Saab 9000 2.0l 91vm "pari" ongelmaa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Betsy
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Huhti 13, 2010 14:07

Saab 9000 2.0l 91vm "pari" ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Betsy »

Tervehdys vain kaikille Saab ihmisille!

Tässä itsekin pääsin liittymään saab ihmiseksi kun setäni luovutti tonnarinsa minulle ja olisi tarkoitus tehdä siitä arkikäyttö autoksi.

Kun ajettiin auto perjantaina pajalle ja käytiin sitten sunnuntaina katsomassa sitä, oli kytkin poljin mennyt itsestään pohjaan mutta se korjantui kun veti polkimen ylös ja normaalisti toimi. Setäni muistaakseni sanoi että mahdolista kytkin nestevuotoa voisi olla, olisko jollakin mahd tietoa et liittyy tuohon kytkin polkimen itsestään laskeutumiseen?

Toinen vika alkoi itsestään kun otettiin päästöjä ja ne menivät kirkkaasti lävitse mutta laturin valo syttyi ja tietokone vai mikä nyt onkaan, niin ilmoitti lataukseksi 11,9v.

Tänään putsattiin akun navat/johdot ja laturista johdot, sitten kävin ostamassa motonetistä jännite säätimen, ei tullut ongelmaan parannusta. Onko saabeissa mahdolista jotain tyyppivikoja tuon osalta vai menikö vain laturi paskaksi huonossa kohtaan?

Sitten katselin tässä tuota uutta laturia mutta en tiedä mikä näistä nyt kävisi varmasti 91vm 2.0 16v koneseen:

Laturi 70A Saab900 84- *

* 9000 ->98: 2,0 85->4.85 70A (hihnapyörä vanhasta!) [1985-1998]
*
99.90 €
-----
Laturi 80A Saab 9000-2,0 muh *

* 9000 ->98: 2,0 5.85->93 80A moniurahihnapyörällä/ULKOtuuletus [1985-1998]
99.50 €
-----

Laturi Saab 9000 93-> 90A

* 9000 ->98: 2,0/2,3/3,0 91->98 90A SISÄtuuletettu [1985-1998]
189.00 €
-----

Kiitokset kaikille ketkä jaksavat lukea lävitse tämän ja voivat mahdolisesti neuvoa uutta saabismia :)

-Betsy
Saab 9000 2.0 -91
BMW 518i E28 -88
Lada 1500S -91
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Saab 9000 2.0l 91vm "pari" ongelmaa

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Etsi toiminto kannattaa ainakin opetella käyttämään:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... in+pohjaan
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... in+pohjaan
->luultavasti pääsylinterin tiivisteet falskaa jos ei nestettä häviä
Toinen vika alkoi itsestään kun otettiin päästöjä ja ne menivät kirkkaasti lävitse mutta laturin valo syttyi ja tietokone vai mikä nyt onkaan, niin ilmoitti lataukseksi 11,9v.
Mittaappa yleismittarillakin mitä näyttää?
Sitten katselin tässä tuota uutta laturia mutta en tiedä mikä näistä nyt kävisi varmasti 91vm 2.0 16v koneseen:
Jos tuo motonetin lista pitää paikkaansa niin näyttäs tuo keskinnäinen olevan.
Betsy
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Huhti 13, 2010 14:07

Re: Saab 9000 2.0l 91vm "pari" ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Betsy »

j0ne: mittasin kanssa... unohdin vain kertoa mutta sekin tulos oli alle 12v ... käytetty laturi on tilattu motorteamista ja tällä viikolla pääsee laittamaan sen paikalleen :)

Kokeilen tuota pääsylinterin kumien vaihtoa josko sillä korjantuisi vika.

