99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)
Re: 99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)
Hanki seuravaksi pakosarja, niin saat turbon kiinni koneeseen. Sitten kaasari+imusarja, saa yleensä samasta paikasta. Sitten putket kaasariin ja putsariin. Sen jälkeen teetätetään pakoputki, ja ainakin jo näyttää valmiilta.
Itse tässä vaiheessa, ennen kalliita hankintoja, ostaisin valmiin tekniikan. Tai peräti koko turboauton. Tulee niin paljon edullisenmaksi/ helpommaksi.
-kaasari+imusarja= n. 1000
- pakosarja 250
- putkisto turbolta 100-200€
- pakoputkisto...
Itse turbotin 2.1 16v satkun ostamalla saman ikäisen ässän. Eli ajelen viriteyllä ässällä, ja vapari on parkissa pihassa. Turboriemuun on palanut rahaa alle 900€.
Itse tässä vaiheessa, ennen kalliita hankintoja, ostaisin valmiin tekniikan. Tai peräti koko turboauton. Tulee niin paljon edullisenmaksi/ helpommaksi.
-kaasari+imusarja= n. 1000
- pakosarja 250
- putkisto turbolta 100-200€
- pakoputkisto...
Itse turbotin 2.1 16v satkun ostamalla saman ikäisen ässän. Eli ajelen viriteyllä ässällä, ja vapari on parkissa pihassa. Turboriemuun on palanut rahaa alle 900€.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: 99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)
Eli olisiko fiksumpaa vaan ostaa turbo mylly ja siitä jatkaa vai jos ostaa 9000 turbo saapin kaasarin ja turbon hilppeineen niin meniskös se patentoida tohon mun 99 saabbiin ? siis eikö se pelittäis tolla mun normi kaasarilla ollenkaan... jos siihe nakkaa sen turbon...
Harraste:Saab 9000 Turbo 2.0L -89 (talladega)
Käyttis:nissan pickup (d21)2.3L D -89
Eukon hyrrä:vw polo 1.0L -99
Käyttis:nissan pickup (d21)2.3L D -89
Eukon hyrrä:vw polo 1.0L -99
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: 99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)
Ainuttakaan Saabia ei ole tehtaalta saanut kaasarilla ja turbolla varustettuna. Eli joudut joka tapauksessa ranettamaan turbokäyttöön sopivan yleiskaasarin kiinni + muut jo esitetyt "pikku" askareet jos olet niin kiintynyt tuohon kaasariin.Juuge91 kirjoitti:Eli olisiko fiksumpaa vaan ostaa turbo mylly ja siitä jatkaa vai jos ostaa 9000 turbo saapin kaasarin ja turbon hilppeineen niin meniskös se patentoida tohon mun 99 saabbiin ? siis eikö se pelittäis tolla mun normi kaasarilla ollenkaan... jos siihe nakkaa sen turbon...
Hyvinhän tuo toimisi nykyiselläkin kaasarillasi turbon kanssa, kunhan et vaan käytä ahtopaineita ja/tai ajelet turbo kotona kirjahyllyssä koristeena.
Esim. tuossa olisi 700€ koko auton, jossa on käytännössä kaikki tarvitsemasi + paljon muuta.
http://www.nettiauto.com/saab/900/3180615
Halvemmallakin löytyy kun hetken etsii, seuraile vaikka foorumin osto/myyntipalstaa.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: 99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)
ainoa millä "helpolla" saat yhdistettyä kaasarin ja turbon, niin laitat kaasarin imu puolelle.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
-
- "Aero"
- Viestit: 307
- Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04
Re: 99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)
mikkoimp kirjoitti:ainoa millä "helpolla" saat yhdistettyä kaasarin ja turbon, niin laitat kaasarin imu puolelle.


Re: 99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)
Volvo käytti 80-luvulla joissain turboissa strömberiä, jos löytää käytetyn.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
-
- "Aero"
- Viestit: 307
- Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04
Re: 99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)
Ei pidä paikkaansa, Volvo turbo 240 :ssä oli joko "Mekaaninen Bosch K-jetronic polttoaineen suihkutus, Garrett-turboahdin ja kärjetön sytytys" tai "Mekaaninen Bosch K-jetronic-suihkutus, Garrett-turboahdin, välijäähdytin ja kärjetön sytytys"! Eli, Volvo matki Saabia täysin tuossa "turboilussaan" ja nämä kaasari alipaine "turpot" ovat noita japsien keksintöjä jotta voidaan sana "Turbo" laittaa auton kylkeen ja oikeiden turboautojen kanssa niillä on hyvin vähän yhteistä!!Naxu kirjoitti:Volvo käytti 80-luvulla joissain turboissa strömberiä, jos löytää käytetyn.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Volvo_240
Re: 99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)
keskikonsoli kirjoitti:Ei pidä paikkaansa, Volvo turbo 240 :ssä oli joko "Mekaaninen Bosch K-jetronic polttoaineen suihkutus, Garrett-turboahdin ja kärjetön sytytys" tai "Mekaaninen Bosch K-jetronic-suihkutus, Garrett-turboahdin, välijäähdytin ja kärjetön sytytys"! Eli, Volvo matki Saabia täysin tuossa "turboilussaan" ja nämä kaasari alipaine "turpot" ovat noita japsien keksintöjä jotta voidaan sana "Turbo" laittaa auton kylkeen ja oikeiden turboautojen kanssa niillä on hyvin vähän yhteistä!!Naxu kirjoitti:Volvo käytti 80-luvulla joissain turboissa strömberiä, jos löytää käytetyn.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Volvo_240
kyllähän niitä volvoja kaasari turboina aika paljon on liikkeellä, olisiko ne maahantuojalla turbotettu tai vastaavaa..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: 99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)
mutta jos siihen lisätäänkin turbo kaasarin ollessa samassa paikassa, eipäs kaasari olekkaan enään imu vaan ahto puolellakeskikonsoli kirjoitti:mikkoimp kirjoitti:ainoa millä "helpolla" saat yhdistettyä kaasarin ja turbon, niin laitat kaasarin imu puolelle......juu, aika monessa autossa on kaasari imu puolellla!

