Jäykkä kytkinpoljin, hidas palautus

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
MarkusJ
"Turbo"

Jäykkä kytkinpoljin, hidas palautus

Viesti Kirjoittaja MarkusJ »

Auton laatikko kävi remontoitavana. Vaihdoin myös uuden työsylinterin kiinni ennen takasinlaittoa. Hiljattain huomasin, että kytkinpoljin tuntuu raskaammalta ja palautus hitammalta. Onko vastaavia kokemuksia/korjausehdotuksia? (jompikumpi sylinteri tai kumiletku???)
Turbiini
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Aloita letkusta. Mulla oli samoja oireita ja letkunvaihto auttoi asiaan.
Saab80
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja Saab80 »

mulla teki sellasta että kytkinpoljin takerteli ja aika-ajoin jumitti pohjaan. vika oli kytkimen pääsylinterissä. tiivisteet oli kuluneet ja jarrunesteet huonot ja täten sylinteri oli päässy ruostumaan. hoonaamalla lähti puhtaaksi ja huollon jälkeen toiminu moitteettomasti.
9000 cs -94
Matalapaineturbo

Letku väärää materiaalia

Viesti Kirjoittaja 9000 cs -94 »

Minulle kerrottiin Ranskassa lomamatkalla että, 90-luvun alun Saab9000 malleissa on tyyppivika, kytkinneste syövyttää sylinterien välistä letkua, nesteessä oli mustia silikonia muistuttavia palasia, jotka olivat irronneet letkusta. Korjattiin sitten pitkän keskustelun jälkeen maahantujan takuuseen Suomessa.
cc
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja cc »

Letku täälläkin, ensin jäykkyyttä ja lopulta antoi kokonaan periksi, halkesi rintapellin etupuolella missä kumiosa yhtyy metalliputkeen. Letkunvaihto ja perusteellinen ilmaus auttoi (roskat pois työsylinteristä). Tietty meni työmatkalla kun olin viimeisissä liikennevaloissa ennen työpaikka.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
2,3T sport
"Viggen"
Viesti:

Re: Jäykkä kytkinpoljin, hidas palautus

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

MarkusJ kirjoitti:Auton laatikko kävi remontoitavana. Vaihdoin myös uuden työsylinterin kiinni ennen takasinlaittoa. Hiljattain huomasin, että kytkinpoljin tuntuu raskaammalta ja palautus hitammalta. Onko vastaavia kokemuksia/korjausehdotuksia? (jompikumpi sylinteri tai kumiletku???)
Molemmat voi aiheuttaa ton.
Mulla vaihdettiin teräspunoksiseen toi letku jottei ne kuminmuruset alkup.letkusta aiheuttaisi oireita. No letku ei aiheuttanut vikaa vaan ns. huollettu työsylinteri jossa uuden uutukainen tiiviste rengas yritti rullata sylinterin liikkeiden mukana.

Vika poistui kun tilalle laitettiin mun auton alkup. työsylinteri uusilla tiivisteillä.
MarkusJ
"Turbo"

Letku

Mistähän tuommosen teräspunoksisen letkun saa? Toivottavasti ei sentään työsylinteri, kun on jo toinen kappale puolen vuoden sisään :roll:
2,3T sport
"Viggen"
Viesti:

Re: Letku

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

MarkusJ kirjoitti:Mistähän tuommosen teräspunoksisen letkun saa? Toivottavasti ei sentään työsylinteri, kun on jo toinen kappale puolen vuoden sisään :roll:
Mulla on siellä ton sivun alaosasta löytyvä
http://www.speedparts.se/prod/res_vxl_koppling.shtml

PCS:n Rikulta ostettu.
Sabo
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Kysytäänpäs, jos vaikka löytyis hyviä neuvoja. Eli vastaavanlaisia oireita kuin ketjun aloittajalla.

Kytkin remppa (hapero kytkimen letku vaihdettu myös+työsylinterin tiivisteet vaihdettu) pcssällä tehty 2kk sitten ja siitä asti kytkin ollut jäykkä. n. kuukausi sitten kytkin jää ylös tullessaan puoliväliin hetkeksi jumiin ja sitten ponnahtaa takaisin ylös.

Tässäkin on kahta koulukuntaa. Toiset sanoo, että työsylinteri ja toiset pääsylinteri...

1. kumpihan mahtanee olla?

2. voikohan vanhan kytkimenletkun kuminpalaset jumitella pääsylinteriä?
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
ecopower
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja ecopower »

Kannattaaa myös kurkata jalkatilasta,onko polkimen palautin jousi poikki!!! 8O Samalla voitelee polkimen nivelpisteet,etenkin jousen alapään(VM:90- eteen päin) kiinikkeen: :wink: Jos tuon tyyppisiä oireita on,kuten edellisistä keskusteluista käy ilmi: :roll:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
MarkusJ
"Turbo"

Kävi kytkimen kanssa loppujen lopuksi sillä lailla että rupesi vuotamaan aika reippaasti. Italialainen tarviketyösylinteri toimi puoli vuotta...
Sabo
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Eilen läksin liikenteeseen niin kytkin toimi moitteetta. Kunnes puolen tunnin ajelun jälkeen taas meni raskaammaksi ja poljin rupesi takeltelemaan ylös tullessaan. Pumppasin pienellä kiukulla kytkinpoljinta edestakaisin n. 10 kertaa. Kuinka ollakaan taas kytkin keveni ja toimi normaalisti. Kunnes taas jonkun ajan päästä meni raskaaksi ja takelti palautuksen kanssa.

Onko kellään samanlaisia oireita ollut?
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
vemuli
"Tuplakaasari"

Viesti Kirjoittaja vemuli »

mun suapissa kytkin jää joskus puoliväliin. Samoin poljin "tuntuma" vaihtelee eli joskus poljin liike on ylhäältä alas OK, sitten taas tuntuisi, että puoleen väliin asti olisi "löysää". Tähän auttaa KEVYT pumppaaminen. Eli pumppaa kytkinpolkimella parin sentin painalluksin muutaman kerran. Ilmeisesti pääsylinteri "hörii" ilmaa?
Lujaa menee, mut menköön...

SAAB 9000 2.3 turbo-S 1991
KooGee
"Tuplakaasari"

Viesti Kirjoittaja KooGee »

mulla on sittaas niinpäin että kytkin on todella raskas painaa pohjaan, mutta nousee kyllä ylös todella äkkiä.. meinaa itse lentää takapenkille jos ei pidä kiinni.. :D
Saab 9000i cd 94'

Ex:iä
Toyota Carina E 96'
Citroen Jumpy HDI 04'
Honda Accord 2.0 sport 06'
Toyota Corolla Lb 93'
Saab 9000 T16 85'
Vastaa Viestiin