9000 -95 2,3t:n välijäähdytin og-satkuun??

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

9000 -95 2,3t:n välijäähdytin og-satkuun??

Viesti Kirjoittaja 900S »

Tietääkö joku varmuudella, sopiiko otsikon auton cooleri og-ässän nokalle "heittämällä"? Tuo tonnari on CDE ja täyspaineturbo!
Putkethan nyt ainakin joutuu varmasti tekemään/teetättämään..?

edit. muokattu matalapaine --> täyspaineeksi..
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

Eikö kukaan tiedä??
Jostakin muistan kuulleeni, että -93 alkaen tonnarin coolerit sopisivat satkuun.. mutta kun en ole ihan varma ja olisi vähän kiirekin asian kanssa :(
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2172
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Uskosin et menee kun kaverilla oli semmoinen o*el asconassakin.. :oops: :P Ja on 900:sen omistajat kyselleet jo tota mun cooleria et myynkö kun se uus sit joskus tulee.
Saab 9-5 Griffin -01, Saab 9-5 2.0t -06, Saab 9-5 1.9tids -08
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Sitä syylärikehikkoa kun rälläköi, hinauskoukut pois ym. niin sopii paikalleen. Sitten tulee ahdasta putkien kanssa, jotka eivät sovi paikalleen, ellei puskurin alaosasta leikkele paloja pois.

Eli päättele itse, että sopiiko se sitte sinne vai ei..
Aki Peltola #1132
saabt8
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: La Elo 23, 2003 19:31
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja saabt8 »

Moikka!
Olisko se cooleri tälläinen Blacstone http://www.saunalahti.fi/mattis6/photog ... 1/real.htm

Tossa hiukan kuvaa, miten homma hoituu.
Saabismi on sairaus,,, mutta yx parhaimmista taudeista mitä olen kärsinyt.
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

saabt8 kirjoitti:Moikka!
Olisko se cooleri tälläinen Blacstone http://www.saunalahti.fi/mattis6/photog ... 1/real.htm

Tossa hiukan kuvaa, miten homma hoituu.
En tiedä vielä millainen se on! Sen pitäisi kyllä saapua tänään tai viimeistään huomenna.
Hyviä kuvia projektista! Onko ihan oma satku vai löysitkö vaan jostain tommoset sivut?
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Tuo on se vanhemman mallin tonnarin cooleri. Siinä uudemmassa(joka sullekin on tulossa) on nuo lähdöt lähes suoraan alaspäin. Pelkkä cooleri siis sopii kyllä nätisti keulalle mutta sitten kun siihen liittää putket niin tulee ahdasta puskurin kanssa, ainakin viistokeulassa. Itse joskus ratkaisin asian kallistamalla syyläriä yläreunasta taaksepäin ja cooleri luonnollisesti samaan asentoon. Näin sain juuri ja juuri riittävästi tilaa putkille ilman, että puskuria piti leikellä.

P.S. tuo tonnarin cooleri muovipäätyineen kesti mulla tasan 2 kiihdytystä kunnes pääty irtosi. 8)
Aki Peltola #1132
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja johniemi »

Kuismalla on ainakin hienosti dokumentoitu tuo uudemman mallinen tonnarin cooleri: http://www.netma.fi/jouko/saab/performance.html

Sieltä AIR INLET (vesiruiskujuttua näkyy ruudussa) ja selaa vähän alaspäin niin näkyy tonnarin cooleriprojekti. Niin kyllä se menee kun mä tiedän useita saabcentralin hemmoja joilla on nimenomaan toi uudemman mallinen tonnarin cooleri satkussa.

