Kromauksen poisto ja/tai päällemaalaus

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
eljass
"Turbo"
Viestit: 247
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 13:10
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Kromauksen poisto ja/tai päällemaalaus

Viesti Kirjoittaja eljass »

Terve,

9-3 SportSedanin etumaskin ympärillä on kolme kromista ritilää, jotka olisi tarkoitus maalata mustaksi (syystä että sopii mielestäni paremmin punaiseen autoon).

Itseasiassa olen jo tehnyt hieman kokeiluja, eli irroitin maskin/maskit niin, että jäljelle jäivät vain kromireunukset. Näitä sitten hiekkapaperilla hion ilman tulosta, eihän se kromi siitä mihinkään lähde. No maalit ja lakat päälle sitten, ilman sen suurempia tutkimuksia. Nyt on maskit ollut useamman viikon jo autossa kiinni ja yllättäen maalit ovat pysyneet suht hyvin, mitä nyt muutamaa kiveniskemää lukuunoattamatta.

Tarkoitus olisi kuitenkin ehkä tehdä asiat kunnolla, sillä tuntuu, että nuo kiveniskemät ovat tulleet todella helposti ja että maali saattaa lähteä lohkeilemaan siitä pois.

Nopealla Googlettamisella ei löytynyt mitään yksiselitteisiä krominpoistovinkkejä, joten onko kellään kokemusta asiasta? Hiekkapuhallusmahdollisuus on, mutta ei sekään aina ilmeisesti toimi. Lähteekö kromi jonkinlaisella tärpätillä pois, jonka päälle pohjamaali ja sitten itse maalit sekä lakka?

Eli lyhykäisyydessään: kuinka saan kromisesta maskista maalattua haluamani värisen, niin että se kestää?
arvi
"Aero"
Viestit: 424
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 02:43
Paikkakunta: Liminka

Re: Kromauksen poisto ja/tai päällemaalaus

Viesti Kirjoittaja arvi »

pienoismallarit ainakin käyttää kromien poistoon kodin putkimiestä, jarrunestettä tai pinelineä.. Siitä sitten en tiedä että onko mallien kromit erilaisia mitä näissä 1:1 kokoisissa autoissa :)
JRAK
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: To Touko 24, 2007 20:35
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Kromauksen poisto ja/tai päällemaalaus

Viesti Kirjoittaja JRAK »

Itse olen ng900:n maskia maalaillut, koska tuo "kromi" alkoi olla kupruilemaan.. Se kromi on kuparin päälle tehtyä.. Eli muovisen maskin päälle on liimattu/lämmitetty ohut kuparilevy, joka on kromattua..

Itse revin & leikkelin sen kuparilevyn pois käyttäen apuna mattoveitsen terää.. Ei mikään mukava homma ja sen jälkeen maskia saa hioa, mikäli maskin onnistuu ehyenä tuossa operaatiossa säilyttämään.. Ainakin omasta maskista muovi oli melko haurasta ja kuparilevy piti sitä oikeastaan enää koossa. Jouduin sen vuoksi vahvistamaan(korjailemaan) sitä myöhemmin lasikuidulla. :D

Sen muovin päälle vetelin muoville sopivan tartuntamaalin ja ....
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Re: Kromauksen poisto ja/tai päällemaalaus

Viesti Kirjoittaja saabracing »

muovintartunta-aine siihen päälle suoraan, putsaa vaan hyvin.

kromin voi karhunkielellä "karhentaa" ennen tartunta-ainetta.

sitten päälymaali.
J8
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 19:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Kromauksen poisto ja/tai päällemaalaus

Viesti Kirjoittaja J8 »

Helpoin, nopein, siisti, halvin ja kestävin on: mattamustaa teippiä ja kuumailmapuhallin.
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Kromauksen poisto ja/tai päällemaalaus

Viesti Kirjoittaja Pola »

ferrikloridilla näemmä lähtee myös ja typpihapolla.
Klorite on yksi tuotemerkki natriumhypokloriittiliuokselle, sitä kloorinhajuista valkaisu- ja puhdistusainetta
#3272
eljass
"Turbo"
Viestit: 247
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 13:10
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kromauksen poisto ja/tai päällemaalaus

Viesti Kirjoittaja eljass »

J8 kirjoitti:Helpoin, nopein, siisti, halvin ja kestävin on: mattamustaa teippiä ja kuumailmapuhallin.
Tätä täytyy ehdottomasti kokeilla, jos ei toimi niin sitten kunnon pohjamaalit jne.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Kromauksen poisto ja/tai päällemaalaus

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Kokemuksen mukaan ei pysy pelkkä maali karhennetulla kromipinnalla, onko koneestä tullut lämmin hönkä syynä vai mikä, mutta itsellä vaati maski melkein joka vuosi uutta maalia niskaan kun vanhat kärvistelee alta.......
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Kromauksen poisto ja/tai päällemaalaus

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Pinnoitettu kromi poistetaan tyypillisesti suolahappokylvyssä, tämä on kohtuu turvallinen esim. teollisuudessa kromin alla useimmiten piilevälle teräkselle (sylinteriputket, venttiilit, männänvarret...). Yleensä näissä sovelluksissa on kyseessä kovakromaus, jossa pinnanpaksuus on 6-10-kertainen Saabin maskin kiiltokromaukseen verrattuna, eli maski "puhdistunee" melko nopeasti.

Tässä tapauksessa pohjalla oleva muovi ottaa happokylvystä vielä vähemmän itseensä. Kromi muuttuu mustaksi kerrokseksi, joka huuhdotaan vedellä pois. Kylvyn vahvuudesta en sano mitään, mutta melko laimea liuos riittää (googlettamalla varmaan löytyy vinkkejä sopivaksi %:ksi) Mitä laimeampi, sen turvallisempi mahd. vahinkojen varalta. Laimeaa kylpyä voi vastaavasti kompensoida nostamalla lämpötilaa ja/tai pidentämällä pitoaikaa.

Vaikka tuo kupari jäisi pohjalle, siihen on jo paljon helpompi saada maali tarttumaan, koska pinnan pystyy kunnolla karhentamaan toisin kuin kromin (kovaa!).
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Vastaa Viestiin