Sitten vielä kysyisin.
Yritin katsella foorumia mutta en löytänyt tälläistä:

http://www.realoem.com/bmw/select.do

Mutta saab versiota tietenkin ja erityisesti pitäsi olla myös tonnari mukana :)

-Betsy
Saab 9000 2.0 -91
BMW 518i E28 -88
Lada 1500S -91
fbl364
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 14:03
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 9000 2.0l 91vm "pari" ongelmaa

Viesti Kirjoittaja fbl364 »

Vinkki, anna kunnolla kierroksia koneelle ja katso alkaako ladata normaalisti tämän jälkeen? Mikäli latausvalo on palanut mittaristossa , ei anna herätevirtaa laturille.
Hanaa hillitysti!
Betsy
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Huhti 13, 2010 14:07

Re: Saab 9000 2.0l 91vm "pari" ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Betsy »

fbl364 kirjoitti:Vinkki, anna kunnolla kierroksia koneelle ja katso alkaako ladata normaalisti tämän jälkeen? Mikäli latausvalo on palanut mittaristossa , ei anna herätevirtaa laturille.
Tänään se kävi parhaimillaan siinä 12.4v ja sitten laski siihen 12v tuntumaan.
Ja ollaan kokeiltu antaa kierroksia koneelle ja mielestäni se jopa laskee mitä enemmän "kenkää" antaa :roll:
Mittari palaa siinä mittaristossa eli antaa herätevirran.

Uuden laturin voimin lähdettään ongelmaa ratkomaan ja sen jälkeen muita seisonta "vaivoja" jarruja jne.
Saab 9000 2.0 -91
BMW 518i E28 -88
Lada 1500S -91
Betsy
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Huhti 13, 2010 14:07

Re: Saab 9000 2.0l 91vm "pari" ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Betsy »

Anteeksi tuplapostaus.

Nytten on saabbi leimattu ja hyvin toimii paitsi pissanpojan moottori ei toimi(tuli korjauskehotus katsastuksessa)

Eli moottori toimii, se on selvitetty mutta se liitin mikä tulee moottorille antoi vain kaksi milli volttia virtaa(?), ei varmaan ole riittävä. Voiko tuosta viiksestä jotenkin tarkistaa asian vai suoraan vain vaihtoon?

Sitten yritin kyllä hakea mutta kun tämä on minun ensimmäinen vakionopeudensäädin autoni ja luonnolisesti sekään ei toimi, voiko tuota alkaa mitenkään selvittämään, nopeasti luin jostain imuletkuista polkimista jne.

Varmistetaas asia vielä et kun painat "set" kohtaa ja päästät kaasun, pitäisi syttyä mittaristossa jokin valo ja pitää se nopeus? Tietenkin viiksessä on asento "on"

-Betsy
Saab 9000 2.0 -91
BMW 518i E28 -88
Lada 1500S -91
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9000 2.0l 91vm "pari" ongelmaa

Viesti Kirjoittaja jus »

Pissapoikaan yhteydessä on ajovalopyyhinmoottorit. Jos jompi kumpi niistä on jumissa eikä moottorissa oleva lämpösuojakaan heti toimi, pissapojalle tarkoitettu virta uppoaa kaikki sinne jumittavaan pyyhinmoottoriin.

Toimiiko ajovalopyyhkijät (pyyhkivät noin viisi kertaa edestakaisin kun käyttää pisspaoikaa). Jos ei, kokeile irrottaa pyyhinmoottoreiden johtoliittimet.

Jos viiksi toimii, pyyhinmoottorin keltaiseen johtoon tulee 12V kun vetää viiksestä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Saab 9000 2.0l 91vm "pari" ongelmaa

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Sitten yritin kyllä hakea mutta kun tämä on minun ensimmäinen vakionopeudensäädin autoni ja luonnolisesti sekään ei toimi, voiko tuota alkaa mitenkään selvittämään, nopeasti luin jostain imuletkuista polkimista jne.
Luultavasti joku poljinkytkin kantaa, voi yrittää testata kanittamalla jalalla poljinta hieman ylöspäin.
Varmistetaas asia vielä et kun painat "set" kohtaa ja päästät kaasun, pitäisi syttyä mittaristossa jokin valo ja pitää se nopeus? Tietenkin viiksessä on asento "on"
Tuon ikäisessä ei ole sitä merkkivaloa.
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Saab 9000 2.0l 91vm "pari" ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

j0ne kirjoitti:
Varmistetaas asia vielä et kun painat "set" kohtaa ja päästät kaasun, pitäisi syttyä mittaristossa jokin valo ja pitää se nopeus? Tietenkin viiksessä on asento "on"
Tuon ikäisessä ei ole sitä merkkivaloa.
Uudemmassakin cruisen merkkivalo palaa aina kun cruise on päällä, vaikka se ei aktiivisena olisikaan. "Set" -namiskan painaminen ei siis sytytä valoa.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Betsy
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Huhti 13, 2010 14:07

