Renkaanvaihtobisnes

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Lasu
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Su Loka 18, 2009 13:38
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Renkaanvaihtobisnes

Viesti Kirjoittaja Lasu »

Kuinka tehoton pyssy sulla on jos pitää kiristää pyssyn jälkeen ? Ei momenttia pyssyssä ? Ootsä joku köyhä vai?
Pyssyssä tehoa kyllä, "momenttivartta" siinä ei ole. Ja kyllä, olen köyhä opiskelija. Mutta mielummin vetelen ne loppukirit noihi 19" vanteisiin käsin. Saban omia vanteita en kyllä rupea "säästelemään".
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3504
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Renkaanvaihtobisnes

Viesti Kirjoittaja SS »

Mitä vikaa Sinusta on pistää ne kiinni pulttipyssyllä jossa on momenttivarsi ja kiristää momenttiavaimella?
Juuri näinhän homma pitäisikin tehdä, pultipyssyllä lähes oikeaan kireyteen ja varmistus momenttiavaimella.

Pulttipyssyjen momenttisäätöihin ei ole luottamista, momentti vaihtelee sen mukaan, paljonko kulloinkin on painetta kompurassa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5322
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Renkaanvaihtobisnes

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

SS kirjoitti:
Mitä vikaa Sinusta on pistää ne kiinni pulttipyssyllä jossa on momenttivarsi ja kiristää momenttiavaimella?
Juuri näinhän homma pitäisikin tehdä, pultipyssyllä lähes oikeaan kireyteen ja varmistus momenttiavaimella.

Pulttipyssyjen momenttisäätöihin ei ole luottamista, momentti vaihtelee sen mukaan, paljonko kulloinkin on painetta kompurassa.
Momenttivarsi ei ole sama kuin pulttipyssyn momenttisäätö.
Kuva

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3504
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Renkaanvaihtobisnes

Viesti Kirjoittaja SS »

Momenttivarsi ei ole sama kuin pulttipyssyn momenttisäätö.
Kuka näin on edes väittänyt?

Pulttipyssyllä alkuun momenttisauvan/säädön/hylsyn kanssa tai ilman ja loput momenttiavaimella oli joka tapauksessa pointtini.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Red Dragon
"Hirsch"
Viestit: 993
Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
Paikkakunta: Turku

Re: Renkaanvaihtobisnes

Viesti Kirjoittaja Red Dragon »

Turbolag kirjoitti:
wesku kirjoitti:Lähistöllä on pihalla teltassa toimiva paja joka mainostaa renkaiden vaihtoa 22 eur henkilöauto, 26 paku. Jonoa näyttää olevan. Voiko tuosta enää bisnes paremmaksi mennä ? 10 autoa tunnissa saattais mennä yhden miehen hommana, varmaankin enemmän jos toinen on antamassa renkaita ja rahastamassa ja toinen käyttää pulttipyssyä.
Aika hyvällä sykkeellä saa kyllä vetää jos 6min / auto siirtelyineen, renkaiden lastauksineen ja rahastuksineen aikoo selvitä. Ja koko päivä samaa tahtia? Jep, jep.

Kyllähän tossa hetkeksi aikaa tuntipalkoille pääsee, mutta lienee niitä parempiakin bisneksiä.
Jep, tiettynä päivänä joulukuussa.
Kai hommasta saa kuitin, että homma on laillista.
Jos ei niin ei muuta kuin viranomaiset paikalle....
Sami R. #986
9000 CDE 2,3T -95, 9-5 TiD4 Vector -10, 900 Aero -86, 99t -78, 99t -79, 99t -80
Varium et mutabile semper femina
Koutonen
"Aero"
Viestit: 315
Liittynyt: Su Elo 30, 2009 09:40
Paikkakunta: Oulu

Re: Renkaanvaihtobisnes

Viesti Kirjoittaja Koutonen »

juu jännää keskustelua on vanteita ei kolhita, ilmat tarkastetaan, kierteitä ei säretä ja se pyssyyn saatava momenttivarsi siihen ei kannata luottaa, ja kummit tarkastetaan ja pyörimissuuntakin katotaan RAUTAISIA ammattilaisia ovat kuuteenminsaan jos vaihtaa tassut alle. ja talviset pittää vielä pestä tai puhdistaa ja kyytiin nostaa. :idea:
OG 900 Convertible
OG 900 Seon Maskotti
NG9-5
Koutonen
"Aero"
Viestit: 315
Liittynyt: Su Elo 30, 2009 09:40
Paikkakunta: Oulu

