Raidetangossa väljyyttä
Raidetangossa väljyyttä
Onko kellään täällä tietoa pystyykö tonnarin raidetangon välystä säätämään jostain, vai täytyykö vaihtaa kokonaan uuteen/toimivaan.
Rattia kun kääntelee niin tuntuu selvää klappia ohjauksessa ennen kun renkaat alkaa kääntyä. Kaikki ohjauksen nivelet ym on käyty läpi ja niissä ei väljyyttä ollut. Vika on raidetangon sisällä jossain.
Rattia kun kääntelee niin tuntuu selvää klappia ohjauksessa ennen kun renkaat alkaa kääntyä. Kaikki ohjauksen nivelet ym on käyty läpi ja niissä ei väljyyttä ollut. Vika on raidetangon sisällä jossain.
Re: Raidetangossa väljyyttä
Eikös siellä raidetangon sisäpäässäkin ole joku nivel per puoli vai oliko nekin vaihdettu?
Re: Raidetangossa väljyyttä
Ohjausvaihteen hammasvälys, tai ehkä oikeammin hammastangon laahainkappaleen jousen esijännitys on säädettävissä avaamalla ohjausvaihteesta ohjausakselin sisäänmenon tienoilta löytyvä n. 45mm avainvälillä oleva lukituskaulus ja kiertämällä 22mm säätöpultti pohjaan jonka jälkeen 45 astetta auki ja lukituskaulus kiinni muistaakseni n. 70 Nm voimalla.
Saattaa olla mahdoton tehtävä ohjausvaihdetta irrottamatta, lukitus- ja säätöosat kyllä näkyvät auton alta takaviistosta silmäiltynä ja apurungossa on tehtynä oikein syvennyskin ikäänkuin jollekin omanlaiselle työkalulleen (joskin hieman sivussa linjasta) mutta mitään tämänlaisen maallikon tavallisia työkaluja sinne on miltei mahdotonta saada sopimaan. Taannoin sorvailinkin 46mm hylsystä lukituskauluksen avainta auton alla käytettäväksi mutta lopputulos oli se että kun avain mahtuu jotenkuten paikoilleen, on se jo niin heikko ja ohutseinämäinen ettei kestä vääntöä.
Toinen juttu on se, että jos hammastangon keskiosa on kulunut oikeinkin väljäksi niin säätämällä ohjausvaihdetta kireämmäksi saattaa tulla ahdistusta ohjauksen äärilaitoja ja vähemmän kuluneita paikkoja kohti mentäessä.
OG900- puolelta löysin kuitenkin joskus juttua tämän hammasvälyksen säädöstä ja sen vaikutuksista, OG:ssähän kuulemma säätö on melko vaivatonta suorittaa alakautta autossa ja itse toimenpide on samanlainen, ja kokemukset vaikuttivat kyllä olleen myönteisiä ohjaustuntuman kannalta.
E: Juu, raidetankojen sisempiä niveliä ei voi säätää vaan ne on vaihdettava tankoineen.
Saattaa olla mahdoton tehtävä ohjausvaihdetta irrottamatta, lukitus- ja säätöosat kyllä näkyvät auton alta takaviistosta silmäiltynä ja apurungossa on tehtynä oikein syvennyskin ikäänkuin jollekin omanlaiselle työkalulleen (joskin hieman sivussa linjasta) mutta mitään tämänlaisen maallikon tavallisia työkaluja sinne on miltei mahdotonta saada sopimaan. Taannoin sorvailinkin 46mm hylsystä lukituskauluksen avainta auton alla käytettäväksi mutta lopputulos oli se että kun avain mahtuu jotenkuten paikoilleen, on se jo niin heikko ja ohutseinämäinen ettei kestä vääntöä.
Toinen juttu on se, että jos hammastangon keskiosa on kulunut oikeinkin väljäksi niin säätämällä ohjausvaihdetta kireämmäksi saattaa tulla ahdistusta ohjauksen äärilaitoja ja vähemmän kuluneita paikkoja kohti mentäessä.

OG900- puolelta löysin kuitenkin joskus juttua tämän hammasvälyksen säädöstä ja sen vaikutuksista, OG:ssähän kuulemma säätö on melko vaivatonta suorittaa alakautta autossa ja itse toimenpide on samanlainen, ja kokemukset vaikuttivat kyllä olleen myönteisiä ohjaustuntuman kannalta.
E: Juu, raidetankojen sisempiä niveliä ei voi säätää vaan ne on vaihdettava tankoineen.
Re: Raidetangossa väljyyttä
Ok, kiitoksia vastauksesta. Mulla on se koko mötikkä irrotettuna nyt tallin lattialla, pitää huomenna käydä paremmalla ajalla tutkimassa mitä se on syöny.
Re: Raidetangossa väljyyttä
Tarvitseeko koko raidetanko purkaa sisäpäitä vaihtaessa, vai onnistuuko ihan autossa paikallaan?Minuteman kirjoitti:
E: Juu, raidetankojen sisempiä niveliä ei voi säätää vaan ne on vaihdettava tankoineen.
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Re: Raidetangossa väljyyttä
Äkkiseltäni väittäisin, että sisäpään kyllä vaihtaa tangon ollessa autossa kiinni (esim. vasenta päätä vaihtaessa kääntää ohjauksen linkkuun oikealle), mutta suojakumin pujottaminen paikoilleen on todennäköisesti luokkaa vittumainen operaatio (väittäisin silti, että tehtävissä sekin).Coltti kirjoitti:Tarvitseeko koko raidetanko purkaa sisäpäitä vaihtaessa, vai onnistuuko ihan autossa paikallaan?
Pitäis melkeen itekin tsekata tuo. Nykyisillä tangoilla ei kovin paljoa aurausta säädetä ja sisäpään vaihto on todennäköisesti helpompi tai vähintään halvempi temppu kuin irrottaa se mutteri.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Raidetangossa väljyyttä
Onnistuu se autossakäsinkin, vaikka ahdasta onkin ja kuskin puoli pirullisempi, ja kyllä se hommana on sellainen jotta taitaa olla makuasia että onko jo helpompaa irrottaa koko ohjausvaihde pöydällä käsiteltäväksi..Coltti kirjoitti:Tarvitseeko koko raidetanko purkaa sisäpäitä vaihtaessa, vai onnistuuko ihan autossa paikallaan?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... raidetanko
Tuossa ketjussa nimimerkki "samsikin" kertoma hitsauskonsti taitaa olla kätevin ja helpoin tapa irrottaa vanha sisänivel.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: Raidetangossa väljyyttä
Tämäkö aiheuttaa tuntuvaa klappia ratissa?
n. 5mm ratin kehältä, huomaa maantiellä ajellessa selvästi.
Katsastuksessa kun ei huomannut raidetangon päissä mitään kummallista.
n. 5mm ratin kehältä, huomaa maantiellä ajellessa selvästi.
Katsastuksessa kun ei huomannut raidetangon päissä mitään kummallista.