Huono käynti tai ei ollenkaan käy, vikakoodien luku?
Huono käynti tai ei ollenkaan käy, vikakoodien luku?
Purin moottorivikaisen moottorin -89 vuosimallisesta turbotonnarista, kokosin toisilla osilla ja muutaman erilaisen koeajon jälkeen yhtäkkiä moottori sammui. Aina välillä moottori ei käynnisty tai käy huonosti. Startti toimii, jaon tarkistin, maadoitusjohdot on hyvin kiinni ja maadoittavat, uudet tulpat puhdistin elektroniikkakliinerillä, melkein kaikki alipaineletkut vaihdoin ja akun testasin Boschin battesterillä ja yleismittarilla.
Hanttimiehen penkin alla on viisnapainen testipistoke, niin onnistuuko vikakoodien luku siitä jos yhdistän 1-navan maihin?
Mikäköhän niistä mahtaa olla ykkösnapa ja onkohan jossain listaa sen aikaisen vikakoodeista?
Tällainen testipistoke löytyy
http://saab.svahatalo.fi/testipistoke.png
Hanttimiehen penkin alla on viisnapainen testipistoke, niin onnistuuko vikakoodien luku siitä jos yhdistän 1-navan maihin?
Mikäköhän niistä mahtaa olla ykkösnapa ja onkohan jossain listaa sen aikaisen vikakoodeista?
Tällainen testipistoke löytyy
http://saab.svahatalo.fi/testipistoke.png
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
Re: Huono käynti tai ei ollenkaan käy, vikakoodien luku?
Hmm, olikos tossa DI/APC?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=81486
http://www.saab9000.com/procedures/powe ... tcodes.php
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=81486
http://www.saab9000.com/procedures/powe ... tcodes.php
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: Huono käynti tai ei ollenkaan käy, vikakoodien luku?
On siinä, tietääkseeni Boschin LH-Jetronic 2.2 ruiskutus löytyy on.teesalama kirjoitti:Hmm, olikos tossa DI/APC?
Sivun alaosassa sanotaan vain neljä erilaista vikakoodia mitä järjestelmä tuntee, joista ei paljoa tietoa voi saada irti.teesalama kirjoitti: http://www.saab9000.com/procedures/powe ... tcodes.php
Tietääkö joku voiko jotenkin saada lisää vikatietoa irti tällaisesta järjestelmästä?
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
Re: Huono käynti tai ei ollenkaan käy, vikakoodien luku?
Koitin tänään lukea vikakoodit laittamalla sytytysvirran päälle ja kattomalla jos check engine -valo vilkkuisi. Valitettavasti ei vilkkunut kertaakaan. Kun aikaisemmin kävi hetken paukkui pakoputki hiukan vihjaten sytytyksessä olevan ongelmaa. Tulpat olivat ainakin märät, kannessa oleva maadoitusjohto oli löysästi mutta ei se kuitenkaan käynyt.
Tietääkö ketään miten testata toimiiko punainen DI-kasetti, jos se olis vaikkapa hajonnut?
Tietääkö ketään miten testata toimiiko punainen DI-kasetti, jos se olis vaikkapa hajonnut?
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
Re: Huono käynti tai ei ollenkaan käy, vikakoodien luku?
Kasetti yleensä haisee palaneelta jos on rikki.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Huono käynti tai ei ollenkaan käy, vikakoodien luku?
Parempi olis tietty kokeilla toisella DI-kasetilla, onko sitten eroa toiminnassa.DJHasis kirjoitti: Tietääkö ketään miten testata toimiiko punainen DI-kasetti, jos se olis vaikkapa hajonnut?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: Huono käynti tai ei ollenkaan käy, vikakoodien luku?
Itsellä ei ole toista DI-kasettia ja valitettavasti en tunne ketään jolla ois tonnaria. Oisikohan Turun läheisyydessä ketään joka voisi lainata punaista DI-kasettia? Voin tietyst maksaa pienen korvauksen siitä.teesalama kirjoitti:Parempi olis tietty kokeilla toisella DI-kasetilla, onko sitten eroa toiminnassa.DJHasis kirjoitti: Tietääkö ketään miten testata toimiiko punainen DI-kasetti, jos se olis vaikkapa hajonnut?
