Jäykkä kytkinpoljin, hidas palautus
Jäykkä kytkinpoljin, hidas palautus
Auton laatikko kävi remontoitavana. Vaihdoin myös uuden työsylinterin kiinni ennen takasinlaittoa. Hiljattain huomasin, että kytkinpoljin tuntuu raskaammalta ja palautus hitammalta. Onko vastaavia kokemuksia/korjausehdotuksia? (jompikumpi sylinteri tai kumiletku???)
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 178
- Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:12
- Paikkakunta: Vantaa
Letku väärää materiaalia
Minulle kerrottiin Ranskassa lomamatkalla että, 90-luvun alun Saab9000 malleissa on tyyppivika, kytkinneste syövyttää sylinterien välistä letkua, nesteessä oli mustia silikonia muistuttavia palasia, jotka olivat irronneet letkusta. Korjattiin sitten pitkän keskustelun jälkeen maahantujan takuuseen Suomessa.
Letku täälläkin, ensin jäykkyyttä ja lopulta antoi kokonaan periksi, halkesi rintapellin etupuolella missä kumiosa yhtyy metalliputkeen. Letkunvaihto ja perusteellinen ilmaus auttoi (roskat pois työsylinteristä). Tietty meni työmatkalla kun olin viimeisissä liikennevaloissa ennen työpaikka.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
-
- "Viggen"
- Viestit: 653
- Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
- Paikkakunta: E-suomi
- Viesti:
Re: Jäykkä kytkinpoljin, hidas palautus
Molemmat voi aiheuttaa ton.MarkusJ kirjoitti:Auton laatikko kävi remontoitavana. Vaihdoin myös uuden työsylinterin kiinni ennen takasinlaittoa. Hiljattain huomasin, että kytkinpoljin tuntuu raskaammalta ja palautus hitammalta. Onko vastaavia kokemuksia/korjausehdotuksia? (jompikumpi sylinteri tai kumiletku???)
Mulla vaihdettiin teräspunoksiseen toi letku jottei ne kuminmuruset alkup.letkusta aiheuttaisi oireita. No letku ei aiheuttanut vikaa vaan ns. huollettu työsylinteri jossa uuden uutukainen tiiviste rengas yritti rullata sylinterin liikkeiden mukana.
Vika poistui kun tilalle laitettiin mun auton alkup. työsylinteri uusilla tiivisteillä.
-
- "Viggen"
- Viestit: 653
- Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
- Paikkakunta: E-suomi
- Viesti:
Re: Letku
Mulla on siellä ton sivun alaosasta löytyväMarkusJ kirjoitti:Mistähän tuommosen teräspunoksisen letkun saa? Toivottavasti ei sentään työsylinteri, kun on jo toinen kappale puolen vuoden sisään
http://www.speedparts.se/prod/res_vxl_koppling.shtml
PCS:n Rikulta ostettu.
Kysytäänpäs, jos vaikka löytyis hyviä neuvoja. Eli vastaavanlaisia oireita kuin ketjun aloittajalla.
Kytkin remppa (hapero kytkimen letku vaihdettu myös+työsylinterin tiivisteet vaihdettu) pcssällä tehty 2kk sitten ja siitä asti kytkin ollut jäykkä. n. kuukausi sitten kytkin jää ylös tullessaan puoliväliin hetkeksi jumiin ja sitten ponnahtaa takaisin ylös.
Tässäkin on kahta koulukuntaa. Toiset sanoo, että työsylinteri ja toiset pääsylinteri...
1. kumpihan mahtanee olla?
2. voikohan vanhan kytkimenletkun kuminpalaset jumitella pääsylinteriä?
Kytkin remppa (hapero kytkimen letku vaihdettu myös+työsylinterin tiivisteet vaihdettu) pcssällä tehty 2kk sitten ja siitä asti kytkin ollut jäykkä. n. kuukausi sitten kytkin jää ylös tullessaan puoliväliin hetkeksi jumiin ja sitten ponnahtaa takaisin ylös.
Tässäkin on kahta koulukuntaa. Toiset sanoo, että työsylinteri ja toiset pääsylinteri...
1. kumpihan mahtanee olla?
2. voikohan vanhan kytkimenletkun kuminpalaset jumitella pääsylinteriä?
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Kannattaaa myös kurkata jalkatilasta,onko polkimen palautin jousi poikki!!!
Samalla voitelee polkimen nivelpisteet,etenkin jousen alapään(VM:90- eteen päin) kiinikkeen:
Jos tuon tyyppisiä oireita on,kuten edellisistä keskusteluista käy ilmi: 



Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Eilen läksin liikenteeseen niin kytkin toimi moitteetta. Kunnes puolen tunnin ajelun jälkeen taas meni raskaammaksi ja poljin rupesi takeltelemaan ylös tullessaan. Pumppasin pienellä kiukulla kytkinpoljinta edestakaisin n. 10 kertaa. Kuinka ollakaan taas kytkin keveni ja toimi normaalisti. Kunnes taas jonkun ajan päästä meni raskaaksi ja takelti palautuksen kanssa.
Onko kellään samanlaisia oireita ollut?
Onko kellään samanlaisia oireita ollut?
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
mun suapissa kytkin jää joskus puoliväliin. Samoin poljin "tuntuma" vaihtelee eli joskus poljin liike on ylhäältä alas OK, sitten taas tuntuisi, että puoleen väliin asti olisi "löysää". Tähän auttaa KEVYT pumppaaminen. Eli pumppaa kytkinpolkimella parin sentin painalluksin muutaman kerran. Ilmeisesti pääsylinteri "hörii" ilmaa?
Lujaa menee, mut menköön...
SAAB 9000 2.3 turbo-S 1991
SAAB 9000 2.3 turbo-S 1991