96 kytkimestä
96 kytkimestä
olisi tähtäimessä vm. -77 Saab 96, myyjän mukaan kytkin irrottaa melko ylhäällä. Onko siis pian edessä kytkinremontti?
-mazeos-
-mazeos-
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998.
Re: 96 kytkimestä
Jos ei ole ehtinyt luistaa pilalle, niin ei välttämättä. Kannattaa ensin kokeilla saisiko sen kuntoon säätämällä kytkinkopassa olevasta säätöruuvista.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: 96 kytkimestä
minkähän verran noin suurinpiirtein maksaisi 96seen kytkinremontti? Mitähän mahtaa uusi kytkinasetelma ja muut systeemit maksaa?
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998.
Re: 96 kytkimestä
Puolisentoista vuotta takaperin uusi Sachsin kytkinpaketti (asetelma, painelaakeri ja levy) maksoi hiukka päälle sata euroa, toimitusaika käyttämässäni liikkeessä oli parin viikon luokkaa (ei siis löytynyt maahantuojan varastosta). Itse remontti maksoi kotona puutteellisin varustein tehtynä n. 20 tuntia verta, hikeä ja kyyneleitä ... ammattilaiselta korjaamolla ja asiallisilla vehkeillä tuskin vie viittä tuntia enempää... eli parin satasen luokkaa kai työn osalta tavallisimmilla hinnoilla?
--Tuomas
96L -76
--Tuomas
96L -76
Re: 96 kytkimestä
Ei kuupan kytkinremontissa nyt montaa tuntia pyörähdä. Koneenhan lähtee niin näppärästi alle tunnissa pois keulalta.
Re: 96 kytkimestä
Toisella kerralla saattaisi se tunti riittääkin, ensimmäisellä kerralla aikaa meni siihen, kun mietti mihin koneen voi nostaa roikkumaan ja miten. Koneen irroitteluun ja nostoon meni kahden miehen voimin aikaa lopulta jotain n. 8h luokkaa. Itse kytkimen asennukseen ehkä 30min - 1h, koneen laskuun paikalleen (lähes yhden miehen operaationa, toisen apua tarvitsi ainoastaan koneen liu'utamiseen kohdalleen kytkinakselille) noin tunti. Sitten muutama tunti kaikkien piuhojen ja letkujen takaisinkytkemiseen.
Ilman alun ihmettelyvaihetta homma siis varmasti sujuisi paljon nopeamminkin - itsellähän tuohon operaatioon kuului myös välivaihe, jossa kone killui köyden varassa katossa reilusti toista kuukautta kytkintä odottamassa ja kytkimen asennuksen jälkeen odotti vielä talven yli johtoja ja letkuja - mutta niitä odotuksia ei lasketa remonttiaikaan
Kytkimen vioittumisesta auton liikenteeseen palauttamiseen meni kaikkiaan pitkälti kolmatta vuotta... niin ja ongelmahan alkujaan ilmeni niin, että kytkin irrotti aina huonommin ja huonommin, lopulta ei ollenkaan - syyksi selvisi purettaessa se, että paineasetelman osat olivat murtuneet ja vääntyilleet, joten säätökään ei auttanut mitään, vaikka kytkinlevy ei vielä ollut aivan loppu, jos nyt ei kovin kaukanakaan siitä...
--Tuomas
96L -76
Ilman alun ihmettelyvaihetta homma siis varmasti sujuisi paljon nopeamminkin - itsellähän tuohon operaatioon kuului myös välivaihe, jossa kone killui köyden varassa katossa reilusti toista kuukautta kytkintä odottamassa ja kytkimen asennuksen jälkeen odotti vielä talven yli johtoja ja letkuja - mutta niitä odotuksia ei lasketa remonttiaikaan

Kytkimen vioittumisesta auton liikenteeseen palauttamiseen meni kaikkiaan pitkälti kolmatta vuotta... niin ja ongelmahan alkujaan ilmeni niin, että kytkin irrotti aina huonommin ja huonommin, lopulta ei ollenkaan - syyksi selvisi purettaessa se, että paineasetelman osat olivat murtuneet ja vääntyilleet, joten säätökään ei auttanut mitään, vaikka kytkinlevy ei vielä ollut aivan loppu, jos nyt ei kovin kaukanakaan siitä...
--Tuomas
96L -76
Re: 96 kytkimestä
Näköjään kesäksi tulossa kytkin hommia.tmerila kirjoitti: niin ja ongelmahan alkujaan ilmeni niin, että kytkin irrotti aina huonommin ja huonommin, lopulta ei ollenkaan - syyksi selvisi purettaessa se, että paineasetelman osat olivat murtuneet ja vääntyilleet, joten säätökään ei auttanut mitään, vaikka kytkinlevy ei vielä ollut aivan loppu, jos nyt ei kovin kaukanakaan siitä...

#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: 96 kytkimestä
olisko korjata ensin työsylinteri
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: 96 kytkimestä
Jep, sinne uudet tiivisteet, auttoi omassa autossa ja ei maksanut kuin 8 euroa.
96 GL V4 Super -80 *Juhlis*, 95L -75, 900i 2.1 16v Classic -93, 99 turbo -79 & 99 Finlandia -77
Re: 96 kytkimestä
Joo, ei sitä konetta tosiaan kannata alkaa irrottelemaan jos vika on työsylinterissä. Sieltä sitä itsekin ensin hain mutta kun tuntui toimivan normaalisti eikä auttanut edes prikkakikka (siis se prikka sinne työsylinterin ja kiinnityspultin väliin) niin pakkohan se oli etsiä vikaa muualta ... ja muualla se tässä tapauksessa olikin.
Sinänsä, kaitpa mullakin työsylinterissä (tai pääsylinterissä, tiedä häntä) parantamisen varaa olisi, koska vaihteet toimivat nyt kytkinmen vaihdon jälkeen kylmiltään erinomaisesti mutta lämmittyään ja runsaamman vaihtelun jälkeen alkavat rusahdella päälle laitettaessa... pitänee joskus tutkia kun alkaa liiaksi ärsyttämään tai haittamaan ajamista
--Tuomas
Sinänsä, kaitpa mullakin työsylinterissä (tai pääsylinterissä, tiedä häntä) parantamisen varaa olisi, koska vaihteet toimivat nyt kytkinmen vaihdon jälkeen kylmiltään erinomaisesti mutta lämmittyään ja runsaamman vaihtelun jälkeen alkavat rusahdella päälle laitettaessa... pitänee joskus tutkia kun alkaa liiaksi ärsyttämään tai haittamaan ajamista

--Tuomas