Kromauksen poisto ja/tai päällemaalaus
Kromauksen poisto ja/tai päällemaalaus
Terve,
9-3 SportSedanin etumaskin ympärillä on kolme kromista ritilää, jotka olisi tarkoitus maalata mustaksi (syystä että sopii mielestäni paremmin punaiseen autoon).
Itseasiassa olen jo tehnyt hieman kokeiluja, eli irroitin maskin/maskit niin, että jäljelle jäivät vain kromireunukset. Näitä sitten hiekkapaperilla hion ilman tulosta, eihän se kromi siitä mihinkään lähde. No maalit ja lakat päälle sitten, ilman sen suurempia tutkimuksia. Nyt on maskit ollut useamman viikon jo autossa kiinni ja yllättäen maalit ovat pysyneet suht hyvin, mitä nyt muutamaa kiveniskemää lukuunoattamatta.
Tarkoitus olisi kuitenkin ehkä tehdä asiat kunnolla, sillä tuntuu, että nuo kiveniskemät ovat tulleet todella helposti ja että maali saattaa lähteä lohkeilemaan siitä pois.
Nopealla Googlettamisella ei löytynyt mitään yksiselitteisiä krominpoistovinkkejä, joten onko kellään kokemusta asiasta? Hiekkapuhallusmahdollisuus on, mutta ei sekään aina ilmeisesti toimi. Lähteekö kromi jonkinlaisella tärpätillä pois, jonka päälle pohjamaali ja sitten itse maalit sekä lakka?
Eli lyhykäisyydessään: kuinka saan kromisesta maskista maalattua haluamani värisen, niin että se kestää?
9-3 SportSedanin etumaskin ympärillä on kolme kromista ritilää, jotka olisi tarkoitus maalata mustaksi (syystä että sopii mielestäni paremmin punaiseen autoon).
Itseasiassa olen jo tehnyt hieman kokeiluja, eli irroitin maskin/maskit niin, että jäljelle jäivät vain kromireunukset. Näitä sitten hiekkapaperilla hion ilman tulosta, eihän se kromi siitä mihinkään lähde. No maalit ja lakat päälle sitten, ilman sen suurempia tutkimuksia. Nyt on maskit ollut useamman viikon jo autossa kiinni ja yllättäen maalit ovat pysyneet suht hyvin, mitä nyt muutamaa kiveniskemää lukuunoattamatta.
Tarkoitus olisi kuitenkin ehkä tehdä asiat kunnolla, sillä tuntuu, että nuo kiveniskemät ovat tulleet todella helposti ja että maali saattaa lähteä lohkeilemaan siitä pois.
Nopealla Googlettamisella ei löytynyt mitään yksiselitteisiä krominpoistovinkkejä, joten onko kellään kokemusta asiasta? Hiekkapuhallusmahdollisuus on, mutta ei sekään aina ilmeisesti toimi. Lähteekö kromi jonkinlaisella tärpätillä pois, jonka päälle pohjamaali ja sitten itse maalit sekä lakka?
Eli lyhykäisyydessään: kuinka saan kromisesta maskista maalattua haluamani värisen, niin että se kestää?
Re: Kromauksen poisto ja/tai päällemaalaus
pienoismallarit ainakin käyttää kromien poistoon kodin putkimiestä, jarrunestettä tai pinelineä.. Siitä sitten en tiedä että onko mallien kromit erilaisia mitä näissä 1:1 kokoisissa autoissa 

Re: Kromauksen poisto ja/tai päällemaalaus
Itse olen ng900:n maskia maalaillut, koska tuo "kromi" alkoi olla kupruilemaan.. Se kromi on kuparin päälle tehtyä.. Eli muovisen maskin päälle on liimattu/lämmitetty ohut kuparilevy, joka on kromattua..
Itse revin & leikkelin sen kuparilevyn pois käyttäen apuna mattoveitsen terää.. Ei mikään mukava homma ja sen jälkeen maskia saa hioa, mikäli maskin onnistuu ehyenä tuossa operaatiossa säilyttämään.. Ainakin omasta maskista muovi oli melko haurasta ja kuparilevy piti sitä oikeastaan enää koossa. Jouduin sen vuoksi vahvistamaan(korjailemaan) sitä myöhemmin lasikuidulla.
Sen muovin päälle vetelin muoville sopivan tartuntamaalin ja ....