-John
Ruotsalais-japanilaista turbopoweria
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Jep, mutta Joukokin joutui leikkaamaan puskurin alaosasta palat pois, saadakseen putket vedettyä. Muutenhan se kyllä sopii sinne helposti, niin kuin jo sanoin..
Aki Peltola #1132
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

Pistetäämpä tähän vielä tyhmähkö kysymys jatkoksi:
Kannattaako asentaa ensin kenno ja laittaa puskuri paikoilleen, ja sitten vasta ruveta sovittelemaan putkia, vai samalla kertaa molemmat, ja sitten vasta aletaan sommitella puskuria koko hoitoon?
Kai tuo ensimmäinen huomattavasti parempi vaihtoehto on..?
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
saabt8
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: La Elo 23, 2003 19:31
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja saabt8 »

[Hyviä kuvia projektista! Onko ihan oma satku vai löysitkö vaan jostain tommoset sivut?[/quote]

Moikka!
On ihan omasta Saabista. Nyt testaillaan uutta PC-ohjelmoitavaa ruiskuhässäkkää.
Saabismi on sairaus,,, mutta yx parhaimmista taudeista mitä olen kärsinyt.
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

Kyllä huhut pitivät paikkansa! Siellä on ja PYSYY :D
Se ei tosiaan mennyt ihan ns. heittämällä keulalle! Kyllä siinä jonkinverran sai rälläkkää ja hitsauskonetta ym.ym. käyttää. Minulta ja kaverilta meni yhteensä 14-15h koko paketin (= kenno+putket) asennukseen (mutta eilen oltiin krapulassa, voi vähentää jokusen tunnin...).
Lopputulos: Selkä aivan p*skana, nilkat aivan p*skana, etu- ja takareidet aivan p*askana, fiilis: Mainio :D Tosiaan siinä joutui NIIN paljon olemaan kyykyssä ja makaamaan kaikissa mielenkiintoisissa asennoissa, että vähemmästäkin paikat lukkoon menee, mutta kyllä se pojat tästä!!

Vaikutus oli...hmmm... jonkinmoinen.. Ahdot tippuivat 0,2-0,25 bar, mutta säädin ne heti ennalleen (0,7bar). Kyllä tuo nyt tuntuisi paremmin vääntävän.. En tiedä kuinka paljon tuossa on mukana sitä mitä "luulee" tuntevansa.. Mutta tyytyväinen olen kaikinpuolin ja siitä tuli vielä jopa ihan asiallisen näköinen paketti. Sääli etten osaa edelleenkään laittaa kuvia nettiin :(
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja johniemi »

Eihän se pelkkä IC sinänsä hirveästi tehoja lisää mutta jos ei muuta niin saa ainakin nostaa paineita hieman ylöspäin (jos ruisku pysyy mukana) kun ahtoilman lämpötila laskee todella paljon satkun orkkiscooleriin nähden. Mulla ainakin toi AMW:n kenno pitää coolerin ja läppäkotelon välisen putken aina viileänä, näin käsikopelolla mitaten...

-John
Ruotsalais-japanilaista turbopoweria
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

johniemi kirjoitti:Eihän se pelkkä IC sinänsä hirveästi tehoja lisää mutta jos ei muuta niin saa ainakin nostaa paineita hieman ylöspäin (jos ruisku pysyy mukana) kun ahtoilman lämpötila laskee todella paljon satkun orkkiscooleriin nähden. Mulla ainakin toi AMW:n kenno pitää coolerin ja läppäkotelon välisen putken aina viileänä, näin käsikopelolla mitaten...

-John
Juurikin näin! Huomasin tosiaan saman putkien lämpötilassa. Kennolle lähtevä on kohtuullisen kuuma, mutta palaava onkin sitten "jäässä".. että kaipa tuo tehtävänsä tekee. Niin ja mullahan ei siis ollut alkuperäisenä cooleria tuossa matalapainevehkeessä.
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

ja jos jotain kiinnostaa, niin tuolla on pari kuvaa operaatiosta. Siis ihan vaan pari. http://www.saab.1g.fi/9000/900S.html Kiitokset tästä "Mäksälle"!
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
Vastaa Viestiin