96 kytkimestä

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
mazeos
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Pe Elo 06, 2004 13:44
Paikkakunta: Turku

96 kytkimestä

Viesti Kirjoittaja mazeos »

olisi tähtäimessä vm. -77 Saab 96, myyjän mukaan kytkin irrottaa melko ylhäällä. Onko siis pian edessä kytkinremontti?
-mazeos-
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998.
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: 96 kytkimestä

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Jos ei ole ehtinyt luistaa pilalle, niin ei välttämättä. Kannattaa ensin kokeilla saisiko sen kuntoon säätämällä kytkinkopassa olevasta säätöruuvista.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
mazeos
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Pe Elo 06, 2004 13:44
Paikkakunta: Turku

Re: 96 kytkimestä

Viesti Kirjoittaja mazeos »

minkähän verran noin suurinpiirtein maksaisi 96seen kytkinremontti? Mitähän mahtaa uusi kytkinasetelma ja muut systeemit maksaa?
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998.
tmerila
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: La Kesä 03, 2006 00:49
Paikkakunta: Oulu

Re: 96 kytkimestä

Viesti Kirjoittaja tmerila »

Puolisentoista vuotta takaperin uusi Sachsin kytkinpaketti (asetelma, painelaakeri ja levy) maksoi hiukka päälle sata euroa, toimitusaika käyttämässäni liikkeessä oli parin viikon luokkaa (ei siis löytynyt maahantuojan varastosta). Itse remontti maksoi kotona puutteellisin varustein tehtynä n. 20 tuntia verta, hikeä ja kyyneleitä ... ammattilaiselta korjaamolla ja asiallisilla vehkeillä tuskin vie viittä tuntia enempää... eli parin satasen luokkaa kai työn osalta tavallisimmilla hinnoilla?

--Tuomas
96L -76
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1131
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Re: 96 kytkimestä

Viesti Kirjoittaja Juha K »

Ei kuupan kytkinremontissa nyt montaa tuntia pyörähdä. Koneenhan lähtee niin näppärästi alle tunnissa pois keulalta.
tmerila
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: La Kesä 03, 2006 00:49
Paikkakunta: Oulu

Re: 96 kytkimestä

Viesti Kirjoittaja tmerila »

Toisella kerralla saattaisi se tunti riittääkin, ensimmäisellä kerralla aikaa meni siihen, kun mietti mihin koneen voi nostaa roikkumaan ja miten. Koneen irroitteluun ja nostoon meni kahden miehen voimin aikaa lopulta jotain n. 8h luokkaa. Itse kytkimen asennukseen ehkä 30min - 1h, koneen laskuun paikalleen (lähes yhden miehen operaationa, toisen apua tarvitsi ainoastaan koneen liu'utamiseen kohdalleen kytkinakselille) noin tunti. Sitten muutama tunti kaikkien piuhojen ja letkujen takaisinkytkemiseen.

Ilman alun ihmettelyvaihetta homma siis varmasti sujuisi paljon nopeamminkin - itsellähän tuohon operaatioon kuului myös välivaihe, jossa kone killui köyden varassa katossa reilusti toista kuukautta kytkintä odottamassa ja kytkimen asennuksen jälkeen odotti vielä talven yli johtoja ja letkuja - mutta niitä odotuksia ei lasketa remonttiaikaan :D

Kytkimen vioittumisesta auton liikenteeseen palauttamiseen meni kaikkiaan pitkälti kolmatta vuotta... niin ja ongelmahan alkujaan ilmeni niin, että kytkin irrotti aina huonommin ja huonommin, lopulta ei ollenkaan - syyksi selvisi purettaessa se, että paineasetelman osat olivat murtuneet ja vääntyilleet, joten säätökään ei auttanut mitään, vaikka kytkinlevy ei vielä ollut aivan loppu, jos nyt ei kovin kaukanakaan siitä...

--Tuomas
96L -76
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1721
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: 96 kytkimestä

Viesti Kirjoittaja A.L. »

tmerila kirjoitti: niin ja ongelmahan alkujaan ilmeni niin, että kytkin irrotti aina huonommin ja huonommin, lopulta ei ollenkaan - syyksi selvisi purettaessa se, että paineasetelman osat olivat murtuneet ja vääntyilleet, joten säätökään ei auttanut mitään, vaikka kytkinlevy ei vielä ollut aivan loppu, jos nyt ei kovin kaukanakaan siitä...
Näköjään kesäksi tulossa kytkin hommia. :D Hetkeksi sain vähän paremman säätämällä mutta nyt taas rusahtaa kun lykkää ykkösen tai pakin päälle.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8097
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 96 kytkimestä

Viesti Kirjoittaja mestari »

olisko korjata ensin työsylinteri
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Neuni
"Aero"
Viestit: 343
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 10:11
Paikkakunta: Kerava

Re: 96 kytkimestä

Viesti Kirjoittaja Neuni »

Jep, sinne uudet tiivisteet, auttoi omassa autossa ja ei maksanut kuin 8 euroa.
96 GL V4 Super -80 *Juhlis*, 95L -75, 900i 2.1 16v Classic -93, 99 turbo -79 & 99 Finlandia -77
tmerila
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: La Kesä 03, 2006 00:49
Paikkakunta: Oulu

Re: 96 kytkimestä

Viesti Kirjoittaja tmerila »

Joo, ei sitä konetta tosiaan kannata alkaa irrottelemaan jos vika on työsylinterissä. Sieltä sitä itsekin ensin hain mutta kun tuntui toimivan normaalisti eikä auttanut edes prikkakikka (siis se prikka sinne työsylinterin ja kiinnityspultin väliin) niin pakkohan se oli etsiä vikaa muualta ... ja muualla se tässä tapauksessa olikin.

Sinänsä, kaitpa mullakin työsylinterissä (tai pääsylinterissä, tiedä häntä) parantamisen varaa olisi, koska vaihteet toimivat nyt kytkinmen vaihdon jälkeen kylmiltään erinomaisesti mutta lämmittyään ja runsaamman vaihtelun jälkeen alkavat rusahdella päälle laitettaessa... pitänee joskus tutkia kun alkaa liiaksi ärsyttämään tai haittamaan ajamista :mrgreen:

--Tuomas
Vastaa Viestiin