Öljynlauhduttimen letkut

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Joonatan
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: Ke Syys 22, 2004 22:10
Paikkakunta: Kajaani

Öljynlauhduttimen letkut

Viesti Kirjoittaja Joonatan »

Onko joku aikaisemmin teetättänyt moottorin ja lauhduttimen väliset öljyletkut uusiin jossakin hydraliikka liikkeessä. Tonnarista hajosi letkut käsiin ja nyt uudet pitäisi saada tilalle. PCS:n hinnaksi sain sen verran kovan hinnan että meinasin kaatua selälleni.
Äkkiä katsottuna tuolla olevat (sivun lopussa) http://www.ape-import.com/teraspunosjarruletkut.htm, olevat päät näyttävät samalta kuin lauhduttimen kyljessä, mutta moottorin pään liittimiä en ole saanut irti, joten en voi mennä sanomaan niistä mitään. Eikä tullut pieneen mieleenkään ottaa mukaan esim. lauhdutinta, prkl...

Saa myös tarjota käytettyjä letkuja, jos sellaisia nurkissa sattuu pyörimään.

-Kari
9-3 SC 1,9 TiD -08
#2678
DJHasis
Matalapaineturbo
Viestit: 183
Liittynyt: Ti Marras 10, 2009 18:36
Paikkakunta: Kaarina

Re: Öljynlauhduttimen letkut

Viesti Kirjoittaja DJHasis »

Itse en ainakaan laittaisi käytettyjä letkuja autoon, jollei niissä se kuminen osuus ole oikeesti hyvä kuntoinen. Ikävää olisi jos uudestaan hajoaisi.

Mutta onko sulla vielä letkujen päissä olleet mutterit tallessa jossain? Niiden sisäpuolelta kierteen nousun ja halkaisijan, jollei suoraan lauhduttimesta ja öljyjalasta voi mitata. Sitten voi teräspunoletkusta tehdä uudet letkut ja hankkia sopia liittimet.

Minulla oli tarkoituksena omasta -89 vuosimallisesta viistokeulasesta mitata noi tiedot taannoin kun pelkäsin omien letkujen halkeavan kohtuun lähitulevaisuudessa. Mutta ajattelin noiden heikkokuntoisten riittävän niin ei tullutkaan mitattua valmiiksi.
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Öljynlauhduttimen letkut

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Teetin omat letkut hiflexillä, tais tulla about 50€ hinnaksi.

Suodatinjalassa M20 kierre 1,5mm nousulla. Eli siihen tarviit "välinipat" joihin käy teetetty letku ja M20usit tiivisteet.

Coolerin voit ottaa vaikka mukaan firmaan ja kysellä minkälaiset letkut siihen päähän pitäs olla.

Ideaa selventävä kuva: http://picasaweb.google.fi/jouni.mietti ... 8313516722
DJHasis
Matalapaineturbo
Viestit: 183
Liittynyt: Ti Marras 10, 2009 18:36
Paikkakunta: Kaarina

Re: Öljynlauhduttimen letkut

Viesti Kirjoittaja DJHasis »

j0ne kirjoitti: Suodatinjalassa M20 kierre 1,5mm nousulla. Eli siihen tarviit "välinipat" joihin käy teetetty letku ja M20usit tiivisteet.
Pitkälohkoisessa viistokeulasessa ainakin lauhduttimessa on muistaakseeni erikokoiset liitännät kuin öljyjalassa. Tuollaisen kokoiset taitaa olla myös vanhassa :?:
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
Joonatan
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: Ke Syys 22, 2004 22:10
Paikkakunta: Kajaani

Re: Öljynlauhduttimen letkut

Viesti Kirjoittaja Joonatan »

DJHasis kirjoitti:
j0ne kirjoitti: Suodatinjalassa M20 kierre 1,5mm nousulla. Eli siihen tarviit "välinipat" joihin käy teetetty letku ja M20usit tiivisteet.
Pitkälohkoisessa viistokeulasessa ainakin lauhduttimessa on muistaakseeni erikokoiset liitännät kuin öljyjalassa. Tuollaisen kokoiset taitaa olla myös vanhassa :?:
Itse vähän katselin samaa, mutta enköhän minä jo pääse aikalailla noilla tiedoilla eteenpäin, voin ainakin lähteä kyselemään näistä Iisalmen seudun liikkeistä, saavatko ne tehtyä minulle letkut. Prkl kun en lauhdutinta ottanut mukaan, ryökäle kun on nyt reilun 200 km päässä.

PCS hinta muuten oli 170 € per letku, että näin.

-Kari
9-3 SC 1,9 TiD -08
#2678
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Öljynlauhduttimen letkut

Viesti Kirjoittaja jus »

Prässäytin 91-tontun moottoriöljyjäähdyttimeen uudet letkut vanhoihin päihin. Liitokset suodatinjalasta aukesi OK, mutta kennon puolella mutterit oli sen verran tiukkaan iskostuneet nippaan että vain ylempi aukeni pitkällisen suostuttelun jälkeen (kahdella vasaralla mutteria vastakkain hakaten).

Toinen liitosletku siis jäi edelleen kiinni kennoon, joten tilaa ei ollut prässätä kunnon holkkeja hydrauliprässillä. Löytyi kuitenkin paja, jolla oli käsiprässi ja peltiholkkeja, joilla letkut liittyi nopeasti. On toistaiseksi pysynyt, neljä kuukautta. Joku täällä varmaan osaa kertoa paljonko painetta ja miten monta vuotta tuollaiset peltihylsyt kestää. Letku oli varmaankin halvinta rättiletkua.

Itse sahasin/dremelöin vanhat letkut irti ja merkkasin uusien letkujen pituudet ja suunnat. Kokonaiskustannus pari kymppiä.

Kuvat ennen ja jälkeen:
Kuva Kuva
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Öljynlauhduttimen letkut

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Tuo "rättiletku" taitaa olla n.3/8" letkua ( n.9.5mm sisäreikä )
Ja paineenkestolta n.20bar, tosin tuo peltiholkki on tarkoitettu lähinnä
polttoaineletkuliitoksiin.

Letku ja holkit varmaan kestävät useita vuosia, tosin korkeat lämpötilat
yli 70 astetta tahtovat kovettaa tuon letkun, tämän kovettumisen jälkeen
letku murtuu todella helposti.

Minä myös olen rakennellut ko..letkuja ryppyteflon letkuista,( poimuteflon ) ja aivan oikeilla
holkeilla, käyttölämpötila -75°C - +230°C, tyydyttävästi +260°C.
Paineenkesto n.170bar.
( joo joo...ehkä hiukan ylimitoitettu )
Huomaa että ryppyteflon letkuun voi tehdä todella tiukkoja mutkia.


Ja jos saan vanhat letkut malliksi niin uudetkin onnistuvat melkovarmasti.
Ja hinta ei varmaan päätä huimaa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3921
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Öljynlauhduttimen letkut

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Moi
Kusee kunnolla omasta 2.3t -94 molempien letkujen metalliset välinipat, ne suodatinjalasta seuraavat. Ruostuneet sisältä kiinni ja nylpätty sen verran että löppuu ajaminen jos irroittaa nyt eli vääntyy putket mukana.

Onko jollain tietoa noiden metalliputkien kierteistä? Jos yrittäs etsiä noita väliosia ja vanhat päätynipat ja rakennella uusiksi vaikka letkutkin kokonaan.

Muuten omassa kumiosat ja lauhduttimenpään mutterit suht ok kunnossa, suodatinjalan liitoksia ei tosin ole vielä katottu aukeaako ne.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Vastaa Viestiin