:Mä taas seurattuani väitän, että laskee sen esilämmityksenkin naftan. Kulutus meinaan nousi ja tankissa jäljellä olevat kilometrit laski (nää jopa reippaasti), kun eberiä laulatteli yhteensä 1,5h ennen lähtöä (=lähtö viivästyi kahdesti puolella tunnilla).jmaatta kirjoitti:Mietittyäni ja seurattuani tuota kulutuslukemaa väittäisin että SID osaa laskea kulutukseen ajon aikana Eberin käyttämän polttoaineen mutta ei esilämmitykseen käytettyä. Pystyykö WIS kumoamaan tätä?
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: polttoaineen kulutus
No nyt putosi kulutus jo alle SID ilmoittaman. SID kertoi 7.3, todellinen kilometreihin perustuva 7.15.
Onko kukaan muu huomannut kulutuseroa kesä- ja talvilaatuisen dieselin välillä? Äkkiseltään näyttäisi että kulutus putosi ~0.5l/100km kesälaatuisella. Lämpötila ei vielä niin paljoa ole noussut että kokonaan selittäisi tuota eroa.
Onko kukaan muu huomannut kulutuseroa kesä- ja talvilaatuisen dieselin välillä? Äkkiseltään näyttäisi että kulutus putosi ~0.5l/100km kesälaatuisella. Lämpötila ei vielä niin paljoa ole noussut että kokonaan selittäisi tuota eroa.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: polttoaineen kulutus
Olisko kesärajoituksilla ja kesärengastuksella sekä ulkolämpötilan nousemisella asiaan myös vaikutusta. Epäilen että näiden kolmen vaikutus on yksittäinkin paljon suurempi kulutukseen kuin että onko polttoaine talvi vai kesälaatua...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: polttoaineen kulutus
Kesärenkaat vaihtaessa alle nousi kulutus tuon ~0,5l, nyt on taas rauhoittunut takaisin talvirenkailla olleisiin lukemiin. Pari viimeisintä tankkausta on tullut kesälaadulla (jossa muistaakseni energiasisältö on vähän parempi kuin talvilaadussa). Just nyt SID väittää viimeisen ~2tkm suorituksen olevan 5,2l/100km. Viimeisin tankkaus ei ole vielä tilastossa, mutta hieman optimistisesti tuo näyttää - eiköhän oikeasti mennä jossain 5,4-5,5l tienoossa.
Talvella on kylmä, jolloin lämmitys lisää kulutusta. Kesällä on kovemmat nopeudet, ainakin mulla raskaammat renkaat ja myöhemmin vieläpä lämmin, jolloin pitää jäähdyttää (ilmastointi). Molemmilla kausilla on siis omat kulutuksenkorottajansa.
Talvella on kylmä, jolloin lämmitys lisää kulutusta. Kesällä on kovemmat nopeudet, ainakin mulla raskaammat renkaat ja myöhemmin vieläpä lämmin, jolloin pitää jäähdyttää (ilmastointi). Molemmilla kausilla on siis omat kulutuksenkorottajansa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: polttoaineen kulutus
Kyllä on eroa käyttääkö talvi vai kesälaatuista dieseliä.
Talvi dieseliä kuluu selvästi enemmän kuin kesälaatuista.
Eli olen ajanut pakkaskelillä kesä/talvilaadulla,ja päinvastoin.
Ja nämä tiedot ovat 60tn rekan lukemista,itse saabin olen omistanut 3päivää
Ja silläkin on merkitystä minkä yhtiön tavaralla ajat(en mene mainostamaan minkä yhtiön logo on säiliöautoni kyljessä mutta )
Eli rekka A lähti jalostamolta tankissa ***yhtiön tuotetta pohjoiseen
ja rekka B lähti jalostamolta perään toisen yhtiön tavaralla,
ajotavat/olosuhteet samat,ajoivat kuulemma lälläripuh etäisyydellä.
Rekka A meni huomattavasti pitempään
Talvi dieseliä kuluu selvästi enemmän kuin kesälaatuista.
Eli olen ajanut pakkaskelillä kesä/talvilaadulla,ja päinvastoin.
Ja nämä tiedot ovat 60tn rekan lukemista,itse saabin olen omistanut 3päivää
Ja silläkin on merkitystä minkä yhtiön tavaralla ajat(en mene mainostamaan minkä yhtiön logo on säiliöautoni kyljessä mutta )
Eli rekka A lähti jalostamolta tankissa ***yhtiön tuotetta pohjoiseen
ja rekka B lähti jalostamolta perään toisen yhtiön tavaralla,
ajotavat/olosuhteet samat,ajoivat kuulemma lälläripuh etäisyydellä.
Rekka A meni huomattavasti pitempään