-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: 99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)
Volvolta sai R-Sport turbosarjaa, äijällä oli aikoinaan 240DL farmari, perus B200K strömbergillä ja 4-vaihteinen laatikko. Siihen oli uutenansa maahantuojan toimesta asennettu turbo, välijäähdytin ja orkkis ahtopainemittari.
-
- "Aero"
- Viestit: 307
- Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04
Re: 99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)
Juu, voihan se olla noinkin sillä tekihän 80-luvulla Ladan maahantuojakin muutamia Turbo Ladoja ja suorituskyky oli päätä huimaava... kiihtyvyys 0-100 km/h, 13,5 sek!mikkoimp kirjoitti: kyllähän niitä volvoja kaasari turboina aika paljon on liikkeellä, olisiko ne maahantuojalla turbotettu tai vastaavaa..

-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 177
- Liittynyt: Su Syys 03, 2006 21:06
Re: 99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)
mikkoimp kirjoitti:mutta jos siihen lisätäänkin turbo kaasarin ollessa samassa paikassa, eipäs kaasari olekkaan enään imu vaan ahto puolellakeskikonsoli kirjoitti:mikkoimp kirjoitti:ainoa millä "helpolla" saat yhdistettyä kaasarin ja turbon, niin laitat kaasarin imu puolelle......juu, aika monessa autossa on kaasari imu puolellla!
Eli polttoaine/ilma-seos ei menekkään turbon läpi. Kuka nyt näin tekisi?
9-5 Aero Hirsch -06
Omistetut: 9-5 Aero (Stage 1) -04, 9-5 Aero (Stage ?) -01, 9-3 Aero -00, 9-5 Aero -06 perheauto, OG900T16-84, 9000 CC T16 -87. OG900S -91, 900i -90 , 9-5 2,3t Arc -02
Omistetut: 9-5 Aero (Stage 1) -04, 9-5 Aero (Stage ?) -01, 9-3 Aero -00, 9-5 Aero -06 perheauto, OG900T16-84, 9000 CC T16 -87. OG900S -91, 900i -90 , 9-5 2,3t Arc -02
Re: 99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)
Kyllä se tuolla tapaa kannattaisi tehdä. Etuna hyvä reagointi kaasupolkimeen ja parempi ajettavuus. Silloin pitää olla turbokäyttöön sopivat kaasuttimet tai tehdä kaasuttimien ympärille paineen kestävät kotelot joihin johdetaan ahtopaine kaasarien ulkopuolelle. Näin vältetään kaasuttimien tulviminen ja mahdollistetaan niiden toimiminen ylipäätään ahtopaineiden noustessa. Lisäksi tarvitaan bensapaineen säädin ja pumppu joka jaksaa tuottaa paineen. Vakiopumppu ei käy. Käytännössä pitää laittaa sähköpumppu. Tavallaan sinne kotelon sisään luodaan kaasuttimelle tavallaan oma "Maailma" jossa ilmanpaine ja kaikki olosuhteen ovat kovemmassa paineessa.sabanisti900 kirjoitti: Eli polttoaine/ilma-seos ei menekkään turbon läpi. Kuka nyt näin tekisi?

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)
Olin biliassa töissä, kun keskusvarastolta myytiin loput uudet turbokoneet pois. Jokaisessa kaasari kiinni. Voi olla että muut tehtaalta tulleet valmiit autot oli ruiskulla. Joka tapauksessa tälläisen kaasarin voi löytää tuurilla. Nämä koneet muuten maksoi vuonna 1989 3500 mk, eli alle 700€.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: 99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)
jos noin tekee kuin ensimmäisessä viestissä kirjoitin että laittaa kaasarin sinne turbon imu puolelle niin meneehän se seos silloin turbon läpi.. kaikkein helpoinhan se niin on tehdä..sabanisti900 kirjoitti:Eli polttoaine/ilma-seos ei menekkään turbon läpi. Kuka nyt näin tekisi?mikkoimp kirjoitti:ainoa millä "helpolla" saat yhdistettyä kaasarin ja turbon, niin laitat kaasarin imu puolelle.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu