Tuontiauton rekisteröinnin dilemma

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
satyyri
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Ti Maalis 02, 2010 21:44

Tuontiauton rekisteröinnin dilemma

Viesti Kirjoittaja satyyri »

Tervehdys,

Kävimme rouvan kanssa pääsiäisenä ruotsissa ja kun tuliaisia pitää aina oleman, niin toimme MY02 farkku-Aeron. Noh, siihenhän on sitten putkisto tehty täysin uusiksi rosterista (Speedpartsin tuote) ja luonnollisestikaan katsastusinssi ei huolinut kisakattia, vaan pitäisi olla E-hyväksytyt katit alla. Ok, mutta putkisto on kolmetuumainen...
Onko nyt jollakulla hyviä ideoita asian suhteen? Tai mahdollisesti halua lainata / myydä alkuperäistä putkistoa, jossa katalysaattorit ovat vaatimusten mukaiset? Mikäli mahdollista, haluaisin kuitenkin säilyttää nykyisestä putkistosta ainakin loppuosan, kunhan tuo kattiasia vain tulisi kuntoon ja auto rekisteriin.

Myös privaattiviestit vastaanotetaan, jos ujostuttaa. Pääkaupunkiseudulla vaikutan, jos nokatusten joku haluaa asiaa puida. Kaikki apu otetaan kiitollisena vastaan.


-Sakke-
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Tuontiauton rekisteröinnin dilemma

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

E-hyväksyttyjä 3" katteja on olemassa, joten ei muuta kuin jostain viripuljusta sellainen alle (esim. PCS:ltä voinee kysyä).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Tuontiauton rekisteröinnin dilemma

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Auttaisiko katsastusaseman vaihto..
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Tuontiauton rekisteröinnin dilemma

Viesti Kirjoittaja Pola »

Rafu kirjoitti:Auttaisiko katsastusaseman vaihto..
Veit jalat puustani
#3272
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Tuontiauton rekisteröinnin dilemma

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Jos katsastus on jo aloitettu ja siitä on tullut hylsy, ei varmaan kannata asemaa vaihtaa?
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2579
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Tuontiauton rekisteröinnin dilemma

Viesti Kirjoittaja Termos »

Melkoista niuhotusta konttorilla.

Hyvin tuo on vuosikatsastuksessa kelvannut, vaikka ei ihan alkuperäiseltä näytäkään :lol: :

Kuva
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Tuontiauton rekisteröinnin dilemma

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

On kyllä tosiaan melkosta niuhotusta. Omassa tonnarissa on joku omavalmisteputkisto ja siitä ei kitisty sanallakaan. Kuulerista inssi totesi vaan, että hyvänkokoinen. :)
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Tuontiauton rekisteröinnin dilemma

Viesti Kirjoittaja V-M »

Jos se katti on erikseen merkattu vaihdettavaksi eikä esim. äänenvaimentajat (joista myös pitää nuo merkinnät löytyä). Niin kantsii vaihtaa vain se katti, sellaisia CE merkittyjä 3" katteja saa esim. 83€ Racers Palacesta. Ei noista muista osista tarvikkaan löytyä mitää merkintöjä eikä hyväksyntöjä. DP saa olla vaikka 6" jos se ei vähennä maavaraa alle sen 8cm :mrgreen:

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
satyyri
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Ti Maalis 02, 2010 21:44

Re: Tuontiauton rekisteröinnin dilemma

Viesti Kirjoittaja satyyri »

Kiitos kaikille palautteista!

Olikohan 1.1.2001 jälkeen valmistetut autot (joissa siis tehdään OBD-mittaus, jos en väärin muista) sellaisia, joissa vaaditaan tuo EY- tai E-tyyppihyväksyntä. Ostin liian tuoreen, juukeli;) Tätä asiaa on tiedusteltu myös kahdelta eri katsastajalta ja samaa virttä veisaavat. Eli ei tuollla kisakatilla kyllä mennä rekisteriin, kun ei siinä edes ole minkäänlaista merkkiä.
Kiitos vinkistä tuon Racers Palacen osalta! Koitan keksiä keinon saada säilytettyä tuo 3-tuumainen hormi. Kuitenkin siten, ettei tarvitsisi joka vuosi katsastusta varten ryhtyä kikkailemaan.
Olin maanantaina konttorilla kyllä yläkerrasta sen verran kohmeessa, että jäi tarkentavat kysymykset esittämättä. Jospa kohta ehtisin piipahtamaan uudestaan selvittämässä asiaa...