Itse revin & leikkelin sen kuparilevyn pois käyttäen apuna mattoveitsen terää.. Ei mikään mukava homma ja sen jälkeen maskia saa hioa, mikäli maskin onnistuu ehyenä tuossa operaatiossa säilyttämään.. Ainakin omasta maskista muovi oli melko haurasta ja kuparilevy piti sitä oikeastaan enää koossa. Jouduin sen vuoksi vahvistamaan(korjailemaan) sitä myöhemmin lasikuidulla.

Sen muovin päälle vetelin muoville sopivan tartuntamaalin ja ....
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Re: Kromauksen poisto ja/tai päällemaalaus
muovintartunta-aine siihen päälle suoraan, putsaa vaan hyvin.
kromin voi karhunkielellä "karhentaa" ennen tartunta-ainetta.
sitten päälymaali.
kromin voi karhunkielellä "karhentaa" ennen tartunta-ainetta.
sitten päälymaali.
Re: Kromauksen poisto ja/tai päällemaalaus
Helpoin, nopein, siisti, halvin ja kestävin on: mattamustaa teippiä ja kuumailmapuhallin.
Re: Kromauksen poisto ja/tai päällemaalaus
ferrikloridilla näemmä lähtee myös ja typpihapolla.
Klorite on yksi tuotemerkki natriumhypokloriittiliuokselle, sitä kloorinhajuista valkaisu- ja puhdistusainetta
Klorite on yksi tuotemerkki natriumhypokloriittiliuokselle, sitä kloorinhajuista valkaisu- ja puhdistusainetta
#3272
Re: Kromauksen poisto ja/tai päällemaalaus
Tätä täytyy ehdottomasti kokeilla, jos ei toimi niin sitten kunnon pohjamaalit jne.J8 kirjoitti:Helpoin, nopein, siisti, halvin ja kestävin on: mattamustaa teippiä ja kuumailmapuhallin.
Re: Kromauksen poisto ja/tai päällemaalaus
Kokemuksen mukaan ei pysy pelkkä maali karhennetulla kromipinnalla, onko koneestä tullut lämmin hönkä syynä vai mikä, mutta itsellä vaati maski melkein joka vuosi uutta maalia niskaan kun vanhat kärvistelee alta.......
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Re: Kromauksen poisto ja/tai päällemaalaus
Pinnoitettu kromi poistetaan tyypillisesti suolahappokylvyssä, tämä on kohtuu turvallinen esim. teollisuudessa kromin alla useimmiten piilevälle teräkselle (sylinteriputket, venttiilit, männänvarret...). Yleensä näissä sovelluksissa on kyseessä kovakromaus, jossa pinnanpaksuus on 6-10-kertainen Saabin maskin kiiltokromaukseen verrattuna, eli maski "puhdistunee" melko nopeasti.
Tässä tapauksessa pohjalla oleva muovi ottaa happokylvystä vielä vähemmän itseensä. Kromi muuttuu mustaksi kerrokseksi, joka huuhdotaan vedellä pois. Kylvyn vahvuudesta en sano mitään, mutta melko laimea liuos riittää (googlettamalla varmaan löytyy vinkkejä sopivaksi %:ksi) Mitä laimeampi, sen turvallisempi mahd. vahinkojen varalta. Laimeaa kylpyä voi vastaavasti kompensoida nostamalla lämpötilaa ja/tai pidentämällä pitoaikaa.
Vaikka tuo kupari jäisi pohjalle, siihen on jo paljon helpompi saada maali tarttumaan, koska pinnan pystyy kunnolla karhentamaan toisin kuin kromin (kovaa!).
Tässä tapauksessa pohjalla oleva muovi ottaa happokylvystä vielä vähemmän itseensä. Kromi muuttuu mustaksi kerrokseksi, joka huuhdotaan vedellä pois. Kylvyn vahvuudesta en sano mitään, mutta melko laimea liuos riittää (googlettamalla varmaan löytyy vinkkejä sopivaksi %:ksi) Mitä laimeampi, sen turvallisempi mahd. vahinkojen varalta. Laimeaa kylpyä voi vastaavasti kompensoida nostamalla lämpötilaa ja/tai pidentämällä pitoaikaa.
Vaikka tuo kupari jäisi pohjalle, siihen on jo paljon helpompi saada maali tarttumaan, koska pinnan pystyy kunnolla karhentamaan toisin kuin kromin (kovaa!).
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)