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
Re: Huono käynti tai ei ollenkaan käy, vikakoodien luku?
Kokeilin juuri tuollaisesti, maadoitin vasten venttiilikoppaa ja kipinää tuli. En sit tiedä mikä voi olla ongelma kun ei kunnolla käy.Mimmi kirjoitti:DI-kasetin pystyy testaamaan laitamalla sihen tulpat, joiden rungot maadoitetaan akun miinusnapaan. Startatessa näkee kipinät.
En sitten tiedä jos kipinän ajoituksessa tai suuruudessa olisi jotain ongelmaa, kun tuollaisella tavalla ei sitä oikeen saa tarkistettua.
Vai estäisiköhän kampiakselinasentotunnistin joskus käynnistyksen ja joskus heikentää kovasti käyntiä?
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
Re: Huono käynti tai ei ollenkaan käy, vikakoodien luku?
Kampuran anturi saattaa hyvinkin aiheuttaa tuota. Täällä on raportoitu mm. antureista jotka lämmettyään lakkaavat toimimasta eli hetken aikaa käy startin jälkeen hyvin. Lämmettyään alkaa käynti seilata, tämän saa rauhoittumaan esim. valuttamalla kylmää vettä anturin päälle.
Toinen vaihtehto on anturin katkennut jousi, joka sotkee sytytyksen melko lahjakkaasti. Tällöin ei ole vaikutusta sillä, onko anturi lämmin vai ei.
Kaipa tuo voi ihan yksinkertaisesti vain "mennä rikki". Varmuutta ei tietysti saa kuin kokeilemalla uudella. Oireet voisivat kyllä täsmätä...
Toinen vaihtehto on anturin katkennut jousi, joka sotkee sytytyksen melko lahjakkaasti. Tällöin ei ole vaikutusta sillä, onko anturi lämmin vai ei.
Kaipa tuo voi ihan yksinkertaisesti vain "mennä rikki". Varmuutta ei tietysti saa kuin kokeilemalla uudella. Oireet voisivat kyllä täsmätä...
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re: Huono käynti tai ei ollenkaan käy, vikakoodien luku?
Viimeisinä käynnistyskertoina en ole saanut moottoria ylipäätänsä käymään. Moottori on startannut, mutta välittömästi sammuu moottori. En tiedä sit mikä tarkemmin ottaen käyntiä niin pahasti estäisi.
Jos vaikkapa polttoainepumppu olisi hajonnut, että pumppaa aivan liian vähän tai maffi antaa pahasti virheellistä tietoa. Täytyy vaan jatkaa tutkimista.
Jos vaikkapa polttoainepumppu olisi hajonnut, että pumppaa aivan liian vähän tai maffi antaa pahasti virheellistä tietoa. Täytyy vaan jatkaa tutkimista.

#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
Re: Huono käynti tai ei ollenkaan käy, vikakoodien luku?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: Huono käynti tai ei ollenkaan käy, vikakoodien luku?
Hyvältä ECU:n testaussivustolta vaikuttaa. Koitan huomenna tutkailla ECU:ta.teesalama kirjoitti:Olisko tästä linkistä apuja?
http://townsendimports.com/Web/engine_f ... tart22.htm
Mutta pitäisiköhän tonnarin polttoainepumpun jo sytytysvirralla siirtää polttoainetta suodattimeen? Minulla ainaski pumppu pumppas vain silloin kun starttailin. Jos vika olisikin vain polttoainepumpussa tai sen releessä ...

#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
Re: Huono käynti tai ei ollenkaan käy, vikakoodien luku?
Ei anna bensaa ilman sytytyssignaalia.
Mutta toi pa-rele voi hyvinkin olla rikki?
Senhän voit ton linkin ohjeen mukaisesti tilapäisesti ohittaa hyppylangalla.
Mutta toi pa-rele voi hyvinkin olla rikki?
Senhän voit ton linkin ohjeen mukaisesti tilapäisesti ohittaa hyppylangalla.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.