Sähköantennin vaihto ja reflexkilven asennus

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Red Dragon
"Hirsch"
Viestit: 993
Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
Paikkakunta: Turku

Sähköantennin vaihto ja reflexkilven asennus

Viesti Kirjoittaja Red Dragon »

Moron,

Pitäis vaihtaa isäukon ng satkuun tänään reflexpaneli, ja ajattelinpa kysyä onko siinä jotain huomioitavaa?

Sama koskee sähköantennia, eli onko ko. antennin vaihto helppo homma.(Siis antennimaston vaihto motonetin tarvikkeeseen)

Olen nimittäin melko rookie näissä ng-asioissa :oops:

Ei kellään sattuis olemaan ylimääräistä WIS:iä ng satkuun, nimittäin isäni huoltoinnostuksen tietäen joudun useamman kerran vähän jeessailemaan.

Terv Sami R.
9000CDE2,3t (TV:stä tuttu)
900 i 16v -91
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

No NG900:n WISsejä sattuu "pyörimään" itse kullakin, joten kannattaa kysellä NG900:n omistajilta. Oma romppu on muuton takia hukkunut, joten täytyisi jossain vaiheessa alkaa haeskelemaan sitä :evil:

Moottoriantennin piiska on helppo vaihtaa. Uusi piiska Motonetista, takaluukun vasemmanpuoleinen verhoilu irti (eka kaiutinritilän lähellä olevat torx -ruuvit ja sitten muut ruuvit). Sitten moottoriantenni irti kiinnityspaikastaan. Tässä vaiheessa kannattaa huomioida, että moottoriantennin liitin on edelleen kiinni auton liittimessä, jotta antenni saa virtaa. Lisäksi on varmistettava se, että moottoriantenni on maadoitettu auton runkoon.

Sen jälkeen pyydät kaveria laittamaan mankan päälle, jolloin moottoriantennin pitäisi tulla ulos. Samaan aikaan kun moottoriantenni yrittää työntää piiskaa ulos, ota piiskasta kiinni ja vedä se kokonaan ulos. Mikäli piiskan muovinen hammashihna on katkennut moottoriantennin sisään, täytyy moottoriantenni purkaa niin, että saa katkenneet palaset pois.

Tämän jälkeen uusi piiska (ja sen hammashihna) valmiiksi paikalleen ja pyydät kaveria sammuttamaan mankan. Jos moottoriantenni toimii moitteettomasti, niin sen pitäisi vetää hammashihnan avulla piiska sisään. Tämä temppu voi kyllä vaatia muutaman kerran, ennen kuin moottoriantenni on vetänyt piiskan kunnolla sisään (näin tapahtui ainakin meikäläisen asentaessa uutta piiskaa).

Tämän jälkeen moottoriantenni takaisin paikalleen, takaluukun verhoilu paikalleen ja kovaa ajoa! :D

Edit: unohtui vastata tuohon reflexipaneeli kysymykseen :oops:

Sen vaihtamiseksi avaa ensin takaluukku, poista takaluukin sisäkahva ja irroita verhoilua kiinni pitävät mustat muoviruuvit. Tämän jälkeen pääset käsiksi reflexipaneelin ruuveihin, joita on muistaakseni 6-7 kpl. Ruuvaa ne kaikki irti, jonka jälkeen ota rekisterivalon liittin irti. Tämän jälkeen reflexipaneelin pitäisi lähteä irti. Uusi paneeli tilalle, rekisterivalon liitin paikalleen, paneelin ruuvit kiinni, verhoilu ja takaluukun sisäkahva paikalleen ja kovaa ajoa!
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
AIZ
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Syys 08, 2004 09:46
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja AIZ »

Moi

Itsellänikin olisi antennin vaihto edessä katkenneen hammastangon takia. Meinasin hakea uuden piiskan Turun Motonetista, mutta hyllyssä ei ollut kuin OG900/9000 tarkoitettuja. Antenni oli väriltään kylläkin musta vaikka itellä alkuperäinen on maalaamaton.