-Sakke-
satyyri
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Ti Maalis 02, 2010 21:44

Re: Tuontiauton rekisteröinnin dilemma

Viesti Kirjoittaja satyyri »

Jumpe.
PCS:llä ei ollut tarjota sopivia hyväksyttyjä tarvikekatteja. Racers Palace vaikuttaa äkkiseltään keskittyneen tyystin ameriikan kulkineitten osiin... Vaikuttaa hieman siltä, että pitää hankkia alkupätkä katteineen purkukamaa alkuperäiskoossa ja liittää vaikka laipalla loppupätkään. Putken kokohan siinä matkalla vaihtuu, mutta mitä sitten? Siellähän se on jemmassa auton alla katseilta piilossa. Ja se alkuperäinenkin ymmärtääkseni hengittää tarpeeksi hyvin mahdollista virikiusausta ajatellen?
Tulisiko jcarlsonilla muita putiikkeja mieleen?

-Sakke-
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Tuontiauton rekisteröinnin dilemma

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Marteliukselta löytyy mutta näköjään vain 2,5" E-hyväksynnän kera. http://www.martelius.com/kat2009.pdf

Ehkäpä se kuitenkin loppujen lopuksi helpoin ja fiksuin on värkätä jostain käytetystä orkkiskatista supistimien kanssa sinne väliaikainen E-merkitty katti rekisteröintikatsastusta varten, ja sen jälkeen sitten heittää se 3" sinne takaisin.
Laittaa jemmaan sitten että jos sattuu määräaikaiskatsastuksessa samanlainen pilkunviilaaja inssi niin vaihtaa sen taas leiman ajaksi paikalleen.
Vaan eipä ole itsellä sellaista vielä tullut ainakaan määräaikaisleimalla vastaan, joten kannattaa valita vähän rennompi konttori ensi kerralla. :)

En jättäisi sitä orkkiskattia sinne, koska se on melkoinen tulppa ja tukos verrattuna tuollaiseen 3" race tai sporttikattiin, ja on todella hölmö kuristin muuten virtaavaan putkeen. Se orkkisputki on merkittävä ahdistus niin 9-3 kuin 9-5:ssäkin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5324
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Tuontiauton rekisteröinnin dilemma

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
satyyri
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Ti Maalis 02, 2010 21:44

Re: Tuontiauton rekisteröinnin dilemma

Viesti Kirjoittaja satyyri »

Kiitos jcarlsonille sekä Tobbanalle. Tuo avgassystem on nyt pompannut esiin useammassakin yhteydessä, joten sinne meinasin huomenissa soitella.
Katsotaan nyt, kuinka käy - pakkohan tuo on suomen rekisteriin saada:)

-Sakke-
satyyri
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Ti Maalis 02, 2010 21:44

Re: Tuontiauton rekisteröinnin dilemma

Viesti Kirjoittaja satyyri »

Tarina jatkuu...

A-Alt.Avgassystemiltä tilattu tyyppihyväksytty alkupää papereineen. Saa juukeli luvan mennä läpi ja rekisteriin sen vaihdon jälkeen.
Käytännössä pitää rakennella tuolle 2,5" alkupäälle laippaliitos tms 3" loppuosalle ja sitten rekisteröinnin jälkeen joutuu kuitenkin harkitsemaan, josko säilyttäisi alkupäätä vain katsastustarkoitukseen. Noh, sen aika koittaa myöhemmin.

Suurkiitokset kaikille osallistujille!


-satyyri-
satyyri
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Ti Maalis 02, 2010 21:44

Re: Tuontiauton rekisteröinnin dilemma

Viesti Kirjoittaja satyyri »

Tarinan päätös:
A.Alt-Avgassystemsin 2,5" alkupää originaaleja vastaavin katein (388€ rahteineen) paikoilleen (osat 30€, työt kaverilta) ja leimalle. Rekisteröinti ok ja nyt hemetillinen päänraapiminen, jättäiskö tuon paketin alle vai vaihtaisko sen Speedpartsin 3" hormin kisakatteineen alle. Tuntuu sen verran tuo puoli tuumaa ahdistavan, että saatan hyvinkin pidellä tuon ahtaamman vain vuosileimatarkoituksessa tallessa ja muuten ajella vapaammin virtaavan kanssa.
Eli loppu hyvin, kaikki hyvin:)

-satyyri)
Vastaa Viestiin