pieni klappi ohjauksessa ja etupään kolinat
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
pieni klappi ohjauksessa ja etupään kolinat
Oma kulkine, 370tkm ajettu CSE 2,3T.
Maantiella ajaessa 80kmh+ huomaa että ratissa on kehältä tunnustellessa selvä klappi, ts. ratti voi venkuttaa pienen matkan eestaas ilman että auton kulku muuttu merkittävästi.
Toinen huomattava seikka on on että hiljaa ajaessa, ja parkkipaikka manöövereissä kuuluu selvää kolinaa etupäästä. Kolisee jos toinen rengas käy kuopassa tai esim ylittäessä kanttari toinen pyörä ensin.
Voiko näille olla yhteinen tekijä, jos voi, niin mikä?
Autoon on tulossa uudet iskarit ja jouset, samalla voisi vaihdella puslia ja niveliä. Kunhan tietäisi että mitkä.
Auto on leimattu muutama kk sitten. Tuolloin vika oli jo päällä, mainitsin siitä katsarillekkin mutta hän ei löytänyt mitään välyksiä...
Maantiella ajaessa 80kmh+ huomaa että ratissa on kehältä tunnustellessa selvä klappi, ts. ratti voi venkuttaa pienen matkan eestaas ilman että auton kulku muuttu merkittävästi.
Toinen huomattava seikka on on että hiljaa ajaessa, ja parkkipaikka manöövereissä kuuluu selvää kolinaa etupäästä. Kolisee jos toinen rengas käy kuopassa tai esim ylittäessä kanttari toinen pyörä ensin.
Voiko näille olla yhteinen tekijä, jos voi, niin mikä?
Autoon on tulossa uudet iskarit ja jouset, samalla voisi vaihdella puslia ja niveliä. Kunhan tietäisi että mitkä.
Auto on leimattu muutama kk sitten. Tuolloin vika oli jo päällä, mainitsin siitä katsarillekkin mutta hän ei löytänyt mitään välyksiä...
Re: pieni klappi ohjauksessa ja etupään kolinat
Oisko ohjausvaihteessa(hammastangossa) klappia, sitä voi koittaa kiriä mutta hieman tekemätön paikka. Etsi toiminnolla löytää juttua.Maantiella ajaessa 80kmh+ huomaa että ratissa on kehältä tunnustellessa selvä klappi, ts. ratti voi venkuttaa pienen matkan eestaas ilman että auton kulku muuttu merkittävästi.
Oisko iskarin ylätuen laakeri.Toinen huomattava seikka on on että hiljaa ajaessa, ja parkkipaikka manöövereissä kuuluu selvää kolinaa etupäästä. Kolisee jos toinen rengas käy kuopassa tai esim ylittäessä kanttari toinen pyörä ensin.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: pieni klappi ohjauksessa ja etupään kolinat
Ootko tämän tarkistanut? http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 03#p347203
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: pieni klappi ohjauksessa ja etupään kolinat
mullaoli just toi nivelenpultti löystynyt...kiristys ja taas tuntu mahtavalta...ohjaus
SAAB 9-3 ng sc-05
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: pieni klappi ohjauksessa ja etupään kolinat
En ole .Mawerick kirjoitti:Ootko tämän tarkistanut? http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 03#p347203
Mitä topikin jutustelua ymmärsin, niin kabiinin kautta rattiakselia alaspäin seuraten löytyy pultti.
Re: pieni klappi ohjauksessa ja etupään kolinat
Lisäksi: älä toista minun virheitäni, vaan tsekkaa ensinnä se ilmeisin vaihtoehto eli raidetangon pää(t).
Oireet viittaisivat niihin(kin), sitäpaitsi se ei välttämättä löydy katsastuksessa, kun auton keula nostetaan ylös ja nivel kääntyy pois normaaliasennostaan. Ainakaan mulla ei katastusmies löytänyt mitään. Sitten pyysin erityisesti selvittämään, mistä 2 vuotta jatkunut kolina johtuu, minkä jälkeen auton kimpussa ähelsi neljä katsastusmiestä 10min --> ei löydöksiä.
Viimeisin katsastus oli viime marraskuussa, mutta kulunut talvi väljisti päät jo niin "valmiiksi", että kuskin etupyörää pystyi nyt keväällä kääntelemään käsin sen ollessa maassa. Samalla kuului tuttu klappi ja kolina.
Helppo ja halpa korjaus samalla kun kesärenkaita vaihteli, harmi vaan että sitä ehti edeltää:
- alatukivarsien takapuslien powerflexointi ja toistuva kireyden tarkistus kolinan jatkuessa (tuppasivatkin kyllä alkuun löystymään!).
- alatukivarsien etupuslien aluholkkien vaihto
- alapallonivelten vaihto
- etutolppien vaihto ristiin (samalla ylälaakerien tarkastus) josko kolina vaihtuisi puolelta toiselle. Ei vaihtunut...
No, eipä noista mikään turha homma ollut, mutta kaikki tuo tehtiin siis tämän kolinan takia. Ainoastaan etutolppien vaihdolle en keksi mitään lohduttavaa perustetta, paitsi että pitäähän sitä harrastuksia olla!
Oireet viittaisivat niihin(kin), sitäpaitsi se ei välttämättä löydy katsastuksessa, kun auton keula nostetaan ylös ja nivel kääntyy pois normaaliasennostaan. Ainakaan mulla ei katastusmies löytänyt mitään. Sitten pyysin erityisesti selvittämään, mistä 2 vuotta jatkunut kolina johtuu, minkä jälkeen auton kimpussa ähelsi neljä katsastusmiestä 10min --> ei löydöksiä.
