Öljynlauhduttimen letkut
Öljynlauhduttimen letkut
Onko joku aikaisemmin teetättänyt moottorin ja lauhduttimen väliset öljyletkut uusiin jossakin hydraliikka liikkeessä. Tonnarista hajosi letkut käsiin ja nyt uudet pitäisi saada tilalle. PCS:n hinnaksi sain sen verran kovan hinnan että meinasin kaatua selälleni.
Äkkiä katsottuna tuolla olevat (sivun lopussa) http://www.ape-import.com/teraspunosjarruletkut.htm, olevat päät näyttävät samalta kuin lauhduttimen kyljessä, mutta moottorin pään liittimiä en ole saanut irti, joten en voi mennä sanomaan niistä mitään. Eikä tullut pieneen mieleenkään ottaa mukaan esim. lauhdutinta, prkl...
Saa myös tarjota käytettyjä letkuja, jos sellaisia nurkissa sattuu pyörimään.
-Kari
Äkkiä katsottuna tuolla olevat (sivun lopussa) http://www.ape-import.com/teraspunosjarruletkut.htm, olevat päät näyttävät samalta kuin lauhduttimen kyljessä, mutta moottorin pään liittimiä en ole saanut irti, joten en voi mennä sanomaan niistä mitään. Eikä tullut pieneen mieleenkään ottaa mukaan esim. lauhdutinta, prkl...
Saa myös tarjota käytettyjä letkuja, jos sellaisia nurkissa sattuu pyörimään.
-Kari
9-3 SC 1,9 TiD -08
#2678
#2678
Re: Öljynlauhduttimen letkut
Itse en ainakaan laittaisi käytettyjä letkuja autoon, jollei niissä se kuminen osuus ole oikeesti hyvä kuntoinen. Ikävää olisi jos uudestaan hajoaisi.
Mutta onko sulla vielä letkujen päissä olleet mutterit tallessa jossain? Niiden sisäpuolelta kierteen nousun ja halkaisijan, jollei suoraan lauhduttimesta ja öljyjalasta voi mitata. Sitten voi teräspunoletkusta tehdä uudet letkut ja hankkia sopia liittimet.
Minulla oli tarkoituksena omasta -89 vuosimallisesta viistokeulasesta mitata noi tiedot taannoin kun pelkäsin omien letkujen halkeavan kohtuun lähitulevaisuudessa. Mutta ajattelin noiden heikkokuntoisten riittävän niin ei tullutkaan mitattua valmiiksi.
Mutta onko sulla vielä letkujen päissä olleet mutterit tallessa jossain? Niiden sisäpuolelta kierteen nousun ja halkaisijan, jollei suoraan lauhduttimesta ja öljyjalasta voi mitata. Sitten voi teräspunoletkusta tehdä uudet letkut ja hankkia sopia liittimet.
Minulla oli tarkoituksena omasta -89 vuosimallisesta viistokeulasesta mitata noi tiedot taannoin kun pelkäsin omien letkujen halkeavan kohtuun lähitulevaisuudessa. Mutta ajattelin noiden heikkokuntoisten riittävän niin ei tullutkaan mitattua valmiiksi.
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
Re: Öljynlauhduttimen letkut
Teetin omat letkut hiflexillä, tais tulla about 50€ hinnaksi.
Suodatinjalassa M20 kierre 1,5mm nousulla. Eli siihen tarviit "välinipat" joihin käy teetetty letku ja M20usit tiivisteet.
Coolerin voit ottaa vaikka mukaan firmaan ja kysellä minkälaiset letkut siihen päähän pitäs olla.
Ideaa selventävä kuva: http://picasaweb.google.fi/jouni.mietti ... 8313516722
Suodatinjalassa M20 kierre 1,5mm nousulla. Eli siihen tarviit "välinipat" joihin käy teetetty letku ja M20usit tiivisteet.
Coolerin voit ottaa vaikka mukaan firmaan ja kysellä minkälaiset letkut siihen päähän pitäs olla.
Ideaa selventävä kuva: http://picasaweb.google.fi/jouni.mietti ... 8313516722
Re: Öljynlauhduttimen letkut
Pitkälohkoisessa viistokeulasessa ainakin lauhduttimessa on muistaakseeni erikokoiset liitännät kuin öljyjalassa. Tuollaisen kokoiset taitaa olla myös vanhassaj0ne kirjoitti: Suodatinjalassa M20 kierre 1,5mm nousulla. Eli siihen tarviit "välinipat" joihin käy teetetty letku ja M20usit tiivisteet.

