Mitsun asennusta

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
mikaels
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: Mitsun asennusta

Viesti Kirjoittaja mikaels »

mikaels kirjoitti:
1) Onko tietoa mitä Speedpartsin ja Maptunin TD04-18/19t ahtimille on tehty kompressorisiiven vaihdon lisäksi?
2) Millaisilla ahdoilla noita tapana ajaa?
3) Onko jollain mittausdataa pakolämpötiloista?

En ole ottamassa aivan viimeisiä "mehuja" irti vaan rakentamassa kestävää ratkaisua.
Tässä on kohtuullisen hyvän juupas-eipäs keskustelun ainekset, joten yritetään vielä..

Minulla on se käsitys, että Maptunin ahtimissa on turbiinisiipiä leikattu ja Speedparts on ainakin jossain vaiheessa myynyt 18t ahdinta ilman "moodattua" turbiinia.
Ikävä kompromissihan se on ja valintakysymys nopean spoolin ja pakolämpöjen hallinnan välillä.
Millä kierroksilla 18t ahdin antaa maksimiahdot, jos 3" putki kisakatilla ? (2,3 litraisella)? Entä paljonko toi pieni leikkaus oikeasti vaikuttaa spooliin? Toivoisin ihan kokemusperäistä tietoa, mutta saa esittää muutenkin
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
Jontse
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: Ke Huhti 23, 2008 13:20
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mitsun asennusta

Viesti Kirjoittaja Jontse »

http://www.turbomeck.se/19T-Saab-9-3-5
Meneekö tuo nyt allekirjoituksen tonnariin "bolton" tyyliin? Vesi ja öljyletkut tietenkin vaihtoon, mutta mites pakosarja/dp? Ja onko kukaan tilannut tuolta turbomeckiltä mitään?
9000 2.3T -95 Tonttu
93 ss Aero -03 facelift kolkki
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1811
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: Mitsun asennusta

Viesti Kirjoittaja timpetti »

Outlet näyttäis ainaki sopivan, en tiedä sitten kuinka tuo pakosarjan laippa?kuvassahan näyttäs olevan 15t..
Itellä odottelee nyt kanssa Ruotsista tilattu 15t asennusta, mutta perkeleen flunssa pakottanu ihan vuodehoitoon viikoksi, että josko sitä ensi viikolla. Maksoi muuten 3000kr ;)
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T JC Stage3(KR)
1990 9000CC 2.0T A Red Box (MR)
1987 900i 2D("Latolöytö"->MR)
Entiset: 14x9000, 9x900, 9x9³, 2x9⁵, 2x99..
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Mitsun asennusta

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Imupuoli on tehty sopimaan 9-3 ja 9-5 imukobraan, joten tuo ei ihan suoraan käy. Mahtoikohan tuon kompuran asentoa vielä joutua kääntämään.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Jontse
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: Ke Huhti 23, 2008 13:20
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mitsun asennusta

Viesti Kirjoittaja Jontse »

Juu, himottais kyllä tuollainen kun on niin "helppo" asennus. Ei tuo imuputki ole vaikea tehdä itse ja kompuran kääntökin onnistuu. Saatavuus noissa 19T on vaan vähän hakusessa ja 15T ei taida paljoa olla apua T25 verrattuna :?
9000 2.3T -95 Tonttu
93 ss Aero -03 facelift kolkki
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1811
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: Mitsun asennusta

Viesti Kirjoittaja timpetti »

Voit unohtaa ton helpon heti alkuun :) Öljynpaluun kanssa ongelmia ainaki itellä, jäi auto pajalle vielä..
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T JC Stage3(KR)
1990 9000CC 2.0T A Red Box (MR)
1987 900i 2D("Latolöytö"->MR)
Entiset: 14x9000, 9x900, 9x9³, 2x9⁵, 2x99..
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitsun asennusta

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Ei se vaikeaakaan ole, kun voi garretin öljynpaluun reikiä vähän kirrata lähemmäksi toisiaan ja haitariletku putken tilalle tekemään mutkaa...
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1811
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: Mitsun asennusta

Viesti Kirjoittaja timpetti »

Joo, sai sen taisteltua paikalleen, oli oikeastaan ainut asia mikä vastusti.
Jos JT:n putki tai vst isohko kouru löytyy nii ahdasta vähän tulee juuriki öljynpaluun kanssa ja vesiputkienkin paikoin.
Muuten kylläki kivuton prosessi :)
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T JC Stage3(KR)
1990 9000CC 2.0T A Red Box (MR)
1987 900i 2D("Latolöytö"->MR)
Entiset: 14x9000, 9x900, 9x9³, 2x9⁵, 2x99..
Ekitheman
"Aero"
Viestit: 443
Liittynyt: To Touko 08, 2008 14:27
Paikkakunta: Ylämylly

Re: Mitsun asennusta

Viesti Kirjoittaja Ekitheman »

mikaels kirjoitti:
mikaels kirjoitti:
1) Onko tietoa mitä Speedpartsin ja Maptunin TD04-18/19t ahtimille on tehty kompressorisiiven vaihdon lisäksi?
2) Millaisilla ahdoilla noita tapana ajaa?
3) Onko jollain mittausdataa pakolämpötiloista?

En ole ottamassa aivan viimeisiä "mehuja" irti vaan rakentamassa kestävää ratkaisua.
Tässä on kohtuullisen hyvän juupas-eipäs keskustelun ainekset, joten yritetään vielä..

