9000 -95 2,3t:n välijäähdytin og-satkuun??
9000 -95 2,3t:n välijäähdytin og-satkuun??
Tietääkö joku varmuudella, sopiiko otsikon auton cooleri og-ässän nokalle "heittämällä"? Tuo tonnari on CDE ja täyspaineturbo!
Putkethan nyt ainakin joutuu varmasti tekemään/teetättämään..?
edit. muokattu matalapaine --> täyspaineeksi..
Putkethan nyt ainakin joutuu varmasti tekemään/teetättämään..?
edit. muokattu matalapaine --> täyspaineeksi..
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
Moikka!
Olisko se cooleri tälläinen Blacstone http://www.saunalahti.fi/mattis6/photog ... 1/real.htm
Tossa hiukan kuvaa, miten homma hoituu.
Olisko se cooleri tälläinen Blacstone http://www.saunalahti.fi/mattis6/photog ... 1/real.htm
Saabismi on sairaus,,, mutta yx parhaimmista taudeista mitä olen kärsinyt.
En tiedä vielä millainen se on! Sen pitäisi kyllä saapua tänään tai viimeistään huomenna.saabt8 kirjoitti:Moikka!
Hyviä kuvia projektista! Onko ihan oma satku vai löysitkö vaan jostain tommoset sivut?
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
Tuo on se vanhemman mallin tonnarin cooleri. Siinä uudemmassa(joka sullekin on tulossa) on nuo lähdöt lähes suoraan alaspäin. Pelkkä cooleri siis sopii kyllä nätisti keulalle mutta sitten kun siihen liittää putket niin tulee ahdasta puskurin kanssa, ainakin viistokeulassa. Itse joskus ratkaisin asian kallistamalla syyläriä yläreunasta taaksepäin ja cooleri luonnollisesti samaan asentoon. Näin sain juuri ja juuri riittävästi tilaa putkille ilman, että puskuria piti leikellä.
P.S. tuo tonnarin cooleri muovipäätyineen kesti mulla tasan 2 kiihdytystä kunnes pääty irtosi.
P.S. tuo tonnarin cooleri muovipäätyineen kesti mulla tasan 2 kiihdytystä kunnes pääty irtosi.

Aki Peltola #1132
Kuismalla on ainakin hienosti dokumentoitu tuo uudemman mallinen tonnarin cooleri: http://www.netma.fi/jouko/saab/performance.html
Sieltä AIR INLET (vesiruiskujuttua näkyy ruudussa) ja selaa vähän alaspäin niin näkyy tonnarin cooleriprojekti. Niin kyllä se menee kun mä tiedän useita saabcentralin hemmoja joilla on nimenomaan toi uudemman mallinen tonnarin cooleri satkussa.
-John
Sieltä AIR INLET (vesiruiskujuttua näkyy ruudussa) ja selaa vähän alaspäin niin näkyy tonnarin cooleriprojekti. Niin kyllä se menee kun mä tiedän useita saabcentralin hemmoja joilla on nimenomaan toi uudemman mallinen tonnarin cooleri satkussa.
-John
Ruotsalais-japanilaista turbopoweria
Pistetäämpä tähän vielä tyhmähkö kysymys jatkoksi:
Kannattaako asentaa ensin kenno ja laittaa puskuri paikoilleen, ja sitten vasta ruveta sovittelemaan putkia, vai samalla kertaa molemmat, ja sitten vasta aletaan sommitella puskuria koko hoitoon?
Kai tuo ensimmäinen huomattavasti parempi vaihtoehto on..?
Kannattaako asentaa ensin kenno ja laittaa puskuri paikoilleen, ja sitten vasta ruveta sovittelemaan putkia, vai samalla kertaa molemmat, ja sitten vasta aletaan sommitella puskuria koko hoitoon?
Kai tuo ensimmäinen huomattavasti parempi vaihtoehto on..?
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
Kyllä huhut pitivät paikkansa! Siellä on ja PYSYY
Se ei tosiaan mennyt ihan ns. heittämällä keulalle! Kyllä siinä jonkinverran sai rälläkkää ja hitsauskonetta ym.ym. käyttää. Minulta ja kaverilta meni yhteensä 14-15h koko paketin (= kenno+putket) asennukseen (mutta eilen oltiin krapulassa, voi vähentää jokusen tunnin...).
Lopputulos: Selkä aivan p*skana, nilkat aivan p*skana, etu- ja takareidet aivan p*askana, fiilis: Mainio
Tosiaan siinä joutui NIIN paljon olemaan kyykyssä ja makaamaan kaikissa mielenkiintoisissa asennoissa, että vähemmästäkin paikat lukkoon menee, mutta kyllä se pojat tästä!!
Vaikutus oli...hmmm... jonkinmoinen.. Ahdot tippuivat 0,2-0,25 bar, mutta säädin ne heti ennalleen (0,7bar). Kyllä tuo nyt tuntuisi paremmin vääntävän.. En tiedä kuinka paljon tuossa on mukana sitä mitä "luulee" tuntevansa.. Mutta tyytyväinen olen kaikinpuolin ja siitä tuli vielä jopa ihan asiallisen näköinen paketti. Sääli etten osaa edelleenkään laittaa kuvia nettiin