Re: Renkaanvaihtobisnes

Viesti Kirjoittaja Koutonen »

9-5T kirjoitti:
Koutonen kirjoitti:pyssyyn saatava momenttivarsi siihen ei kannata luottaa
Miksi ei? momenttivarrella olen vaihtanut tuhansia renkaita ja aina tarkistanut kiristyksen momenttiavaimella, koskaa ei ole ole jäänyt löysäksi momenttivarren jälkeen.

jotkut aluvanteet pitää laittaa vähä lujempaan kun toiset ja momenttivarressa ei ole säätöä ja jos ei satu olemaan tarpeeksi kokoja. helpommin sanottuna on siis tullut vastaan tapauksia jossa renkaita irtoilee kun on luotettu pyssyyn tai varteen. ja näin ovat rengasliikkeen pyörittäjät sanoneet kun olen ollut töissä monissa tassufirmoissa
OG 900 Convertible
OG 900 Seon Maskotti
NG9-5
Ikotion
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: Su Joulu 02, 2007 21:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Renkaanvaihtobisnes

Viesti Kirjoittaja Ikotion »

Mut mites jos tulee tämmösiä autoja missä pitää laittaa 55-200Nm momenttiin vanteet? niin joo ja jos pyörän pultit/mutterit eroaa 16-27mm? Pitää olla aika paljon niitä momenttivarsia.

Ps. Sais tuo rengassesonki jo loppua...
Saab 9000T B202 -89 200hp & 300Nm @ 0.6Bar -> 1.3-1.8bar= ?Hp & ?Nm
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3098
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Renkaanvaihtobisnes

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

9-5T kirjoitti:
Koutonen kirjoitti:pyssyyn saatava momenttivarsi siihen ei kannata luottaa
Miksi ei? momenttivarrella olen vaihtanut tuhansia renkaita ja aina tarkistanut kiristyksen momenttiavaimella, koskaa ei ole ole jäänyt löysäksi momenttivarren jälkeen.

Kertokaapas tyhmälle sähkömiehelle mihin tuo momenttivarsi perustuu ja miten se toimii.

Olen joskus sellaista itsekkin käyttänyt ja ihmetellyt että ei siinä liikkuvia osia ole :D
Saab 9-3 sc 1,9 tid
Ex:Saab 9-3 1,8t SS
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Renkaanvaihtobisnes

Viesti Kirjoittaja f-19 »

kalle37 kirjoitti: Kertokaapas tyhmälle sähkömiehelle mihin tuo momenttivarsi perustuu ja miten se toimii.
Perustuu metallin kimmokertoimeen, tarkemmin eri paksuisten ja pituisten varsien myötäämiseen. Tietyn kireyden jälkeen koneen vasaran iskun energia menee varren taivuttamiseen pultin/mutterin kiertämisen sijasta.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Renkaanvaihtobisnes

Viesti Kirjoittaja f-19 »

wesku kirjoitti:Lähistöllä on pihalla teltassa toimiva paja joka mainostaa renkaiden vaihtoa 22 eur henkilöauto, 26 paku. Jonoa näyttää olevan. Voiko tuosta enää bisnes paremmaksi mennä ? 10 autoa tunnissa saattais mennä yhden miehen hommana, varmaankin enemmän jos toinen on antamassa renkaita ja rahastamassa ja toinen käyttää pulttipyssyä.
Missäs moinen paja on? Tekis mieli käydä vakoilemassa että miten hommat siellä pressuhallissa hoidetaan jos noin nopeasti saattaisi mennä. Jos jäisi käteen vaikka jotain kikkoja miten tehostaa toimintaa.

Luulin että mulla on duunissa hyvät puitteet ja kahdella jampalla yhteistyö kunnossa ja silti menee allelaittoon jopa 5min. Aina tehdään paineen tarkastus, aluvanteet momenttiin avaimella, kapselit ja muut askartelut myös ja renkaat pusseihin jos niin ovat tulleet.
Vastaa Viestiin