nostimet vaihettu

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
ruttunen
"Hirsch"
Viestit: 749
Liittynyt: Pe Elo 19, 2005 08:38
Paikkakunta: ESPOO

nostimet vaihettu

Viesti Kirjoittaja ruttunen »

joopa tuli sitten tehtyä nostaja remppa mukavin osa oli ketjunkiristin taiteilla paikalleen varsinkin se pienempi ruuvi työtilaa oli tosi paljon :oops: no homma onnistu mutta nostimet naputtaa edelleen jääkö niihin ilmaa vai viekö aikaa ennen kun kunnolla toimivat :idea:
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2839
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: nostimet vaihettu

Viesti Kirjoittaja Coltti »

hetki menee ennen ku nostimet täyttyy öljyllä ja lakkaa naputtamasta. Ajele nätisti sillävälin.
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
ruttunen
"Hirsch"
Viestit: 749
Liittynyt: Pe Elo 19, 2005 08:38
Paikkakunta: ESPOO

Re: nostimet vaihettu

Viesti Kirjoittaja ruttunen »

selvä ajellaan pintakaasulla :wink:
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2839
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: nostimet vaihettu

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Sen äänen pitäisi sitten rauhottua max n.15min ajassa. Jos ei rauhotu, jotain on vialla...
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: nostimet vaihettu

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Nokkapukit varmasti omilla paikoillaan oikeinpäin, ja pukkien mustat pultit sisäkehällä, tulppia kohti?
DJHasis
Matalapaineturbo
Viestit: 183
Liittynyt: Ti Marras 10, 2009 18:36
Paikkakunta: Kaarina

Re: nostimet vaihettu

Viesti Kirjoittaja DJHasis »

ruttunen kirjoitti:selvä ajellaan pintakaasulla :wink:
Joko ajat pintakaasulla tai annat sen moottorin käydä joutokäynnillä sen 15 minuuttia mitä colttikin sanoi.
Itelläkin venttiilit nakutti moottorin uudelleen kokoomisen jälkeen. Loppus nakuttaminen kun annoin moottorin käydä joutokäynnillä kohtuullisen pitkän ajan, nostin kierroksia ja annoin käydä vähän korkeammalla kierrosmäärällä kunnes termostaatti aukesi. Niin sitten sen jälkeen kun käynnistin en kuullut enää venttiileist nakuttamista.
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
ruttunen
"Hirsch"
Viestit: 749
Liittynyt: Pe Elo 19, 2005 08:38
Paikkakunta: ESPOO

Re: nostimet vaihettu

Viesti Kirjoittaja ruttunen »

joo kyllä kokoaminen oli niin mustat pultit sisä kehällä 15 NM kireyteen autolla ajeltu vasta 5 km pintakaasulla .asensin upotetussa öljyastiassa olleet nostimet paikalleen .MUTTA huomasin että koneessa on synteettiset öljyt täyssynteettisten tilalla 10w40 kun piti olla 5w50 olisko vaikutusta :?:
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3134
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: nostimet vaihettu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Ei vaikuta viskositeetti asiaan.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
ruttunen
"Hirsch"
Viestit: 749
Liittynyt: Pe Elo 19, 2005 08:38
Paikkakunta: ESPOO

Re: nostimet vaihettu

Viesti Kirjoittaja ruttunen »

nostimet on toisesta autosta ajettu 10 000 km 15 kpl ja yks moton tiskiltä jäi millin ylemmäksi kun viereinen nostin :?:
eth0
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Huhti 05, 2010 19:30
Paikkakunta: Rusko

Re: nostimet vaihettu

Viesti Kirjoittaja eth0 »

V-M kirjoitti:Ei vaikuta viskositeetti asiaan.

V-M
Onko tosiaan noin? Saabiin en ole vielä öljyjä vaihtanut, mutta omistin ennen Mazda 626:n jossa myös on hydraulinostimet. Tyyppivikana ollut naputus loppui, kun siirryin paksumpiin öljyihin.

