Raidetangossa väljyyttä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Raidetangossa väljyyttä

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Onko kellään täällä tietoa pystyykö tonnarin raidetangon välystä säätämään jostain, vai täytyykö vaihtaa kokonaan uuteen/toimivaan.
Rattia kun kääntelee niin tuntuu selvää klappia ohjauksessa ennen kun renkaat alkaa kääntyä. Kaikki ohjauksen nivelet ym on käyty läpi ja niissä ei väljyyttä ollut. Vika on raidetangon sisällä jossain.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Raidetangossa väljyyttä

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Eikös siellä raidetangon sisäpäässäkin ole joku nivel per puoli vai oliko nekin vaihdettu?
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Raidetangossa väljyyttä

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Ohjausvaihteen hammasvälys, tai ehkä oikeammin hammastangon laahainkappaleen jousen esijännitys on säädettävissä avaamalla ohjausvaihteesta ohjausakselin sisäänmenon tienoilta löytyvä n. 45mm avainvälillä oleva lukituskaulus ja kiertämällä 22mm säätöpultti pohjaan jonka jälkeen 45 astetta auki ja lukituskaulus kiinni muistaakseni n. 70 Nm voimalla.

Saattaa olla mahdoton tehtävä ohjausvaihdetta irrottamatta, lukitus- ja säätöosat kyllä näkyvät auton alta takaviistosta silmäiltynä ja apurungossa on tehtynä oikein syvennyskin ikäänkuin jollekin omanlaiselle työkalulleen (joskin hieman sivussa linjasta) mutta mitään tämänlaisen maallikon tavallisia työkaluja sinne on miltei mahdotonta saada sopimaan. Taannoin sorvailinkin 46mm hylsystä lukituskauluksen avainta auton alla käytettäväksi mutta lopputulos oli se että kun avain mahtuu jotenkuten paikoilleen, on se jo niin heikko ja ohutseinämäinen ettei kestä vääntöä.

Toinen juttu on se, että jos hammastangon keskiosa on kulunut oikeinkin väljäksi niin säätämällä ohjausvaihdetta kireämmäksi saattaa tulla ahdistusta ohjauksen äärilaitoja ja vähemmän kuluneita paikkoja kohti mentäessä. :?
OG900- puolelta löysin kuitenkin joskus juttua tämän hammasvälyksen säädöstä ja sen vaikutuksista, OG:ssähän kuulemma säätö on melko vaivatonta suorittaa alakautta autossa ja itse toimenpide on samanlainen, ja kokemukset vaikuttivat kyllä olleen myönteisiä ohjaustuntuman kannalta.

E: Juu, raidetankojen sisempiä niveliä ei voi säätää vaan ne on vaihdettava tankoineen.
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Raidetangossa väljyyttä

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Ok, kiitoksia vastauksesta. Mulla on se koko mötikkä irrotettuna nyt tallin lattialla, pitää huomenna käydä paremmalla ajalla tutkimassa mitä se on syöny.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Raidetangossa väljyyttä

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Minuteman kirjoitti:
E: Juu, raidetankojen sisempiä niveliä ei voi säätää vaan ne on vaihdettava tankoineen.
Tarvitseeko koko raidetanko purkaa sisäpäitä vaihtaessa, vai onnistuuko ihan autossa paikallaan?
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
aero
-
Viestit: 9122
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Raidetangossa väljyyttä

Viesti Kirjoittaja aero »

Coltti kirjoitti:Tarvitseeko koko raidetanko purkaa sisäpäitä vaihtaessa, vai onnistuuko ihan autossa paikallaan?
Äkkiseltäni väittäisin, että sisäpään kyllä vaihtaa tangon ollessa autossa kiinni (esim. vasenta päätä vaihtaessa kääntää ohjauksen linkkuun oikealle), mutta suojakumin pujottaminen paikoilleen on todennäköisesti luokkaa vittumainen operaatio (väittäisin silti, että tehtävissä sekin).

Pitäis melkeen itekin tsekata tuo. Nykyisillä tangoilla ei kovin paljoa aurausta säädetä ja sisäpään vaihto on todennäköisesti helpompi tai vähintään halvempi temppu kuin irrottaa se mutteri.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Raidetangossa väljyyttä

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Coltti kirjoitti:Tarvitseeko koko raidetanko purkaa sisäpäitä vaihtaessa, vai onnistuuko ihan autossa paikallaan?
Onnistuu se autossakäsinkin, vaikka ahdasta onkin ja kuskin puoli pirullisempi, ja kyllä se hommana on sellainen jotta taitaa olla makuasia että onko jo helpompaa irrottaa koko ohjausvaihde pöydällä käsiteltäväksi..

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... raidetanko

Tuossa ketjussa nimimerkki "samsikin" kertoma hitsauskonsti taitaa olla kätevin ja helpoin tapa irrottaa vanha sisänivel.
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Raidetangossa väljyyttä

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Tämäkö aiheuttaa tuntuvaa klappia ratissa?
n. 5mm ratin kehältä, huomaa maantiellä ajellessa selvästi.
Katsastuksessa kun ei huomannut raidetangon päissä mitään kummallista.
Vastaa Viestiin