Polkupyörän napavaihteen "kunnostaminen"

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Polkupyörän napavaihteen "kunnostaminen"

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Moni kun on kehunut tätä verrattomaksi paikaksi hankkia tietoa yhdestä sun toisesta asiasta, niin kokeillaanpa. Alan sanasto on jokaisella kielellä heikosti hallussa, joten googletus oli vähän yhtä tyhjän kanssa.
Potilas on avokin fillari, jolla on ikää jo muutama vuosi. Vaihteen valitsimessa lukee Sachs Pentasport P5. Räjäytyskuvankin löysin netistä, mutta tällä insinööripäällä ei paljon leijuta ko. kuvan kanssa.
Ongelma on se, että vaihteita on viidestä mahdollisesta käytössä vain yksi. Valitsin (se rulla siellä ohjaustangossa) pyörii hyvin. Samoin vaijeri näyttäisi liikkuvan, ainakin silloin, kun olin irrottanut pään sieltä navasta. Vaihteet eivät kuitenkaan kytkeydy päälle. Toimiva vaihde taitaa olla viitonen, jokseenkin raskas joka tapauksessa.

Ennenkuin revin sen navan atomeiksi, onko jotain muita vinkkejä? On nimittäin aivan taivaan tosi, että osaan purkaa käytännössä mitä vain, mutta kokoamisvaiheessa homma jää ns. "projektiksi". :lol:
Jotain siis yleispätevää tai vaikka vaihdekohtaista vinkkiä haetaan. Tiedän, että täältäkin löytyy fillaristeja. Nyt on oiva paikka briljeerata. ;)
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Polkupyörän napavaihteen "kunnostaminen"

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Pantattu tieto on paras tieto?
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5874
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Polkupyörän napavaihteen "kunnostaminen"

Viesti Kirjoittaja tturku »

vaimolla on sachsin 3 vaihteinen napavaihteella. Ei ole ollut ongelmia ja toiminta periaate on se, että jos vaijeri ja napaan sisään menevä "ketjupultti" ovat tarpeeksi löysällä, on isoin vaihde silmässä. kun "ketjupulttia" vetää ulospäin navasta eli vaijeri kiristyy, saa pienempiä vaihteita sisään.
Jos kerta isoin vaihde vain toimii, katsoppa, ettei vaihdevaijeri ole päässyt liian löysälle. Vaijerin ja "ketjupultin" liitos on mallia pika, eli aukeaa, kun painaa liitintä.

Luultavasti 5 vaihteisessa saattaisi olla myös samanlainen rakenne, jolloin kannattaa kokeilla vetää "ketjupulttia" ulos navasta, ja katsoa, meneekö pienempi vaihde sisään. Jos näin tapahtuu, pitää vain vaihdevaijeri säätää sopivan pituiseksi.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Polkupyörän napavaihteen "kunnostaminen"

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Eikös tuossa versiossa mene molemmista päistä kierretangot navan sisään? Tuota ei ole varmaan valmistettu enää 10 vuoteen? Itse en ole koskaan purkanut moista napaa, säätänyt kyllä juurikin sen vaijerin oikealle tiukkuudelle ja ruiskinut voiteluainetta navan sisään ruuvattuani sen kierretangon pois. Kaveri on osaava fillarimekaanikko ja on tuttu noiden vanhempien napavaihteiden kanssa ja on sanonut näiden vanhempien napavaihteiden olevan paljon parempia, kun niitä verrataan nykypäivän Shimanon 7 ja 8 vaihteisiin.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
-pete
"Hirsch"
Viestit: 789
Liittynyt: Pe Touko 29, 2009 10:01
Paikkakunta: Siuntio

Re: Polkupyörän napavaihteen "kunnostaminen"

Viesti Kirjoittaja -pete »

Kyseisestä vaihteesta ei ole kokemusta, mutta noin 20 vuotta sitten "huolsin" omaa napavaihteista fillariani sillä seurauksella, että vaihde tuli kasaan ehkä noin 3 päivää purkamisen jälkeen.

Jos purat sitä atomeiksi ja sulla ei ole kunnollista räjäytyskuvaa sisuksesta, niin ota vaikka kuvia jokaisesta vaiheesta tai laita ne ainakin purkujärjestyksessä jonnekin talteen. Itselläni osat olivat siis vähintäänkin epämääräisessä läjässä.