Re: Saab 9000 2.0l 91vm "pari" ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Betsy »

Jus: Katselin tänään niin setä oli jo ottanut johdot irti ja itseasiasssa myös pyyhkimet puuttuvat varsineen valoista, ainoastaan akseli tulee siihen. Varmaan jotain ongelmaa ollut niissä.

Mutta kiitoksia vastauksista, huomenna vasta saan auton halliin duunissa(ja täällä vantaalla sataa vettä koko aika) ja alan katselemaan/mittailemaan tarkemmin noita ongelmia joista ensimmäisenä olisi kiva saada toi pissapoika toimii.

-Betsy
Saab 9000 2.0 -91
BMW 518i E28 -88
Lada 1500S -91
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9000 2.0l 91vm "pari" ongelmaa

Viesti Kirjoittaja jus »

Jos on ollut valonpyyhkimissä ongelmaa, voi olla viiksen kontaktikin kärähtänyt. Viiksen pystyy avaamaan ja kontaktin putsaamaan. Pissapoikakontakti näkyy tässä kuvassa alaoikealla:

Kuva
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Betsy
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Huhti 13, 2010 14:07

Re: Saab 9000 2.0l 91vm "pari" ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Betsy »

Nyt joutessani kävin mittaamassa myös noiden valopesimien virta määriä... Niihin ei tullut ollenkaan tai ei ainakaan tuohon keltaiseen johtoon.

En muistanutkaan kysyä aiemmin tätä mutta missä on pissapojan sulakkeet?
Yritin lukea ohjekirjasta ainakin kolmesti sen läpi mutta ei ollut sanakaan ja eikä hanskalokeronkaan sulakeissa lukenut mitiä pissapojan sulakkeista.

Sitten vielä tämä kysymys että kun auton käynnistää tai pysähtyy niin alkaa ratin takana/ala puolella surina? liittyen jotenkin abs:ään?
Saab 9000 2.0 -91
BMW 518i E28 -88
Lada 1500S -91
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9000 2.0l 91vm "pari" ongelmaa

Viesti Kirjoittaja jus »

Pissapojalla on sama sulake kuin tuulilasinpyyhkijöillä, sulake 8 hanskalokeron sulaketaulussa. Sulake on kunnossa jos pyyhkijät toimivat.

Tuulilasinpyyhkijöiden pitäisi alkaa pyyhkiä pari pyyhkäisyä kun viiksestä vetää (tihkurele hoitaa). Jos näin ei tapahdu, viiksivika vaikuttaa yhä varmemmalta.

Viikseltä lähtee liittimen navasta 6 kaksi keltaista johtoa, paksumpi niistä menee pissapojan moottorille ja ajovalopyyhkijöille. Ohuempi tihkureleelle. Näihin pitää tulla jännite kun vetää viiksestä.

Olisiko se surina-ääni automaattisen ilmastoinnin sisätilan lämpöanturin propellin ääni, siinä penkinlämmitinkytkimien alapuolella. Yleensä propellin putsaaminen auttaa. ACC-paneli irti, anturin ritilä etukautta irti, anturi takakautta irti.

ABS-pumppu käy ehkä kuuluvalla äänellä kun kytkee virrat, silloin kojetaulussa palaa jarrujen merkkivalojakin. Pumppu ei käy virtojen katkaisun jälkeen, toisin kuin ilmastointi-anturi.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Betsy
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Huhti 13, 2010 14:07

Re: Saab 9000 2.0l 91vm "pari" ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Betsy »

Dodiih, annoin virtaa niihin keltaisiin johtoihin(pissapoika alkoi toimii) ja tarkistin viiksestä vastukset niin 99% varmuudella on viiksi sökönä.

Saa tarjota privaan kytkimiä! :)
Saab 9000 2.0 -91
BMW 518i E28 -88
Lada 1500S -91
Vastaa Viestiin