EDIT: Paksummat öljyt -> korkeampi öljynpaine -> nostimet täyttyvät nopeammin/kunnolla kylmänä? Viskositeetin vaikutus taitaa olla vain välillinen.
OG 9-5 2.0t -01 (KA)
# 4916
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: nostimet vaihettu

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Väittäisin että täyttyy nopeammin ohuemmalla öljyllä kylmänä. Eri asia sitten jos nostin vuotaa, silloin paksumpi voisi olla kuumana parempaa. Miten niin pitäisi olla 5w-50?
M97CSB234EFM57001 RE85
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3134
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: nostimet vaihettu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Tuossa kyseisessä tapauksessa ei vaikuta... huoh... kyllähän viskositeetilla on vaikutus tietysti, ei kai niitä eri viskoja olis ellei sillä olis vaikutusta.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
ruttunen
"Hirsch"
Viestit: 749
Liittynyt: Pe Elo 19, 2005 08:38
Paikkakunta: ESPOO

Re: nostimet vaihettu

Viesti Kirjoittaja ruttunen »

kävin sitten torek-autosta asentaja kuunteli ja sanoi että ilmaa on nostimissa olleet kuivana vaatii ajoa että poistuu ilma siis hanaa korkeat kierrokset :?:
Simbe
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: La Marras 20, 2004 20:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: nostimet vaihettu

Viesti Kirjoittaja Simbe »

muistaakseni valmistajan ohje on pitää kierrokset alta kolmen tonnin niin kauan ku nostajat ääntelee, eli ei sitä ihan kauheesti kannata huuvattaa :)
#6298
Saab 900 T16 -84
Saab 9000 2,0t CSE -94 (rahareikä)
99 Turbon kun sais...
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: nostimet vaihettu

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Nuo nostimet on helppo ilmata ennen asennusta syöttämällä niihin öljyä vaikka tippakannusta. Eli puristaa nostimen sormivoimin kasaan (samalla kun piikillä painaa takaiskukuulaa niin että ilma pääsee pois) ja annostelee öljyä kuulan päälle niin että kun nostimen vapauttaa, se imee sisäänsä ilman sijaan sitä öljyä. Sitten uusi annos öljyä hollille niin, että kun taas puristat painimen kasaan (kuulaventtiili avattuna!), näet ilman poistumisen ilmakuplina kun se nousee vuoroaan odottavan öljyn läpi. (Uskon, että selostus oli riittävän käsittämätön... :oops: )

TEORIASSA noita ei kannata pöydällä ilmata ihan koviksi saakka, koska silloin venttiilivälys ei säädy oikein. Käytännössä uskon että tuo nostin falskaa sen verran että ylimääräinen öljy poistuu esim. seuraavan yön aikana.

Silti en uskaltanut täyttää nostimia ihan kovaksi asti, vaan jätin kaikki aavistuksen joustaviksi. Olin näinollen henkisesti varautunut puolen tunnin raplatukseen ekassa startissa ja yllätys olikin suuri, kun B202 kehräsi kansiremontin jälkeen kuin kissa heti tulille lähdettyään. Ilmeisesti esitäyttö nopeuttaa myös lopullista säätymis- eli täyttymisaikaa asennuksen jälkeen, koska painin ei ole täysin kuiva.

Kyllähän noista rikkinäisistäkin kerrotaan, mutta henk. koht. uskon että jos olet kaikki purkanut, liikkuviksi puhdistanut (Itse käytin pesuun bensaa ja oli melko uskomatonta, kuinka kauan painimen kammiosta riitti mustaa kun sitä huuhteli eli pumppasi bensalla täytettyyn astiaan upotettuna, kuulaventtiili auki) ja silmämääräisesti asianmukaisiksi todennut, pitäisi niiden kyllä toimia. Ongelma on siis muualla, varsinkin jos kaikki nostimet naputtavat eikä vain 1-2kpl. Tässäkin threadissa mainitut vinkin ovat ne tärkeimmät, mutta jos esim. öljynpaine ei nouse jostain muusta syystä, sen etsiminen onkin vaikeampaa.

Peheniko vai paraniko tilanne remontin jälkeen? Ajan tässä takaa sitä, että jos naputusta esiintyi jo aiemmin, on öljynpaine nostimilla ollut ehkä pitkään huono. Jos taas aiemmin naputteli vain jokunen nostin, ovat paineet ehkä kadonneet nyt remontin yhteydessä, silloin kannattaa vielä tripla-tsekata omat tekemiset nokka-akselien lähistöllä kokoonpanovaiheessa. :wink:
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Vastaa Viestiin