#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
Re: Öljynlauhduttimen letkut
Itse vähän katselin samaa, mutta enköhän minä jo pääse aikalailla noilla tiedoilla eteenpäin, voin ainakin lähteä kyselemään näistä Iisalmen seudun liikkeistä, saavatko ne tehtyä minulle letkut. Prkl kun en lauhdutinta ottanut mukaan, ryökäle kun on nyt reilun 200 km päässä.DJHasis kirjoitti:Pitkälohkoisessa viistokeulasessa ainakin lauhduttimessa on muistaakseeni erikokoiset liitännät kuin öljyjalassa. Tuollaisen kokoiset taitaa olla myös vanhassaj0ne kirjoitti: Suodatinjalassa M20 kierre 1,5mm nousulla. Eli siihen tarviit "välinipat" joihin käy teetetty letku ja M20usit tiivisteet.
PCS hinta muuten oli 170 € per letku, että näin.
-Kari
9-3 SC 1,9 TiD -08
#2678
#2678
Re: Öljynlauhduttimen letkut
Prässäytin 91-tontun moottoriöljyjäähdyttimeen uudet letkut vanhoihin päihin. Liitokset suodatinjalasta aukesi OK, mutta kennon puolella mutterit oli sen verran tiukkaan iskostuneet nippaan että vain ylempi aukeni pitkällisen suostuttelun jälkeen (kahdella vasaralla mutteria vastakkain hakaten).
Toinen liitosletku siis jäi edelleen kiinni kennoon, joten tilaa ei ollut prässätä kunnon holkkeja hydrauliprässillä. Löytyi kuitenkin paja, jolla oli käsiprässi ja peltiholkkeja, joilla letkut liittyi nopeasti. On toistaiseksi pysynyt, neljä kuukautta. Joku täällä varmaan osaa kertoa paljonko painetta ja miten monta vuotta tuollaiset peltihylsyt kestää. Letku oli varmaankin halvinta rättiletkua.
Itse sahasin/dremelöin vanhat letkut irti ja merkkasin uusien letkujen pituudet ja suunnat. Kokonaiskustannus pari kymppiä.
Kuvat ennen ja jälkeen:

Toinen liitosletku siis jäi edelleen kiinni kennoon, joten tilaa ei ollut prässätä kunnon holkkeja hydrauliprässillä. Löytyi kuitenkin paja, jolla oli käsiprässi ja peltiholkkeja, joilla letkut liittyi nopeasti. On toistaiseksi pysynyt, neljä kuukautta. Joku täällä varmaan osaa kertoa paljonko painetta ja miten monta vuotta tuollaiset peltihylsyt kestää. Letku oli varmaankin halvinta rättiletkua.
Itse sahasin/dremelöin vanhat letkut irti ja merkkasin uusien letkujen pituudet ja suunnat. Kokonaiskustannus pari kymppiä.
Kuvat ennen ja jälkeen:


Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Öljynlauhduttimen letkut
Tuo "rättiletku" taitaa olla n.3/8" letkua ( n.9.5mm sisäreikä )
Ja paineenkestolta n.20bar, tosin tuo peltiholkki on tarkoitettu lähinnä
polttoaineletkuliitoksiin.
Letku ja holkit varmaan kestävät useita vuosia, tosin korkeat lämpötilat
yli 70 astetta tahtovat kovettaa tuon letkun, tämän kovettumisen jälkeen
letku murtuu todella helposti.
Minä myös olen rakennellut ko..letkuja ryppyteflon letkuista,( poimuteflon ) ja aivan oikeilla
holkeilla, käyttölämpötila -75°C - +230°C, tyydyttävästi +260°C.
Paineenkesto n.170bar.
( joo joo...ehkä hiukan ylimitoitettu )
Huomaa että ryppyteflon letkuun voi tehdä todella tiukkoja mutkia.
Ja jos saan vanhat letkut malliksi niin uudetkin onnistuvat melkovarmasti.
Ja hinta ei varmaan päätä huimaa.
Ja paineenkestolta n.20bar, tosin tuo peltiholkki on tarkoitettu lähinnä
polttoaineletkuliitoksiin.
Letku ja holkit varmaan kestävät useita vuosia, tosin korkeat lämpötilat
yli 70 astetta tahtovat kovettaa tuon letkun, tämän kovettumisen jälkeen
letku murtuu todella helposti.
Minä myös olen rakennellut ko..letkuja ryppyteflon letkuista,( poimuteflon ) ja aivan oikeilla
holkeilla, käyttölämpötila -75°C - +230°C, tyydyttävästi +260°C.
Paineenkesto n.170bar.
( joo joo...ehkä hiukan ylimitoitettu )
Huomaa että ryppyteflon letkuun voi tehdä todella tiukkoja mutkia.
Ja jos saan vanhat letkut malliksi niin uudetkin onnistuvat melkovarmasti.
Ja hinta ei varmaan päätä huimaa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Öljynlauhduttimen letkut
Moi
Kusee kunnolla omasta 2.3t -94 molempien letkujen metalliset välinipat, ne suodatinjalasta seuraavat. Ruostuneet sisältä kiinni ja nylpätty sen verran että löppuu ajaminen jos irroittaa nyt eli vääntyy putket mukana.
Onko jollain tietoa noiden metalliputkien kierteistä? Jos yrittäs etsiä noita väliosia ja vanhat päätynipat ja rakennella uusiksi vaikka letkutkin kokonaan.
Muuten omassa kumiosat ja lauhduttimenpään mutterit suht ok kunnossa, suodatinjalan liitoksia ei tosin ole vielä katottu aukeaako ne.
Kusee kunnolla omasta 2.3t -94 molempien letkujen metalliset välinipat, ne suodatinjalasta seuraavat. Ruostuneet sisältä kiinni ja nylpätty sen verran että löppuu ajaminen jos irroittaa nyt eli vääntyy putket mukana.
Onko jollain tietoa noiden metalliputkien kierteistä? Jos yrittäs etsiä noita väliosia ja vanhat päätynipat ja rakennella uusiksi vaikka letkutkin kokonaan.
Muuten omassa kumiosat ja lauhduttimenpään mutterit suht ok kunnossa, suodatinjalan liitoksia ei tosin ole vielä katottu aukeaako ne.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01