99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: 99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Hanki seuravaksi pakosarja, niin saat turbon kiinni koneeseen. Sitten kaasari+imusarja, saa yleensä samasta paikasta. Sitten putket kaasariin ja putsariin. Sen jälkeen teetätetään pakoputki, ja ainakin jo näyttää valmiilta.

Itse tässä vaiheessa, ennen kalliita hankintoja, ostaisin valmiin tekniikan. Tai peräti koko turboauton. Tulee niin paljon edullisenmaksi/ helpommaksi.

-kaasari+imusarja= n. 1000
- pakosarja 250
- putkisto turbolta 100-200€
- pakoputkisto...

Itse turbotin 2.1 16v satkun ostamalla saman ikäisen ässän. Eli ajelen viriteyllä ässällä, ja vapari on parkissa pihassa. Turboriemuun on palanut rahaa alle 900€.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Juuge91
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ke Maalis 31, 2010 18:31
Paikkakunta: Tornio

Re: 99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)

Viesti Kirjoittaja Juuge91 »

Eli olisiko fiksumpaa vaan ostaa turbo mylly ja siitä jatkaa vai jos ostaa 9000 turbo saapin kaasarin ja turbon hilppeineen niin meniskös se patentoida tohon mun 99 saabbiin ? siis eikö se pelittäis tolla mun normi kaasarilla ollenkaan... jos siihe nakkaa sen turbon...
Harraste:Saab 9000 Turbo 2.0L -89 (talladega)
Käyttis:nissan pickup (d21)2.3L D -89
Eukon hyrrä:vw polo 1.0L -99
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Juuge91 kirjoitti:Eli olisiko fiksumpaa vaan ostaa turbo mylly ja siitä jatkaa vai jos ostaa 9000 turbo saapin kaasarin ja turbon hilppeineen niin meniskös se patentoida tohon mun 99 saabbiin ? siis eikö se pelittäis tolla mun normi kaasarilla ollenkaan... jos siihe nakkaa sen turbon...
Ainuttakaan Saabia ei ole tehtaalta saanut kaasarilla ja turbolla varustettuna. Eli joudut joka tapauksessa ranettamaan turbokäyttöön sopivan yleiskaasarin kiinni + muut jo esitetyt "pikku" askareet jos olet niin kiintynyt tuohon kaasariin.

Hyvinhän tuo toimisi nykyiselläkin kaasarillasi turbon kanssa, kunhan et vaan käytä ahtopaineita ja/tai ajelet turbo kotona kirjahyllyssä koristeena.

Esim. tuossa olisi 700€ koko auton, jossa on käytännössä kaikki tarvitsemasi + paljon muuta.
http://www.nettiauto.com/saab/900/3180615

Halvemmallakin löytyy kun hetken etsii, seuraile vaikka foorumin osto/myyntipalstaa.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: 99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

ainoa millä "helpolla" saat yhdistettyä kaasarin ja turbon, niin laitat kaasarin imu puolelle.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: 99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

mikkoimp kirjoitti:ainoa millä "helpolla" saat yhdistettyä kaasarin ja turbon, niin laitat kaasarin imu puolelle.
:wink: .....juu, aika monessa autossa on kaasari imu puolellla! :wink:
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: 99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Volvo käytti 80-luvulla joissain turboissa strömberiä, jos löytää käytetyn.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: 99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

Naxu kirjoitti:Volvo käytti 80-luvulla joissain turboissa strömberiä, jos löytää käytetyn.
Ei pidä paikkaansa, Volvo turbo 240 :ssä oli joko "Mekaaninen Bosch K-jetronic polttoaineen suihkutus, Garrett-turboahdin ja kärjetön sytytys" tai "Mekaaninen Bosch K-jetronic-suihkutus, Garrett-turboahdin, välijäähdytin ja kärjetön sytytys"! Eli, Volvo matki Saabia täysin tuossa "turboilussaan" ja nämä kaasari alipaine "turpot" ovat noita japsien keksintöjä jotta voidaan sana "Turbo" laittaa auton kylkeen ja oikeiden turboautojen kanssa niillä on hyvin vähän yhteistä!!

http://fi.wikipedia.org/wiki/Volvo_240
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: 99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

keskikonsoli kirjoitti:
Naxu kirjoitti:Volvo käytti 80-luvulla joissain turboissa strömberiä, jos löytää käytetyn.
Ei pidä paikkaansa, Volvo turbo 240 :ssä oli joko "Mekaaninen Bosch K-jetronic polttoaineen suihkutus, Garrett-turboahdin ja kärjetön sytytys" tai "Mekaaninen Bosch K-jetronic-suihkutus, Garrett-turboahdin, välijäähdytin ja kärjetön sytytys"! Eli, Volvo matki Saabia täysin tuossa "turboilussaan" ja nämä kaasari alipaine "turpot" ovat noita japsien keksintöjä jotta voidaan sana "Turbo" laittaa auton kylkeen ja oikeiden turboautojen kanssa niillä on hyvin vähän yhteistä!!