Viimeisin katsastus oli viime marraskuussa, mutta kulunut talvi väljisti päät jo niin "valmiiksi", että kuskin etupyörää pystyi nyt keväällä kääntelemään käsin sen ollessa maassa. Samalla kuului tuttu klappi ja kolina.
Helppo ja halpa korjaus samalla kun kesärenkaita vaihteli, harmi vaan että sitä ehti edeltää:
- alatukivarsien takapuslien powerflexointi ja toistuva kireyden tarkistus kolinan jatkuessa (tuppasivatkin kyllä alkuun löystymään!).
- alatukivarsien etupuslien aluholkkien vaihto
- alapallonivelten vaihto
- etutolppien vaihto ristiin (samalla ylälaakerien tarkastus) josko kolina vaihtuisi puolelta toiselle. Ei vaihtunut...
No, eipä noista mikään turha homma ollut, mutta kaikki tuo tehtiin siis tämän kolinan takia. Ainoastaan etutolppien vaihdolle en keksi mitään lohduttavaa perustetta, paitsi että pitäähän sitä harrastuksia olla!
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re: pieni klappi ohjauksessa ja etupään kolinat
Tulipa itelläkin kirastua.
Vähän löysällä oli ja ehkä se hieman keskialue parantui.
Tai sitten luulen vain
Vähän löysällä oli ja ehkä se hieman keskialue parantui.
Tai sitten luulen vain
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Re: pieni klappi ohjauksessa ja etupään kolinat
Löytyykö se kiristettävä pultti tuon kumisuojan takaa allaolevassa kuvassa?Pee kirjoitti:Tulipa itelläkin kirastua.
Vähän löysällä oli ja ehkä se hieman keskialue parantui.
Tai sitten luulen vain
Kumi ja sen kaulus näyttää olevan kiinni neljällä 10mm pultilla, yksi vähän piilossa kaasupolkimen varren takana, ylävasemmalla.
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
#2545
Re: pieni klappi ohjauksessa ja etupään kolinat
Juu, ristinivelen pultti on kuvassa näkyvän kumin alla. Kumin saa irrotettua ja laitettua takaisin avaamatta niitä peltikehystä kiinnittäviä ruuveja.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: pieni klappi ohjauksessa ja etupään kolinat
Kiitos vinkistä. Hyvä ettei tarvinnut kauluspultteja irrottaakaan. Kumi irtosi helposti ja 13mm pultti tuli näkyville. Ratti oikeaan asentoon ja vääntämään. Oli kyllä tiukassa, mutta väänsin vielä vajaa puoli kierrosta tiukemmaksi. Kumi meni myös takaisin helposti.
Vaikutuksen testaaminen jää tuonnemmaksi muista töistä johtuen...
Vaikutuksen testaaminen jää tuonnemmaksi muista töistä johtuen...
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
#2545
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: pieni klappi ohjauksessa ja etupään kolinat
Eeppinen neuvo!!
Nitkautin pulttia vähän auki ja kiristin sitten kunnolla kinni.
Klappi lähti.
EDIT:
Koeajolenkin jälkeen voin todeta että epämääräiset kolinat lakkasi myöskin.
Jotain kuiteknin jäi.
Kun rattia kääntää kone pysähdyksissä (ilman tehostajaa),
kuuluu vaimeahko mloks ääni kun kääntää <-|->.
Kuulostaisi tulevan rattiputken suunnalta, onko siellä jotain niveliä muovin alla piilossa?
Nitkautin pulttia vähän auki ja kiristin sitten kunnolla kinni.
Klappi lähti.
EDIT:
Koeajolenkin jälkeen voin todeta että epämääräiset kolinat lakkasi myöskin.
Jotain kuiteknin jäi.
Kun rattia kääntää kone pysähdyksissä (ilman tehostajaa),
kuuluu vaimeahko mloks ääni kun kääntää <-|->.
Kuulostaisi tulevan rattiputken suunnalta, onko siellä jotain niveliä muovin alla piilossa?
-
- "Aero"
- Viestit: 360
- Liittynyt: Ke Tammi 16, 2008 22:56
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: pieni klappi ohjauksessa ja etupään kolinat
Olipa vain.. pieni kiristys ja klappi kolinoineen on poissa.
Nyt vain kovaa ajoa ja seuraavaa kolinaa odottelemaan..
Nyt vain kovaa ajoa ja seuraavaa kolinaa odottelemaan..
#3621
3 tonttua, 3 satkua ja femma
3 tonttua, 3 satkua ja femma
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: pieni klappi ohjauksessa ja etupään kolinat
Tää ois hyvä lisäys UKK-osioon.
Laitetaan nyt muutama hakusana avuiksi.
ohjauksen klappi klappia
ohjaus tunnottomuus keskivaihe keskivaiheella keskellä
kolina kolinaa
Laitetaan nyt muutama hakusana avuiksi.
ohjauksen klappi klappia
ohjaus tunnottomuus keskivaihe keskivaiheella keskellä
kolina kolinaa
Re: pieni klappi ohjauksessa ja etupään kolinat
Joo itelläkin tuo klappi alko aika pahaks omassa tonnarissa ja tossa äsken katsoin niin sen ohjaustangonlaakeri oli sylkeny neulat pois sieltä. Varmaa pcs:ä uutta laakeria, mutta onko millane homma vaihtaa, lähteekö tuo ratti vetämällä taaksepäin jos sen nivelen sieltä irrottelee?