matalakeulaisen valojen korkeussäätö

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

matalakeulaisen valojen korkeussäätö

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

mites tällanen ongelma.

mulla on pihassa cd vuosimallia 97, ja tarvis rekisteröidä se suomeen. suurin ongelma tuntuu olevan, että kuskin puolelta puuttuu ajovalon korkeussäätö.

ajattelin että nappaan sen auki ja katon että mikä on vikana, mutta mitä vielä.. sielä ei ole koko moottoria. enkä kyllä näe oikein selvää paikkaakaan koko kapistukselle. mitäs nyt? onko se moottori jokin "optio" kuvittelin ihan että olisi vakiovaruste, kun on pakollinenkin. autossa on jokatapauksessa joskus tällaiset olleet, kun apukuskin puolella on edelleen paikoillaan ja toimii.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
jmt
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: To Touko 20, 2004 22:37
Paikkakunta: Vaasa

Re: matalakeulaisen valojen korkeussäätö

Viesti Kirjoittaja jmt »

Ei mullakaan ole moottoria valojen korkeussäätöön. Kummallakaan puolen.
Muoviset pultit (8mm?) vaan näkyy, jotka kulmavaihteen avulla muuttaa lampun asentoa. Säätö konehuoneelta käsin.
Eikä häirinnyt maahantuontikatsastusta 2003.

Lisätään vielä, että oma on USA spekseillä, mm. DOT lamput.
Viimeksi muokannut jmt, Ti Heinä 21, 2009 23:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: matalakeulaisen valojen korkeussäätö

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

näin toivon, että käy..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: matalakeulaisen valojen korkeussäätö

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Millainen järjestelmä noissa cs-tontun korkeussäätömekanismeissa on, onko siellä jokin ohjainkortti säätönumikan ja moottoreiden välillä tai onko moottoreissa itsessään jokin ohjauspiiri tms?

Eilen molemmat moottorit nousivat ihan yläasentoon, eli valoilla ei näe katua kun sojottavat puunlatvoihin :D
´Jokin kummallinen ilmiö niihin tuli, kun olin ruuvaamassa kuskinpuolen umpiota ylemmäs siitä muoviruuvista joka kääntää korkeussäädintä, ja alkoivat molemmat nousemaan (kummittelee? :D).
Nyt ei sitten kumpikaan liiku moottoreiden voimin, vain önähtävät kun kääntää säättönumikasta.
(No ei nuo ole pakollisiakaan -94:ssä, ja muutenkin on täysin turha laite kun sillä ei saa nostettua valoja normaalia ylemmäs, vain laskettua)

Kuinkas valojen peruskorkeus säädetään, pakkohan siellä moottoreissa tai umpioissa on olla jonkinlainen perusmerkki vakiosäädölle?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: matalakeulaisen valojen korkeussäätö

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

ng900aero kirjoitti:(No ei nuo ole pakollisiakaan -94:ssä, ja muutenkin on täysin turha laite kun sillä ei saa nostettua valoja normaalia ylemmäs, vain laskettua)
Eikös sen pidä nimenomaan toimiakkin juuri noin.
Eli lisääntyneen perä kuorman takia (Anoppi + matkalaukut) taivaalle sojottavat valot saa takaisin tielle.

Elikkäs perussäädön pitäisi olla nimenomaan niin että: korkeussäädin 0-kohdassa, kuski autossa ja alusta kunnossa. pitäisi valot osoittaa optimaalisesti.

Vai onko joku eri syy miksi haluat nostella valoja?
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: matalakeulaisen valojen korkeussäätö

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

DIggItaLLr kirjoitti:
Eikös sen pidä nimenomaan toimiakkin juuri noin.
Eli lisääntyneen perä kuorman takia (Anoppi + matkalaukut) taivaalle sojottavat valot saa takaisin tielle.

Elikkäs perussäädön pitäisi olla nimenomaan niin että: korkeussäädin 0-kohdassa, kuski autossa ja alusta kunnossa. pitäisi valot osoittaa optimaalisesti.