http://fi.wikipedia.org/wiki/Volvo_240

kyllähän niitä volvoja kaasari turboina aika paljon on liikkeellä, olisiko ne maahantuojalla turbotettu tai vastaavaa..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: 99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

keskikonsoli kirjoitti:
mikkoimp kirjoitti:ainoa millä "helpolla" saat yhdistettyä kaasarin ja turbon, niin laitat kaasarin imu puolelle.
:wink: .....juu, aika monessa autossa on kaasari imu puolellla! :wink:
mutta jos siihen lisätäänkin turbo kaasarin ollessa samassa paikassa, eipäs kaasari olekkaan enään imu vaan ahto puolella :wink:
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
MNeva
"Viggen"
Viestit: 504
Liittynyt: Ti Kesä 03, 2003 18:25
Paikkakunta: Söörmarkku

Re: 99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)

Viesti Kirjoittaja MNeva »

Volvolta sai R-Sport turbosarjaa, äijällä oli aikoinaan 240DL farmari, perus B200K strömbergillä ja 4-vaihteinen laatikko. Siihen oli uutenansa maahantuojan toimesta asennettu turbo, välijäähdytin ja orkkis ahtopainemittari.
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: 99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

mikkoimp kirjoitti: kyllähän niitä volvoja kaasari turboina aika paljon on liikkeellä, olisiko ne maahantuojalla turbotettu tai vastaavaa..
Juu, voihan se olla noinkin sillä tekihän 80-luvulla Ladan maahantuojakin muutamia Turbo Ladoja ja suorituskyky oli päätä huimaava... kiihtyvyys 0-100 km/h, 13,5 sek!
:lol:
sabanisti900
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Syys 03, 2006 21:06

Re: 99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)

Viesti Kirjoittaja sabanisti900 »

mikkoimp kirjoitti:
keskikonsoli kirjoitti:
mikkoimp kirjoitti:ainoa millä "helpolla" saat yhdistettyä kaasarin ja turbon, niin laitat kaasarin imu puolelle.
:wink: .....juu, aika monessa autossa on kaasari imu puolellla! :wink:
mutta jos siihen lisätäänkin turbo kaasarin ollessa samassa paikassa, eipäs kaasari olekkaan enään imu vaan ahto puolella :wink:

Eli polttoaine/ilma-seos ei menekkään turbon läpi. Kuka nyt näin tekisi?
9-5 Aero Hirsch -06
Omistetut: 9-5 Aero (Stage 1) -04, 9-5 Aero (Stage ?) -01, 9-3 Aero -00, 9-5 Aero -06 perheauto, OG900T16-84, 9000 CC T16 -87. OG900S -91, 900i -90 , 9-5 2,3t Arc -02
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

sabanisti900 kirjoitti: Eli polttoaine/ilma-seos ei menekkään turbon läpi. Kuka nyt näin tekisi?
Kyllä se tuolla tapaa kannattaisi tehdä. Etuna hyvä reagointi kaasupolkimeen ja parempi ajettavuus. Silloin pitää olla turbokäyttöön sopivat kaasuttimet tai tehdä kaasuttimien ympärille paineen kestävät kotelot joihin johdetaan ahtopaine kaasarien ulkopuolelle. Näin vältetään kaasuttimien tulviminen ja mahdollistetaan niiden toimiminen ylipäätään ahtopaineiden noustessa. Lisäksi tarvitaan bensapaineen säädin ja pumppu joka jaksaa tuottaa paineen. Vakiopumppu ei käy. Käytännössä pitää laittaa sähköpumppu. Tavallaan sinne kotelon sisään luodaan kaasuttimelle tavallaan oma "Maailma" jossa ilmanpaine ja kaikki olosuhteen ovat kovemmassa paineessa. :-)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: 99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Olin biliassa töissä, kun keskusvarastolta myytiin loput uudet turbokoneet pois. Jokaisessa kaasari kiinni. Voi olla että muut tehtaalta tulleet valmiit autot oli ruiskulla. Joka tapauksessa tälläisen kaasarin voi löytää tuurilla. Nämä koneet muuten maksoi vuonna 1989 3500 mk, eli alle 700€.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: 99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

sabanisti900 kirjoitti:
mikkoimp kirjoitti:ainoa millä "helpolla" saat yhdistettyä kaasarin ja turbon, niin laitat kaasarin imu puolelle.
Eli polttoaine/ilma-seos ei menekkään turbon läpi. Kuka nyt näin tekisi?
jos noin tekee kuin ensimmäisessä viestissä kirjoitin että laittaa kaasarin sinne turbon imu puolelle niin meneehän se seos silloin turbon läpi.. kaikkein helpoinhan se niin on tehdä..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Vastaa Viestiin