Minulla on se käsitys, että Maptunin ahtimissa on turbiinisiipiä leikattu ja Speedparts on ainakin jossain vaiheessa myynyt 18t ahdinta ilman "moodattua" turbiinia.
Ikävä kompromissihan se on ja valintakysymys nopean spoolin ja pakolämpöjen hallinnan välillä.
Millä kierroksilla 18t ahdin antaa maksimiahdot, jos 3" putki kisakatilla ? (2,3 litraisella)? Entä paljonko toi pieni leikkaus oikeasti vaikuttaa spooliin? Toivoisin ihan kokemusperäistä tietoa, mutta saa esittää muutenkin
Tuohon nyt voisi vastata, että maksimiahdot tulee tuossa ~2600 r/min kohdalla, ja ahdot pysyy ylhäällä hyvin ainakin tuonne 5500 r/min saakka. Ahdin on siis tuo 18T leikatulla siivellä, 3" putki ja vissiin kisakattikin, vai olisko sportti. Sitä miten vaikuttaa spooliin, niin en kokemuksen puutteesta johtuen pysty vastaamaan.
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Mitsun asennusta

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Ekitheman kirjoitti:
mikaels kirjoitti:
mikaels kirjoitti:
1) Onko tietoa mitä Speedpartsin ja Maptunin TD04-18/19t ahtimille on tehty kompressorisiiven vaihdon lisäksi?
2) Millaisilla ahdoilla noita tapana ajaa?
3) Onko jollain mittausdataa pakolämpötiloista?

En ole ottamassa aivan viimeisiä "mehuja" irti vaan rakentamassa kestävää ratkaisua.
Tässä on kohtuullisen hyvän juupas-eipäs keskustelun ainekset, joten yritetään vielä..

Minulla on se käsitys, että Maptunin ahtimissa on turbiinisiipiä leikattu ja Speedparts on ainakin jossain vaiheessa myynyt 18t ahdinta ilman "moodattua" turbiinia.
Ikävä kompromissihan se on ja valintakysymys nopean spoolin ja pakolämpöjen hallinnan välillä.
Millä kierroksilla 18t ahdin antaa maksimiahdot, jos 3" putki kisakatilla ? (2,3 litraisella)? Entä paljonko toi pieni leikkaus oikeasti vaikuttaa spooliin? Toivoisin ihan kokemusperäistä tietoa, mutta saa esittää muutenkin
Tuohon nyt voisi vastata, että maksimiahdot tulee tuossa ~2600 r/min kohdalla, ja ahdot pysyy ylhäällä hyvin ainakin tuonne 5500 r/min saakka. Ahdin on siis tuo 18T leikatulla siivellä, 3" putki ja vissiin kisakattikin, vai olisko sportti. Sitä miten vaikuttaa spooliin, niin en kokemuksen puutteesta johtuen pysty vastaamaan.
Mikä sulla on maksimi paineet mitkä saat tuolla 2600rpm kohdilla? Ilmeisesti toi td04-18t #6 riittää n.340hv?
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
mikaels
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: Mitsun asennusta

Viesti Kirjoittaja mikaels »

jyyrä kirjoitti: Mikä sulla on maksimi paineet mitkä saat tuolla 2600rpm kohdilla? Ilmeisesti toi td04-18t #6 riittää n.340hv?
Ihan mukavasti tuntuu heräävän leikatuilla siivillä, eikä niin pahasti ahista yläkierroksilla. Millaiset ahdot jaksaa pitää tuolla 5000-5500 kierroksilla ?

Joku 1,4 bar on kai sellainen järkevä maksimipyynti kyseiselle ahtimelle?
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
Ekitheman
"Aero"
Viestit: 443
Liittynyt: To Touko 08, 2008 14:27
Paikkakunta: Ylämylly

Re: Mitsun asennusta

Viesti Kirjoittaja Ekitheman »

Maksimi softassa on 1,5bar mutta harvoin siihen päästään ja 1,4 tienoilla ne pyörii. Tuo siis siinä 2600-2700 kohdilla. Mitään piikkiä ei tule, vaan ahdot oli kun tänään katoin 1,2-1,3 vielä tuossa 6000 kieppeillä. 340hv se Maptunin softa (steg 5) lupaa, mutta siitä kyllä voi ainakin persdynon perusteella vain haaveilla...
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Mitsun asennusta

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Se paineen pysyminen ei kerro mitään tehosta. TD04 ahtimesta yli 300hp kirnuaminen on kyllä melko turhaa puuhaa.
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Mitsun asennusta

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

JouniCSE kirjoitti:Se paineen pysyminen ei kerro mitään tehosta. TD04 ahtimesta yli 300hp kirnuaminen on kyllä melko turhaa puuhaa.
Näinhän se vähän on, kun esim.td05-big16g #8 herää vähintään yhtä hyvin kuin toi td04. Muistaakseni jollain toi td05 antoi 2.0t 9-5:ssa 3000rpm kohdilla jo 1,7bar :mrgreen:
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitsun asennusta

Viesti Kirjoittaja teesalama »

j0ne kirjoitti:Muutama kuva Volvon 16T mitsusta tonnariin asennettuna:

Kuva

http://i593.photobucket.com/albums/tt15 ... G_0631.jpg

http://i593.photobucket.com/albums/tt15 ... G_0629.jpg
Vaatiiko 16T ahtimen käyttö jotakin muutoksia softaan tai suuttimiin tms? Siis jos vaihdan Aeroon ton kuluneen 15T:n tilalle suoraan, niin pelaako sellaisenaan ok?
Pakopesä pitää siis olla #6, mutta mitäs muuta pitää huomioida?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Vastaa Viestiin