Vai onko joku eri syy miksi haluat nostella valoja?
Joo en halua nostella valoja mutta en ole koskaan käyttänyt koko säätöä vaikka perä olisi ollut kuinka alhaalla, eivät ne valot ole nousseet liian korkealle kuitenkaan.

Mutta tosiaan pitäisi katsastaa auto viimeistään tänään (katsastus voimassa 21.4 saakka) ja valot pitäisi saada jotenkin hollille, eli nyt osottavat niin ylös ettei valokeilat osu edes tielle. Eli mistä valonsäädöistä löytyy perusasetusten merkit, jotta tietäisi säätää ne edes sinnepäin?
Moottorien liittimet on irrotettu etteivät enää toista kertaa tee tuollaista temppua.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: matalakeulaisen valojen korkeussäätö

Viesti Kirjoittaja j0ne »

En usko että on mitään merkkiä. Laita säätönamiska 0-kohtaan ja ruuvaa manuaalisesti valot "oikealle" korkeudelle, muistaakseni 8mm hylsyllä voi ruuvata.

Auton ajat 5metriä seinästä tasamaalla ja valokuvien säädät 5cm alemmat umpioiden korkeudesta.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: matalakeulaisen valojen korkeussäätö

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

j0ne kirjoitti:En usko että on mitään merkkiä. Laita säätönamiska 0-kohtaan ja ruuvaa manuaalisesti valot "oikealle" korkeudelle, muistaakseni 8mm hylsyllä voi ruuvata.

Auton ajat 5metriä seinästä tasamaalla ja valokuvien säädät 5cm alemmat umpioiden korkeudesta.

Ok, kiitoksia vinkistä, täytyypä mennä etsimään jokin tasainen parkkipaikka jossa olisi seinä, ja varjoisaa jotta näkisi jotain. Valokuvion piti kait olla sellainen että kuvio on ihan tasainen paitsi että apparin puolen oikeasta reunasta nousee ylös?

Se säätömoottorin akselin muovitappi taisi olla 6mm. Ajovalojen säätimen asennolla ei ole merkityustä koska liittimet on irti, eivätkä moottorit muutenkaan enää liikkuneet vaan önisivät. Jotenkin tilttasivat ja rullasivat itsensä ilmeisesti tappiin saakka, ja jumiutuivat sinne, hienoo suunnittelua :D

Millaiset sanktiot tulee katsastamattomalla autolla ajosta, veikkaan että suullinen tai kirjallinen huomautus, ja kilvet lähtevät?
Ihan siltä varaltajossen saa autoa tänään katsastettua, tai jos se pitää käyttää leimalla uudestaan.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: matalakeulaisen valojen korkeussäätö

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

ng900aero kirjoitti:Millaiset sanktiot tulee katsastamattomalla autolla ajosta, veikkaan että suullinen tai kirjallinen huomautus, ja kilvet lähtevät?
Ihan siltä varaltajossen saa autoa tänään katsastettua, tai jos se pitää käyttää leimalla uudestaan.
Siinä ymmärryksessä että siitä kirjoitettaisiin aina sakko ja kilvet lähtevät, mutta itse sakko ei taida olla kovinkaan montaa kymmentä euroa.
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: matalakeulaisen valojen korkeussäätö

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Money For Nothing kirjoitti: Siinä ymmärryksessä että siitä kirjoitettaisiin aina sakko ja kilvet lähtevät, mutta itse sakko ei taida olla kovinkaan montaa kymmentä euroa.
Ai niin mutta katsastukseenhan sai ajaa jos varaa ajan? Eli soittaa aamulla Hesan konttorille ja varaa ajan, ja illalla vastaava homma Tuusulaan? Siis jos on pakko kulkea muutamana päivänä autolla jossa ei ole leimaa? :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: matalakeulaisen valojen korkeussäätö