Mahtaisiko joku tietää soopiiko em. antenni myös 9-3:een? Vai pitäisikö olla vain 9-3:lle tarkoitettu piiska valikoimassa?
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

AIZ kirjoitti:Moi

Itsellänikin olisi antennin vaihto edessä katkenneen hammastangon takia. Meinasin hakea uuden piiskan Turun Motonetista, mutta hyllyssä ei ollut kuin OG900/9000 tarkoitettuja. Antenni oli väriltään kylläkin musta vaikka itellä alkuperäinen on maalaamaton.

Mahtaisiko joku tietää soopiiko em. antenni myös 9-3:een? Vai pitäisikö olla vain 9-3:lle tarkoitettu piiska valikoimassa?
Se Motonetin valikoimissa oleva 9000:n piiska sopii myös NG900/OG9-3:n moottoriantenniin.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
AIZ
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Syys 08, 2004 09:46
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja AIZ »

Joo kiitti tiedosta!

Täytyy käydä vaa hakemassa se nii saa taas antennin piiloon.
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

Tässäkään tapauksessa ei kannata sitten haksahtaa Bilteman antenniin. Maksoi noin 25e ja toimi kolme viikkoa. Välillä nousee, välillä ei. Joku sähköhäikkä eli pitää aukasta. Kuittihan toki hukku samantien oston jälkeen :?
BMW 320dA Coupe LCI
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja patse »

Turbo Sensonic kirjoitti:
AIZ kirjoitti:Moi

Itsellänikin olisi antennin vaihto edessä katkenneen hammastangon takia. Meinasin hakea uuden piiskan Turun Motonetista, mutta hyllyssä ei ollut kuin OG900/9000 tarkoitettuja. Antenni oli väriltään kylläkin musta vaikka itellä alkuperäinen on maalaamaton.

Mahtaisiko joku tietää soopiiko em. antenni myös 9-3:een? Vai pitäisikö olla vain 9-3:lle tarkoitettu piiska valikoimassa?
Se Motonetin valikoimissa oleva 9000:n piiska sopii myös NG900/OG9-3:n moottoriantenniin.
http://www.tele-tukku.fi/pdf/artk2004/a ... ro2-39.pdf
Tuostakin varmaan voisi löytyä tietoa mihinkä myyvät tuotteitansa. Sitä en tiedä onko laadukasta. Tuolta muuten löytyy kaiken näköisiä sovittimia kaiuttimille ym. kuvien kera.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

AC kirjoitti:Tässäkään tapauksessa ei kannata sitten haksahtaa Bilteman antenniin. Maksoi noin 25e ja toimi kolme viikkoa. Välillä nousee, välillä ei. Joku sähköhäikkä eli pitää aukasta. Kuittihan toki hukku samantien oston jälkeen :?
Noissa Bilteman ynnä muissa tarvikeantenneissa on yleensä se vika, että niissä ei ole putkea, joka valuttaisi antenniin sisälle päässeen veden pois. Saabin omassa antennissa on tuo putki ja takaluukussa on sitä putkea varten reikä, josta vedet pääsevät valumaan pois. Ehkäpä siksi tuo Saabin antenni kestää pidempään kuin nuo tarvikeantennit.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

Bilteman antennissa on tuo vedenpoistoputki. Muuten se on kyllä susi.

Kuuluuko toi antennista tuleva putki liittää johonkin putkeen, vai pitääkö sen vain roikkua siellä lokasuojan sisässä? Eli onko lokasauojassa vain reikä pohjassa?
BMW 320dA Coupe LCI
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

AC kirjoitti:Kuuluuko toi antennista tuleva putki liittää johonkin putkeen, vai pitääkö sen vain roikkua siellä lokasuojan sisässä? Eli onko lokasauojassa vain reikä pohjassa?
Kun olet asentamassa moottoriantennia, niin antennin alla takaluukun lattiassa pitäisi olla harmaa kumitulppa. Kun tuon tulpan poistaa ja törkkää antennin vedenpoistoputken siihen, niin homma on hoidettu. Älä vaan jätä sitä putkea roikkumaan sinne vapaasti, sillä jos antennin sisään pääsee vettä, niin seuraavaksi se vesi on verhoilun ja lokasuojan välissä :evil:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

Joo näinhän se on, muistui juuri mieleen että alkuperäiseen putkeen sen tökkäsin kiinni. On kyllä aika likainen se putki eli tarvii puhdistaa seuraavaks ku aukasee verhoilua.
BMW 320dA Coupe LCI
Vastaa Viestiin