Se ei tosiaan mennyt ihan ns. heittämällä keulalle! Kyllä siinä jonkinverran sai rälläkkää ja hitsauskonetta ym.ym. käyttää. Minulta ja kaverilta meni yhteensä 14-15h koko paketin (= kenno+putket) asennukseen (mutta eilen oltiin krapulassa, voi vähentää jokusen tunnin...).
Lopputulos: Selkä aivan p*skana, nilkat aivan p*skana, etu- ja takareidet aivan p*askana, fiilis: Mainio

Vaikutus oli...hmmm... jonkinmoinen.. Ahdot tippuivat 0,2-0,25 bar, mutta säädin ne heti ennalleen (0,7bar). Kyllä tuo nyt tuntuisi paremmin vääntävän.. En tiedä kuinka paljon tuossa on mukana sitä mitä "luulee" tuntevansa.. Mutta tyytyväinen olen kaikinpuolin ja siitä tuli vielä jopa ihan asiallisen näköinen paketti. Sääli etten osaa edelleenkään laittaa kuvia nettiin

9-5 2,3t Wagon `06 x 2
Eihän se pelkkä IC sinänsä hirveästi tehoja lisää mutta jos ei muuta niin saa ainakin nostaa paineita hieman ylöspäin (jos ruisku pysyy mukana) kun ahtoilman lämpötila laskee todella paljon satkun orkkiscooleriin nähden. Mulla ainakin toi AMW:n kenno pitää coolerin ja läppäkotelon välisen putken aina viileänä, näin käsikopelolla mitaten...
-John
-John
Ruotsalais-japanilaista turbopoweria
Juurikin näin! Huomasin tosiaan saman putkien lämpötilassa. Kennolle lähtevä on kohtuullisen kuuma, mutta palaava onkin sitten "jäässä".. että kaipa tuo tehtävänsä tekee. Niin ja mullahan ei siis ollut alkuperäisenä cooleria tuossa matalapainevehkeessä.johniemi kirjoitti:Eihän se pelkkä IC sinänsä hirveästi tehoja lisää mutta jos ei muuta niin saa ainakin nostaa paineita hieman ylöspäin (jos ruisku pysyy mukana) kun ahtoilman lämpötila laskee todella paljon satkun orkkiscooleriin nähden. Mulla ainakin toi AMW:n kenno pitää coolerin ja läppäkotelon välisen putken aina viileänä, näin käsikopelolla mitaten...
-John
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
ja jos jotain kiinnostaa, niin tuolla on pari kuvaa operaatiosta. Siis ihan vaan pari. http://www.saab.1g.fi/9000/900S.html Kiitokset tästä "Mäksälle"!
9-5 2,3t Wagon `06 x 2