Silloin itselleni lupasin ja vannoin, että jos tämän saan kasaan, niin en enää ikinä moista pura. Lupaus on pitänyt.
9-3 SC 1.8t 2006
9-5 SC 2.3t Vector 2002 (vaimon)
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Polkupyörän napavaihteen "kunnostaminen"

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Jos tulee tappi navasta ulos ku ottaa "tötsän" pois navan päästä, pitää varmaan vaihteenvalitsin laittaa isoimmalle vaihteelle kasausvaiheessa ja "tötsä" niin tiukkaan napaa vasten ku menee.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Polkupyörän napavaihteen "kunnostaminen"

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

tturku kirjoitti:vaimolla on sachsin 3 vaihteinen napavaihteella. Ei ole ollut ongelmia ja toiminta periaate on se, että jos vaijeri ja napaan sisään menevä "ketjupultti" ovat tarpeeksi löysällä, on isoin vaihde silmässä. kun "ketjupulttia" vetää ulospäin navasta eli vaijeri kiristyy, saa pienempiä vaihteita sisään.
Jos kerta isoin vaihde vain toimii, katsoppa, ettei vaihdevaijeri ole päässyt liian löysälle. Vaijerin ja "ketjupultin" liitos on mallia pika, eli aukeaa, kun painaa liitintä.

Luultavasti 5 vaihteisessa saattaisi olla myös samanlainen rakenne, jolloin kannattaa kokeilla vetää "ketjupulttia" ulos navasta, ja katsoa, meneekö pienempi vaihde sisään. Jos näin tapahtuu, pitää vain vaihdevaijeri säätää sopivan pituiseksi.
Hmm... mistäs tuon oikean pituuden tietää?
Ongelmahan tässä on se, että en oikein näe vaijerin liikettä irrottamatta sitä "tötsää" navasta. Kovin hankala selittää ilman kuvia..
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Polkupyörän napavaihteen "kunnostaminen"

Viesti Kirjoittaja dimebak »

G-mies kirjoitti:Eikös tuossa versiossa mene molemmista päistä kierretangot navan sisään? Tuota ei ole varmaan valmistettu enää 10 vuoteen? Itse en ole koskaan purkanut moista napaa, säätänyt kyllä juurikin sen vaijerin oikealle tiukkuudelle ja ruiskinut voiteluainetta navan sisään ruuvattuani sen kierretangon pois. Kaveri on osaava fillarimekaanikko ja on tuttu noiden vanhempien napavaihteiden kanssa ja on sanonut näiden vanhempien napavaihteiden olevan paljon parempia, kun niitä verrataan nykypäivän Shimanon 7 ja 8 vaihteisiin.

Matti
Sram osti Sachsin, aika päiviä sitten muistaakseni.

Shimano 7- ja 8-vaihteiset, ja nykypäivänä jo 11-vaihteisten, ovat siinä mielessä kuten mikä tahansa liikkumaväline, että ne vaativat vuosihuollon. Siitä jos luistaa niin navalla saa heittää vesilintua, kun sisuskalut ruostuu.

Oikeaopppisella huollolla napa toimii kuin junan vessa. Ja sinällään kornia, että vanhaan autoon saatetaan puskea useampi satanen vuodessa mutta pyörän napaa ei voi huoltaa vaikka se maksaa pyöreästi 50€ :wink: Tuokin huolto onnistuu viemällä pelkkä takavanne huoltoon, kun yleensä ne on normaaleissa cityfillareissa ja loppupyörän huoltaa itsekin melko sukkelasti.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
rmeller
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: To Touko 26, 2005 11:41
Paikkakunta: Ruottala, Tornio

Re: Polkupyörän napavaihteen "kunnostaminen"

Viesti Kirjoittaja rmeller »

Mikäli kyseessä on Pentasprot mallia Torpedo jossa menee kummaltakin puolelta napaa vaijeri sisään on perussäätö seuraava: vaijerit irti siitä napaan sisälle menevästä ketjusta, pari pyöräytystä kammesta ja vaihteenvalitsimesta vaihde nro 4 (muistaakseni) päälle. Sitten vaijerit kiinni napaan meneviin ketjuihin niin että juuri ja juuri silmällä huomaa että ketju tulee ulos navasta hitusen...tai siis ei saisi tulla mutta löysää ei saa jäädä. Sitten kokeilemaan...jos ei toimi yleensä vika on vaihteenvalitsimessa olevissa pienissä muoviluiskissa (noin 5cm pitkät) joista menee tapit katki kun väkisin väännettään vaijerin ollessa jäässä tai perussäädön ollessa pielessä.
Tuo napahan toimii niin että toinen vaijeri liikkui kun laitettiin 1 tai 5 päälle, toinen vaijeri hoiti 2-4 välin.
Mutta jos nyt kyseessä oleva Sachin napa on erilainen kuin Torpedon Pentasport ei tällä ohjeella tee mitään :)
****
VAG
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Polkupyörän napavaihteen "kunnostaminen"

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Tämänkö räjäytyskuvan löysit?
http://www.sram.com/_media/pdf/sram/dea ... S_E_99.pdf
Sivut 40-45.

Jonkinlaisia vienetsintävihjeitäkin tuossa manuaalissa oli.
Mallimerkintä on näemmä muuttunut Pentasport 5 --> Spectro 5
(jos on edes kysymys samasta laitteesta :P )
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Vastaa Viestiin