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kuinkas se meneekään kun leima menee vanhaksi ja katsastaa auton, saikos silloin olla yhtään vikoja, ja saakohan niihin korjausaikaa jossei tule uusintanäyttöpakkoa?
Yleensä olen katsastanut autot ajallaan mutta nyt meni myöhäiseksi :oops:

Nin ja vielä noista korkeussäätömoottoreista, kuinka niiden sisäpään saisi ehjänä irti ilman että akseli katkeaa tms? Se mottoriosahan on vain kääntämällä irrotettavissa umpiosta, mutta en uskaltanut vetää kovin lujaa moottoreita irti etteivät hajoa lopullisesti, tai umpioiden vastinkappaleet halkea tms.

Ja muistaako kukaan miten korkeussäätömoottoreiden johdotukset menivät, eli mihin napaan pitää työntää miinusta ja mihin plussaa jos haluaisi testata liikkuvatko moottorit kumpaankaan suuntaan?
Viimeksi muokannut ng900aero, Ke Huhti 21, 2010 12:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: matalakeulaisen valojen korkeussäätö

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

ng900aero kirjoitti: Ai niin mutta katsastukseenhan sai ajaa jos varaa ajan? Eli soittaa aamulla Hesan konttorille ja varaa ajan, ja illalla vastaava homma Tuusulaan? Siis jos on pakko kulkea muutamana päivänä autolla jossa ei ole leimaa? :D
Ei tartte edes aikaa varata, kunhan ilmoittaa konttorille, että on tulossa sinne drive inniin.
Saatta Kissalan pojat kyl vähän ihmetellä, jos oot mukamas himastasi Lago di Lahelasta menossa vaikka Tuusulan Autokattastukseen, kun tonnaris seisoo jossain Käpylän Alkon parkkiksella :D
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: matalakeulaisen valojen korkeussäätö

Viesti Kirjoittaja liteFun »

ng900aero kirjoitti:Siis jos on pakko kulkea muutamana päivänä autolla jossa ei ole leimaa? :D
Käyt hakemassa vikalistan asap, saat ajaa sen 2kk. Pidät vaan sen vikalistan ajossa mukana kun kaikki poliisit ei muista seuraavaa pykälää:

41 § (6.2.1998/102) Puutteiden poistaminen ja katsastuksesta tehtävät merkinnät. 1. Sellaisen katsastuksessa hylätyn ajoneuvon viat ja puutteet, jota ei ole määrätty ajokieltoon, on korjattava mahdollisimman pian. Tällaista ajoneuvoa saa käyttää liikenteessä enintään kahden kuukauden ajan katsastuksessa hylkäämisestä.

(Lähde: Tieliikennelait 2002, Vi 227 A ajoneuvojen katsastuksesta 30.12.1992/1702)
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: matalakeulaisen valojen korkeussäätö

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

liteFun kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:Siis jos on pakko kulkea muutamana päivänä autolla jossa ei ole leimaa? :D
Käyt hakemassa vikalistan asap, saat ajaa sen 2kk.
Ei saa. Autolla saa vikalistan kanssa tai ilman ajaa tismalleen niin kauan kun leima on voimassa. Johan tuo pykäläkin sen sanoi, saa käyttää enintään kahden kk ajan, mutta ei yhtään pidempään mitä leima on voimassa (paitsi katsastukseen/korjattavaksi, jos ei tule käyttökieltoa).
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: matalakeulaisen valojen korkeussäätö

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Mystinen ongelma. Oikean puolen korkeudensäätö ei toimi lainkaan, vasen toimii normaalisti.

Molemmat moottorit surisee samalla lailla. Purin umpiot ja otin moottorit käteen, molemmissa moottoreissa varsi liikkuu samalla lailla. Ja tulee kiinni heijastimeen. Kokosin umpiot ja laitoin paikalleen, mutta edelleenkään seinää vasten katsottaessa oikeanpuoleinen valokeila ei liiku lainkaan.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Vastaa Viestiin